Jump to content

Silverräven


William Blomberg
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Då har bilen varit hos en av de lokala verkstäder som faktiskt hade tiden för att se om det fanns någon snabb lösning. Nope, han vill inte ens börja peta. För mycket rost och han tycker att tanken kanske skulle bytas samtidigt i så fall. Lyckliga jag som nyss köpt däck för flera tusen. Semestern blir inte som planerad. Får nog skjuta upp att ta mc-kort. För det här problemet och börja plugga är dyrt nog. Ibland känns det som man vill ge upp sitt bilintresse då det känns som det blir fel mer eller mindre jämnt. Men får fortsätta simma. Antingen göra förlustaffär i bilbyte eller försöka hitta lösning. Hoppas er sommar är bättre

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Kjøper man gammel bil, er man garantert ett eller annet trøbbel uansett dessverre. :)
Både på gen2 og gen3 Pajero bør man sjekke påfyllingsrør, tankarmatur og tilstand på tank før kjøp.
Gjelder også Land Cruiser og de fleste andre japanske suv'er faktisk.

Jeg kjøpte drivstofftank fra Polen i glassfiber på min gen3. Millner solgte ny tankarmatur og påfyllingsrør. Det koster noen tusen, men da vet du at det er 100% og du slipper å tenke på det ut bilens levetid.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag tyvärr är det ju som @iknutis skriver med våra gamla bilar.

Jag har följt många entusiastiska byggtrådar på Jeepforum där man beställt fina höjningssatser och annat för hela byggbudgeten men glömt att det i grunden är en 25år gammal bil.

När bilen sen visat sig vara rostig eller trasig på annat sätt har pengarna varit slut.

Ofta har det slutat i att delarna sålts billigt och bilen skrotats.

Häng i @William Blomberg och spara ihop pengar och laga Silverräven om den känns som ”din” bil.

Se varje sak som går sönder som en anledning att byta ut mot något som är minst lika bra som det som satt där innan och på så sätt får du med tiden en allt bättre bil. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Som ni skriver så är det så med gamla bilar. I nuläget har jag råd och vill göra en tillfixning. Frustrationen ligger mer i att semestern med just min bil gick i stöpet. Behövde få ur frustration. Bilen är underbar. Kommer rusta lite på slitdelar men den är gammal så blir inte mycket ögongodis till den

Däremot finns risken att bilen hamnar i skymundan på grund av stundande plugg. Men försvinner gör den ej👍

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/11/2020 at 3:27 PM, Jonas Andersson said:

Hur upplever du AT3'orna? Jag körde med Discovery S/T tidigare. Funderar på AT3'or som nästa däck.

De verkar ha bra mönster, aggresivare än vad jag trodde de skulle vara och känns som kvalitédäck. Men ännu inte fått de monterade så kan inte säga något om hur de faktiskt är på bilen...

 

Har googlat runt en hel del. Hittar bara extratank på 60L av ARB som kostar skjortan och är säkert till fel generation. Någon som har bra tips var jag kan finna en tank? Hittar ännu inte en tankarmatur. Fann inget på tidigare tips

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en extratank på 70 liter monterad mellan reservhjul och flak. Ger ju 150 liter totalt. De är seriekopplade och ger samma funktion som en stor tank. Den var monterad redan när jag köpte bilen så jag vet inte vilket märke det är eller vilken firma det är som monterat den. Vet bara att det gjordes i Danmark. Du kan fråga i SWES forum. Tror han som hade bilen innan mig är medlem där. Jag köpte inte bilen direkt från honom utan via bilförsäljare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kontakt med en Polsk firma som ska leta lite delar efter mejlkontakt. Gick fruktansvärt snabbt för dem att svara. Får se vad de leder till. För er som kör Pajero https://e-pajero.pl/

Sidan är vad jag kunnat lista ut endast på polska. Men mejlade 09:34 på engelska och fick svar 09:52 att om jag skickar VIN/chassinummer så gör han en koll efter de delar jag söker. Service toppen. Får se om de har det jag söker och om leverans samt kvalité också håller upp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Otroligt vilken service och lika bra priser. Har nu beställt en bensintank, en tankarmatur och de två saker som bråkade vid bromsbyte fram. Allt som allt med frakt blev 5466,68 SEK eller 2236PLN. Nu beställt så får vi se om resten håller samma standard🤷‍♂️

Edited by William Blomberg
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Får se när jag får tiden att montera. Men samtliga delar ska landa hos mig idag. Har fått att saker väntar hos ombud, bromsprylarna och bokat hemleverans med Postnord för annat paket idag, bensintank och armatur. Var helt beredd på att vänta minst två veckor. Får se hur delarna verkar när de dyket upp👍

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

It’s alive!

Beställa tank från Polen. Få den. Montera ner den gamla utan större besvär. Lite läskigt att ligga under okänt mängd bensin i tank. Fick ur minst 22 l men sen tog det stop. Så säkerligen 20-30 l kvar i tanken som ska ur idag. 
20C8A037-D868-4731-B4DA-15392C15DA3F.thumb.jpeg.c74c2d0276ceaa364785f38e6558e629.jpegD2C5B2CD-770F-4669-94AC-D5DF6A147BB9.thumb.jpeg.31db5dc4d33cd8d3af37ebfbdabcbce6.jpeg

 

Insåg att det inte gick att återanvända saker som jag trodde jag skulle kunna använda. Kontakta Polska firman. De hade inget. Slutet av oktober skulle de få. Vänta till oktober. De hade fortfarande inte. Beställer i mitten av november. Får det denna veckan. Lyckas hitta firma som fixar däcken på fälg också. Hem från Stockholm och plugg för att montera. 
A7189A2C-AE48-42B7-ACC5-D3E8714EDA15.thumb.jpeg.17432861e52f28cbee25595cd2bce2b8.jpeg

Fick anpassa monteringen efter fusklagning från tidigare ägare. Starta bilen. Läckte bensin. Drar åt mer. Läcker inte men känns som tickande bomb. Vila en natt. Åka till Biltema. Köpa för att säkra det mer och förlänga. Montera och köra ut bilen. Börja montera däck. Kommer på att hjulmuttrar har ingen tänkt på. Åka in till stan. Köpa hjulmuttrar. Till sist montera ihop allt. Nya däcken på bilen. Nya bensintanken på bilen. Den går och rullar stadigt. Dock så funkar inte bensinmätaren. Men det får jag felsöka i Stockholm igen

 

E290ABAC-7F94-40D6-B7E7-DC7FA78B6C24.thumb.jpeg.1e4bef72f5f2e922fae6e13146e6349f.jpeg4543B16A-E951-4A62-B455-E1A32C5B0392.thumb.jpeg.94fe83feed1dee3e6da1aec03a043fed.jpeg1975B656-013B-4C8D-A677-BFF4781D9438.thumb.jpeg.8868a5c307569f6b62b107341cccabf1.jpeg
Leken: Gissa vad som är nytt bland all rost

 

Edited by William Blomberg
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Härligt att du är på rull igen!

Det blev ju kanon med hjulen, bara till att ut och testa i lite lagom terräng!

Såg att det inte sitter något skydd under tanken så viss försiktighet kan ju vara bra. 

Så är det. Den som satt på var så rostig och jag ville inte beställa ny förrän vi lyckats lösa bensinläckaget utifall allt skulle gå åt helvete. Funderar på huruvida jag ska beställa eftermarknads som tål mer men kostar därefter eller original. Har blivit Stockholmare på heltid samtidigt som student på heltid. Så bilkörande blir lidande. Så blir nog inga grovkörningar men lite smålek och testa gränsen på greppet i däcken ska man få till.

 

 

Kan också meddela att på slutet av min 1 timme och 20 minuter resa tillbaks till södra Stockholm så fick jag något nytt att tänka på. I höjd med Huddinge började det låta som jag har något hål i avgasröret. Men den ser sjukt bra ut nu när den står parkerad här. Samt att soppan verkade hålla sig på plats.

 

Börjar känna att det kan vara värt att lämna bilen till någon som fixar biffen trevligt med diverse småskit som är skönt att bli av med. Svetssaker och sånt. Eller bara en genomgång. Så har ni något bra tips på sådan firma eller människa i Stockholms-trakten vore det fint. Billigt är gott men service och kvalité är också fint

Edited by William Blomberg
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Trist med nytt strul när ett fel väl är fixat men inte helt ovanligt att det kommer i skov på lite äldre bilar.

Var det gamla skyddet bortom räddning?

Jag kör med ett originalskydd som jag fått förstärkt med lite plattjärn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...