Jump to content

12 månader, 12 turer


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Nytt år nya möjligheter, som man alltid brukar säga. Med det sagt så har jag så är ett av mina nyårslöften att komma ut på tur med övernattning minst 1 gång per månad, med mål att åka vildmarksvägen nån gång under sommaren.

Det som faktiskt fick mig att ta tummen ur bakändan och bestämma mig för att det var dags, var en video jag hitta från en kanal som heter VinWiki. Där berättar en kille om när han köpte en 57a Corvette cab och for runt i sydvästra delstaterna av USA, i december, utan nå värre planer och tog varje dag som den kom. Han avsluta med att säga "You gotta enjoy life, we got a big great grand nation and you can travel anywhere you want! GO! Get in your car! What's stopping you?!". Det fick mig verkligen att tänka till, kan han åka runt och njuta av livet i mitten av december i en corvette cab från 57, vad har jag för vettiga ursäkter att komma med om man varför jag är hemma?
VinWiki videon om resan med Corvetten
 

Planen är att ta första turen måndag till tisdag. Tänkte följa Ljusnan från Hudiksvall, kolla in mellanljusnans naturreservat, ta en bättre titt på området kring Ljusdal som var härjat av skogsbranden 2018 samt kolla vad man kan hitta för andra sevärdheter längs vägen innan det blir dags att göra kväll. 

Bilen i fråga blir ju min daily driver till XC70 med 1 tums höjning, som även är tänkt att få en lättare inredning med lådor, en kyl med slider samt lite andra gosaker, allt inom sin tid. 

20190728_211628.thumb.jpg.2bc05fe49365539f78e70862b753326d.jpg

 

PS, Jag kommer att uppdatera den här tråden med dom resorna som görs under året, med undantag ifall det blir nån lite mer speciell resa som får en egen tråd.

Edited by Vikingstål
  • Like 6
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
14 timer siden, Vikingstål sa:

"You gotta enjoy life, we got a big great grand nation and you can travel anywhere you want! GO! Get in your car! What's stopping you?!".

Så sant!!!! 👍

Allt för många gånger blir jag själv sittande och fundera på varför jag inte bara sticker ut en tur med bilen.  

Link to comment
Share on other sites

Du får haka på till Ryssland sommaren 2021. Vi kommer dock köra Ranger, Hilux och Land Cruiser som det ser ut nu. Så någonstans får du allt räkna med en omväg (som förmodligen kommer gå snabbare). Om fler hakar på kanske vi kan ha en 4x4-tät och en awd-tät.

Själv var jag ju i Ryssland med en Subaru XV med HT M+S däck och fick kört precis den rutten jag planerade. Ryssland tre veckor - När hunden hette Tula

 

Link to comment
Share on other sites

@Jonas Andersson Riktigt häftigt! Visar ju verkligen att man inte behöver det värsta och bästa för att ta sig runt. Men jag tänker nog "mjukstarta" med mina 12 turer i år och se vart man hamnar efter det. Dock låter en rysslandsresa väldigt roligt och nått man kanske kan ha som mål för 2021, det är ju alltid bra att ha saker att sikta emot trots allt. 

Du är även välkommen att hänga med på vildmarksvägen i sommar, kan ju bli kul att dra ihop några stycken bara för upplevelsens skull! 

Edited by Vikingstål
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

För min del lutar det mot overwatering i sommar. Funderar på att lägga i båten vid Köpmannebro och köra Dalslandskanal (25 mil). Har en RIB och kan ju kasta i tält, sovsäckar och allt det andra man behöver. Fiska, bada och bara ha det gött.

Fast om frun får semester samtidigt som mig kan jag garantera att det inte blir någon båttur. 🤢 🤮 Då kanske vi kan sikta på Vildmarksvägen istället. När har du tänkt att köra den? Hur många mil och över hur många dagar?

IMG_4675.JPG

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Haha, det var en rejäl en RIB 😁 Men det ser riktigt trevligt ut att fara iväg med båt sådär, ta sig till ställen man inte kommer med bil. Morfar min har en liten täckt "svensson"-båt som vi var iväg och bada med varje sommar när man var mindre och det var alltid så roligt. 
Vildmarksvägen öppnar ju i början på Juni så jag siktar nog på nån gång under Juli, beroende på semester osv. Det blir nog 2-3 nätter totalt med resa upp från Hudiksvall och tillbaka. Bland annat göra "Tur i Korallgrottan" som är en heldags aktivitet och kanske vandra lite eller ta en tur med cykel på fjället. Kan nog bli kul ifall vi blir en par stycken som vill följa med. 

Link to comment
Share on other sites

2-3 nätter låter lite tajt för totala 105 mil. Jag har märkt av att 20 till 30 mil per dag är rimligt om man ska hinna kliva ur bilen och inte bara se ut genom vindrutan, "ta lite spännande vägar", hinna bada, fiska, äta ordentligt osv. Sen får man lägga till dagar om man planerar längre stopp längs med vägen. Med inmarsch och utmarsch raka vägen upp och ner får vi totalt, inkl själva slingan, dryga 200 mil, så vi lägger nog två veckor totalt om det blir av. Dock tror jag inte jag kan komma i från i juli. Själv har jag juni semester i år och frun juli/aug semester. Det brukar vara mycket svårt att byta till sig juli. Så för min del är det nog två sista veckorna i juni eller de två först i augusti som skulle funka. Men där med inte omöjligt att man kanske kan byta till sig i vart fall en vecka i juli. Det skulle ju räcka. Sen behöver man ju inte köra kolonn hela sträckan. Det kan ju vara kul även om man bara har en dag och/eller en camp gemensamt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja 20-30 mil låter kanske lite rimligare. Jag är dock flexibel med att ta resan i juni eller augusti så det spelar ingen större roll för mig. Vi inte valt våra semesterperioder än, och då jag är hyfsat nyanställd så får jag nog ta dom veckorna som blir över, hehe.

20 minutes ago, Jonas Andersson said:

Sen behöver man ju inte köra kolonn hela sträckan. Det kan ju vara kul även om man bara har en dag och/eller en camp gemensamt.

Nä så är det ju, man kan ju ta sin egna väg upp till Vildmarksvägen och åka den gemensamt och sen ta varsin väg hem, så har man iaf en dag tillsammans med andra. 
Men allt lär väll falla på plats med semester framöver här så får man se när det passar som bäst.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Sådär! Hemma och vid igen med lite erfarenhet i fickan. En par grejer jag ska tänka på till nästa gång är iaf: Planera bättre, åka tidigare hemifrån, varmare kläder och varmare sovsäck, samt bättre lampa och ta med stol och bord.

Jag for hemifrån mig i Hudiksvall vid 11 tiden på måndag med sikt på att följa Ljusnan, utan nån större plan. Det blev till större del landsväg med några avstickare till mindre vägar för att så bra som möjligt följa älven. Anledningen till att jag valde att just  just följa Ljusnan är att jag har jobbat uppe i Åre under sommaren och då blir det alltid att man åker Riksväg 84 som går längs älven, och det har alltid varit en par ställen man velat kika in när man åker där. Två av ställena är Mellanljusnans naturreservat och Kårböle Skans.

MellanLjusnans Naturreservat

20200120_121903.thumb.jpg.224259aee6947bfe7bbce94b14487c5d.jpg

20200120_121556.thumb.jpg.db632ae828b200c079d8187cc1de7263.jpg

 

Kårböle Skans

20200120_131807.thumb.jpg.fd779307d3c7f129e097273ae53ba69b.jpg

20200120_131817.thumb.jpg.a53b8bc68b4f4d27d6b662809a2b7f00.jpg

20200120_131825.thumb.jpg.47025a953e2717bab3da59ea618eb573.jpg

20200120_131831.thumb.jpg.14844c4f8809bcfc551dd6ea943975ca.jpg

20200120_132028.thumb.jpg.edcba8f89806f1690065d8fdce119853.jpg

20200120_132014.thumb.jpg.b405f21e8c045bacb83fa3ce0aed92db.jpg

 

Framåt 2 halv 3 tiden så börjar det suga i tarmen och då var det väll dags att hitta nånstans att stanna för att göra lunch tänkte jag (något sen lunch). Det var dock lättare sagt än gjort, så upp med google maps på telefonen för att leta efter rastplatser eller liknande ställen för att stanna. Det sluta med att jag hitta Mosätts Naturcamping, en bit ovanför Sveg i anslutning till Svegssjön. Min tanke var att göra lite snabb lunch här och sen åka vidare upp till Sånfjällets Nationalpark för att övernatta där, men då klockan vart halv 5 innan elden var klar och maten kunde påbörjas så hade det blivit för mörkt för att leta sig vidare.Det var här jag insåg att man bör nog planera lite bättre än bara "jag följer den här älven och ser vart jag hamnar", att leta ut sina stopp och hitta sovplats innan man åker är nog rätt smart. Dock framåt 9 tiden på kvällen hör jag ett ganska distinkt motorljus och över sjön i höjd med trädtopparna kommer det en helikopter susandes över mig i full fart, varpå 1-2 minuter senare det kommer en till. Så fruktansvärt fränt! 

 20200120_152948.thumb.jpg.5f471407f135c83e45985af40e596d6f.jpg

Bilden ovan är 360 graders panorama

20200120_153130.thumb.jpg.2291ed4723a5669660e24dd84d4523a5.jpg

20200121_085933.thumb.jpg.69b8b8e9344010b4567a974643319f8f.jpg

 

Nånting jag la märke till var hur mycke vattennivån i Svegssjön hade sjunkit efter att isen lagt sig.

20200121_102231.thumb.jpg.9e831ca4057c47c6844facf8d43a3fae.jpg

20200121_102320.thumb.jpg.0181995318c65d5532bdd78c9afa5d2d.jpg 

 

Dag två hade jag inte direkt planera nånting alls för, så det blev idé på måfå att bege sig söderut ner mot dalarna, vilket vart rätt spännande. Miltals med väg av blankis, och ett gäng flockar med renar samt ett helt gäng med militärfordon längs vägen. Det slutade med lunchpaus vid Lokarakan Syd, nån form av naturcamping typ, innan jag satte kurs hem till Hudiksvall igen. 

20200121_121718.thumb.jpg.23fa1ac039a4b865ed2ae576e9b7ed27.jpg

20200121_121652.thumb.jpg.c9f1ae3e8f6a89c56155c744fc77f0dd.jpg

20200121_121831.thumb.jpg.090e7a0b2f456410d932ead05c0d51b7.jpg


Nästa resa blir i slutet av Februari och jag har ingen aning vart jag vill åka, så ifall ni har tips på nån destination ca 20-30 mil ifrån Hudiksvall så tips gärna! Ifall nån vill följa med så skulle det också vara roligt!

Tack för att ni läst och hoppas ni återkommer nästa månad 😃

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2/14/2020 at 5:56 PM, 1725 said:

Nå, @Vikingstål vart bär det av i februari?

1f600.png

Jag har funderat på antingen Sälen/dalarna, eller Höga Kusten, men det blir nog Sälen/Dalarna. hade först tänkt åka helgen 29e feb -1a mars, men det blir lite ändringar så blir nog torsdag, fredag/lördag vecka 8, nästa vecka alltså. 

Det va även bra att du påminde mig för Februari har verkligen sprungit iväg för min del, så jag har inte hunnit  kolla ut några ställen än faktiskt, haha. 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Spännande, jag har sommarstuga utanför Leksand och funderade på om februari turen skulle utgå från den och in i skogarna mellan Djura, Leksand, Malung och Mora. Jag kan en del trevliga ställen med bland annat en "Bodega" liknande timmerkoja mitt i ingenstans. Jag tror att jag kan åka fredag eftermiddag till söndag nästa helg om allt klaffar. 

Vill du ha sällskap?

Om inte vi får till det så åker jag söderut till skogarna runt Skottvångs Gruva på söndag till måndag.

Som sagt februari har rusat iväg även för mig. Sen hjälper det inte att januari turen var sista januari och in i februari.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och kikar lite grejer och hittade Njupeskärs Vattenfall, i Fulufjället nationalpark, vilket ska vara Sveriges högsta frittfall-vattenfall på ca 80 meter vilket skulle vara fränt att kika på. Jag skulle nog kunna lägga om så att jag också utgår från Leksand på fredag eftermiddag.

Vi skulle nog kunna styra ihop nått så vi åker gemensamt :D kanske ha Njupeskärs vattenfall som mål på lördag kväll/söndag förmiddag? Ta dina rutter från Leksand upp till Malung och sen avsluta med att besöka Njupeskär?

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det går att komma till Njupeskär på vintern? Det är en bit att gå och jag vet inte om leden är vandringsbar utan snöskor. Norr om Orsa finns annars Helvetes fallet och Storstupet som är ok att besöka om inte fjällen samarbetar.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.visitdalarna.se/boka/se-gora/1495615/helvetesfallet/detaljer&ved=2ahUKEwiJscvLhdbnAhUKwcQBHYVkDMUQFjANegQIBxAB&usg=AOvVaw2oHMqIkY_jiOKh19UpQfOD

Link to comment
Share on other sites

Ja, ringa kan vara bra. Googlar man runt lite så verkar folk åka skidor dit eller använda snöskor om det inte är i mars april då det kan vara tilltrampade spår så att man även kan gå med vanliga skor.

Snödjupet i Dalarna är ju inte så imponerande så vem vet hur mycket snö som Fulufjället har fått :) Enligt SMHIs snödjupskarta så är det ju barmark hela vägen upp till dalafjällen.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jadu, vart ska man börja? Gått 1 vecka sen resan så vi får väll se vad man kommer ihåg! Nått jag tar med mig nästa gång är en dagbok i alla fall så man kan skriva ner det man gör så man slipper sitta här och försöka minnas.

Resan började för mig nån gång vid 9 tiden på fredagen för att möta upp @1725 i Skattungbyn, en bit ovanför Mora, vid 13 tiden. Efter att vi båda hälsat, tankat och handla det sista for vi upp till Storstupet, Helvetesfallet och Pilstupet, där vi tänkt övernatta. Första bekymret vi stötte på vid Pilstupet var en snövall på ca 1 meter och minst lika mycket snö innanför, så den övernattningsplatsen vart det inget med. Utan några andra planer fortsatte vi att följa Ämån och hittade till slut en mindre damm där vi bestämde oss för att slå läger och övernatta vid. 

20200221_123148.thumb.jpg.7493202ac05a83b5bd5034e3a037f313.jpg

Första mötet vid Skattungbyn.

 

Dag två bjöd på blåst, rätt regn och någon plusgrad sådär lagom till att man skulle kliva upp och äta frukost. Bilarna var packade och klara för avfärd kring 9 tiden och sen bar det iväg mot Fulufjället och Njupeskärs vattenfall. Ju närmare Fulufjället vi kom ju mer övergick regnet till snö och när vi stannade till Särna för att fixa mer ved och köpa lite kaffe så var snöflingorna 3-4 cm stora, utan att överdriva, så gott om nysnö hade vi när vi kom fram till Fulufjället. Ryggsäcken packas med ved, mat och kaffekokare och sen bar det iväg 2km till fots i ca 2dm nysnö upp till vattenfallet.

20200222_130026.thumb.jpg.9c4b00395df9982eebd538ae12491d37.jpg

I bakgrunden syns det överisade vattenfallet och närmare än såhär gick vi inte av 2 anledningar; 1, lavinfara, det var skyltat om att leden från värmestugan där vi rasta fram till vattenfallet var avstängd pga lavinfara. Man kunde fortfarande gå fram, men skulle man vilja göra det så var det helt på egen risk. 2, blåsten. man såg att det blåste rätt bra i ravinen och att snön yrde väldigt mycket. så vi bestämde oss för att inte gå nå närmare den här gången, dock till sommarn lär jag återvända för att kunna se allt lite bättre och komma närmare vattenfallet.

Vi packade ihop våra grejer och gick tillbaka ner till våra bilar så vi kunde leta fram nästa ställe för övernattning. Fredrik hade en idé om att åka ner mot Leksand och mora där han har kännedom om ett par ställen där man kan övernatta. Jag hade dock laddat ner iOverlander appen och tänkte att man kan ju kolla i den efter några ställen, sagt och gjort hittade vi några ställen som såg bra ut så det bar iväg mot ett av dom. När vi kommer fram till ställe nr. 1 så ligger det ca 3-4dm snö påväg ner till platsen och minst 5dm snö väl framme. Vi rekar till fots och bestämmer oss för att Fredrik får göra det första försöket. Låt oss säga att vi valde att åka till nästa ställe. 

 

Som tur var så kom han loss under egen kraft men valde att ta en annan väg tillbaka. (video kommer)

In på iOverlander appen igen för att hitta waypoint för nästa ställe, vilket tyvärr inte heller gick att nå pga en massa snö, så det slutade med att vi hamna vid Lokaraka i älvdalen där jag stannade vid min förra resa. Blankis överallt men hade vi hade inte mycket till val när solen hade gått ner och vi båda började bli hungriga. 

20200223_073455.thumb.jpg.53d50b2e736d0e1c2fedd7041ceb6bdb.jpg

 

 

Vid 8 tiden på söndag hade vi båda packat ihop våra grejer, tackade varann för en trevlig helg och for åt varsitt håll med riktning hemåt. 

Några saker jag bör ta med mig till nästa gång är att kolla alternativ till sina tänkta övernattningställen ifall det inte går att ta sig fram dit man tänkt. Ta med gott om ved så att man inte behöver snåla utan att elda på bäst man vill. En varmare sovsäck är nog också en bra investering. Sen även en dagbok så man kommer ihåg vad man gjort, vad man åt och vad man ska tänka på till nästa gång.

Tack för att ni läst och hoppas det var underhållande!

 

 

 

 

 

 

Edited by Vikingstål
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Rolig ide och inställning du har om att åka runt och jag måste säga att vinwikis youtube kanal innehåller mycket kul :) 

Du verkar utgå/ bo i Hudik om jag har förstått det rätt eller läser jag snett? Jag bor själv i närheten av Sandviken just nu men är från Bollnäs från början så det är kul att se nån mer från landskapet :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sitter nu och kliar mig i huvet över vart jag ska åka till helgen, funderar antingen på att ta mig upp till Skuleskogen, eller åka upp mot Sundsvall och sen ta lite mer västerut mot Lidén, då det finns många fina platser uppöver åt det hållet. Mina resor blir mycket på landsväg känner jag, vilket är trist. Samtidigt är det ju svårt för mig att ta mig på andra äventyr då man åker själv och inte har nån backup ifall det skiter sig. Sen har jag också dålig koll på hur man hittar alla roliga vägar man ser andra åka på, men sånt lär man väll sig med åren, hehe. Uppdaterar när jag står startklar och vet vart det bär av 😎

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...