Jump to content

Overlanding Hilux aka Sotis


Landmann
 Share

Recommended Posts

Hej allesammans.

Magkänslan säger mig att jag har hittat ett forum som känns helrätt. 

Kan dra en kort introduktion, den kanske ska ligga någon annanstans men är inte så berest här ännu.

Jag är Landmann, tyvärr inte så bra på att grilla som namnet antyder, men om man studerar Wiberg så kommer jag lära mig mer än tillräckligt. Det var även via honom jag hittade hit, är även medlem på toyota4x4.

Har alltid varit intresserad av 4x4, åkt -01 Pajero wagon i 6 år(med 33" stt utan höjning, haha) åkt -08 Patrol i ett halvår men blev tvungen att sälja pga husbygge, senaste åren åkt outback men saknat pajeron då den var väldigt multifunktionell. 

Men fick nu tag i en -13 Hilux med trasig motor. Har en ny motor i garaget som ska i. 

Har läst om overlanding till och från, men lite mer nu då jag är utbränd och hittat skogen som en energikälla, misstänker att det är ömsesidigt här.

Så förutom en fungerande motor, vad är basgrejerna som en behöver montera? Det jag tänker är bukplåtar, tåligare däck funderar på 265/70R17 BF ko2, en winch.

Bilen kommer användas som dd och vill inte göra någonting extremt, ännu... Man vet aldrig vad framtiden leverar!

Har ni annat förslag på ett namn på bilen så mottas det med glädje, Sotis känns lite stereotypt för en diesel.

 

Tack för mig och ha det så bra

IMG_4849.JPG

  • Like 10
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen :D .

Sotis funkar ju alla dar i veckan, byt inte det.

Skyddsplåtar och lite grövre däck räcker i massor som start på ett Overlanding-äventyr. Resten av " villhöverutrustning " kommer som ett brev på posten oavsett.

Återigen, välkommen och hoppas forumet blir till hjälp. 

Link to comment
Share on other sites

Tack och bock.

Ja, vilhöver listan tänkte jag kämpa emot, försöka hålla det basic

Har inte ens tänkt på kök och sovsäck, tack för påminnelsen. Har nog det mesta i den vägen men bör ses över

Planerar främst för Island, siktar på att åka dit i sommar. Så är det någon som är sugen eller redan planerat att resa dit så hojta till!

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kul!  Välkommen :)

Man behöver väl inte göra om så mkt med bilen eg för att köra på de flesta ställen. Jag har kört med min Toyota helt original i två år. Enda gången man torskar var pga landsvägsdäcken - så länge man inte kört skogsmaskinspår el likn :)

Prylar man måste ha är mathållnings-, kaffe o grillsaker. Annars finns inget viktigt...  eller, jo - en fett varm sovsäck så är man hemma!

”White Wolf” eller Sotis  :) 

Link to comment
Share on other sites

Kul o välkommen!

Jag är som dig, rätt ny här och har min egen HiLux som är i samma startgropar som din. Det är f@n svårt att bestämma sig i vilken ände man ska börja.

Jag saknar kåpa, så för mig känns det som steg 1 (man behöver ju skyddad plats för camping prylarna.
Steg 2 blir nog däck (om inte däck kommer först). Är också inne på BF KO2 på 265/70R17. Som jag har förstått det så är det verkligen max storleken på sulor man kan få på utan att modda mera.
Steg 3 tänker jag byta front för att även få dit en winch.

Ser fram emot och följa ditt bygge :)

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, CampForCer said:

Kul!  Välkommen :)

Man behöver väl inte göra om så mkt med bilen eg för att köra på de flesta ställen. Jag har kört med min Toyota helt original i två år. Enda gången man torskar var pga landsvägsdäcken - så länge man inte kört skogsmaskinspår el likn :)

Prylar man måste ha är mathållnings-, kaffe o grillsaker. Annars finns inget viktigt...  eller, jo - en fett varm sovsäck så är man hemma!

”White Wolf” eller Sotis  :) 

Ja, skönt att höra, är inte ute efter att punga ut alla stålar på "Sotis" "The White Wolf" eller kanske "Great White Buffalo" citat från Hot tub time machine

Däck vill jag byta också för att det är trivsamt med starka däck, det blir mer avslappnat

Edited by Landmann
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, JericoWood said:

Kul o välkommen!

Jag är som dig, rätt ny här och har min egen HiLux som är i samma startgropar som din. Det är f@n svårt att bestämma sig i vilken ände man ska börja.

Jag saknar kåpa, så för mig känns det som steg 1 (man behöver ju skyddad plats för camping prylarna.
Steg 2 blir nog däck (om inte däck kommer först). Är också inne på BF KO2 på 265/70R17. Som jag har förstått det så är det verkligen max storleken på sulor man kan få på utan att modda mera.
Steg 3 tänker jag byta front för att även få dit en winch.

Ser fram emot och följa ditt bygge :)

Kul! Välkommen på dig med

Jo kåpa är nog bra, hade man haft mer energi så hade man nog byggt ett platt flak med kåpa som en transporter.

Har du stora bromsarna på din? Det är det på min och det är ju väldigt bra men då får man inte på 16", större utbud på dom... men men.

Kan man inte få på winch nu? jag tänkte försöka montera den i fronten som den är men det kanske inte går! 

 

Kikat på primus tupike och funderar på att slå till! 

 

Ha det gott

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Landmann said:

Kikat på primus tupike och funderar på att slå till! 

 

Köpte ett sådant för snart två år sedan. Fungerar kanon!

Dock kan jag rekommendera att kolla noga vad som ingår vid köp. Vi köpte ett "kit" där köket och ett set adapters ingick. Därmed kan man koppla på olika gastuber/anslutningar. Kanon!    Vad som inte ingick i vårt kit var en väska. Det har jag sett/hört att andra fått med i sina kit, men då utan våra adapters...    Väskan är snordyr att köpa lös. Tror jag sett så mkt som 1400kr för den...

Eftersom slangen sitter under köket, och inte går att fästa så enkelt, är den irriterande att ha hängande när man bär omkring/lastar köket. Hade varit bra med väska...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, CampForCer said:

Köpte ett sådant för snart två år sedan. Fungerar kanon!

Dock kan jag rekommendera att kolla noga vad som ingår vid köp. Vi köpte ett "kit" där köket och ett set adapters ingick. Därmed kan man koppla på olika gastuber/anslutningar. Kanon!    Vad som inte ingick i vårt kit var en väska. Det har jag sett/hört att andra fått med i sina kit, men då utan våra adapters...    Väskan är snordyr att köpa lös. Tror jag sett så mkt som 1400kr för den...

Eftersom slangen sitter under köket, och inte går att fästa så enkelt, är den irriterande att ha hängande när man bär omkring/lastar köket. Hade varit bra med väska...

Tack för infon. 

Skulle det inte funka med en axelväska liknande laptopväska? Väskor dräller det om i varje vrå... hehe.

En i familjen har ett mindre gaskök men vore trevligt med ett eget även om behovet är oklart. Det är väl en sån sak som man bara köper en av i livet, dom inköpen gillar man.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2020 at 9:08 AM, JericoWood said:

Kul o välkommen!

Jag är som dig, rätt ny här och har min egen HiLux som är i samma startgropar som din. Det är f@n svårt att bestämma sig i vilken ände man ska börja.

Jag saknar kåpa, så för mig känns det som steg 1 (man behöver ju skyddad plats för camping prylarna.
Steg 2 blir nog däck (om inte däck kommer först). Är också inne på BF KO2 på 265/70R17. Som jag har förstått det så är det verkligen max storleken på sulor man kan få på utan att modda mera.
Steg 3 tänker jag byta front för att även få dit en winch.

Ser fram emot och följa ditt bygge :)

Hittade 16" fälgar som ska passa på våra med större bromsok; 

https://www.4x4offroad.se/black-spoke-16.html

Den märkt med X ska tydligen passa. Ska dubbelkolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 29.1.2020 at 21.11, Landmann sa:

Hittade 16" fälgar som ska passa på våra med större bromsok; 

https://www.4x4offroad.se/black-spoke-16.html

Den märkt med X ska tydligen passa. Ska dubbelkolla.

Det vore verkligen intressant att veta. Jag har också de stora bromsarna och skulle verkligen vilja få på ett par 16". Lustigt bara att enligt bultcirkeltabellen så har Hilux ET30, men de fälgarna som de rekommenderar på 4x4offroad för Hilux har bara ET8.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Jonas Andersson said:

Det vore verkligen intressant att veta. Jag har också de stora bromsarna och skulle verkligen vilja få på ett par 16". Lustigt bara att enligt bultcirkeltabellen så har Hilux ET30, men de fälgarna som de rekommenderar på 4x4offroad för Hilux har bara ET8.

Jo men då kommer ju hjulet ut lite mer så det blir rymligare=större däck 👍 läst på newhilux.net och med dom skärmbreddarna vi har så ska man kunna ha ET0 innan dom börjar komma utanför. Men det är inget jag svär på så agera inte på mina påståenden 🙃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min LC150 har standard ET30 (eller om det var 28?)

Med de nya fälgarna jag har är det ET0 och då ligger däcken ett par två-fyra cm utanför.  Med skärmbreddare är man hemma.

Dock gör ju yttersta delen av däcket en ”större sväng” när man ändrar ner mot ET0 så sannolikheten att det skrapar i när man svänger är större. Samtidigt går saker innanför hjulet fritt då man flyttar ut...

Link to comment
Share on other sites

Mina ligger redan nu tämligen långt ut med standard fälgar och skärmbreddare. Men det ligger spacers innanför sedan jag köpte bilen. Har inte kollat bredden på dem. Kanske går någorlunda jämnt ut. Bra att du hittade de där fälgarna med "X-plats". Har kollat en del på framför allt stålfälgarna inne på 4x4offroad, men inte reagerat på eller sett det där med "X". 👍

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/7/2020 at 10:50 PM, CampForCer said:

Min LC150 har standard ET30 (eller om det var 28?)

Med de nya fälgarna jag har är det ET0 och då ligger däcken ett par två-fyra cm utanför.  Med skärmbreddare är man hemma.

Dock gör ju yttersta delen av däcket en ”större sväng” när man ändrar ner mot ET0 så sannolikheten att det skrapar i när man svänger är större. Samtidigt går saker innanför hjulet fritt då man flyttar ut...

Du har så rätt, det tänkte jag inte på. Tack. Det får jag kolla upp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Christian S said:

Jag har 265/75-16 BFG Ko2 AT.

16x8 med ET0 fälgar. Modell för extra plats för oken behövs.

Man måste ta bort stänkskydd och värma innerskärmarna för att de inte ska skrapa i.

Hej. Tack för att du delar med dig. Det stämmer överrens vad man läst down under. 

Går dom i linje med skärmarna? Är du nöjd med däcken, funkar dom på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Kör ochså hilux mitt bygge är väl igentligen klart och funderar på att gå vidare till en unimog för mer platts för alla prylar dyker vandrar klättrar mm  :)

Har kyl, varmvatten och spis som går på gasol vattenpumpen går givetvis på el men används enbart då jag duschar så har ingen extra strömförsörjning utan räcken med hiluxen dubbelbatteri. 31” 10,5 15 och 2” höjning kör jag med. 
kanske får göra en tråd om den. 

mär kanske fel att lägga in i någon annans tråd 😱 isofall är det bara att ta bort.

 

0317B504-CD37-41CE-A47C-5B994CD20577.jpeg

Edited by Knutkors
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Knutkors said:

Kör ochså hilux mitt bygge är väl igentligen klart och funderar på att gå vidare till en unimog för mer platts för alla prylar dyker vandrar klättrar mm  :)

Har kyl, varmvatten och spis som går på gasol vattenpumpen går givetvis på el men används enbart då jag duschar så har ingen extra strömförsörjning utan räcken med hiluxen dubbelbatteri. 31” 10,5 15 och 2” höjning kör jag med. 
kanske får göra en tråd om den. 

mär kanske fel att lägga in i någon annans tråd 1f631.png isofall är det bara att ta bort.

 

0317B504-CD37-41CE-A47C-5B994CD20577.jpeg

Tjena :) Absolut inga problem, kul att se en tvilling till Sotis! Som sagt, gör gärna en tråd och lägg upp lite bilder på din setup med kyl osv så man får se. Är väldigt intresserad av att veta mer. 

Unimog vore fett, du har mitt stöd 👍😁

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 14.2.2020 at 9.54, Knutkors sa:

Kör ochså hilux mitt bygge är väl igentligen klart och funderar på att gå vidare till en unimog för mer platts för alla prylar dyker vandrar klättrar mm  :)

Har kyl, varmvatten och spis som går på gasol vattenpumpen går givetvis på el men används enbart då jag duschar så har ingen extra strömförsörjning utan räcken med hiluxen dubbelbatteri. 31” 10,5 15 och 2” höjning kör jag med. 
kanske får göra en tråd om den. 

mär kanske fel att lägga in i någon annans tråd 1f631.png isofall är det bara att ta bort.

 

0317B504-CD37-41CE-A47C-5B994CD20577.jpeg

Hur upplever du det att ha annexet bakåt? Blir det trång att "jobba" med stege och baklämmen nedfälld? Jag har ibland funderat på att vända tältet åt det hållet, men alltid kommit fram till att det blir bökigt.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Knutkors sa:

Med stege går det inte har snabbfäste på den så lyfter av den då jag lagar mat mm.

Men är ju en smidig lösning att slippa extra markis :)

👌 Aha. Funderat på den lösningen med stegen också. Du känner inte att det bryter mycket i gångjärnet på tältet då. Eller har du någon pinne i ena hörnet? Mitt tält klagar inte om jag inte har fått in stegen som stöd, men det känns inte som ett läge som jag vill lämna det i allt för länge. Sen tänker jag att om det regnar eller steker med sol på lunchen så är det bökigt att fälla upp tältet för att få skugga eller regnskydd. Sen är mitt tält när det är ihopfällt bredare än vad det är djupt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...