Jump to content

Overlanding Hilux aka Sotis


Landmann
 Share

Recommended Posts

Gick riktigt smidigt att byta ventilen 👍

Tyckte att den saknar kraft ändå så köpte dieselkraft box... får äta upp mina ord, vet att är tvärtemot vad jag sagt men drar mycket 3500kg vagn.

Men tyckte inte det blev någon skillnad, tänkte vad fan har han blåst mig eller är det nåt fel på bilen! Kände på turbons variabla motors länkage och det var av i änden. 

Återkommer med resultat 😁

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Så bra. :)

Et lite obs på såkalte powerbox’er; de er utelukkende piggyback-løsninger som lurer motorens hjerne til å gi mer diesel og innimellom ladetrykk.

De tar ikke hensyn til motorens kaldstartprogram, de endrer ikke innsprøytings-/tenningstidspunkt og justerer veldig få parameter i forhold til et nytt program som flashes inn i bilens ECU. Mange som kjører med powerbox’er opplever oftere problem med motorlampe, soting og tett EGR og fast VNT-mekanisme i turboen.

Skikkelig software flashet i ECU er absolutt å foretrekke. 👍

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, iknutis said:

Så bra. :)

Et lite obs på såkalte powerbox’er; de er utelukkende piggyback-løsninger som lurer motorens hjerne til å gi mer diesel og innimellom ladetrykk.

De tar ikke hensyn til motorens kaldstartprogram, de endrer ikke innsprøytings-/tenningstidspunkt og justerer veldig få parameter i forhold til et nytt program som flashes inn i bilens ECU. Mange som kjører med powerbox’er opplever oftere problem med motorlampe, soting og tett EGR og fast VNT-mekanisme i turboen.

Skikkelig software flashet i ECU er absolutt å foretrekke. 👍

Hade optimering i bilen innan jag lämnade in till Mr Toyota som gjorde pilot relearn på spridarna, då försvann det.. 

Men det låter inget bra, kanske inte känner behov av den när turbon är lagad och bilen går som den ska 😄 

Vad tror du/ni, byta till en likadan turbo eller uppgradera? Tror inte den går att laga och har gått långt så dags att byta, Armen på axeln till VNT har gått av, känns som att dom rör på sig men det är dömt att misslyckas med en svets där

IMG_1719.jpeg.d9e60e1ee91cc620e6e587a5385429ea.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt ny bil att köra, helvete vad bra den går nu!! 😃 Är helt kass på teknik men tror att mappningen är kvar. Trodde den försvann iom mr toyota gjorde pilot relearn på spridarna. Har inte Dieselkraft boxen inkopplad nu, tänkte testa men har inget behov av den nu när bilen går som den ska.

 

 

 

IMG_1838.thumb.jpeg.d3dde99114b66567d199113da09fe147.jpeg

IMG_1843.thumb.jpeg.7eef45cae06983844a0718e03d927f46.jpeg

IMG_1845.thumb.jpeg.cf85120b6eef57e6273a2b1f943844a2.jpeg

IMG_1846.thumb.jpeg.b2d7538f14124a975d8605f157508a45.jpeg

IMG_1851.thumb.jpeg.9fd69054414f82269a0fef78792e6052.jpeg

 

Trodde man var klar men då hade lödningen gått sönder på oljeröret! Man måste släppa på hela turbon för att få bort banjon som sitter innanför så då blev det rock n roll improvisation, 3 timmar skruvning istället för 10 och vänta på grejer.. Detta håller bättre än orginal, nu tål det mer vibrationer.

Borra upp, gänga, modda brickan och övergången för att det var så tajt mot returen, lite gängtätning, slipa till avkapade röret och dit med klämkopplingen, provköra, klart. 

Meck top tip, när turbon är tom så får du felkod på trycket, starta bilen och stäng av direkt ett par -tre gånger, sen kan man starta igen och låta gå. Då får man ingen felkod.

Förresten, förstod för någon vecka sen att jag inte har lsd i bakaxeln, varför inte då och varför hoppar den då som att diffen är i när man svänger fullt med 4wd i?

 

IMG_1843.jpeg

Edited by Landmann
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kör i snäv cirkel på mjukt underlag så ser du vilka hjul som ”sprätter”.

Låser den bak och mitten så är det båda bakhjulen och ett framhjul.

Låser mellandiffen men inte bak bör det vara ett framhjul och ett bakhjul, troligen ett innerhjul och ett ytterhjul då de får störst skillnad i ”väg” när du svänger.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Landmann said:

Okej då är jag med. Tråkigt när man trodde 100% att bilen hade LSD!

En LSD er jo limited slip. Dvs at den låser først når du begynner å spinne.

For å finne ut om du har mekanisk lsd kan du jacke opp bilen og rotere ene bakhjulet. Dersom det andre hjulet roterer samme vei har du mekanisk lsd.

Og så finnes det utgaver med elektrisk styrt og viskose-basert lsd. Elektrisk tror jeg ikke er levert på Hilux, så trikset med å jekke den opp og sjekke bør virke uansett.

Link to comment
Share on other sites

On 4/18/2021 at 12:16 AM, iknutis said:

En LSD er jo limited slip. Dvs at den låser først når du begynner å spinne.

For å finne ut om du har mekanisk lsd kan du jacke opp bilen og rotere ene bakhjulet. Dersom det andre hjulet roterer samme vei har du mekanisk lsd.

Og så finnes det utgaver med elektrisk styrt og viskose-basert lsd. Elektrisk tror jeg ikke er levert på Hilux, så trikset med å jekke den opp og sjekke bør virke uansett.

Tack för förklaringen, testade det och nu vet jag att det inte är lsd.. 

 

Inga diffar = mer högerfot va?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Landmann said:

Inga diffar = mer högerfot va?

Ingen sperrer, betyr at man må gi mer gass ja. :) En 2013 modell har jo anti-spinn, som bremser det spinnende hjulet.
Men for at den skal fungere er man nødt å nettopp spinne, og det betyr gjerne litt mer fart og litt mer gass enn om man hadde sperre på plass.
Det er helt annen teknikk offroad med og uten sperrer.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...