Landmann Posted April 2, 2021 Author Share Posted April 2, 2021 Gick riktigt smidigt att byta ventilen 👍 Tyckte att den saknar kraft ändå så köpte dieselkraft box... får äta upp mina ord, vet att är tvärtemot vad jag sagt men drar mycket 3500kg vagn. Men tyckte inte det blev någon skillnad, tänkte vad fan har han blåst mig eller är det nåt fel på bilen! Kände på turbons variabla motors länkage och det var av i änden. Återkommer med resultat 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 2, 2021 Share Posted April 2, 2021 Så bra. Et lite obs på såkalte powerbox’er; de er utelukkende piggyback-løsninger som lurer motorens hjerne til å gi mer diesel og innimellom ladetrykk. De tar ikke hensyn til motorens kaldstartprogram, de endrer ikke innsprøytings-/tenningstidspunkt og justerer veldig få parameter i forhold til et nytt program som flashes inn i bilens ECU. Mange som kjører med powerbox’er opplever oftere problem med motorlampe, soting og tett EGR og fast VNT-mekanisme i turboen. Skikkelig software flashet i ECU er absolutt å foretrekke. 👍 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 3, 2021 Author Share Posted April 3, 2021 20 hours ago, iknutis said: Så bra. Et lite obs på såkalte powerbox’er; de er utelukkende piggyback-løsninger som lurer motorens hjerne til å gi mer diesel og innimellom ladetrykk. De tar ikke hensyn til motorens kaldstartprogram, de endrer ikke innsprøytings-/tenningstidspunkt og justerer veldig få parameter i forhold til et nytt program som flashes inn i bilens ECU. Mange som kjører med powerbox’er opplever oftere problem med motorlampe, soting og tett EGR og fast VNT-mekanisme i turboen. Skikkelig software flashet i ECU er absolutt å foretrekke. 👍 Hade optimering i bilen innan jag lämnade in till Mr Toyota som gjorde pilot relearn på spridarna, då försvann det.. Men det låter inget bra, kanske inte känner behov av den när turbon är lagad och bilen går som den ska 😄 Vad tror du/ni, byta till en likadan turbo eller uppgradera? Tror inte den går att laga och har gått långt så dags att byta, Armen på axeln till VNT har gått av, känns som att dom rör på sig men det är dömt att misslyckas med en svets där Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 3, 2021 Share Posted April 3, 2021 En orginalturbo bør holde bra, større turbo er bare vits om du skal trimme mye.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 5, 2021 Author Share Posted April 5, 2021 Blev en liten tur igår för att testa sommardäcken, väldigt nöjd med dom. Snickra ihop lite skydd under bilen nu bara Körde fast en gång men nivan har bra winch och block 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 15, 2021 Author Share Posted April 15, 2021 Lite mer mys skruvning Mitt meck top tip för denna gång=tvätta bilen innan om man kört fast i lerig sandig jord 😆 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 17, 2021 Author Share Posted April 17, 2021 (edited) Helt ny bil att köra, helvete vad bra den går nu!! 😃 Är helt kass på teknik men tror att mappningen är kvar. Trodde den försvann iom mr toyota gjorde pilot relearn på spridarna. Har inte Dieselkraft boxen inkopplad nu, tänkte testa men har inget behov av den nu när bilen går som den ska. Trodde man var klar men då hade lödningen gått sönder på oljeröret! Man måste släppa på hela turbon för att få bort banjon som sitter innanför så då blev det rock n roll improvisation, 3 timmar skruvning istället för 10 och vänta på grejer.. Detta håller bättre än orginal, nu tål det mer vibrationer. Borra upp, gänga, modda brickan och övergången för att det var så tajt mot returen, lite gängtätning, slipa till avkapade röret och dit med klämkopplingen, provköra, klart. Meck top tip, när turbon är tom så får du felkod på trycket, starta bilen och stäng av direkt ett par -tre gånger, sen kan man starta igen och låta gå. Då får man ingen felkod. Förresten, förstod för någon vecka sen att jag inte har lsd i bakaxeln, varför inte då och varför hoppar den då som att diffen är i när man svänger fullt med 4wd i? Edited April 17, 2021 by Landmann 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Med 4wd innkoblet sperrer man ofte senter, og det kan være motstanden du kjenner. Forskjellen på fulltime 4wd og parttime 4wd ligger nettopp i om man har transferkasse som låser senter, eller om man har en åpen diff. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 17, 2021 Premium Member Share Posted April 17, 2021 Kör i snäv cirkel på mjukt underlag så ser du vilka hjul som ”sprätter”. Låser den bak och mitten så är det båda bakhjulen och ett framhjul. Låser mellandiffen men inte bak bör det vara ett framhjul och ett bakhjul, troligen ett innerhjul och ett ytterhjul då de får störst skillnad i ”väg” när du svänger. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 17, 2021 Author Share Posted April 17, 2021 Okej då är jag med. Tråkigt när man trodde 100% att bilen hade LSD! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 17, 2021 Premium Member Share Posted April 17, 2021 En sån här kanske.... https://offroad-express.com/en/products/toyota/hilux/drivetrain/lockers-differentials/air-locker-rear-arb-5372.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 6 hours ago, Landmann said: Okej då är jag med. Tråkigt när man trodde 100% att bilen hade LSD! En LSD er jo limited slip. Dvs at den låser først når du begynner å spinne. For å finne ut om du har mekanisk lsd kan du jacke opp bilen og rotere ene bakhjulet. Dersom det andre hjulet roterer samme vei har du mekanisk lsd. Og så finnes det utgaver med elektrisk styrt og viskose-basert lsd. Elektrisk tror jeg ikke er levert på Hilux, så trikset med å jekke den opp og sjekke bør virke uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 On 4/17/2021 at 6:02 PM, Lars 9k said: En sån här kanske.... https://offroad-express.com/en/products/toyota/hilux/drivetrain/lockers-differentials/air-locker-rear-arb-5372.html Aaaha du tänker så, hade behövt den igår... fick nästan ringa en kompis pga djup sand 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 On 4/18/2021 at 12:16 AM, iknutis said: En LSD er jo limited slip. Dvs at den låser først når du begynner å spinne. For å finne ut om du har mekanisk lsd kan du jacke opp bilen og rotere ene bakhjulet. Dersom det andre hjulet roterer samme vei har du mekanisk lsd. Og så finnes det utgaver med elektrisk styrt og viskose-basert lsd. Elektrisk tror jeg ikke er levert på Hilux, så trikset med å jekke den opp og sjekke bør virke uansett. Tack för förklaringen, testade det och nu vet jag att det inte är lsd.. Inga diffar = mer högerfot va? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 2 hours ago, Landmann said: Inga diffar = mer högerfot va? Ingen sperrer, betyr at man må gi mer gass ja. En 2013 modell har jo anti-spinn, som bremser det spinnende hjulet. Men for at den skal fungere er man nødt å nettopp spinne, og det betyr gjerne litt mer fart og litt mer gass enn om man hadde sperre på plass. Det er helt annen teknikk offroad med og uten sperrer. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 Så jag fick tillfälle att kolla värdet på spridarna... nr 1 hade väldigt konstiga grejer för sig 😂 Pendlade mellan 18,9 och typ -5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now