Jump to content

Overlanding Hilux aka Sotis


Landmann
 Share

Recommended Posts

On 2/17/2020 at 1:59 PM, Jonas Andersson said:

1f44c.png Aha. Funderat på den lösningen med stegen också. Du känner inte att det bryter mycket i gångjärnet på tältet då. Eller har du någon pinne i ena hörnet? Mitt tält klagar inte om jag inte har fått in stegen som stöd, men det känns inte som ett läge som jag vill lämna det i allt för länge. Sen tänker jag att om det regnar eller steker med sol på lunchen så är det bökigt att fälla upp tältet för att få skugga eller regnskydd. Sen är mitt tält när det är ihopfällt bredare än vad det är djupt.

Jag har förvisso inte en pickis, men testade första två turerna att ha tältet (samma modell) bakåt på min LC.  Det var bra för några saker, men en STOR nackdel när förtältet var på plats och man skulle öppna bakdörren på bilen.  Visst, det finns en dragkedja/dörr i förtältet/annexet, men det är fett opraktiskt.  När det den helgen var "all mygg i Värmland" runt camp, kryddat med "alla knott i Norden", var det en mycket stor nackdel för samtliga när man behövde öppna den stora dragkedjan och böka runt för att åter öppna bakdörren på bilen nu och då...   :/ 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tältet klagar inte men har det ju bara så några timmar här och där. Gillar inte att lämna bilen med tältet uppe oavsett om jag inte är nära det är inte gjort för hård vind så brukar fälla ihop den om jag planerar att lämna det någon längre stund å inte är i närheten tex då jag vandrar å dylikt. 
men helt klart jobbigt att fälla upp för lunch :(

 

Kan ha öppet mellan flak å förtält är nästan lufttätt Imellan så slipper få in flygfän känns ju jobbigt att måste va ute bland dom för att laga mat :( 

Stannade på flera ställen i sommar där det inte gick att andas utanför Pga odjuren men förtältet va detta till trotts nästan myggfritt :) 

Edited by Knutkors
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Händer inte så mycket med Sotis, bygger arbetsbänk i garaget och har stålsatt mig att göra klart den innan jag börjar riva ur motorn. Det blir ju lite delar och klarar inte av delar liggandes överallt på golv väggar och tak 😁

 

Använder väldigt flitigt tvingar av olika slag och längder, länge varit sugen på en hi-lift men efter läst lite nu så blir man lite rädd. Ni som har, hur känner ni och hur ska man tänka?

Jag blev påmind att jag har ett par st pelardomkrafter när jag tittade på den här filmen; Det kändes bra då han föredrar dom 👍

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
9 hours ago, Landmann said:

Använder väldigt flitigt tvingar av olika slag och längder, länge varit sugen på en hi-lift men efter läst lite nu så blir man lite rädd. Ni som har, hur känner ni och hur ska man tänka?

HiLift är det bästa och värsta i ett kan man säga :D .

Om man tänker sig noga om när man använder den och dessutom har torrtränat under lugna omständigheter så är det ett fantastiskt verktyg. Man kan lyfta, vinscha, klämma och bända med den. 

Jag har två T-formade hål i min bak-kofångare där HiLiften passar in. Då kan den inte glida ur fästet. Där fram har jag tillverkat en lyftögla av en gammal laststropp så jag kan lyfta bilen i nosen utan att förstöra något. Mina rocksliders tål att lyftas i men har inget fäste till HiLiften i dom så undviker att lyfta där till jag har klurat ut nått smart.

HiLiften har massor av bra användningsområden förutom att just lyfta bilen men den kräver att man underhåller den med olja och har huvudet med sig när den används.

  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Wiberg said:

HiLift är det bästa och värsta i ett kan man säga :D .

Om man tänker sig noga om när man använder den och dessutom har torrtränat under lugna omständigheter så är det ett fantastiskt verktyg. Man kan lyfta, vinscha, klämma och bända med den. 

Jag har två T-formade hål i min bak-kofångare där HiLiften passar in. Då kan den inte glida ur fästet. Där fram har jag tillverkat en lyftögla av en gammal laststropp så jag kan lyfta bilen i nosen utan att förstöra något. Mina rocksliders tål att lyftas i men har inget fäste till HiLiften i dom så undviker att lyfta där till jag har klurat ut nått smart.

HiLiften har massor av bra användningsområden förutom att just lyfta bilen men den kräver att man underhåller den med olja och har huvudet med sig när den används.

Ja sån här semester är ju motsatsen till 08ornas fjällresor, man lämnar plånboken hemma och tar med sig huvudet. hehe 😅

Det var den detaljen också att man bara kan lyfta bilen bak innan man fått på rocksliders och riktig front. Har du med dig fler domkrafter utöver hiliften?

Får spåna vidare, borde kunna montera en gasdämpare på den. 

Annars så har jag alltid med stort spännband, extra långt skaft, typ 4t. Det har hjälpt mig många gånger 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HAHAHAHA   iPad-hållare!?

Jag har en likadan, utan den trekantiga plattan. Det är ju ett "stativ" för tyngre systemkameror egentligen   :-)   Lär vara kraftigt nog för din iPad...  :-D  :-D   Använt själv ngn gång för att hålla systemkameran med fästet satt på takplattformen.

Link to comment
Share on other sites

On 4/17/2020 at 11:29 AM, Landmann said:

Jahaaa där ser man 1f601.png 

Hittade den på en typ secondhandbutik, helt ny 200:- spänn!

Haha   OK...  Där gjorde du ett kap minsann...   De är INTE billiga till ordinarie pris. Manfrotto är ett bra märke

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Landmann said:

Men fasen vad schysst! Jag var där och letade mässinglampor och ljusstakar. Snubblade på den där, både kände och såg att det var kvalitet. 

Har du någon bild på det CFC? 

Inga bilder...   Den armen/hållaren är ju, som du vet, rätt så rejäl/tung!  Använder bara då det verkligen behövs till systemkamera eller blixtar/paraplyer etc. Ligger i en av kameraväskorna tillsammans med annan "sällan använd" utrustning  :-)    Den är dock rätt bra för att klämma fast tung kamera högt uppe på ex ett dörrblad etc. Klämman i sig är utformad för det

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

On 4/21/2020 at 12:09 PM, CampForCer said:

Inga bilder...   Den armen/hållaren är ju, som du vet, rätt så rejäl/tung!  Använder bara då det verkligen behövs till systemkamera eller blixtar/paraplyer etc. Ligger i en av kameraväskorna tillsammans med annan "sällan använd" utrustning  :-)    Den är dock rätt bra för att klämma fast tung kamera högt uppe på ex ett dörrblad etc. Klämman i sig är utformad för det

Ahaa. Jag kan verkligen se hur den blir värdefull på så vis 🙂 

Det är nog bara fantasin som sätter gränser, speciellt när jag fick med universalplattan 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hallå folket.

Hoppas ni har en bra sommar.

Fick ihop bilen för 3-4 veckor sedan och åkt en hel del runt Härjedalen-Jämtland-Ångermanland, vandrat och hälsat på släkt.

 

Tänkte skriva mer om det som gjorts men har fortfarande problem med en felkod p0400 flöde egr. Har gjort rent allt i hela egr! 
Hittar inga läckage förutom IC kanske läcker lite. 
Har vacuum, dock inte testat ena solenoiden, visste inte om det var 5V eller 12v. 
Rengjort MAP och MAF.

 

När såg hur mycket skit det var i egr så började jag läsa massor, inkl wibergs historia.

Så jag monterade en 7 mm strypning som ”ska” funka utan felkod.

 

Så har ni någon idé vad det kan vara så hojta till 😁

BAD16C5D-CC53-4B63-BDE2-D493C6F9211D.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 7.2.2020 at 21.05, Landmann sa:

Jo men då kommer ju hjulet ut lite mer så det blir rymligare=större däck 👍 läst på newhilux.net och med dom skärmbreddarna vi har så ska man kunna ha ET0 innan dom börjar komma utanför. Men det är inget jag svär på så agera inte på mina påståenden 🙃

Stämmer. Jag har distanser på 30 mm och original fälgar. Blir precis lagligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hallå folket, blivit lite overlanding för vår del men varit ute väldigt mycket senaste året. Håller tummarna för Island i år igen.

Problemet med egr var att vår modell har elektronisk styrd egr ventil mot för Australien som har vacuum styrd. Därför fungerar inte strypningen. så jag åkte och programmerade bort den. Funderar på mappa motorn också, vore väldigt nice..

 

Körde hem med vagn igår kväll och bilen började gå dåligt och stannade till slut. Röck loss batterierna och nollade flera gånger men ville inte gå.  7 mil hem med fullpackad bil, hundar, skotrar på vagn, gravid sambo.... 😅 Tillslut hoppade den igång och vi körde hela vägen hem men undvek motorvägen. 

Vill inte att det ska hända igen så vore schysst med lite tankeverkstad mer er.

Bränslefiltret är bytt för 1000 mil sedan, servad med olja och filter nyss. Bytt motor för 1500 mil sedan. Bytte en spridare ca 1000 mil sedan, intercooler.. jäklar vad grejer jag har bytt.

Känns som skit i bränslet, vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Både Hilux og LandCruiser er jo kjent for å slite med SCV-ventiler som slutter å virke. Suction Control Valve mener jeg den heter, står på dieselpumpen.
Det er den som bestemmer hvilket matetrykk det blir på dieselen, og blir de ventilene dårlig, opplever man at motoren stopper.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, iknutis said:

Både Hilux og LandCruiser er jo kjent for å slite med SCV-ventiler som slutter å virke. Suction Control Valve mener jeg den heter, står på dieselpumpen.
Det er den som bestemmer hvilket matetrykk det blir på dieselen, og blir de ventilene dårlig, opplever man at motoren stopper.

Tack å tack för tipset, läst på nu om det och låter väldigt troligt. Oavsett så känns det bra att byta ut dom. 

 

Står här att dom ska ligga mellan 1.5-1.7 ohm

https://www.newhilux.net/phpbb/viewtopic.php?t=21321

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Landmann said:

Kom på nu att det har känts ibland som att bilen hostat till, men har inte varit säker pga att det känns likadant när man kör i vissa gupp

Hosting og manglende start kan begge deler skyldes scv-ventilen. Bare pass på å kjøp orginal Toyota, uorginale fungerer ikke eller fungerer dårlig.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om du byter SCV själv ( ganska enkelt men pilligt jobb ) så var närmast hysterisk noggran med att hålla rent runt den eftersom det är efter filtret. Smörj o-ringarnamed lite olja oxå. Koppla bort batterierna oxå. Då " programmerar " ECUn sig efter den nya ventilen. Och som @iknutis skriver - Denso orginal är det enda som gäller. Har själv prövat Ebay med sämre resultat. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Bra råd grabbar.

Dock var det inte så stor prisskillnad på ventilen mot en nyrenoverad pump med ventil, massa mer mek, bort med kamremmen m.m. 


Försöker hitta en förväntad livslängd på pumpen? Vet ni? Har gått 27.000 nu

Edited by Landmann
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, iknutis said:

Det finnes eksempler på pumper som har gått 5-60000 mil uten problem, så det hadde jeg ikke vært bekymret for enda.

Ja det låter jättebra, tycker att jag borde sett något om kort livslängd på pumpen vid det här laget, har läst tonvis och åter tonvis om 1kd. 

Skulle vara trevligt att se värderna på spridarna, min dator klarar inte det. 

Vilken tunap ska man använda @Wiberg?

IMG_1499.thumb.jpeg.225bc77f0bdfa4a23a5cda5e10649ae2.jpeg

 

 

IMG_1498.thumb.jpeg.56b1a8e2faca0dedd0dd356a43185dd4.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...