Jump to content

Nattblakkas Jeep ZJ


Nattblakka
 Share

Recommended Posts

Hjärtligt välkomna till mitt garage. Här står en gammal lyxsuv som började sina dagar i Tyskland men som nu, 23 år senare ömsom plågas och ömsom tas om hand av mig i norra Skaraborg.

IMG_20190804_185652.thumb.jpg.3e03d6bbeb36fe156fa566f9eaeaa47a.jpg

Vem är jag då? Jag heter David och är 32 år. Har monterat luftvärmepumpar i tio år och trivs fint med det. Jag bor på landet på en mindre "hästgård" (utan häst, men med en del andra djur). Förutom bilar och att se mig om sysslar jag med jakt och skytte, friluftsliv och är intresserad av självhushållning.

Min första 4x4 skaffade jag för snart tio år sedan. En Lada niva från -93. Aldrig riktigt hel, men aldrig riktigt trasig. Det var en mycket kompetent bil i skogen, men efter en dag i ladan så ringde det i öronen när man gick och la sig. Transmissionsljud de luxe. Årsmodell 1993 hade en mindre lyckad insugsförgasare med öknamnet skräckis och den hade ett ormbo av av slangar kopplade till avgasreningen. Jag fick aldrig den förgasaren att lira ordentligt så att bilprovningen blev nöjd. Så ladan fick efter ett par år en ny ägare.

IMG_9333.thumb.JPG.2a6c101292eddd288e0264b8ec2be11b.JPG

 

Efter några år blev suget efter 4x4 åter stort. Och stor 4x4 blev det. En Ford F250 -90 med 7.3l V8 diesel.

IMG_20180507_200236.thumb.jpg.004c1a63fe01cc06bf3cea9512d86498.jpg

Min söta Ford var inte alls bra i skogen om man tänkt svänga eller köra över krön, men flaket rymde ett dussin vildsvin och några älgar. Bra jaktbil :D

Tyvärr gick det troll i den här bilen. Antagligen pga bristfälligt underhåll av tidigare ägare. Mycket garagetid blev det. Och det var inte det lättaste att få plats med bilen i  garaget heller.

12722075_1020538754651071_1821124275_n.jpg.f275d6ad32ca5714bfcbd952b0e72abe.jpg

Men det var härlig sång i den motorn. Och känslan av att köra 3 ton finlandsfärja med raka rör i full fart med ställ på små skogsvägar... Det gav en fin adrenalinrush.

Forden var trots allt för klumpig och envisades med att trivas alldeles för bra i garaget, så den gick till en värmlandstös som har tagit väl hand om den.

 

Sommarens semester spenderades i en SAAB 9-5 och det bar av till Skåne. Här någonstans börjar ett litet frö gro. Det går ju faktiskt jättebra att semestra i en bil. Men jag har vid det här laget aldrig hört talas om begreppet overlanding.

IMG_0897.thumb.JPG.cca627384a38e7290befe91362cb2a61.JPG

Mina gäss tycker att jag behöver högre markfrigång.

DSC_1039.thumb.jpg.0a3709f1a10cc4a59918815009c1d900.jpg

"Ja, mer åt det hållet! Kan du ordna det, så att vi slipper fastna under din bil igen?"

IMG_20180823_160726.thumb.jpg.055b7cd93f3913c607f04e2237a8e068.jpg

 

Jag börjar lura på Volvo valp, men snöar snart in på TGB11. Det är ju riktigt bra bilar i skogen. Jag vet fortfarande inte vad overlanding är och har inte ens tänkt på att man kan kombinera 4x4 och bilsemester. Jag är mer inne på kortare äventyr i närområdet. Framåt November 2018 Köper en god vän en Jeep Grand Cherokee för 10 000. Han visar hur bra de faktiskt tar sig fram utan att man behöver bygga om så mycket alls. Och de är ju riktigt sköna att åka i! Nästa helg ringer jag på en likadan.

Screenshot_20181118-225127.thumb.png.fd4e44488956b997ce44ce38cdd763dc.png

Besiktigad ett tag till och körbar. Och enligt annonsen inte mycket rost. Tomgången spökar när den är kall och det finns en del annat småfix. Lyckas åtminstone pruta ner den till 9000:- och slår till.

 

Här börjar äventyret.

  • Like 6
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Januari 2019

Jeepen känns riktigt mysig, men det straffar sig att köpa bil i novembermörker. Trösklarna såg inte så fina ut och rost finns både här och där. Nåja, så farligt kan det väl inte vara. Bilen är ju trots allt besiktigad för mindre än ett år sedan.

Dags att serva upp bilen lite. Nackdelen med billiga bilar är att de inte kostas på i den grad de förtjänar eftersom de knappast ökar speciellt mycket i värde. Pengar i sjön tycker somliga. Men om man tänkt ha bilen ett tag så måste ju trots allt saker och ting fungera. Tomgången som spökade avhjälptes med en bättre begagnad tomgångsmotor. Fördelare, rotor, tändstift och tändkablar byttes. Det var nog dags.

1010672399_IMG_20190120_1408162.thumb.jpg.98fa9dc129f0fea2035d98f42b76db3c.jpg

 

1863347055_IMG_20190120_1409592.thumb.jpg.da93b61e7f3886c1fa04c70605383ebb.jpg

 

Landsvägsdäcken är snälla mot både öron och plånbok, men de blir begränsande i spenaten. Nya MT-däck beställdes. Det blev Hankook dynapro MT 31"

IMG_20190107_215152.jpg.b014c3b77e486b899b976d3b4280ed71.jpg

  • Like 8
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Februari 2019 "Ett vägval"

Snön lägger sig över Töreboda. Jag och Erik, som har den andra ZJn drar ut på en närbelägen sjö för att busa lite.

IMG_20190201_200412.thumb.jpg.ec6b303ac8dafeaff0ee3cac26d6275b.jpg

544188037_Namnlsghui.thumb.png.1a6417e799efc47dcb979febcd7d6f1a.png

Min bil går lite varm, men jag tänker att det nog är för att jag dels satt dit fyra extraljus i grillen och dels för att det yr upp snö som täpper till kylet. Inget att oroa sig för så länge det håller sig på en rimlig nivå. Jag låter en kompis testa bilen och sitter bredvid och ser nervöst tempmätaren stiga mer och mer. Ska just säga till honom att det nog är dags att låta bilen svalna lite, när det säger PANG under huven och allt blir till ett rökmoln.

Jag öppnar huven för att se efter vad som hänt och får då till min förvåning se att det brinner i de nya tändkablarna. Jag hade en brandsläckare i bagaget, så det problemet är snart löst. De nya tändkablarna hade något sorts plasthöje. Ungefär som VP-slang. Det hade smält och droppat ner på grenrören och fattat eld.

Men brinnande plast ger självklart inte en explosion med efterföljande glykolluktande dimma. Plastgaveln på kylet hade spruckit och där gapade nu ett stort hål.

Kvällen avslutades med att bogsera hem bilen och svabba upp smältvatten från en snötäckt ZJ i garaget.

För att få loss det gamla kylet måste fläkten demonteras. Detta krävde specialverktyg jag inte hade. Jag tillverkade ett enkelt som ser ut så här:

IMG_20190202_232432.thumb.jpg.6df8374a7214da2fe46ca2f2c6d6d5c4.jpg

IMG_20190202_232519.thumb.jpg.fcd2f25c1c9485a22d573c84de34153d.jpg

Man sticker bara in stiften i hålen på fläktens remhjul så att man kan hålla emot när man lossar fläktens mutter.

 

En dryg veckas leveranstid på ett nytt kyl från Autodoc i Tyskland. Tidsoptimisten i mig tänker att då passar vi på att byta ena tröskeln till en balk. Jag börjar skära loss mer och mer plåt. Hittar kilovis med sand och jord i tröskel och lådorna mellan tröskel och balkarna under bilen. Dessutom en lagning beståendes av ett ihopknycklat sandpapper, ett nystan ståltråd och en deciliter spackel i en klump. Suck. En sån bil...

 

IMG_20190203_212837_032.thumb.jpg.e241793b1a79581a26ef6216d86a7e29.jpg

 

IMG_20190203_220406.thumb.jpg.c3f2706cf95689db538af4e750505a8c.jpg

IMG_20190217_115457.thumb.jpg.ebd6012e592fe6939f528792c066c531.jpg

 

IMG_20190217_124717.thumb.jpg.28bf89d54bf107af784d08e67d48f4d1.jpg

 

IMG_20190217_124727.thumb.jpg.26b01886ee910698285512ef92e08f67.jpg

 

IMG_20190217_193647.thumb.jpg.1f126c6abca876623b30a9f0e5318426.jpg

 

IMG_20190217_193725.thumb.jpg.caee161a74f9ae94d10ead2ca2649d14.jpg

 

Här någonstans i mitt röriga garage tappar jag sugen och kan inte hitta den var jag än letar. Bättre att gå in till datorn och surfa runt och drömma istället.

Jag googlar på Jeep ZJ och hittar @Lars 9k :s trådar om hans och Hannas ZJ och sträckläser med stor behållning. Det där med overlanding skulle ju passa mig som handen i handsken. Jag gillar ju att vara ute på småvägar och utforska. Och 4x4-bil har jag ju redan. I samma veva hittar jag Ronny Dahl på Youtube och blir väldigt inspirerad.

På blocket hittar jag ett taktält. Visste knappt vad ett taktält var några dagar tidigare, men beger mig ner till Halland och slår till.

Screenshot_20190205-233205.thumb.png.5043d8787202499b4731c26fa1d78b05.png

Det blev ett Eezi awn 1200 som fästes provisoriskt på 9-5an.

Trots taktält hittar jag inte inspirationen och jeepen blir ståendes utan kyl och tröskel hela våren. Det finns ju alltid hundra andra saker att göra och särskilt när ljuset och värmen kommer tillbaka. Och frågan är om man verkligen ska lägga ner tid och energi på en så pass rostangripen bil. Tankarna rör sig kring om man kanske bara ska skrota skiten och börja på något bättre objekt..?

 

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Juni 2019  Med värmen kommer inspirationen tillbaka

 

Försommaren kommer och jag börjar verkligen sakna att ha en äventyrsbil. Semester planeras och det ska overlandas till lappland är det tänkt. Bäst att börja jobba om det ska gå vägen.

Stålprofil 100x50x3mm, om jag minns rätt, inhandlas och bearbetas till att mer och mer anta formen av en tröskel.

IMG_20190624_153255.thumb.jpg.ec92d2dcfd5f0f141f4a0486d4006700.jpg

IMG_20190625_185856.thumb.jpg.f6251029c2e1f08c7ed19f6956c7102b.jpg

IMG_20190625_205829.thumb.jpg.b5e06fa9c4fb11ff8614cba2a8abc4f6.jpg

Infästningen i B-stolpen känns viktig för säkerheten.

IMG_20190624_153347.thumb.jpg.d47f8c7186d0304f3e6d84ca64472f06.jpg

Det har brunnit tillräckligt i Jeepen, så matta och kablar håller vi undan.

IMG_20190624_153558.thumb.jpg.94c99bf4e8dde37a1896fe4b6d821398.jpg

Jag fick äntligen på de nya däcken på sina fälgar också. Det kommer nog greppa bra i Vadsboleran hemmavid.

IMG_20190626_174527.thumb.jpg.fea5b72f9c5570be9ada2eb69bc55b34.jpg

Ett kök ropades hem på tradera. De blir hemskt dyra, för många verkar köpas upp och gå på export till mellanöstern och Afrika..?

IMG_20190626_191812.thumb.jpg.613749d385c1df22a56cff232a2b69b5.jpg

I brist på Jeep får man ta vad man har när man ska ut på äventyr i skogarna. Ford Fiesta -80 med ett monster till motor på hela 1100cc :D

IMG_20190606_200133.thumb.jpg.9c6c4e8e24b6d2b24a121df2f19b7c9b.jpg

Innan haveriet på sjön ägde rum hade jag varit hos Opus och fått en arbetsorder. Nu var hög tid att ta tag i allt om det skulle bli någon semesterresa.

IMG_20190626_155508.thumb.jpg.b845f46e17501ec44a0b43d7c554d314.jpg

 

  • Like 8
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kul att kunna inspirera, det är ju en av avsikterna med min verkstadstråd och hela Forumet.

Ja, du har ju hittat en av de största nackdelarna med våra gamla Jeepar, ROST! 
Kvittar väl egentligen i vilken tidig 90-tals bil man börjar skruva på, de flesta är rostiga.

Snyggt jobb med trösklarna och med infästning av stolparnas förlängning.

Fast inte behöver man ta bort fläkten för byte av kylare, åtminstone inte på min -93! 🤔

Jag ser fram emot fortsatt läsning av din välskrivna tråd! 👍

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Lars 9k said:

Kul att kunna inspirera, det är ju en av avsikterna med min verkstadstråd och hela Forumet.

Ja, du har ju hittat en av de största nackdelarna med våra gamla Jeepar, ROST! 
Kvittar väl egentligen i vilken tidig 90-tals bil man börjar skruva på, de flesta är rostiga.

Snyggt jobb med trösklarna och med infästning av stolparnas förlängning.

Fast inte behöver man ta bort fläkten för byte av kylare, åtminstone inte på min -93! 1f914.png

Jag ser fram emot fortsatt läsning av din välskrivna tråd! 1f44d.png

Jo, men du har verkligen inspirerat. Jag hittade nog till forumet när jag sökte efter hur andra löst infästningen av balken.

Det är verkligen tråkigt detta med rosten. Men så är det när vi envisas med att salta. Min fiesta har gått på Gotland där de inte saltar och den har klarat sig jättebra. Det är tur att de inte saltar i skogen. Det ger oss en anledning att ta alternativa vägar :D

Ärligt talat minns jag inte om man var tvungen eller om det bara underlättade. Så går det när man har minne som en guldfisk och ska försöka skriva en tråd om mer eller mindre minnesvärda saker.

Kul att tråden uppskattas! 😊

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Juli 2019  Jäkt inför semestern

 

I julivärmen fortsätter arbetet så intensivt att jag glömmer att ta bilder. Jag tror att ni känner igen det där.

Hur som helst så behöver både jag och Erik delar till våra Jeepar. Vi besöker två av bygdens bildemonteringar. Min växellådsbalk är krokig och eftersom min bil är en import så saknas skydd under fördelningslåda och tank. Vi hittar en ZJ med sexa och den har både en rak balk och skydd för f-lådan. Tankskyddet är dock för rostigt. Jag köper även två bättre begagnade batterier och lite annat småkrafs.

IMG_20190712_162552.thumb.jpg.563734388d825c082f9098e02b0f15f4.jpg

Känner ni igen några bilar? En del bilar blir inte så värst gamla. Det väcker frågor i dessa dagar av miljötänk, men det hör nog hemma i någon annan tråd.

Väl hemma inser jag att växellådsbalken jag köpt är en annan än den jag har. Om det beror på att donatorbilen hade sexa eller en annan låda vet jag inte. Suck.

Arbetet med tröskeln fortskrider. Sidesteps som håller för hi-liften svetsas på plats.

IMG_20190713_125910_895.thumb.jpg.f17410aa64c9c928c5f7c70e972859ba.jpg

Av bekvämlighetsskäl och tidsbrist målar jag tröskeln i slät hammarlack. Bra eller dåligt? Det är inte en helt enkel fråga. Färgen tål inte så mycket, men den är enkel att bättra på.

IMG_20190714_204801.thumb.jpg.7d90f1d113f350170e1bc2a432b087fd.jpg

Sen är det bara att montera tillbaka allt.

IMG_20190720_221441.thumb.jpg.7861864d582f66852e32c1bcfc5b9f3e.jpg

IMG_20190720_224138.thumb.jpg.57db896ea9e02bfe7c167f0513dcbe70.jpg

 

När jag får på framhjulen inser jag att jag måste våldföra mig på stötfångaren en aning.

IMG_20190724_182533.thumb.jpg.2c3fbd10405c5e1fc747a7c11c7a999e.jpg

Bromsarna behövde kärlek, men det är ju inte lätt att trycka tillbaka kolvarna i oken när de är gjorda av samma lump som karossen på en Trabant.

IMG_20190725_170725.thumb.jpg.1981101d8bc7ca65dce7151010078554.jpg

Nya ok beställda från Tyskland. Tyvärr händer det saker på det privata planet som gör att semesterresan till Lappland ställs in. Livet tar ibland oväntade vändningar. På gott och på ont. Detta debacle förändrar dock inte det faktum att jag vill ha bilen rullande. Jag är så nära "mål" nu och att arbeta gör att man slipper tänka på jobbiga saker.

IMG_20190727_080050_885.thumb.jpg.92e63e0d8548e74fe8737398b9f5d2c3.jpg

 

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Augusti 2019  Efter ett halvår i garaget är hon äntligen till skogs

Så kom då den efterlängtade dagen då jag fick ut och motionera henne igen. De nya däcken driver så bra i leran. Först trodde jag att jag hade kört fast. Man har ju i ryggraden att inte gasa när det börjar gräva ner sig. Men just det - däcken har ju självrensande mönster! Det kändes fel, men i med högväxel och full gas. Med en kaskad av lera bakåt och ett ilsket rytande från v8an så kämpade hon sig lös. Vilken grej!

20190807_204613.thumb.jpg.3c596fab2f7870491f62c0890c9a8c1e.jpg

När jag valde extraljus blev det halogen. Jag vet inte om det är ett tecken på OCD eller bara god smak, men jag är lite allergisk mot att ha olika färger på lamporna. Halogen i huvudstrålkastarna och xenon eller led i extraljusen är som 20" fälgar på en gammal femtiotalsbil. Det stör helhetsintrycket tycker jag. Ett annat skäl är att när en lampa går sönder kostar det inte skjortan att byta. Några extra H4 är lätt att ha med sig och byta i skogen.

När jag hade min Niva vadade jag ut i Vänern vid en långgrund strand. Jag tänkte inte på att lamporna hastigt skulle kylas ner och spricka när de kom i kontakt med vattnet. Det kunde väl avhjälpts med att stänga av ljuset en stund innan, men det är lätt att vara efterklok. Det var dock det enda som hände trots ett vattendjup på ca 50cm. Rysk ingenjörskonst.

Vi får se om jag omvärderar min ljus-OCD i framtiden.

20190807_211238.thumb.jpg.30e3dcdec4d349c011daa18e804cbbf5.jpg

 

Jag börjar fundera på en inredning. Eftersom jag vill kunna använda bilen till annat än bara overlanding så vill jag ha en inredning som är lätt att montera/demontera. Jag väljer därför att bygga den enligt principen lastpall. Då kan jag lyfta ur den med pallgafflar på traktorn.

20190814_212733.thumb.jpg.94d4139a0b667018dc66d4b34b80ddb9.jpg

En kylbox inhandlas och placeras på skenor från en gammal skjutdörr som låg på logen.

20190815_000406.thumb.jpg.9fb9d2cf3aae7b267afb87f09b41fc3f.jpg

Här provmonteras taktältet på Jeepens originaltakräcke som kompletterats med en extra skena.

20190818_185029.thumb.jpg.15ebee109f4e68a458e8f1ef54bb04a3.jpg

Det blir inte riktigt stabilt. Originalskenorna har ändar av plast som fjädrar och ger efter. Det får duga så länge, men här behövs något annat funderas ut.

20190818_190645.thumb.jpg.ff8ef5b163fbd99d8f005819df617352.jpg

20190818_190708.thumb.jpg.830c5c5c4c41d8f295a43b2d8a3903da.jpg

20190818_202618.thumb.jpg.be4705c24eb2efc1ae3958bc0074619f.jpg

 

Jag bygger vidare på inredningen med god hjälp av mina fjäderfän. Bakom kylen, mot baksätet, kommer jag placera ett förbrukningsbatteri som jag köpt på skroten tidigare.

20190825_144215.thumb.jpg.1de75c2eacb817e9567fe52660bc3371.jpg

 

Nu kommer jaktsäsongen och på kvällarna åker jag till jaktmarken och kollar var grisarna rör sig. Vi börjar få ganska mycket vildsvin här omkring nu 🤤

20190825_200931.thumb.jpg.d046acaf2d1c11da751885359476815c.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

September 2019  Jakt- och värmepumpssäsongen börjar = stiltje i garaget

I augusti besiktades bilen efter att ha stått still sedan senaste besiktningen. Det är märkligt vad det kan rosta på ett halvår i ett torrt garage 🙄 Jag får lappa och laga. Det blir inte vackert, men det blir förhoppningsvis lite mer motstånd när besiktningsmannen går lös med sin hammare.

20190924_190025.thumb.jpg.2baec7cad2d3e555136e97fe37f4121f.jpg20190924_193615.thumb.jpg.47d421e7f2bdd3ab765db25281256c8a.jpg

Erik och jag behöver mer delar till våra jeepar, så vi drar till jeepskroten i Nora. Ärligt talat så minns jag i nuläget inte vad jag köpte. Men det var säkert bra 😂

20190927_152058.thumb.jpg.4bd6415a9920a7c1bb83d223feee46e1.jpg

 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

December 2019 Äntligen godkänd

 

Det händer inte så mycket jeeprelaterat den här hösten. Det är hemskt mycket annat att stå i. Men framåt mellandagarna är jag ledig och kan äntligen koppla in extrabatteriet. Jag har även ropat in en CTEK D250SA på tradera. Inredningen har jag inte hunnit bygga mer på, men den funkar provisoriskt som den är nu. Kylen står skyddad och går att dra ut. Baksätet blir som en lucka för teknikutrymmet.

20191230_135143.thumb.jpg.e10fda965d5f6fa0236e66bdfcf49fba.jpg

20191230_135227.thumb.jpg.7ee1d8f07a0b3836e698b3cfc065b927.jpg

 

Så var det då äntligen dags att få jeepen godkänd hos bilprovningen. Visserligen hittade han mer rost, men den var visst förhandlingsbar så det löste sig 😅

20191230_144555.thumb.jpg.dc867a04b92c2043fb7f9a2f94d4222d.jpg

 

  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Januari 2020  Nytt år - nya friska tag

Jag kommer på en genial metod för att få mer gjort med bilen. Sänk värmen inomhus till ca 15 grader och höj värmen i garaget till ca 20. Rekommenderas inte till er med en bättre hälft 😅

Min ZJ har en fabriksmonterad stereo med ett lyxigt högtalarpaket från Infinity. Det sitter små skyltar som skvallrar om det lite överallt. Man kan tro att det ska vara något i hästväg. Det är det också. Något i hästväg dåligt. Det sitter ett fabriksmonterat slutsteg under baksätet, men jag förstår ärligt talat inte vad det ska tjäna till. Det är lika dåligt ljud som man kan förvänta sig ifrån en Skoda från samma årtal. Dessutom har huvudenheten börjat glappa.

Eftersom den gamla huvudenheten är 1.5-DIN, så får jag göra en adapterplatta så att jag får dit min 1-DINs Pioneer jag haft liggandes några år. Jag kopplar även förbi slutsteget och river ut det. Ljudet blev mycket bättre med en vanlig stereo och utan slutsteg. Det är fortfarande inte bra, men helt klart bättre. Det får duga tills vidare. Första låten som spelades blev av en händelse Gyllene tiders - Det är över nu. Ja Infinity, nu är vi klara med varandra för gott :D

När jag rotade i kablarna under baksätet hittade jag en annan pryl. Är det någon som vet vad det kan vara? Den sitter på kardantunneln här, men på andra ZJ har jag sett den sitta nere på golvet.

20200104_184501.thumb.jpg.300ebd98498e5a9763e9a9cfdf343070.jpg

Nu är det dags att ta tag i ett annat problem som borde blivit gjort för länge sedan. Bilen behöver helt klart höjas. I bak har däcken delvis skurits sönder emot skärmkanterna. Dessutom är fjädrarna i bak så slut att bilen hänger åt ena eller andra hållet, beroende på vilket håll man senast svängde.

Jag hittar nya höjningspuckar på blocket och efter några samtal fram och tillbaka möter jag och Erik upp en trevlig säljare i Örebro när vi är på väg upp till Jeepskroten utanför Nora. Väl på skroten hittar jag ett tankskydd.

Puckarna är på 3 tum. Det blir bra i bak som kompensation för last och taktält, men i fram tycker jag att det är lite för mycket. Vi åker hem till Erik och svarvar ner frampuckarna till 6cm.

20200105_185320.thumb.jpg.14ce8ce53681ca1438f737bc9b66a8c2.jpg

Från garagegolv till skärmkant före respektive efter puckar:

20200106_135927.thumb.jpg.3b23a99e855d89d091c7a087a29ff0bc.jpg20200106_215849.thumb.jpg.97220ef7678b4f1565cc468fb678d3ca.jpg

Stötdämparna flyttades upp med hylsor och längre skruvar. Här är det dock lite för korta hylsor pga avsaknad av rätt skruv. De byttes dock senare.

20200106_213241.thumb.jpg.bb45ccf0bd75addc3d358729f530fab7.jpg

 

Efter några dagar kommer en leverans med mer efterlängtade delar och arbetet kan fortskrida. Nya krängningshämmarstag som förlängs.

20200119_122739.thumb.jpg.97f95b6d8df01e762096da57a95078e6.jpg

20200119_122751.thumb.jpg.34961f175b755664b1b0eb6bc22ba354.jpg

20200119_134059.thumb.jpg.577ed414c8f0355e3537f3ce99b9a9d1.jpg

Nya hylsor kapas i rätt längd.

20200119_125438.thumb.jpg.fcea4b7f28d9798e8a68e78542f6abbb.jpg

20200119_134052.thumb.jpg.921682b0b2953d2f10b37e80cd69ef30.jpg

Både stag och hylsor målas sedan med hammarlack.

20200119_160212.thumb.jpg.5511d347278a1785a2ec8a8be322354e.jpg

Nya stötdämpare monteras i fram. De gamla började bli lite trötta. I bak har jag bytt tidigare.

20200119_150842.thumb.jpg.a71b2f5fcf5f36a19f001ec5a8d18dd7.jpg

Snikhöjning a la Nattblakka.

20200119_160314.thumb.jpg.fe2fd6c58e4d04c78402619b1114f61b.jpg

Och resultatet.

20200120_001936.thumb.jpg.382e31afc9bf150f8a6e0e2d5dea48ac.jpg

 

Jag passade även på att städa garaget ordentligt för att frigöra golvyta. Helt plötsligt känns det inte lika trångt. Mycket tillfredsställande!

20200119_140026.thumb.jpg.5320f4e00635abed5f93de8ecf75253f.jpg

 

Jag beställde hårdare bakfjädrar, men fick några dagar senare ett samtal om att de inte gick att få fram i Sverige. Det får således bli vanliga. Så jag utnyttjade en kontakt på ett större företag som säljer reservdelar. Det är löjligt vilka påslag reservdelsmånglarna har! Om de får det kämpigt nu när Autodoc och liknande slår sig in på den Svenska marknaden så kommer jag inte känna något medlidande alls. Som man bäddar... Jag fick i alla fall fjädrarna till ca en tredjedel av ordinarie butikspris. Överkomligt.

20200125_122433.thumb.jpg.4996f32cf02babc621d957ecf4dec0d3.jpg

Nya fjädrar höjde bilen ytterligare några cm.

20200125_110914.thumb.jpg.de6f0dad5ca940b0f0f7596a0ffc7126.jpg20200125_133017.thumb.jpg.2ff219543bc6ec66c46542ee7943cf87.jpg

Lite skum form på dem dock. De måste vara progressiva på något sätt?

20200125_123946.thumb.jpg.a9ab0889f17929203a764c2bbf03e7ab.jpg20200125_131653.thumb.jpg.53894dde7711c1c59b0ae61d8429730a.jpg

Tankskyddet från Nora målades upp med några lager hammarlack.

20200110_184659.thumb.jpg.826bb469e16b6b8970d73b1b4f8b2a3e.jpg

Man fäster tankskyddet mellan dragbalkens infästning och "rambalkarna" bredvid tanken. När jag och Erik demonterade dragkroken ser vi att den nästan helt rostat bort 😲

Jag vill knappt tänka på vad som skulle hänt om man fäst en ryckstropp i draget och satsat. Och denna bilen gick nyss igenom besiktningen. Jag valde att ta bort draget tills vidare och fästa tankskyddet så gott det gick. Det får bli en senare huvudvärk.

 

 

 

 

 

Edited by Nattblakka
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Känner igen en del av dina manövrar för att utveckla Jeepen.

Jag har för mig att ”burken” du undrar över är en sensor för airbagen men jag är inte 100% säker.

Fjädrarna ser lite skumma ut.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ju tidigare problem med att taktältet satt för dåligt. Dessutom har jag ingenstans att ha reservhjulet. Ett annat problem är att jag inte ser bakåt och åt sidorna på ett tillfredsställande sätt i mörker. Den givna lösningen stavas självklart takkorg. Eller takplattform kanske.

Med inspiration främst från @latenight och @LantzPatrol samt min vän Erik, börjar jag skissa. Först i huvudet när jag ligger vaken på nätterna. Sedan på papper, för att det ofta blir lättare att se vad tankarna faktiskt föreställer. Ett första utkast, med smygreklam:

20200107_195047.thumb.jpg.3674c1691e826fec81c9928e07e81a1a.jpg

Jag har några mål. Jag vill ha låg tyngdpunkt och profil, låg vikt och jag vill kunna stå och gå på plattformen. Dessutom får den inte kosta skjortan och jag ska kunna bygga den själv. Jag inser att jag måste tumma lite på mina mål och den största kompromissen får bli vikten. Aluminium hade varit fint, men det kostar mer än stål och jag kan inte svetsa alu. Faktum är att jag nyss lärt mig svetsa med min MIG. En gammal AGA 160 som jag köpt av min morbror. Det är först på jeepen som jag lärt mig svetsa ordentligt. Innan blev det bara en hög poriga vårtor som sprack vid belastning. Nu börjar jag få in snitsen och det är så roligt att jag inte kan sluta! Jag vill lära mig mer :D

En stor begränsning vid mitt svetsande är att jag inte sett vad jag gjort. Så innan takkorgsprojektet drog igång så ropade jag hem en riktig svetshjälm på tradera. Det blev en speedglas med automatisk avbländning. Vilken skillnad mot pappas gamla slitna hjälm som jag ärvt av honom! Skillnaden är bokstavligt talat som natt och dag.

20200123_190806.thumb.jpg.7aa336ea771a18e354671fdd0d51f1a0.jpg

 

Jag började med att väga in en OSB-skiva så att den låg helt rakt utan att säcka någonstans. Sedan ritade jag upp linjer med tusch där stålprofilerna skulle vara. Jag valde 30x20x2 profiler. 30x20x1.5 hade räckt och dessutom sparat mig ca 2kg, men då min lokala svetsfirma inte hade dem hemma skulle hela stommen blivit dubbelt så dyr med frakter. Man är ju trots allt en snål Västgöte 😅

20200123_182035.thumb.jpg.2b173fbd84c450d48d6ce0f59c013f2b.jpg

Nästa steg blir att punkta ihop alla profiler.

20200123_200117.thumb.jpg.94ea37703ca28343a685e255fbbaefe2.jpg

När allt känns rakt och jag dubbelkollat alla mått är det dags för helsvetsning.

20200123_202652.thumb.jpg.6de03abb5de36c3ea3e29e796b3706ed.jpg

Och så slipa ner de ställen jag lyckats sämre med, så att det blir lite trevligare finish.

20200123_212514.thumb.jpg.562fdbd1bf662e8f4517043f6026341b.jpg

20200123_212528.thumb.jpg.4cd5ec28c6ebfe0ba04ba64622e95b9c.jpg

Jag har skruvat bort originalrailsen på jeepen och tänker använda samma infästning i taket. 12 stycken popnitsgängor M6. På railsens plats skruvar jag plattjärn som blir som skenor eller medar under takkorgen.

20200125_193245.thumb.jpg.56b58376f2704f55143b60aa9ed11d6f.jpg

Jag kommer, precis som @latenight ha ett fjärrstyrt relä som får styra belysningen runt korgen. Här provar jag ut fästen till lampor.

20200125_222623.thumb.jpg.1e582ec95af29db3efdf0b633fb40eb8.jpg

Bakdelen har jag väntat med, för där har jag lite andra planer.

20200126_131642.thumb.jpg.30e845b2742cb6ebcfba9361c142184d.jpg

Plåtar skärs ut...

20200126_154441.thumb.jpg.774609b5632e439c5957f78556b9a595.jpg

...och bockas...

20200126_154450.thumb.jpg.2a5ff06580c57052d128b3a9c97776a1.jpg

20200126_154456.thumb.jpg.17f689ac686ea8e85a00c501147d3281.jpg

...för att bli lådor under plattformen. Den högra kommer innehålla relä, säkringar med mera och vara sluten med ett fastskruvat lock ovanpå. Den vänstra kommer ha en lucka bakåt och blir förvaring av arbetshanskar, schackel etc.

20200128_220045.thumb.jpg.51005de954e3b66ff6fcb62a8ecd7702.jpg

Jag har även svetsat fast öglor längs sidorna så att jag kan fästa min tarp/presenning som ett budgetsubstitut för markis. Jag har sedan tidigare en DD tarp 3x3m som nog blir ganska lagom här.

Testar hur den blir på plats.

20200126_223330.thumb.jpg.8ab094c7c4b274bf7ba3adb41380de24.jpg

Galvad sträckmetall tillpassas. Jag kommer nog skruva fast den efter ramen är lackad. Svetsa hade blivit starkare, men jag vill eventuellt kunna byta den på sikt. Dessutom vill jag inte förstöra galvet genom att svetsa.

20200131_021450.thumb.jpg.2bacf0a74581b011edf75ddf74e5172a.jpg

Jag har även börjat med själva fästena för taktältet. Tanken är att det ska bli snabbfästen med sprintar och en helt slät yta när man lyfter av tältet. Jag planerar även att bygga ett räcke längs främre halvan efter samma princip. Därför är fästen gjorda på strategiska platser.

20200131_021515.thumb.jpg.b23f4aa5e7f9a3576fe489a7f0947211.jpg

Ramen är inlämnad för pulverlackering och idag, torsdag, blev den klar. I morgon ska jag hämta den så att jag kan börja montera alla leksaker på den i helgen.

Äntligen är jag ikapp i min tidslinje. Jag har ett bitvis väldigt dåligt minne, så det ska bli skönt att inte skriva om saker jag redan förträngt 😅

 

  • Like 4
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Lars 9k said:

Känner igen en del av dina manövrar för att utveckla Jeepen.

Jag har för mig att ”burken” du undrar över är en sensor för airbagen men jag är inte 100% säker.

Fjädrarna ser lite skumma ut.

Sensor för airbagen låter rimligt. Då ska jag inte slå för hårt på den 😅

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var sant ja. Lite mer har allt hänt den senaste veckan.

Denna manöver underlättar underredsspolning efter avslutat äventyr :D

20200201_123950.thumb.jpg.c2688b7c38d7b323559233e2a347d040.jpg

Stötfångarbalken hade helt rostat av, så plastskräpet lossnade i skogen. Nu får jag ytterligare en anledning att bygga om bakänden.

20200201_153159.thumb.jpg.0e0762d9659298c49cac4a650d02f44f.jpg

 

Jag köpte ju en växellådsbalk med tillhörande skydd för fördelingslådan i somras, vilken dessvärre visade sig vara till en annan modell. Efter helgens bravader kändes det prioriterat att få dit den där hasplåten trots allt. Jag demonterade den gamla balken och sedan gjorde jag pussel av både den gamla och nya. Tyvärr missade jag att ta bilder på arbetet, men här är åtminstone en bild på delarna som kasserades. Vridna ändar och ett mittparti med fel fäste.

20200204_151305.thumb.jpg.e46a70060184bc328f22dc7dfbfacaf3.jpg

Balken svetsades ihop och ett nytt fäste för hasplåten fick svetsas i bilens längsgående balk. Allt målades därefter i samma gamla hammarlack som vi känner igen vid det här laget.

Monterat och klart.

20200204_151541.thumb.jpg.3ad644a87b9e6bacbf4cbfb62808c641.jpg

 

Jag har även dragit ut el till utsidan av bilen.

Först lirkade jag igenom fyra kablar genom bilens friskluftsevakuering.

20200205_142301.thumb.jpg.9e8b801051a307b05e0eda4db2652bf6.jpg

På insidan kommer kablarna ut i taket.

20200205_142310.thumb.jpg.5aa49caf182a899214b52f93f71660cf.jpg

Hotfulla linjer ritas upp på bilens stackars plast.

20200205_144639.thumb.jpg.32ef3388b328068d56cf170edb514244.jpg

Några minuter senare.. (Nej, jag var nykter. Jag klantade mig bara :D )

20200205_145321.thumb.jpg.486b44a63f692b32f08fa524fc2a64a7.jpg

Stift till Anderson-kontakter löddes fast i kabeländarna.

20200205_150245.thumb.jpg.d26948ff86b76e69725f3491237db798.jpg

Orkar inte beskära bilden. Jag bjuder på min vackra OSB :D

20200205_151246.thumb.jpg.0b74209e9064ef73d5e0896cfd480806.jpg

En kontakt på plats. Denna kommer ha ständig matning från förbrukningsbatteriet och ska dels användas till takkorgens matning och dels till div. verktyg eller laddare etc.

20200205_153136.thumb.jpg.1523d4f62168ada99d3e1b710ffbec8c.jpg

Den övre kontakten blir anslutning till solpaneler.

20200205_161040.thumb.jpg.e176535572cd2934a153caf83fccf196.jpg

Slimmat och någorlunda skyddat i skogen. Kanske.

20200205_161119.thumb.jpg.2952d3b92fcaedaa5804947a278792b7.jpg

20200205_174710.thumb.jpg.1da5daec0c59a8c941267461135b4773.jpg

 

Sådär. Nu LOVAR jag att jag skrivit ikapp :D Hädanefter blir det löpande uppdateringar.

  • Like 2
  • Thumb up 7
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag fick tillbaka ramen till takplattformen från pulverlacken. Riktigt nöjd med resultatet! Och västgöte som jag är, så måste jag även påpeka att priset blev lägre än om jag skulle köpt sprayburkar på biltema och lackat själv. Då var det bara att börja montera leksaker och mojänger.

20200208_174325.thumb.jpg.aa4567f2aa06d5e084d004dd475f394c.jpg

Inte helt nöjd med vad jag hittade för kablar hos den lokala billjudshandlaren, men de får duga tills vidare. Mycket nöjd med service dock. Han öppnar dygnet runt om man ringer innan 😅

Jag valde att lacka vp10 elrör för att dra kablaget i. Vi får se om färgen kommer sitta kvar eller flagna.

20200208_174345.thumb.jpg.3235a9c3af281dc5968c6fa7ade5ae05.jpg

Sträckmetallen på plats. På sikt blir det nog någon list på kanten, men nu vill jag ut och köra. Jag kunde även koppla in relä och lite säkringar. Ovanpå skruvades ett lock av plåt som tätades med en packning.

20200208_221747.thumb.jpg.c245f31155069eb76a626438aa46bb40.jpg

På plats. Kvällen avslutades med en kortare runda för att testa ljusbilden. Mycket trevligt att kunna se åt sidorna. Men än mer efterlängtat var att kunna se vad som händer bakom bilen när man backar.

20200209_012644.thumb.jpg.a072c2db75648cea15bd6abd8707c890.jpg

Dagen efter och resultatet så här långt. Detta ska firas med en rejäl runda i skogarna norr om civilisationen!

20200209_125910.thumb.jpg.57902a28a7306d7b7dd280890c24ec62.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...