Jump to content

Hilux


Knutkors
 Share

Recommended Posts

Bilen min är en 11a Hilux 3,0

Har en aktiv fritid klättrar, dyker, fridyker, jagar fiskar, åker skidor, cyklar och därav kom tanken med bilen. Att kunna stanna vart som helst å bo där smidigt å gratis.  Sedan att även kunna ta mig till de plattser som är relativt otillgängliga de var grundtankarna i bygget å finns kvar om än omständigheterna och kraven ändrats lite. Å vi nu är tre istället för 1 och det framtida bruket ev kommer att förändras en del.

Bilen är helt tom invändigt all pakning rymms bak. 

Här listar jag bilens utrustning å tankarna bakom.

 

 

 

Taktält Gordigear.

Taktältet fungerar bra om än kvalite och konstruktionerna lämnar en del åt önskan och dom skulle kunna höja kvaliten och konstruktion många snäpp med små medel. 

Taktältet har förtält eller vad det nu heter som täcker matlagninprylar mm så man lagar mat å äter, duschar inomhus :)

När det gäller möjlighet till säkring för vind är det rätt värdelöst. Men taktält är ju rätt dåligt till i hård vind :)

 

Inredning flak.

Eftersom jag har glasfiberkåpa och hiluxen inte har någon möjlighet till vettigt takräcke. Så har jag byggt inredning på flaket som även fungerar som stöttor till takräcket på kåpan.

Baktill har jag utdragbar flakhylla med kyl och 

Matlagninslåda innehållande gasolkök, torrvaror, tallrik, grytor bestick mm.

Har en gasoltub på flaket räcker en hel sommar.

 

Genomströmningsvärmare.

Billig köpt på jula fungerar bra med elpumpen. Varmvatten on demand värmaren ligger i en låda ovanför den utdragbara hyllan. Alla slangar inklusive gasol har snabbkopplingar så bara att koppla in å duscha. 

 Har ca 40l vatten i fast tank på flaket räcker till två duschar å lite matlagning.

 

Bil 

 

Höjd ca 2” mest för att plana ut den från att luta :( två ledramp, extra el dragen till flaket för laddning och drift av kylskåp när man kör.

 

Däck 31 10.5 15 på originalfälg Hanokk dynapro.

 

Fungerar bra både på och bredvid vägen rullade ca 1500-2000 mil i somras.

 

Kåpa alpha glasfiber. 

Skulle utan tvekan köpa en alukåpa eller rostfri alternativt bygga egen om jag skulle göra om bygget idag. Då skulle jag även mest troligt byta flak till aluflak från en transporter eller dylikt.

Det ångrar jag nu att jag inte gjorde direkt.

 

Rock sliders egen design fäst i ramen. Skulle byggt dom änu kraftigare om jag byggd dom nu.

 

Sedan finns ju de självklara starthjälp, brandsläckare, verktyg, kompressor, däcklagning, yxa, såg, spadar, mm.

 

 

Efter en sommar så saknar jag mer utrymme och ett mer vädersäkert boende taktält suger i hård vind å dåligt väder. 

Därav har tankarna börjat gå mot en unimog eller iveco 4x4. Med en om än liten påbyggnad med sovplats och boendeyta å mer utrymme. Men det har ju stora fördelar att ha både daily driver och äventyrsbil i ett så är lite kluven i frågan och är ju trevligare att sträcköra 200mil i hiluxen än en unimog :(

 

Inan sommaren blir det nog inga större ombygnationer utan bara lite tilläg. 

Skulle vilja ha takkorg för lite mer utrymme men inte så ivrig till att borra hål i taket då krockkuddarna ligger i taket :( 

Hade gärna haft ett transporter flak på den i aluminium då det blir rymligare och lättare att nå då man slipper de höga sidorna på orginalflaket.

Å en egenbyggd kåpa hade ju inte heller varit fel. Men det får vänta om det blir av alls. 

085B58CD-6CAE-44D9-9FD3-CE5DBBBC5971.jpeg

58AABBB0-DC39-46FC-B463-109E02540D85.jpeg

588FA80E-7318-464C-AFE3-F0B3FB70398F.jpeg

E495705F-1A34-4E6C-A641-578DB17E5758.jpeg

38A2A601-ED12-4EA1-9562-47D34A3FB7DE.jpeg

8C2468B1-4276-4352-9C9E-D4AA361D10FD.jpeg

  • Like 9
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Knutkors said:

Tack :) 

Nja hade jag vetat de när jag byggde dom så hade jag kunnat göra de men mycke besvärligt att plocka lös dom och kopiera. Vad kostar det att köpa färdiga ? 
Västerbotten 

Det är ju de men roligt med nya byggen ;-) 

Det finns exceptionellt lite att finna/köpa i Europa. Down under i AUS är de inte pigga på att sälja/skicka och i US är det högst moderat intresse, om man inte själv ordnar med shipping och allt där omkring.

Kollade med en lokal svetsfirma. Förvisso rätt "premium" ställe, men ändå...  De skulle, efter jag visat bilder på valda rock sliders fr US med "kick-out" i bakkant osv, ha ca 20-22kkr före ev lackning osv...  inte gratis!   Sade pass på den just då

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Sjukt snygga men en duktig svetsare gör det jobbet för en bråkdel av kronorna. Om du klarar att göra en deal med gubben om att använda din bil som " måttstock " så kan du ju få till en deal med serietillverkning - 1stk = rövdyrt - flera stycken i samma jigg = mindre rövdyrt. Sen kan man ju överväga finish på rocksliders.... No, not so important.

  • Like 1
  • Thumb up 3
  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

har en sjukt dålig MIG :( 
Ingen ritning höftade bara :) 

Minns inte men rätt tunna.  Man skulle kunnat göra tjockare gods fast beror ju på om du ska använda dom för att skydda å lyfta bilen ?

Edited by Knutkors
Link to comment
Share on other sites

Søk litt på australske forum så finner du sikkert noen DIY rockslider tråder. 
Jeg tenkte på å lage sjøl til jeepen, men fant ut at det ble enklere å bestille ferdige. 
Er jo også litt kjekt at de er bygd riktig, altså at de skal skli over hindringer uten å henge seg fast, å at hvis du skulle være så uheldig å få en bil i siden. Så må de absorbere kraften uten å vidreføre for mye til rammen. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, iknutis said:

Jeg sliter med samme til cruiseren; mye ferdig i Australia, men det koster jo en formue hvis du skulle være heldig å finne en som sender til Europa.

Så jeg er litt usikker hva jeg skal finne på faktisk. 1f600.png

Vi får kanske ordna en separat tråd för planering av köp fr US...   :-)   Jag kommer nog att beställa där, via JetCarrier till Norge/Sverige. Troligen efter sommaren

  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/26/2020 at 4:30 PM, pilten said:

Søk litt på australske forum så finner du sikkert noen DIY rockslider tråder. 
Jeg tenkte på å lage sjøl til jeepen, men fant ut at det ble enklere å bestille ferdige. 
Er jo også litt kjekt at de er bygd riktig, altså at de skal skli over hindringer uten å henge seg fast, å at hvis du skulle være så uheldig å få en bil i siden. Så må de absorbere kraften uten å vidreføre for mye til rammen. 

Tack, det visste jag inte. Trodde att dom skulle vara så kraftiga som möjligt utan att bli "tunga"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja då börjar det bli dax för att ställa i ordning allt inför säsongen. Om än året ser ut att bli lite si och så med stängda gränser mm. 
som vanligt finns en lång lista med förbättringar och uppdateringar :) 

Återkommer med lista då jag prioriterat å gjort den klar. 
bilen står uppallad i garaget i väntan på nya nedre och övre bärarmar från Tyskland så lika bra att passa på då bilen lix står stilla :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...