Jump to content

"Suka" en Grand Vitara


dackplagaren
 Share

Recommended Posts

Hej. Ny här på forumet.

Jag är ägare till en Suzuki Grand Vitara 2.4l 169hk-09 med 103000km på mätaren. Jag hade turen att köpa ett ex i bra skick som körts av ett äldre par som "fin" bil.

Jag använder idag GVn som bruks/äventyrsbil. Jag har monterat extraljus (infällt), dragkrok och investerat i mer riktiga däck . På takräcket sitter för mestadels en takbox och en mindre vattentank. Min "Suka" är puckhöjd bak för att kompensera för mycket last och lastplattform på dragkroken. Är numera  även ägare till ett taktält så man slipper sova på marken.

 

Passar på att dela med av en icke så äventyrlig bild av Sukan. Den andra filen är en verkstadsmanual för hur man bedriver reparationer och underhåll som jag hoppas kan vara till nytta för någon annan "Suka"-ägare.

/däckplågaren

88173982_505140820196257_3582739792791601152_n.thumb.jpg.2b2a1d00a49d78c6914c277872494f58.jpg

 

Workshop_manual_New_Suzuki_Grand_Vitara.pdf

Edited by dackplagaren
  • Like 7
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

"Nya" generationen av Grand Vitara är inte lika offroadkapabel som den tidigare generationen men har en fantastisk kontinuerlig fyrhjulsdrift med både hög och låg växellåda och låsningsbar mellandiff. Konstruktionen är en kombination av självbärande kaross och ram. Hjulupphängningen är individuell kontra den gamla generationens stela axlar.

Det finns några tillkorta kommanden som jag så småningom kommer att försöka modifiera.

1. Markfrigången, för att ha så generösa departure-vinklar så är markfrigången ganska låg. Villket gör att jag numera saknar ett av underredskydden i plast.

2. Bagageutrymmets längd. Med den korta hjulbasen och kort fordonslängd (4500mm) så får bagaget bli mindre.

3. Rost.. det är en japanskbil. 

Tänkta modifieringar för att lösa några tillkortakommanden.

* 50mm höjning sats från jimnybits. Måste ändå byta stötdämpare pga. rost/läckage. 

* Underredskydd i stål.

* Större däck

* Dubbelt förvaringsgolv i baggaget. Jag kan inte bygga ett helt system då även GVn är min bruksbil och behöver plats för barnvagn/familj.

* Lastplattform på taket som både kan ta taktält och vädertålig förvaring.

Jag skall försöka posta de olika byggerna.

/däckplågaren

Edit:

Har ni tips smarta lösningar eller bra materiel så tar jag gärna emot förslag eller glada tillrop!

Edited by dackplagaren
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkommen till Forumet!

Det är alltid kul att följa olika bilars resa från standard till lite mer ”hobbybil”, allt beroende på ägarnas behov och möjligheter!

Alla har vi ju vår egen bild av den ”perfekta” bilen! 👍 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Lars 9k said:

Välkommen till Forumet!

Det är alltid kul att följa olika bilars resa från standard till lite mer ”hobbybil”, allt beroende på ägarnas behov och möjligheter!

Alla har vi ju vår egen bild av den ”perfekta” bilen! 1f44d.png 

Tack!

Inget fordon är ju perfekt från början och det är ju roligt att optimera.

GVn fungerar bra och är enligt mig en väldigt underskattad bil. Enkel konstruktion utan en massa automatiserade tillbehör och elektronik. Jag resonerar att man ska ha en bil som man råd att köra sönder :).

Om jag hade haft obegränsad budget så hade jag nog införskaffat en Isuzu AT35 med flakkåpa. Den hade inte varit optimal att ha som skogsbil pga. längd och spårvidd. Då är GVn bättre :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul med en GV på forumet. Rätt poppis i bl.a. Sydafrika!

Är lite sugen på att komplettera vagnparken med en GV och har därför ett par frågor till dig 😃

Har du nån pejl på hur mycket bränsle bilen drar?

Vart brukar rosten sitta på dessa bilar?

Edited by 016
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, 016 said:

Kul med en GV på forumet. Rätt poppis i bl.a. Sydafrika!

Är lite sugen på att komplettera vagnparken med en GV och har därför ett par frågor till dig 1f603.png

Har du nån pejl på hur mycket bränsle bilen drar?

Vart brukar rosten sitta på dessa bilar?

Tack! En mycket kapabel "liten" bil. Populär i sydafrika, Indien och Australien. Inget offroadmonster men den tar sig fram så länge markfrigången räcker.

Jag har 2.4l bensinaren på169hk (sugmotor) så dem drar ju en del.. 0.9liter milen på landsväg och 1,1l vid blandad körning. Å andra sidan så är skatten rätt billig.

Min har rostat mestadels under vilket är rätt vanligt för bilar på svenska vintervägar. Utöver det så har saltet gått hårt på stötdämpare, bromsar och skruvar. Men tvättar man ofta och kör rostskydd så kommer det hålla bra. Karossen är 100% rostfri med tjock och bra lack. Min har tidigare ägds av ett äldre par som kört den mestadels på osaltade vägar.

Så om du hittar någon så gå på den manuella med fördelningslåda och glöm inte att kika under.

Edited by dackplagaren
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, dackplagaren said:

Tack! En mycket kapabel "liten" bil. Populär i sydafrika, Indien och Australien. Inget offroadmonster men den tar sig fram så länge markfrigången räcker.

Jag har 2.4l bensinaren på169hk (sugmotor) så dem drar ju en del.. 0.9liter milen på landsväg och 1,1l vid blandad körning. Å andra sidan så är skatten rätt billig.

Min har rostat mestadels under vilket är rätt vanligt för bilar på svenska vintervägar. Utöver det så har saltet gått hårt på stötdämpare, bromsar och skruvar. Men tvättar man ofta och kör rostskydd så kommer det hålla bra. Karossen är 100% rostfri med tjock och bra lack. Min har tidigare ägds av ett äldre par som kört den mestadels på osaltade vägar.

Så om du hittar någon så gå på den manuella med fördelningslåda och glöm inte att kika under.

Tackar för svaret.

Har kollat på lågmilare från 2014-2015. Dom har sett skapliga ut men jag oroas lite av den höga förbrukningen... Det jag gillar med dom är att dom är old school, att dom är billiga i inköp och att det finns en lågväxel att ta till vid behov. Är verkligen inte ute efter ett offroadmonster utan mer ett fordon som klarar av overlanding-, dagis- och butiksutflykter. 

Måste helt enkelt ta mig i kragen och åka och provköra några exemplar snart. :) 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 016 said:

Tackar för svaret.

Har kollat på lågmilare från 2014-2015. Dom har sett skapliga ut men jag oroas lite av den höga förbrukningen... Det jag gillar med dom är att dom är old school, att dom är billiga i inköp och att det finns en lågväxel att ta till vid behov. Är verkligen inte ute efter ett offroadmonster utan mer ett fordon som klarar av overlanding-, dagis- och butiksutflykter. 

Måste helt enkelt ta mig i kragen och åka och provköra några exemplar snart. :) 

GVn efter facelifet ser rätt trevlig ut men har för mycket "mediacenter" för min smak.

Provköra bör du göra. Fjädringen är lite hård för att man ska köra jätte bekvämt i skogen. Vilket motoralternativ är du intresserad av?

Värt att tänka på att NGVn inte är jätte mycket större än din gamla Vitara. Är du ute efter en bil med plats invändigt så rekommenderar jag en LC eller en Pajero Sport eller möjligen en pickup med kåpa.

Link to comment
Share on other sites

2,4:an är jag intresserad av. Bilen ska rulla som bruksare (korta sträckor) så vill jag inte ha diesel. Vill också ha en så ny som möjligt så man slipper motorproblemen. (block som spricker) Suzuki har haft med den motorn. 
Måste åka och titta på en live så man kan se hur mycket större den är än min Vitara. Skulle min bil bara lite bredare inuti skulle jag ha kvar den. 3 pers i baksätet går helt enkelt inte...

Edit: Ska sluta spamma din biltråd med mina funderingar. Ser fram emot att följa utvecklingen av din bil :) 


 

Edited by 016
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite uppdatering nu i dessa apokalyptiska tider.

Byggde ihop mitt dubbla golv i bagaget så jag får bort allt permanet förvarat "bra att ha" ur själva lastutrymmet. Botten är gjord av en Ikea komplement låda 100x58cm, konstruktionsplywood, 45x170 bräda och pianogångjärn och allt är täckt med högtalarmatta.20200316_073221.thumb.jpg.40abf39d6137f4da591820fc52a9cfd1.jpg

Utöver detta så har nya stötdämpare (fram och bak) beställts från KYB.  Vid närmare eftertanke så har jag bestämt mig för att skippa 50mm höjningen och köra på mina befintliga 30mm fjäderpuckar för att spara pengar/ och bilens bussningar då jag ska gå på föräldraledighet i april. Jag håller dock på och utreder ifall jag skall montera hjälpfjädrar på stötdämparna bak för att hjälpa till med komprimeringen när jag kör med mycket last bak.

Jag har fått tag på nya 16tums fälgar från en gammal Cherokee som nog kommer få aggera skogsfälgar när jag har bestämt mig för vilket gummi det blir.  Några tips på AT däck i 245/70R16?20200307_085818.thumb.jpg.9061f4abc91ef4e80ff18c966b213ed6.jpg

 

 

 

 

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att vara hemma med barn ger alldeles för mycket tid att fin-tänka på däck.

Jag tre stycken alternativ för mina sommarsvålar. 245/70R16 är det största jag bör få in utan att behöva modifiera. Fälgarna som de ska ska monteras på är 7tum breda och ett ET på 37. Vilket gör att däckets insida på hamna på samma avstånd till fjäderbenet på insidan och sticka ut 19mm längre ut än mina nuvarande vinterdäck (225/75R16 på 6.5 tum och ET46) vilket ser ut att fungera.

Contenders.

1. Toyo Open Country AT Plus. Som verkar vara populära i bla. Ryssland, https://www.toyotires.eu/tire/pattern/open-country-at-plus

+ Tystast (70dB), billigast (1091kr/st),

- Oprövade finns inte så mycket tester på däcken, Våtgrepp E, Ser inte så offroadiga ut.

1565194163_ZnGSHkOSJd_image.jpg

7a96eds-960.jpg

2. Goodyear Wrangler AT Adventure  https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/tires/wrangler_all-terrainadventure.WRLATADV.html

+ Kevlarförstärkta, snyggare än Toyo, mellanpris, 1228kr/st, Våtgrepp C

- Högre ljudnivå (72dB)

s-l1600.jpg

3. General Grabber AT3 https://www.generaltire-tyres.com/car/tyres/grabber-at3

+ Snyggast.

- Dyrast 1500kr/st, Våtgrepp E, Bullriga på (72db), finns rapporter om klena däcksidor.

Nettivaraosa - General General Grabber AT3 - Tyres - Nettivaraosa

Är det någon härpå forumet som har inputs/tips på bra AT däck eller har erfarenheter från ovanstående?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hur mycket utanför vägen skall du köra?

Det snällaste däcket med rätt lufttryck tror jag räcker väl så bra till de flesta Overlandingsituationer.

Har inte testat något av de däcken du nämner men alla är ju från erkända aktörer.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Realistisk så kommer jag nog mest att köra mest asfalteradväg men kommer nog köra ett par hundra mil grusväg av varierade kvalitet per år. De situationer om kommer vara mest krävande är troligtvis när jag kör av vägen för att komma till lämplig ställplats för bil med taktält. Förra året var jag inne på ett par skogstraktorvägar som bitvis var som i denna video. Det kommer jag inte göra med familjen i bilen och framförallt inte utan någon som har möjlighet att dra loss mig närvarande. 

Så en utopi skulle vara ett däck med god landvägskomfort och bra skogsgrepp.

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Om ovanstående film är målet hade jag skitit i att det bullrar lite och satsa på M/T däck direkt.

Låter javisst, sämre våtgrepp på asfalt ja..... men bästa greppet i leran.

Vi har kört många tusen mil landsväg med MT vilket gått bra.

Men jag kör i och för sig sällan över 100 🙄 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Lars.

Men kjører du 90% på asfalt/grus, ville jeg valgt AT pga komfort. Likevel bråker et AT-dekk mye mer enn et tilsvarende asfaltdekk. Man får ikke både i pose og sekk.

Har gode erfaringer med Michelin Latitude Cross som et ‘snilt’ dekk med ok mønster. Har de på konebilen enda (Rav4).

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

På min Grand Vitara så har jeg BF Goodrich K02 og er veldig fornøyd med disse. Støynivået kan jeg si lite om da min er diesel så har så mye motorstøy at dekkene hører jeg lite av. Men jeg sammenlignet støy nivået på disse med andre dekk og de kom godt ut og diesel forbruket ble heller ikke endret så de er dekk jeg kan anbefale.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Om ovanstående film är målet hade jag skitit i att det bullrar lite och satsa på M/T däck direkt.

Låter javisst, sämre våtgrepp på asfalt ja..... men bästa greppet i leran.

Vi har kört många tusen mil landsväg med MT vilket gått bra.

Men jag kör i och för sig sällan över 100 1f644.png 

MT däck går helt bort pga. vardaglig komfort. Lera är absolut inte målet utan det skulle vara trevligt med ett  AT-däck som klarar lite lera när jag råkar försätta mig i sådana situationer. Jag klarade mig förra gången med ett par hakkapelitta dubbdäck även fast det var väldigt igenkloggat.

Toyo däcket ovan ser inte ut att rensa lera så bra.

1 hour ago, kimar said:

På min Grand Vitara så har jeg BF Goodrich K02 og er veldig fornøyd med disse. Støynivået kan jeg si lite om da min er diesel så har så mye motorstøy at dekkene hører jeg lite av. Men jeg sammenlignet støy nivået på disse med andre dekk og de kom godt ut og diesel forbruket ble heller ikke endret så de er dekk jeg kan anbefale.

Kimar: Villken storlek kör du på din GV?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med General Grabber AT3 på min Vitara och jag är jättenöjd med dem! Tystare än originaldäcken och marginellt högre förbrukning. Däcken har helt förvandlat bilen till det bättre. Bättre komfort och lugnare beteende, för att inte tala om vilken dröm det är att köra på grusvägar nuförtiden. Att våtgreppet inte är det bästa har jag bara märkt av när jag kört igenom djupare vattenpölar i hög hastighet! Tycker faktiskt dom varnar tidigare och i och med detta kör man mer på rätt sida av gränsen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, dackplagaren said:

Tack för inputs allesammans.

Bara för det så hittade jag dessa på Blocket: BF Goodrich All-Terrain  LT225/75R16 https://www.blocket.se/vi/88728568.htm

5000kr utan fälgar känns som i högsta laget för 4st begagnade däck.

Taskig euro/pund-kurs för tillfället, men här kan du köpa dem relativt billigt (kommer inte ihåg fraktkostnaden till Sweden men har för mig att det inte var allt för blodigt).

https://www.camskill.co.uk/m64b0s230p132276/BF_Goodrich_Tyres_SUV_4x4_BF_Goodrich_ATKO2_All_Terrain_TA_BF_Goodrich_AT_KO2_-_225_75_R16_LT_115_112S_RWL_TL_Fuel_Eff_%3A_F_Wet_Grip%3A_B_NoiseClass%3A_2_Noise%3A_74dB

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/8/2020 at 1:54 PM, 016 said:

Bara att pruta! :D 

Den säljaren var väldigt oprutbar utan hänvisade till att denne hade köpt dessa för 10 000kr 2018. Nåja, inte min förlust, alla vet ju att begagnade däck ökar i värde ju äldre de blir. :)

Edited by dackplagaren
  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Sukan har fått nya ben att stå på. Nya fjäderben fram och stötdämpare bak. Det fick bli nya stabilisatorstag då de gamla fick kapas bort.20200418_112020.thumb.jpg.ff26cc28f22de331fd0ab12413106ade.jpg

Gamla fjäderbenen.USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1587202241831_6657208711724638156.thumb.jpeg.01c3716c5af3d86fd0314fa6aaf0eb46.jpeg

Bort med de gamla stagen.20200418_151016.thumb.jpg.4269c3b65d811ccb94c6be661a5bab45.jpg

Återanvänder fjädrarna då de var i väldigt bra skick under all smuts.

20200418_151026.thumb.jpg.07f1bdfc37e69c964b84f5d18ae8a8f8.jpg

En "liten" fjäderbricka på 30mm.20200418_151039.thumb.jpg.6307bc2ea20cbe7b1d4cb98792b6a559.jpg

En ny och fräsch stötdämpare solar sig innan den få komma hem till mörkret (hjulhuset). 20200418_152416.thumb.jpg.3001c6386e9ce216bae6822e258c15f8.jpg

Fjäderben komplett.

20200418_171440.thumb.jpg.c30aab41d68afb708303f04a97915bf4.jpg

Monterat med nya stabilisatorstag.

20200417_103030.thumb.jpg.d90b4bdc2d54dfbc5da3f4ca12f935a0.jpg

Dekorativ buckla/reva från närkontakt med med en betongport i mitt garage. Uppkom då jag lite snabbt och smidigt skulle hjälpa grannen att få igång hennes bil då hon dragit ur batteriet. Sablans trånga portar och bristande uppmärksamhet. Bakslag för bilbudgeten, vi får se om nya däck får strykas för i år beroende på vad detta kalas kostar.

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...