Jump to content

"Suka" en Grand Vitara


dackplagaren
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Du kan ju inte skriva om både positiva och tråkiga saker i samma inlägg, nu vet vi ju inte om vi skall trycka ”like” eller ”cry” 😛

Men kul med lite nya grejor och höjning!

Surt med skador om de sker i garaget, i skogen är ju en HELT annan sak! ;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så där bilen är inne och får dörren bytt till "självriskpris" och bra är väl det.

Nu till det anda tråkiga:

Efter att jag tryckt i mina höjningarspuckar fram så beter sig bilen lite underligt. Den har satt sig mycket mer på röven än vad den gjorde tidigare. När jag satte in puckarna bak förra året så mätte bilen 83cm till skärmkanten bak och 81cm fram. Nu efter installationen fram så mäter fram 84cm till skärmtkant och bak knappt 81cm med mycket modest last. 

Så jag drog slutsatsen att mina bakre fjärdar har säckat med tidens tand och inte blivit bättre utav att jag numera kör bilen med rätt mycket last.. så pass mycket att när med  bakfjädringen komprimerar i fartgupp (i oaktsamfart) så slår fram fjädringen i ut i sitt längsta läge i en sk. "top out". Obekvämt deluxe.

Till det roliga:

Dessa damp ner i brevlådan idag. 😁20200507_131442.thumb.jpg.b190f1e3df1f62829554001ed83c9848.jpg

Ironman SUZ20B fjädrar. Dessa bör ge 40mm höjning över standard och är gjorda för 0-200kg extralast. Kommer nog matcha bilens nuvarande livstil bättre.20200507_132008.thumb.jpg.314373c2bf03d947575a6654a370fb7f.jpg

/däckplågaren

Edited by dackplagaren
kompletterades
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jockeiskogen said:

Gött med höjning, vad har du för uppskattad markfrigång i nuläget?

Lägsta punkten är mitt under bilen dumt nog. Det är balken strax bakom fördelningslådan. Jag mäter 24cm till den med orginaldimension 225/65 R17. Det är oftast den som åker på stryk när GVn går på grund enligt mitt internetoffroadande.

Lånade bilder.

P3150523.JPG.51224522c380313cd44bc341bf0c7864.JPG

P3150529.jpg.ea75e3c03705202dde83420097761520.jpgIMG_20140815_080154267_HDR.thumb.jpg.c4bf8690e925a48069a174f9f99f0d67.jpg

Edited by dackplagaren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag åkte fick de nya fjädrarna komma på plats. Det gick förvånade lätt att släppa ned bärarmarna och få ut de gamla fjädrarna med spacerhöjningen och i med de nya utan puck. Det som tog tid och var lite bökit var att få ihop det igen då bär/länkarmarna faller åt varsit håll när man lösgör dem från varandra. Men klart mycket enklare än att leka med fjäderspännare och råstyrka.20200516_123248.thumb.jpg.8c5c7cc702b06226edb357aea9e9c454.jpg

Inte så mycket skilland på längd men vikt och godstjockleken är betydligt större. 

Original: 340mm +30mm puck, Ironman 366mm.20200516_140518.thumb.jpg.dd5840a81dcd1a7867e3c22c131bf693.jpg20200516_141944.thumb.jpg.4cc7936bd38cea33506cd9fcd31a17e6.jpg

"Hulkenben"

20200516_144633.thumb.jpg.db9efe178bc988bd2ef975110747f91c.jpg20200516_195840.thumb.jpg.0c6857fdfe1c1ae2f34e6c32849f7cb5.jpg

Det fick bli en liten provtur. Fjädringen känns helt klart följsammare och lugnare. Bilen känns dock inte jätte mycket högre olastad än tidigare så det ska testas när mer tid finnes sig.

Edited by dackplagaren
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det rymms i budgeten att införskaffa nya at däck.

Nu har det ramlat ned till 2st kandidater och en Joker. Kandidat 1 och 2 kostar lika mycket och Jokern 1500kr extra.

Kandidat 1.

General grabber AT3 113/110S https://www.dackonline.se/rshop/Dack/General/GRABBER-AT3/245-70-R16-113-110S-8PR---mit-Felgenrippe-OWL/R-336911

Kandidat 2.

Goodyear Wrangler AT Adventure 111/109T

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Goodyear/Wrangler-All-Terrain-Adventure/245-70-R16C-111-109T-6PR-OWL/R-404457

Joker 

BfG Ko2 

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/BF-Goodrich/All-Terrain-T_BS_A-KO2/LT245-70-R16-113-110S-8PR-RWL/R-288150

Vilka tycker ni här på forumet?

Det som talar emot BFG Ko2 är att de generellt är "undersized" och överhypade. Grabber AT3 riskerar att låta mest med 75dB. Wrangler ADV är mest väg däck av dessa 3.

 

/Villrådig 

 

Link to comment
Share on other sites

Syns du KO2 er overhypet? Har du kjørt på de selv? :)
Jeg har hatt de på tre forskjellige biler, og syns det er kjempegode dekk som også tåler litt juling. Når de er nye støyer de heller ikke spesielt mye, men man merker det godt på sesong 3 og 4.
Jeg syns ikke 1500kr er mye når det er snakk om nye dekk, så av disse tre ville nok jeg valgt KO2.
Men hvis ikke pengene er der, ville jeg valgt GG AT3 som også får helt greie kritikker fra folk som kjører mye på tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Syns du KO2 er overhypet? Har du kjørt på de selv? :)
Jeg har hatt de på tre forskjellige biler, og syns det er kjempegode dekk som også tåler litt juling. Når de er nye støyer de heller ikke spesielt mye, men man merker det godt på sesong 3 og 4.
Jeg syns ikke 1500kr er mye når det er snakk om nye dekk, så av disse tre ville nok jeg valgt KO2.
Men hvis ikke pengene er der, ville jeg valgt GG AT3 som også får helt greie kritikker fra folk som kjører mye på tur.

Tack Ikuntis. KO2 har jag endast provkört på andras bilar. Stabila, greppiga och med vinande ljud (halv slitna däck) men ingen wow känsla direkt. Men det jag reagerade på är att de kändes "små". Helt klart bra däck som säkert skulle passa mig men jag får ingen "dessa ska jag ha-känsla". Tack för input. Idag lutar det åt Grabber AT3 :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mitt tips är att oavsett däckval, få dem sejpade. Gäller framförallt däck med lite grövre mönster. Finns bara fördelar med det. Ljud, grepp, slitage ( konstigt nog ) och evt förbruk. 

Snövit har rullat på BFG MT sen 2011/12 med sejp och kommer mest troligt att rulla sina sista mil på det samma - om det går att få tag på då.

Funkar på allt utom blank-is. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2020 at 5:18 PM, iknutis said:

Jeg vil ikke påstå de er små i størrelsene, når jeg kjøpte første settet i orginal dimensjon til min Pajero, tok de borti plast foran ved rygging. Så de var større enn de som sto på fra før. 1f601.png

Så pass? Skönt att ha en anledning att kapa bort lite onödig vikt då :).

On 5/27/2020 at 9:49 PM, Wiberg said:

Mitt tips är att oavsett däckval, få dem sejpade. Gäller framförallt däck med lite grövre mönster. Finns bara fördelar med det. Ljud, grepp, slitage ( konstigt nog ) och evt förbruk. 

Snövit har rullat på BFG MT sen 2011/12 med sejp och kommer mest troligt att rulla sina sista mil på det samma - om det går att få tag på då.

Funkar på allt utom blank-is. 

Intressant att de verkar hålla bättre med mer sajpningar..

Jag har nu iallfall beställning lagt på 4st 245/70 R16 General Grabber AT3 113/110S s-l400.jpg.61bb20e3a88d31a6f6e83bf1dff42864.jpg

och ett styck 225/75 R16 Hifly AT601 att ha som reserv då vintersulorna är av samma dimension.fnzuyij9zr1.jpg.fac5c1773049f0c8e03a07b13a9e0caf.jpg

AT3orna ska monteras på ett par gamla Nitro 7x16 fälgar med ett ET på 37mm (originalsommar är 6,5x17 med ett ET på 46mm). Så lite bredare spårvidd med sommardäcken. Jag kommer även att passa på att göra en fyrhjulsinställning!

Tack för input Iknutis och Wiberg!

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Några bilder från sommarens turer från Skåne i söder till Ångermanland i norr.

Nya däcken fungerar fantastiskt bra. Däremot så skulle jag med facit i hand införskaffat Ironmans 200-400kg fjädrar då GV gärna vill komprimera lite väl mycket bak när hon går fullastad.

20200807_210256.jpg

20200712_075051.jpg

20200714_154759.jpg

20200705_204550.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det blev ett spontaninköp av luftbälgar för att försöka lösa problemet med för klena bakfjädrar vid fullast.

Jag såg att Karnag hade ett passande Coil rite kit från Amerikanska Firestone i lager som enligt internet skall passa GVns orginal fjädrar och bör då fungera utmärkt på mina Ironman med några extra puckar.

Lånade bilder från the internet 

 

81aSDmVd7HL._AC_SL1500_.jpg

Suzuki 007 20170303_140503 (1).jpg

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Nu är bälgarna installerade. Satte dit dem i lördags och det tog extremt lång tid då bälgen på högra sidan inte ville vara tät och läckte i anslutningen. Det krävdes fyra om monteringar för att få den slanganslutningen att vara tät. Vänster gick på första försöket. Det blev en gummipuck i toppen och en modifierad i botten för att bälgen skulle få stöd. Slangdragning blev internt GVns bärarmar helt utan risk för att skadas av stenar, träd och annat när man är ute i busken.

I vanlig ordning så glömmer jag att ta bilder när jag skruvar speciellt när något strular.

Jag kan säga att vilken skillnad det blev på körkänsla. Bilen kränger inte lika mycket och flyter över ojämheter.

Däremot så låter bälgarna helt horribelt mycket när de gnider mot fjärdern vid långsamma fjärdingsrörelser. Under lördagens hällregn så var de helt tysta med den smörjning som vattnet gav.

Under söndagen då regnet upphört så låter det i hela bilen då ljudet fortplantar sig in i ramen..

Någon som har samma upplevelser? Går ljudet bort? Eller ska man försöka smörja med tex. silikonspray?

 

Edited by dackplagaren
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Mina låter inget, men de rör sig inte inne i fjädern utan pressar så hårt mot fjädern att de ligger mellan fjädervarven och rör sig med fjädern.

 

Edited by Lars 9k
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2020 at 1:18 PM, Lars 9k said:

Mina låter inget, men de rör sig inte inne i fjädern utan pressar så hårt mot fjädern att de ligger mellan fjädervarven och rör sig med fjädern.

 

Mina pressar och bullar ut lite grann mellan fjädervarven dock så är det ju GVs fjädrar ganska tätlindade så det ger ju mindre möjlighet att bulla ut. Men mindre tryck i bälgarna = mer ljud. Regn = tysta.

Jag funderar om det bara är så att de behöver köras in. Mina fyller nästan ut hela fjädernslängd när fjädringen hänger och är kontakt med både toppen och botten när bilen står.

Hittade på nätet att en annan GV i Sydafrika har haft samma problem men att det gick bort av sig själv efter några veckor.

Edited by dackplagaren
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

”Smörj” dem med lera och grus så slutar de kanske glida.

Var de lätta att montera? Det vill säga är de kanske i smalaste laget för fjäderdiametern?

Mina var ganska bökiga att få i och nästan omöjliga att flytta tomma inne i fjädern när jag försökt.

i nedan inlägg och lite tidigare beskrivs hur vi gjorde.

-Tryck på ”pilen” för att komma till inlägget i tråden.

 

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

On 9/2/2020 at 12:55 PM, Lars 9k said:

”Smörj” dem med lera och grus så slutar de kanske glida.

Var de lätta att montera? Det vill säga är de kanske i smalaste laget för fjäderdiametern?

Mina var ganska bökiga att få i och nästan omöjliga att flytta tomma inne i fjädern när jag försökt.

i nedan inlägg och lite tidigare beskrivs hur vi gjorde.

-Tryck på ”pilen” för att komma till inlägget i tråden.

 

 

Det var hyffsat enkelt att montera dem då jag pluggade dem i tömt tillstånd. 

Väl inne in den löstagna fjädern så gick bälgen att flytta med handkraft.

ATM tryck i bälgen med fjädringen monterad så gick det att flytta på bälgen fast med råstyrka och hävarm.

Jämför jag med dina röda bälgar så är mina mer avsmalnande med en mindre diameter i ändarna.

Jag gjorde rent fjädrarna ordentligt så det kanske hjälper med lera och grus ;)

Eller så behövs det en distanpuck till inne i fjärdern även fast jag känner mig mycket tveksam till detta.

Edited by dackplagaren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tog ett par bilder på bälgarna. Här med 1.8 bar i, det som syns att bälgarna bullar ut mer mellan fjädervarven längre ned på fjädern.

Jag testade att tömma bälgarna helt och studsade fjädringen innan jag pumpade maxtryck i dem för att se ifall de sätter sig bättre.

20200903_200400.jpg

20200903_200433.jpg

Edited by dackplagaren
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sukan har fått lite kärlek på sistone nya bromsok runt om då de gamla gick lite trögt och damaskerna hängde som uttöjda...

Den glada nyheten är att Sukan gick igenom ännu en besiktning med blankt papper och detta måste ju firas:

Så det blev ett spontaninköp i samband med löning!

Jag har nog köpt marknadens billigaste underredskydd. Detta efter "noga" research och jämförelse mellan Ironman, Heavy Crusiser, More4x4 mfl. men konstaden och tillgängligheten fick bli avgörande.

318€ inklusive frakt. 

Jag är medveten att de inte är uttalat gjorda för offroading med 3mm stål bör hålla rätt bra ändå.

https://www.skid-plate.com/skid-plate-for-suzuki-grand-vitara-2005-2015

https://www.skid-plate.com/steel-gearbox-and-radiator-skid-plate-for-suzuki-grand-vitara-xl7-2005-2015

 

width-2019-01-21-13-49-27_135c45b1c7b9944-1152x0.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...