Jump to content

"Suka" en Grand Vitara


dackplagaren
 Share

Recommended Posts

Besiktning kan vara ett aber.. jag brukar passa på att gå igenom bussingar och sånt själv men med rådande läge så var det bara att lämna över bilen.

Luftbälgar låter faktiskt fortfarande men väldigt mycket mindre än tidigare. Det märks framförallt när man har långsamma fjädringsrörelser, men jag lever med det. 

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/27/2021 at 8:21 AM, dackplagaren said:

Sukan har fått lite kärlek på sistone nya bromsok runt om då de gamla gick lite trögt och damaskerna hängde som uttöjda...

Den glada nyheten är att Sukan gick igenom ännu en besiktning med blankt papper och detta måste ju firas:

Så det blev ett spontaninköp i samband med löning!

Jag har nog köpt marknadens billigaste underredskydd. Detta efter "noga" research och jämförelse mellan Ironman, Heavy Crusiser, More4x4 mfl. men konstaden och tillgängligheten fick bli avgörande.

318€ inklusive frakt. 

Jag är medveten att de inte är uttalat gjorda för offroading med 3mm stål bör hålla rätt bra ändå.

https://www.skid-plate.com/skid-plate-for-suzuki-grand-vitara-2005-2015

https://www.skid-plate.com/steel-gearbox-and-radiator-skid-plate-for-suzuki-grand-vitara-xl7-2005-2015

Giv meget gerne feed-back på hvordan det gik at handle med Skid-plate.com - jeg kan se at de har en plade der beskytter diesel-tanken som jeg overvejer at købe til min bil :)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, dackplagaren said:

Plåtarna kom i fredags 6 dagar efter beställning.

Kvaliteten på plåt och pulverlack verkar rikigt bra. Passformen återstår att se efter installation, vilket lär ske vilket år som helst.

20210308_094506.jpg

Den ser jo rigtig bra ud! 

Jeg så lige at min plastik diesel tank faktisk har en del skrape mærker - så helt sikkert er der behov for beskyttelse af tanken inden der bliver slidt hul i den! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plåtarna monterades för ett par veckor sen och i vanlig ordning så glömde missar jag att dokumentera under arbetets gång.

Monteringen gick nästan för lätt. Bra passform även fast man nog skulle kunna optimera plåtarna för bättre markfrigång för just mitt fordon och motoralternativ. Vi får se om vi "markbockar" dem för bättre markfrigång..

Fortfarande positivt imponerad av plåtarna som ska vara universella för "nya" GVn.

Plattmage

20210401_075310.thumb.jpg.0664b98756a23dc9f0058c5ac06862f1.jpg

Hängbuk för att få plats med katalysatorn. Plåtarna blir behagligt varma av strålningsvärmen.

20210401_075245.thumb.jpg.cfd8991d5512f66331a515598e3b4bb3.jpg

Snett bakifrån. Fördelningslådan är numera väldigt skyddad.

20210401_075338.thumb.jpg.999e581886c9a09918e59590d49f84c2.jpg

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, dackplagaren said:

Fortfarande positivt imponerad av plåtarna som ska vara universella för "nya" GVn.

20210401_075245.thumb.jpg.cfd8991d5512f66331a515598e3b4bb3.jpg

 

Har du sänkt den?

På just denna bild ser den ju ut att slicka asfalten!

Kul att det var så lättmonterat är ju alltid en risk när det är ”universal” men skönt med lite plåt under.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Lars 9k said:

Har du sänkt den?

På just denna bild ser den ju ut att slicka asfalten!

Kul att det var så lättmonterat är ju alltid en risk när det är ”universal” men skönt med lite plåt under.

Lite sänkning med plåtarna blir det ju ;). Skämt och sido så är bristen markfrigången nog GVns största nackdel. Så lite skydd är på sin plats med en så pass låg bil. 

Jag klarar precis att åla mig under den med plåtarna monterade. Vinkeln och skuggorna på bilderna  gör nog att den ser lägre ut än vad den är.

Mvh

1.90m /92 kg softroader 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...