Jump to content

Vikingstål's Volvo xc70


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Kul bygge! Angående matlagning kan jag rekommendera Primus Express Spider 2, superb för mindre matlagning (typ uppvärming), att koka vatten till pasta eller kaffe och liknande uppgifter, tar också extremt liten plats hopfälld, brukar ha min med i ryggsäcken på våra vandringsturer.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/9/2020 at 6:59 PM, Lars 9k said:

Ahh det är en av klyvyxorna!

Jag tänkte själv köpa outdoor yxan.

Outdoor-Axe

Tänkte den kunde vara en bra kompromiss att ha med i Jeepen.

Ursäkta OT i din garagetråd! ☺️

Gränsfors är alltid bra kvalitet, så det gör du rätt i! Sen så är Gränsfors bruk nånting som värt att besöka. Att se hur dom tillverkar yxorna är så häftigt!

 

21 hours ago, Jockeiskogen said:

Kul bygge! Angående matlagning kan jag rekommendera Primus Express Spider 2, superb för mindre matlagning (typ uppvärming), att koka vatten till pasta eller kaffe och liknande uppgifter, tar också extremt liten plats hopfälld, brukar ha min med i ryggsäcken på våra vandringsturer.

Jag har köpt en liknande fast Kaboya gaskök från Jula, dock inte testat att koka nå gasstruller med den, men kaffe brukar gå bra, haha. Kommer nog uppgradera till en större modell med vindskydd.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nja, efter att slutresultat blev rätt kasst så skickar jag upp bilderna. Känns dumt ifall nån mot förmodan förväntar sig nånting vettigt, och blir nyfiken att se den i verkligheten. Här har vi i alla fall inte nån mäster svetsare!

20200522_000319.thumb.jpg.c4e87d888e5fae99ee6224eb38a0ff32.jpg

20200522_000326.thumb.jpg.b609272959a72b50bdf552aa6c2a02a8.jpg

20200522_000333.thumb.jpg.ce32724230e5e7c7f6a22b9c6aed8326.jpg

20200522_000342.thumb.jpg.696d719f31b0eeaef85ad5dad883b54b.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det har blivit lite ändringar och andra tankar kring allting med bilen. Jag var smått stressad och ville få ihop så mycke som möjligt till vildmarksvägen, som inte vart av. 

Korgen som jag byggde har jag plockat av, då den tillsammans med takboxen ökade bränsleförbrukning rätt markant när man bara pendlar för jobb. Korgen kommer nog heller inte dyka upp på bilen igen då jag faktiskt inte kommer ha nån nytta av den, vilket jag egentligen inte hade från första början heller, haha.

Däremot, så har jag jag äntligen fått till en kylslider och förvarningsfack i reservhjulbaljan! Tydligen jag inga bilder på facken i baljan, men det är delat på 3 iaf samt avskärmning mot batteriet. En del för oljor och vätskor, en del för verktyg och en del för rep, spadar, startkablar och övrigt.

Det jag redan nu sitter och spånar på är att göra slidern längre, hela vägen mot baksätet och ha hyllor/lådor där samt vattendunk. Köper isf längre skenor så att man kan dra ut slidern längre och lättare komma åt hyllorna/lådorna. Även ett stopp i öppet läge är nog bra att fixa. 

Allt sånt här kul kommer dock få låg prio i en tid framöver då annat måste fixas på bilen som bussningar i fram och bakvagn, motorfästen, virvelspjäll i motorn, styrväxel etc. Ja, ni hör ju själva hur det låter. Men inte minst så ska pengar sparas till framtida husköp.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hjälp mig mäta fjädrar! Nån som har lösa xj eller jk fjädrar liggandes och vill mäta lite åt mig? 
Har fått nys om att dom kanske kan passa bak på en xc70. Måtten på fjädrarna jag har är som nedan.
Letar efter längre alt "styvare" fjädrar för att kunna höja.

Ej nivåmatic
Nedre: 63mm inner dia
Övre: 143mm ytterdia
Längd: 350mm
Tjocklek 14.6mm 

Nivåmatic
Nedre: 76mm inner dia
Övre: 143mm ytterdia
Längd 380mm
Tjocklek: 13.55mm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 hour ago, Vikingstål said:

Taktält och markis, höger ellee vänster? 

Ni som kör både markis och taktält, vilken sida har ni valt att vika ut tältet åt respektive vilken sida har ni markisen på. Vilken sida är bäst och varför?

Smak og behag.
Jeg går mest inn og ut av bilen på venstre side, foretrekker derfor å ha takteltet med stige på høyre side.
Da blir det naturlig med markise på venstre side.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi kör samma, när vi har annexet på tältet är det svårt att öppna aktuell framdörr och då är det bättre att blockera passagerardörren än förardörren.

För vår del är dessutom reservhjulshållaren ”i vägen” åt höger när den är utfälld och vi rör oss mer frekvent mot ytan under markisen än under tältet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Lars 9k said:

Vi kör samma, när vi har annexet på tältet är det svårt att öppna aktuell framdörr och då är det bättre att blockera passagerardörren än förardörren.

För vår del är dessutom reservhjulshållaren ”i vägen” åt höger när den är utfälld och vi rör oss mer frekvent mot ytan under markisen än under tältet.

Samma här!   Fungerar bra

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag frågar är att jag ska kolla på ett begagnat taktält och batwing markis idag. Kom dock på mig själv nu att jag inte vet vad jag ska kolla efter när det gäller skador och slitage. Tips mottages gärna! Sitter redan i bilen påväg till södertälje för köp.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 minuter sedan, Vikingstål said:

Anledningen att jag frågar är att jag ska kolla på ett begagnat taktält och batwing markis idag. Kom dock på mig själv nu att jag inte vet vad jag ska kolla efter när det gäller skador och slitage. Tips mottages gärna! Sitter redan i bilen påväg till södertälje för köp.

Är det detta?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket:

https://www.blocket.se/vi/98972766.htm
 

Hur som hade jag bett säljaren i lugn och ro sätta upp prylarna och visa mig hur det går till.

Sen noga kolla dragkedjor, leder, infästningar, stängningar för kapell inklusive kardborrelåsningar och remmar. Allmänt skick på duk och sömmar samt eventuellt tejpning på sömmar.

På vårt taktält har vi fått byta plastdetaljer i hörnen som håller tältduken mot golvet. Kederlist på kapellet och kardborrlås. 
Ove har knäckt en stege.


Sen kan det ju bra bra att det kommer att passa på bilen…..

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra att det är det på annonsen, tyckte det var ett bra paketpris när det även ingår annex och en vägg till markisen (som jag förstod i alla fall). Dock är väll ett 190x240 något stort att ha själv då jag kan ligga raklång åt alla håll och ändå ha minst 1.5 dm på varsin sida om mig 😂 Men finns säkert nån som vill byta mot ett mindre!

Dubbelkollade måtten på takräcket mitt och det bör passa och även gå fri över ledramp utan att ta i bagageluckan. Annars blir det bökigt.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kanske försent nu och något du redan funderat på, men det tältet lär bli stort på Volvon och kanske lite drygt att hantera själv.

Sen är ju frågan hur en 270 graders markis litar tillsammans med din baklucka.

Vi har valt bort den typen då den gör att luckan inte går att öppna fullt på Jeepen.

Link to comment
Share on other sites

Köpet gjort. Tältet får plats, men inte med nå mycke marginal dock, inser att det kanske är lite större än vad jag behöver, detsamma gäller nog batwing markisen. Kände ändå att priset var bra nog för att slå till, gav 15k för ett 190x240 med annex och en rhino rack batwing med 1 vägg. Är det för stort går det alltid att byta eller sälja och köpa nått mindre! Bästa för min del hade nog varit att köpa en vagn och ha grejerna på.

Dom som sålde var även sjukt trevliga! Vi gick igenom hela tältet och anmärke bara på 1 dragkedja som strula. Dom bjöd även på kaffe och ville bjuda på både mat och låna ut toalett.20211023_150451.thumb.jpg.9c0f8b6984cd36c2e61563f86e5f601b.jpg

Edited by Vikingstål
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Premiärade taktältet förra helgen, och måste säga att jag är helt såld på detta.

IMG_20211101_065705_464.thumb.jpg.f3729ce8b5a36e6c98d98cd5e8d4e2af.jpg

Det regnade och duggade under helgen som var, så vart tvungen att packa ner det blött, sen har det regnat hela veckan. Är ledig från jobbet ikväll så åkte in på verkataden och fällde upp för att torka. Men hur länge vågar man ha ett blött tält ihopvikt? 

När jag ändå har tältet utvikt så kollar jag över lite annat, bland annat gjort nya hål för låsningen på stegarna för att få bättre vinkel på dom.

20211104_184747.thumb.jpg.f784dee530c001cef271182af0a5c013.jpg

20211104_184804.thumb.jpg.fa647c7f7100e7acbbf41dbd0a030de1.jpg

jag inser även att jag måste sätta in ett 3e takräcke och placera om dom andra 2 för att bättre fördela vikten, det sviktar lite väl mycke i dagsläget. På tal om det, är taktält "självstående" eller är stegarna tänkt som stöd?

20211104_183932.thumb.jpg.01a958aa65677334bc9d5ea3d532ae8a.jpg

Sen så har jag turen att vara kort, så jag kan gå raklång under taktältet!

20211104_184016.thumb.jpg.5ba55328cb704df48aba282334e2b282.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vikingstål said:

... Men hur länge vågar man ha ett blött tält ihopvikt? 

... På tal om det, är taktält "självstående" eller är stegarna tänkt som stöd? ...

Tror det beror på vilken kvalitet du har på tältet, jag har lämnat mitt ihoppackat/vikt i veckor utan att något tagit skada, men ju snabbare du kan torka det desto bättre tänker jag. Men några dagar i fuktigt tillstånd borde det inte vara problem med, då är det ju värre med ev fuktiga sovsäckar och kuddar som ligger å gottar till sig.

Mitt tält, Eezy-Awn, är vad jag vet självstående, dvs tyget orkar hålla uppe den uthängande delen. Med det sagt, jag har aldrig testat det och använder alltid stegarna som stöd.
Det finns en minimum (maximum?) vinkel angett på mina stegar, tror det mer har med stegarnas hållbarhet att göra, men jag försöker alltid får dem så vinkelräta mot tältet som möjligt, och det är bekvämt att klättra upp, dvs inte 90grader utan typ mer 70 kanske.  

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Avseende behov av stöd, när vi har annexet på finns där en kardborreslinga för att hänga upp stegen i för att få undan den från annexet. 
Dock skulle jag inte vilja vara uppe i tältet utan att ha stegen som stöd.

 

PS. Kul att du blev såld på taktält, det är liksom vi också….. ;)

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde aldri brukt et slikt telt uten stige, det er fare for å bøye i stykker aluminium og rive i stykker tøy.
Har kjørt rundt en uke med vått telt, det går helt fint og tørker veldig fort når man først setter det opp og har litt temperatur og vind. :)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Provade dessutom annexet, och konstatera att det är nog inget man använder om man bara sover 1 natt, haha.

20211104_214306.thumb.jpg.beef8f635798ba8c179730cefd6e7cb8.jpg

sen försökte jag även montera markisen, den som viks ut 270 grader, och inser att det nog är lite väl stort för vad jag behöver. 

Så om nån är intresserad av ett rhino-rack batwing modell stor så har jag tänkt sälja det och köpa nånting smidigare som bättre passar på xc70in. 

20211105_120520.thumb.jpg.0aedb3b2b484caab393066efdd14ad77.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...