Jump to content

Vikingstål's Volvo xc70


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Nu är det påväg att hända spännande saker! 

Jag har lagt en beställning på höjningsfjädrar till min xc70 från lesjöfors som förhoppningsvis ska höja 2". Dessa kommer köras i kombination med dom 1" höjningsklossar jag redan har, samt 1" klossar under fram/bakvagn för att korrigera lite vinklar. Detta kommer resultera i 1" karosshöjning och 2" extra markfrigång + dom större däcken jag har. 

Men då bilen redan i dagsläget är lite lätt vinglig längs väg så blir det att bredda spårvidden, och då kommer vi in på ett roligt topic. Spacers eller fälgar med låg offset?

Däcken kommer ju sitta på samma ställe, så trycket hamnar förblir väll lika på navet oavsett. 

Sen så är jag nyfiken på hur ni som har stötfångare i plåt/rör stötfångare gjort. Behåller ni org krockbalk, eller tar ni bort den? Borde man sätta in winch på en gång när man ändå håller på, eller slutar det bara med att beger sig ut på ännu dummare ställen? 

Mycke skoj på gång känner jag, och hälften av det jag vill göra är mest för skoj, sån där "varför inte?" Känsla! 😎 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Härligt projekt, en viss utmaning att få till det där på en så pass ny bil med individuell hjulupphängning.

Vinsch tillför snarare säkerhet, dvs din förmåga att ta dig loss själv ökar markant.

Hur man sen får till det på en Volvo har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är lite av en utmaning med hur mycke man vågar höja utan att tappa flex och rörlighet i upphängningen, men det ska nog gå bra.

Jag har sett en par stycken som monterat winch på xc70, men många verkar bara montera dom i "rambenen" som krockbalken sitter i, men jag tror nog det ska gå att få till så man vågar lita på monteringen.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med vinkler på drivaksler med såpass tøff heving som 3"? Du kan kanskje ende opp med en bil som spiser drivledd.
Mulig du også må utøke med custom camber-justering og lignende, jeg kjenner jeg vet for lite om XC70 for å uttale meg helt sikkert. Men de fleste biler med individuelt oppheng begrenser seg til 2" lift av disse årsaker. Sjekk også lengde på bremseslanger og ABS-slanger, de kan bli litt vel korte ved max flex. :)
De fleste som monterer vinsj gjør det på biler med ramme, og da monteres vinsjen mellom to biter av ramme, og den orginale krockbalken forblir urørt. Alternativt kan man jo montere et firkantfeste i front, da montere den under og bak krockbalken feks dersom du har plass. Og så henger du vinsjen foran ved behov.

De fleste har jo ikke behov for å kjøre rundt med fastmontert vinsj hele tiden. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vara 1" "karosshöjning" och 2" fjäderhöjning, så hjulupphängningen kommer bara påverkas 2". Jag kommer lägga upp både bilder och videos för att bättre visa, då det är lite svårt att förklara.

Dom som har gjort det här tidigare har klarat drivaxlarna, men bromsslangar och abs kablar lär göras om, samt camber justering med bultar eller plattor.

Jag har en idé om hur man kan göra ett winchfäste som har 4st infästningar på bilen för stadigt montage, ungefär som bilden nedanför visar. 
EDIT: Nu vill inte bilden laddas upp, men jag tänker mig att göra ett fäste som både sitter i "rambenen" som håller i krockbalken och  infästningen av subframen fram. På så sätt sprider man ut belastningen till 4 ställen.

Edited by Vikingstål
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Oj oj oj, här var det längesen det blev uppdaterat, trodde jag uppdaterade här efter jag monterade höjningen men tydligen inte. Bilen fick allting monterat mellan jul och nyår förra året, så ca 10 månader sen. Bilen har betett sig riktigt fint överlag, tills i somras då knutkorset på kardan rasa efter en tur-och-retur resa till Värmdö, en resa på ca 80 mil, som tur va rasa knutkorset bara 2km hemifrån, påvägen hem! (tänk om den hade rasat mitt i Stockholm på Essingeleden, eller vad nu alla dom där vägarna heter.)
20211227_135235.thumb.jpg.167efb0bed28893fe82e7c9185c20b3b.jpg

20211227_185602.thumb.jpg.2d0bc2ccbd34a583754104fa1bf0e96c.jpg

20211228_122301.thumb.jpg.a929ed8222b6e9aa71d0de0dcbc8b377.jpg

20211228_125325.thumb.jpg.39f70a3936aa2a615f44d0afd737e787.jpg

20211228_125348.thumb.jpg.4cd0aedc41b1cf1926c3b62e22be3963.jpg

20211228_125353.thumb.jpg.0c63fb28c5966927111cf23b61e9831d.jpg

20211228_125741.thumb.jpg.cfcdd2f3045919843f31190209202d17.jpg

20211229_211723.thumb.jpg.eb017162573807b348b20d6a3d4af839.jpg

Bilder upp och ner för att jag inte orkar vända dom. Jag har lärt mig att hålla mobilen åt "rätt håll" för att bilderna inte ska hamna upp och ner här sen dess.

Bilen har betett sig riktigt bra med höjningen, bak blev den lite väl styv och hög pga hur vi valde att tillverka fjädrarna, men efter ca 10 månader med last och många mil så har den mjukna och blivit riktigt fin i fjädringen. Sen så hittade jag en bild på hur bilen såg ut original, och då inser man hur pass mycket bilen har blivit höjd och hur pass låg dessa xc70 är original!
FB_IMG_1666288039489.thumb.jpg.102523257e1802cc897fbe82d0547b65.jpg

20220603_180801.thumb.jpg.3ad6a90ae8be142cb8fad7d869e2251e.jpg

Personligen tycker jag att dom borde ha varigt lika hög original som min är nu, men det hade kanske tappat lite av cool faktorn som kommer med att höja dessa nästan 10cm.

Senaste uppdateringen har jag byggt ny kylslider med inbyggt gasolkök, och sen rivigt ut allt när jag köpte vagnen. Sånt som händer när man köper saker spontant. 

20220708_152945.thumb.jpg.153411950a892dcb7fddb14f5d048094.jpg

Jag har även bytt lyktglasen då dom hade blivit sjukt matta, så pass att man inte längre såg ljusbilden från lamporna.
Det gjorde jag även en youtube video om!

Jag monterade sidescuffs i plast från en xc70 08-16 vilket gjorde sig sjukt bra, men efter att ha sett hur @Lars 9k och@Hanna Jeep Renegade trösklar i robust stål såg ut och monterades så kommer dessa plasttröskar försvinna.

20220430_181057.thumb.jpg.fb0cddf754ac04e749cef6fdc923a2c2.jpg


Även delar av den plastiga stötfångaren fram kommer försvinna när winchen monteras! Jajamän, ni läste rätt, jag har köpt en winch som ska monteras. En Kangaroowinch (fd Powerwinch) K-6000E med syntetlina, god gör 2700kg. Bilen har en totaltvikt på 2220kg, och vagnen jag kommer dra kommer väga ca 800kg. (något över 750kg vad en obromsade vagnar får väga). Totalt blir det 3020kg, vilket är mer än vad winchen är god för. Winchen är köpt hos Umeå Offroad och kostar "bara" 3495kr. Innan köp mejlade jag och fråga ifall deras K-8000E skulle räcka, alltså deras 3200kg winch, men Mattias sa att deras 2700kg winch skulle räcka gott och väl, och skulle den inte räcka så finns det alltid winchblock. 
Schenker sa att paketen skulle ha kommit i igår, men säkert blivit strul på terminalen så kommer få den till veckan.
https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_56_73_63&products_id=1887

20220320_121715.jpg

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj, här var det längesen det blev uppdaterat, trodde jag uppdaterade här efter jag monterade höjningen men tydligen inte. Bilen fick allting monterat mellan jul och nyår förra året, så ca 10 månader sen. Bilen har betett sig riktigt fint överlag, tills i somras då knutkorset på kardan rasa efter en tur-och-retur resa till Värmdö, en resa på ca 80 mil, som tur va rasa knutkorset bara 2km hemifrån, påvägen hem! (tänk om den hade rasat mitt i Stockholm på Essingeleden, eller vad nu alla dom där vägarna heter.)
20211227_135235.thumb.jpg.167efb0bed28893fe82e7c9185c20b3b.jpg

20211227_185602.thumb.jpg.2d0bc2ccbd34a583754104fa1bf0e96c.jpg

20211228_122301.thumb.jpg.a929ed8222b6e9aa71d0de0dcbc8b377.jpg

20211228_125325.thumb.jpg.39f70a3936aa2a615f44d0afd737e787.jpg

20211228_125348.thumb.jpg.4cd0aedc41b1cf1926c3b62e22be3963.jpg

20211228_125353.thumb.jpg.0c63fb28c5966927111cf23b61e9831d.jpg

20211228_125741.thumb.jpg.cfcdd2f3045919843f31190209202d17.jpg

20211229_211723.thumb.jpg.eb017162573807b348b20d6a3d4af839.jpg

Bilder upp och ner för att jag inte orkar vända dom. Jag har lärt mig att hålla mobilen åt "rätt håll" för att bilderna inte ska hamna upp och ner här sen dess.

Bilen har betett sig riktigt bra med höjningen, bak blev den lite väl styv och hög pga hur vi valde att tillverka fjädrarna, men efter ca 10 månader med last och många mil så har den mjukna och blivit riktigt fin i fjädringen. Sen så hittade jag en bild på hur bilen såg ut original, och då inser man hur pass mycket bilen har blivit höjd och hur pass låg dessa xc70 är original!
FB_IMG_1666288039489.thumb.jpg.102523257e1802cc897fbe82d0547b65.jpg

20220603_180801.thumb.jpg.3ad6a90ae8be142cb8fad7d869e2251e.jpg

Personligen tycker jag att dom borde ha varigt lika hög original som min är nu, men det hade kanske tappat lite av cool faktorn som kommer med att höja dessa nästan 10cm.

Senaste uppdateringen har jag byggt ny kylslider med inbyggt gasolkök, och sen rivigt ut allt när jag köpte vagnen. Sånt som händer när man köper saker spontant. 

20220708_152945.thumb.jpg.153411950a892dcb7fddb14f5d048094.jpg

Jag har även bytt lyktglasen då dom hade blivit sjukt matta, så pass att man inte längre såg ljusbilden från lamporna.
Det gjorde jag även en youtube video om!

Jag monterade sidescuffs i plast från en xc70 08-16 vilket gjorde sig sjukt bra, men efter att ha sett hur @Lars 9k och@Hanna Jeep Renegade trösklar i robust stål såg ut och monterades så kommer dessa plasttröskar försvinna.

20220430_181057.thumb.jpg.fb0cddf754ac04e749cef6fdc923a2c2.jpg


Även delar av den plastiga stötfångaren fram kommer försvinna när winchen monteras! Jajamän, ni läste rätt, jag har köpt en winch som ska monteras. En Kangaroowinch (fd Powerwinch) K-6000E med syntetlina, god gör 2700kg. Bilen har en totaltvikt på 2220kg, och vagnen jag kommer dra kommer väga ca 800kg. (något över 750kg vad en obromsade vagnar får väga). Totalt blir det 3020kg, vilket är mer än vad winchen är god för. Winchen är köpt hos Umeå Offroad och kostar "bara" 3495kr. Innan köp mejlade jag och fråga ifall deras K-8000E skulle räcka, alltså deras 3200kg winch, men Mattias sa att deras 2700kg winch skulle räcka gott och väl, och skulle den inte räcka så finns det alltid winchblock. 
Schenker sa att paketen skulle ha kommit i igår, men säkert blivit strul på terminalen så kommer få den till veckan.
https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_56_73_63&products_id=1887

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ja, nått winchbygge har det inte blive än iaf. Hoppas på att det hinner bli fixat innan vintern. Har fått kontakt med ett företag strax söder om Hallsberg som ska bygga ett fäste åt mig.

Men det som har hänt är bara småsaker än så länge.

Extra kontakt för strömöverföring till släpvagn, och ett litet lastlät baktill i skuffen.

Enkel diskret montering med en 3polig kontakt från swedol. Den tar upp till 6mm2 kabel som duger alldeles gott för under 3 meter med 18A.

20230718_171252.thumb.jpg.229ada909315ab82952d963aeb220fc0.jpg

20230718_173812.thumb.jpg.08be3971aa636c3f3d229a004f67f883.jpg

20230718_175711.thumb.jpg.8e67f28ae3e47aa0068200724ebcb7f2.jpg

20230718_175718.thumb.jpg.75652d57f2c3b15d55809f76c1b19517.jpg

Ett lastnät för småsaker är bra att ha.

20230727_202052.thumb.jpg.9615fd33270bfdb7ab0bb6d4b5f2d615.jpg

sen ska det in lite lådor på skenor i skuffen också. Samma som byggde inredning i min vagn. Tanken är att kunna förvara verktyg och elverktyg när man är på jobbet och i skogen i första hand. Sen kanske recovery gear, och andra småsaker som annars hamnar varstans men är br att ha.

En illustration på ungefär hur det ska bli. 

900_D49-105-51-M31.jpg.86ee9c3d08d10b740d342e675da26740.jpg

Fast mer i denna modell med 2 lådor i djup. 

20230709_130121.thumb.jpg.a2e33e7ce73d148ae0711fa5d45966ff.jpg

20230727_193259.thumb.jpg.9cf0a1a93d7d53a42ad0fe1903e98b77.jpg

20230727_193253.thumb.jpg.eba566a0b745b7f60f6abb248adfeb19.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...