Jump to content

Vildmarksvägen med Vikingstål


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Som jag skrev i 12 månader, 12 turer så har jag som plan att åka vildmarksvägen och har bestämt att det kommer bli under vecka 32, med start i Strömsund torsdag den 5e augusti. Jag har suttit och läst Vildmarksvägen med Overlanding.nu och Vildmarksvägen: the Wilderness Way för att få lite tips om platser man bör besöka och rutter man bör ta, men känner ändå att jag vill ha mer tips från er med kött på benen. 

Nått jag verkligen vill göra är att besöka hällingsåfallet, krypa i Korallgrottan, som är en heldagsaktivitet, och kolla in stekenjokk platån och den gamla gruvan, utöver det har jag inte hittat nått som lockar nått extra. Det som styr resan blir att krypa i Korallgrottan, och då det är en heldagsaktivitet som endast är på tisdagar eller lördagar. att hinna dit på en tisdag känns tajt, så att ta en lördagstur är bäst i så fall.

Hur ser mina tankar ut kring planeringen?

Lite oklar faktiskt, det beror mest på om man får med sig andra ekipage eller om man blir ensam bil. Resan upp till Strömsund tar knappt 4 timmar om man åker rakaste vägen, vilket det blir om jag är ensamt ekipage. Blir man fler ekipage så kan man kolla på att mötas upp längre söderut och bege sig på grusvägar upp till Strömsund. Kanske går att följa delar av rutten som gjordes 2016?

Dag 0: Uppresa till Strömsund där första natten spenderas.

Dag 1: Tisdag, start i Strömsund, åker upp till Hällsingåfallet och övernatta kring Gäddede.

Dag 2: Onsdag, jag sett en rutt som går in i Norge och passerar Røyrviks kommun, som jag tänkte att det kan va en fin liten avstickare ifall gränsen är öppen.
             Dag 2 får i så fall sitt slut kring ankarvattnet.

Dag 3: Torsdag, den guidade grottkrypningen var fullbokad, så torsdagen får bestå av att besöka gaustafallet och utforska stekenjokk bland alla husbilsturister. 

Dag 4: Fredag, möjligtvis besöka Fatmomakke, annars blir det nog bara en chilldag på lämpligt ställe eller fortsätta mot Vilhelmina. 

Dag 5: Lördag, Frukost och hemfärd. Kanske lägga fot på TET söderut en bit?

Ifall det finns andra här som skulle vilja lägga följetåg är ni mer än välkomna. Nästan så att jag skulle föredra att vara flera ekipage än att åka som ensam bil, mest ur ett erfarenhetsperspektiv och för gemenskapen, men även support ifall nått går fel.

Edited by Vikingstål
Underlätta för andra att läsa upplägget på dagarna
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vet inte om vår resa ger så mycket mer ”kött på benen”, men även vi var inne en tur i Norge, fast det var efter själva Vildmarksvägen.

 

Tyvärr var korallgrottan stängd när vi passerade vilket  gör att vi faktiskt är sugna på att köra upp dit igen, dock har vi nog vår semester lite tidigare så tyvärr kan vi inte hänga på denna gång! 

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/18/2020 at 10:49 PM, Stiffe said:

Se mitt inlägg i din garagetråd 1f60e.png

Skulle ju vara kul och ha med dig, speciellt med tanke på hur pass fina bilder och videos du alltid fångar! Låter väll också som att fler från södra delarna av landet var sugna att åka.

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

Just now, Vikingstål said:

Skulle ju vara kul och h me dig, speciellt med tanke på hur pasd fina bilder och videos du alltid fångar! Låter väll också som att fler från södra delarna av landet var sugna att åka.

Eftersom man troligen måste hålla sig inom gränserna i sommar är det absolut ställen jag kan åka till flera ggr 😍

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det börjar dyka upp videoklipp på facebook från vildmarksvägen, snön är upp till taket på maskinerna som jobbar i full fart med att öppna vägen. Jag tror nog det kan bli en snabbvisit så fort vägen öppnar, och sen ett återbesök i augusti för att se skillnaden 😍

Jag sitter dock och dividerar om man skulle ha startat i Strömsund 30/7 eller 6/8, men det lutar mest mot 30/7.

Edited by Vikingstål
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsatt stor osäkerhet här, om när och om det överhuvud blir semester i år. Just nu ligger det på förslag att semestrarna dras in och att vi alla i andra halvan av sommaren får ut två veckor. Resten får vi spara till hösten. Bör bli beslut ganska så snart. Kan nog ge besked på vårturen om du kommer ner då. B|

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag och @Jonas Andersson har pratat ihop oss, och det låter som att slutgiltiga datumen för vildmarksvägen blir 4e augusti till senast 10e augusti. Då den 4e augusti är en tisdag och blir dag 1 med start i Strömsund, så kommer det inte gå ihop med krypning i korallgrottan som bara har öppet tisdagar och  lördagar. (Jag kollade i skrivande stund om det fortfarande gick att boka, men det är redan fullbokat hela sommaren vilket fall.) 

Jag håller på att reka lite avstånd och möjliga camps, och som det ser ut just nu så ligger rutten på mellan 40-55ish mil, beroende på hur det ser ut som slutgiltigt. Tar vi i åtanke att vi åkte ca 15 mil per dag under vårturen så landar vi på ca 4 dagar, men tar 5 dagar som mål för att kunna ha med i räkningen att man stannar på ställen under lite längre stunder. Då ser resan se ut så att man startar den 4e och packar ihop morgonen den 9e (dag 6) för hemfärd. 

Jag har ingen möjlighet att reka spåret i verkligheten i förväg, så det spår som läggs är kanske inte är helt optimalt eller det roligaste i åtanke på vägval. Dock funderar jag ifall man skulle tjuvat lite på rutten från den arrangerade träffen 2016. Den avvek från vildmarksvägen i höjd med Fatmomakke och gick in på mindre vägar i fin natur. 

Ifall nån vet med sig några fina ställen för camps så får ni gärna dela med er av dom så kan man lägga in dom i spåret och man lättare kan avgöra vilka som ligger bra till. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För vår del gör det inget om det tar lite tid från start till det att man passerar grottan. Då skulle det bli den femte dagen. Efter det har vi sön till måndag kvar på plats. Skulle det funka? Annars kan jag krångla till det ytterligare och komma upp en dag eller två senare. Bestäm du. Vi är flexibla inom de datum jag skickade till dig.  Fast om det ändå är fullbokat så spelar det ju ingen roll. Om några dagar är vårat sommarschema helt klart. Då vet jag om jag även efter semesterns sista dag den 12e, är ledig på schemat den 13e och 14e eller mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2020 at 4:04 PM, Vikingstål said:

Hur ser det ut för @Fredrik L och @Stiffe? Lät väll som att ni var intresserade att lägga följetåg, kan vara smidigt att stämma av vilka datum som passar bäst för er i så fall.

Grottan var fullbokad som sagt så den behöver man inte ha i åtanke längre.

Vet inte än tyvärr , får nog vänta lite med ge besked om jag kan haka på 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9.6.2020 at 20.24, Jonas Andersson sa:

För vår del gör det inget om det tar lite tid från start till det att man passerar grottan. Då skulle det bli den femte dagen. Efter det har vi sön till måndag kvar på plats. Skulle det funka? Annars kan jag krångla till det ytterligare och komma upp en dag eller två senare. Bestäm du. Vi är flexibla inom de datum jag skickade till dig.  Fast om det ändå är fullbokat så spelar det ju ingen roll. Om några dagar är vårat sommarschema helt klart. Då vet jag om jag även efter semesterns sista dag den 12e, är ledig på schemat den 13e och 14e eller mer eller mindre.

Är ledig även 13e och 14e.

Link to comment
Share on other sites

On 6/22/2020 at 12:52 PM, Jonas Andersson said:

Är ledig även 13e och 14e.

Oj, snart bara 1 månad kvar, va tiden går fort! Jag tror vi behåller oss vid startdag tisdag den 4e för att inte röra om i grytan mer än vi redan har gjort med datum, haha.
Jag har även fått vecka 30 ledigt då vi stänger ner på jobbet så att alla får vara ledig, så jag kommer sätta mig ner då och plita ihop nån form av gps rutt i Gaia som vi kan följa. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Jonas Andersson said:

Om du är ledig hela vecka 30 så hinner du ju reka hela rutten på plats. 1f601.png

haha, känns som dubbelgöra att åka upp vecka 30 för att reka och sen åka upp 2 veckor senare för att åka hela spåret igen. Nog för att det är bra att reka i förväg, men jag vill inte förstöra känslan av att åka den för första gången, hehe. Sen är det ju en par dagar i åkning bara för att reka, även om man kan hålla ett bättre tempo själv.

Link to comment
Share on other sites

Körde förbi häromdagen, tänkte att det kunde vara en rolig sväng på väg norrut.

A595C3AF-0DAA-42A8-B47A-015CCA9E7B25.thumb.jpeg.80a7123c9c95961dff8a6411338b8014.jpeg

Svängde av och googlade sen, man skall alltid göra tvärtom 😉 först insåg vi att den är ca 360km omväg, sen insåg vi att vi var vid den norra delen ... får bli en annan gång 😬

Önskar er en god tur, nu är tempen iaf tvåsiffrig när i norr 👍

  • Like 2
  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Ta sen vägen uppåt landet finns mycket fina vägar uppåt Tärna trakten samt försök att ta grusvägar så slipper ni både en del vägarbeten samt får se fina äldre byar ett pluss är att BMW folket eller låt säga folk med för stora fälgar och för lite gummi slipper ni med..

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Den bilden kommer från Ajareforsen vet inte namnet på kraftverket där men de släppte på riktigt duktigt med vatten... Fjällbilderna är tagna både i Hemavan samt Tärna . sen cryssade jag runt på de mindre vägarna ner till Vilhelmina fjällen.. sjöbilderna är tagna mellan Strömsund och Gäddede..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...