Jump to content

Overlanding resa: Charlottenberg - Värmland 2016


Recommended Posts

  • Administrators

http://www.overlanding.nu/charlottenberg-varmland-2016

Det har kommit frågor från flera varför den första resan/träffen går så långt upp i landet. Det är flera orsaker till detta. För det första är detta ett område flera av oss har kört mycket i, och vi har väldigt många fina platser som vi enkelt kan besöka. För det andra är det ett lugnt och fint område utan för mycket folk boende utanför orter. När vi reser inom norden är det fint att besöka områden som inte är så väldigt urbana. I den här delen av Värmland är det inte säkert att du får kontakt med världen på din mobil telefon och det är ju faktiskt himla trevligt.

Vi kommer att ha träffar andra delar i Sverige, Norge och Danmark för dom som önskar. När det gäller längden på resan i Värmland så kan den komma att ändras, den är alltså inte helt fast än. Vi kommer att köra på många nya vägar som ingen av oss tidigare kört på. Det kan betyda att vi någon gång möter en vägbom som inte finns på kartan, eller att en bom vi vet om helt plötsligt är låst. Så har lite förståelse för att det kan bli någon omväg en av dagarna. När man arrangerar träff (och det har vi gjort många gånger i andra sättningar/grupper) är det få saker som är så trist som när personer lämnar för träffen officiellt är över. Jag har full förståelse att personer som har långt att resa, önskar starta hemresan tidigt på söndagen. Men försök stanna kvar till vi officiellt avlutar träffen. Jag kommer att uppdatera tråden med information om dom olika kommunikationskanalerna vi kommer att använda oss av.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Jag återkommer med tidpunkter för den Norska konvojen som går från Oslo till Charlottenberg. Personligen tar jag ledig på fredag, så att jag kan åka när det passar. Hur ser det ut för er andra som reser från Norge?
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Hejsan! Jag kommer att skicka ut information till alla som har anmält sitt deltagande på träffen. Där framgår allt av praktiska upplysningar om träffen, och lite annan nyttig information. För att göra informations flödet enklare, är det fint om alla som skall delta registrerar sig på forumet.
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Information om resan!

http://www.overlanding.nu/charlottenberg-varmland-2016/

Jag sitter just nu och väljer ut vilka spår vi skall köra på resan, det finns så otroligt mycket att välja mellan. När det är sagt, så är inte alla områden rekade på förhand. Det betyder att vi kan möta bommar som är stängda, och som vi inte klarar att passera snyggt. Jag hoppas att alla har förståelse för det. Vi kommer att bada våra bilar vid flera anledningar, men det är inte på krävd att man har monterat snorkel, men om det är för djupt, finns det möjligheter att köra runt (kan ifs bjuda på någon extra mil). För den som eventuellt följer med på en karta, så kan det flera gånger kännas som vi kör fram och tillbaka. Det är helt riktigt det, för jag önskar få med så många intressanta spår jag kan. Men, jag skall försöka hålla ett naturligt flöde på resan så vi inte får för många onödiga mil.

Jag har också slängt in lite om regler (vett & etikett) längre ner på sidan. Orsaken till det är att jag har många års erfarenhet med att arrangera resor och träffar. Regler behövs, och dom är inte speciellt komplicerade att följa.

 

Dag 1 (Fredag 13/5)
Vi möts kl 15:00 på en bestämd plats i området runt Charlottenberg (GPS koordinater kommer senare). Vidare resa går ett par mil på större vägar för vi svänger in på grusvägar. Vi kommer senare på dagen att kryssa en bäcka/flod. Det skall gå helt fint för alla deltagande bilar att komma sig över. Vidare blir det väldigt blandad körning på allt från asfalt, grusvägar till svårare traktorstigar. Vi lämnar ingen ute i skogen, så det är lite svårt att beräkna helt tiden, men jag räknar med att vi är framme vid lägerplatsen runt kl 18-19 på fredagen. Så ät middag för du möter upp kl 15:00.

Dag 2 (Lördag 14/5)
Av march kl 10:00, då skall bilarna vara startklara för avresa. Även denna dagen bjuder på varierad körning på lik linje som fredagen. Den stora skillnaden är att vi kommer kryssa över till Norge på eftermiddagen. Så den som eventuellt har med djur, bör på se att allt av vaksiner och dokument är med. Lördagen avslutas med mer avancerad terrängkörning, och även här kommer vi att behöva kryssa ett par bäckar och större floder. Beroende på snösmältning och eventuell nederbörd kan det hända att detta inte är genomförbart på ett par ställen.

Dag 3 (Söndag 15/5)
Av march kl 10:00. Vi navigerar oss ner mot Charlottenberg. Är det någon som önskar att köra direkt från lägret och hem, avklaras detta med ledare för avresa. Vi kommer att vara tillbaka i Charlottenberg senast kl 15:00 på söndag.

 

Praktiskt information

Här hittar du allt av praktiskt information för resan. Denna kategorien har olika innehåll beroende på resans typ, och längd.

  • Ca antal mil vi kör totalt: 320 km
  • Ca antal mil vi kör per dag: 30 – 80 km
  • Ca antal timmar vi kör varje dag: 6 timmar
  • Av march på morgonen: Kl 10:00 (Bilar skall vara startklara då, och läger packat ned)
  • Lunch pause: Ca kl 12:00 – 13:00 (Ute i det fria/alt på café, lunchrestaurang)
  • Toalett / Dusch: Ja och Nej (Toalett/Wc vid besök på bensinstationer. Dusch i sjöar ?)
  • Kommunikation mellan bilar: 27 mhz FM (Primärt kanal 12, sekundärt kanal 21), VHF/UHF alt PMR 446. (Frekvens för VHF/UHF kommer senare)

När vi reser som “Scandinavian Overlanding Adventure” är det viktigt att vi visar oss fram från våran bästa sida. Vi är trevliga och hälsar villigt på dom vi möter. Vi håller minimum 50 meter avstånd mellan varje fordon på offentlig väg, och vi respekterar gällande trafikregler i besöks landet. Vid vägkryss väntar svängande bil in bilen bak, så att vi inte förlorar kontakten i kolonnen.

Samtliga övernattningsplatser skall hållas rena, och det är varje deltagande bil/deltagares ansvar att hålla det rent och snyggt runt sig. Avfall och sopor töms på godkända platser. Toalettbesök i det fria görs på ett snyggt och rent sätt. (Spade & gräv).

 

Gemensamt material

Gemensamt material skall var deltagare packa.

  • En säck med ved

 

Generella regler (Vett & etikett)

  1. Ledaren för respektive arrangemang har det överordnade ansvaret för deltagarna. Ledarens ord följs till punkt och pricka. Eventuella oenigheter hanteras ögonblickligen mellan dem oenigheten har uppstått.
  2. Alla deltagare skall ha monterat minimum en brandsläckare och första förbandsutrustning i respektive fordon.
  3. Deltagande fordon skall vara försäkrade, registrerade och besiktade (eu-kontrollert). Fordon som inte uppfyller dessa krav, kan nekas deltagande.
  4. Deltagande fordon skall ha monterat, eller innehålla minimum en radio enhet. VHF/UHF, 27mhz eller PMR 446 (Jag har flera PMR enheter till utlån)
  5. Vid färd på allmän väg respekteras vägtrafikslagen i respektive land. Detta är deltagarens ansvar. Minimum avstånd mellan fordon skall vara 50 meter. Vid behöv skall det lämnas utrymme för att släppa fram annan trafik.
  6. Vid färd utanför allmän väg följs terrängkörningslagen i respektive land. Där som djupa spår uppstår, skall dessa återställas på bästa sätt.
  7. Vid eventuella konflikter mellan utomstående personer och deltagare på våra resor, skall ledaren för arrangemanget omedelbart kontaktas då denna är att anse som en talesperson för Scandinavian Overlanding Adventure.
  8. Vid övernattning i fält är respektive deltagare ansvarig för att lämna sin plats så som den såg ut när vi ankom. Avfall skall tas med, och lämnas vid godkända platser.
  9. Var deltagare är ansvarig för att packa det som står uppfört som gemensamt material för var resa.
  10. Deltagande fordon skall ha på monterat medlemsmärke (Där som du är VIP medlem)
  11. Alla våra träffar skall vara trevliga för familjer och barn. 
  12. Alkohol skall konsumeras innanför respektives gränser för normalt vuxet beteende. Overlanding.nu träffar och resor är inte, och skall inte uppfattas som rena sjöslag!

Grova övertramp på regler kan medföra att man bortvisas från träff eller resa. Detta kan också påverka möjligheten för framtida deltagande.

Callsigns / anropssignaler

Overlander_1- Andreas Eriksson (Nissan Patrol)
Overlander_2 - Carl Ternsell (Toyota Landcruiser)
Overlander_3 - Robert Forslund (Toyota Landcruiser)
Ghost_1 - Per Larsson (Jeep Cherokee)
Ghost_2 - Dan Apelgren (Jeep Cherokee)
Ghost_3 - Kjetil Johansen (Jeep wrangler)
Ghost_4 - Per kjønnerød (Jeep wrangler)
Ghost_5 - Mattias Berglind
(Jeep Cherokee)
Ghost_6 - munkensbilder

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Hejsan!

Det är ett stort antal bilar/personer som väntar på rest-plats på Charlottenberg resan. Så, är det någon som känner redan nu att dom inte blir med, är det kanon om du ger mig en heads-up tidigt :) Förhoppningsvis skall alla vara med :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Andreas har tagit utgångspungt i orginalt bygda bilar och vad de klarar av trygg vattenpassering. Dessutom finns alltid möjligheten att köra runt vattenpassagerna.

Edited by Wiberg
Skrive-leif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag ska ju inte vara med på denna resa men jag reflekterade lite över en grej :)

Ghost_6 - Eric Jepsen (Mitsubishi terrano) Är det här någon spännande hemmabyggd hybrid mellan en Nissan och en Mitsubishi eller är det ett skrivfel? O.o

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
On 21. april 2016 at 19.10, Robin sade:

Jag ska ju inte vara med på denna resa men jag reflekterade lite över en grej :)

Ghost_6 - Eric Jepsen (Mitsubishi terrano) Är det här någon spännande hemmabyggd hybrid mellan en Nissan och en Mitsubishi eller är det ett skrivfel? O.o

Skriv fel från min sida :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Lite mer information!

Vi möts k l15:00 här: Häljeboda Hultet, 673 91 Charlottenberg (Se karta)

Skjermbilde 2016-05-09 kl. 11.12.32.png

Vi lämnar platsen när sista bil ankommit men senast Kl 15:30. Jag utgår ifrån att alla ankommer med den maten dom behöver, samt att det finns bränsle i fordonen. Vi kommer inom matbutik och bensinstation på lördag. Jag kommer att se igenom vilken typ av fordon som är med, och justerar eventuellt färdplanen ut i från grundlaget. 

För den som ankommer tidigt rekommenderar jag ett besök här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skansen_Hultet
Skansen ligger precis där vi skall mötas, och är spännande att besöka för stor som liten.

CB/PR-Radio - Kanal 19
VHF - Freq 143.125
PMR - Kanal 12, Freq 446.14375

Till den Norska delegationen. Jag åker från Asker kl 12 på fredag. Så via Oslo-Lilleström-Björkelangen och vidare upp till Charlottenberg. Ta kontakt på PM eller alf 92296554 om det är någon som är intresserad i att köra tillsammans.

Min kontakt information: + 47 92296554 :)

PS! glöm inte en säck med ved per bil ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
3 timmar sedan, Danneape sade:

Har just insett att mina gpsprogram inte godtar adressen,,, 1f612.png

Då blir det lite mer spännande :)

Du får kika på Hitta.se det är inte så svårt att navigera dit, står skylt i båda ändar beroende på om man kör in via Charlottenberg eller Eda

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...