Jump to content

Recommended Posts

BAD NEWS: Under rådande omständigheter så är ju vårturen 2020 inställd.

GOOD NEWS: Vi är i vart fall tre till sex stycken, än så länge, här i Sverige som tänker köra en egen utgåva av Vårtur 2020 i Västergötland eller i närheten. Samma datum, samma tid är väll lämpligt. Inget är ju dock skrivet i sten. Jag själv och @Fredrik L har initiativpinnen än så länge. Kom med förslag , tips och önskemål. Under turen Light overlanding i Svartedalen luftades tanken om att köra den västgötska delen av TET-spåret. Så där har ni ett förslag. Fyll på nedan med andra alternativ eller hur ni ser på saken.

För er som undrar vad TET-spåret är för något hittar ni all information som ni behöver här: https://transeurotrail.org Den västgötska delen rekommenderar jag minst SUV/COV (typ Subaru eller Volvos XC modeller). Det är någon kilometer där 4x4/ORV är rekommenderat. I var fall om det är vått i markerna. 😎

Se även Overlanding turgruppe

 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Ja man är ju grymt sugen på att komma iväg på tur så det här ska bli kul :)

För egen del är det inte så noga vart vi åker men  jag tycker det är viktigt med fina campsites på kvällen så det får vi jobba på när vi satt turen :)

Med lite tur kommer mitt taktält i tid så jag kan ta Touaregen. Tältet skulle levererats i dagarna men Corona har gjort att leveranstiden blivit förskjuten.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Själv är jag dåligt känd i Älvsborg så det får någon annan svara för.

Skaraborg är ju fint längs med Vänern; Läckö, Kinnekulle osv. Dock inte så spännande vägar om man tänker på underlaget. Här talat vi mer naturskönt område.

I de norra och västra delarna av Skaraborg har vi ju Tiveden och längre ned Hökensås. Där finner vi tjärnar, urskog, tallskog och varierande körunderlag. Mycket grusväg, en del skogsväg och nere i Hökensås sandiga spår genom gles tallskog med en och annan å eller mindre sjö. Dessa områden korsas av det ovan nämnda TET-spåret.

Dalsland bjuder på barrskog och sjöar. Grusvägar är i majoritet där även om det går att hitta vägar med mer spännande underlag även där. Borde finnas natursköna camps att skrapa fram i det området.

I min skalle är målbilden för en camp typ som Härsvattnet i Svartedalen. Vi som nu är intresserade kanske kan hinna ut och reka i våra respektive delar av länet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna hänga med, dock oklart med hur mina skift ser ut i slutet på maj. mest troligt jobbar jag även i Åre på veckorna då, vilket kan göra det bökigt att vara ledig. Jag får antingen ansluta senare eller avvika tidigare. Men det gäller 29/5-1/6 preliminärt? TET låter även spännande. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer förmodligen också ha svårt för att vara kvar under måndagen. Men kör nog i så fall hem från ev camp på söndag kväll.

Ska ta och försöka komma mig ut någon dag och reka lite andra rutter än just TET-spåret. Men jag lovar inte att jag hinner med det, så för stunden röstar jag fortfarande på TET-spåren med den delen som går genom Västergötland.

Link to comment
Share on other sites

Varit lite frånvarande i denna tråden då jag klurar kring en "egen" tur samma dagar. Detta eftersom jag måste köra en hel del, och i området norr om E20. Mer eller mindre inom triangeln "Kristinehamn - Borlänge - Västerås". Skall ordna ett "Family get-together" under juni och behöver innan dess finna två acceptabla lägerplatser, varav minst en med sjö och sandstrand...  Kommer därför denna helg, i maj, att rodda runt där på vägarna för att samla damm och kunskap  :-)    Blir nog bara jag o "jakt"-hunden...

Skulle ni dra er åt det området ses jag gärna över en måltid eller lägernatt.

Håller ni er kring TET, och väster om Vättern, får ni kika till denna skumma plats:

https://goo.gl/maps/15LZjyDc6uCbjGjd9

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så det låter som en fredag till söndagstur längs TET? Hur som haver så borde det fungera för min del, bara det att jag ansluter på fredag kväll alt. lördag morgon. Hur många i övrigt är det som 90% säker på att ansluta? Mest för att veta för skoj skull.

PS, Som jag har förstått så är TET i första fall tänkt för hoj då vissa delar av spåret ska vara helt opasserbart med bil. Hur många har under åren hittat egna sträckor som dom loggat där man kan passera med bil tro? Tänk ifall dessa kunnde samlas ihop på samma sätt som TET, så att man vet med "säkerhet" att det går att åka hela sträckan. Bara en såndär sidotanke när vi ändå är inne på ämnet.

PPS, Hittat detta på toyota4x4.se och mellan Ulricehamn till Gunnarskog ska det iaf vara farbart (på gränsen för min bil men borde gå)
http://toyota4x4.se/topic/5581-trans-euro-trail/

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

Jag körde hela den södra delen av svenska TET-spåret i vintras, från norra Värmland ner till Öresundbron. Det är fullt farbart med bil så när på en enkelt bro med maxvikt på 1 ton. Sen finns det ett fåtal ställen med fordonstrafik förbjudet skyllt där man får hitta sin egen rutt någon kilometer. Jag skulle säga att spåret i nästan hela vägen är farbart med SUV/COV. Det var bara en kilometer eller två där det beroende på nederbörd, fordonet i sig osv. är knixit med SUV/COV. Sedan fanns det platsen där de SUV med halvtaskig frigång och vanliga vägdäck kan få kämpa. Subaru och Volvo har tillräcklig frigång. Annars är det bara att ta en omväg på ett par kilometer så är man i kapp. Jag körde det med höjd (2 tum) Hilux med dubbade vinterdäck. Behövde närmast aldrig använda vare sig 4H eller 4L. Så jag rekommenderar en 4x4 om man verkligen vill köra varenda lagligt farbar bit, annars går det köra minst 95% med SUV/COV. Ca 1/4 av spåret bedömer jag gå på oplogade vägar. När jag körde var det ingen snö alls någonstans.

Deltagare:

Hilux: Jonas & Ellioth (Minst fre till sön. Ev t.o.m. mån.)

VW Tuareg: Fredrik. (Fre till sön. Ev även mån. Ev några extra personer i eget eller annat fordon.)

Ford Ranger: Rikard (Ev och då bara lör till sön)

Sen är det typ 8 stycken från Norge som kanske kommer om gränserna öppnas.

Ligger på kanal 6 på PMR (446Mhz), dvs. frekvens 446,06875. Mobilnummer kan fås via PM på begäran.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HåkanW sa:

Låter som ett mycket trevligt initiativ. Jag är väldigt intresserad av att hänga på! 1f603.png

 

Absolut. Det är bara att haka på. Fredag 16:00 till måndag 12:00, men som du ser ovan så kommer vi komma och gå lite. De flesta ska väl med under lördag och söndag. Fredagen blir väll mest att vi möts upp och kör en go kväll i camp med tjöt, en kall i handen, lite däcksparkning och mobbning av alla andra bilmärken än det egna. Sedan blir det overlanding under lördag och söndag. Med hemmarsch och kanske någon kortare tur under måndagen om någon är sugen.

Oklart för stunden om vi tar spåret i nordlig eller sydlig riktning. Återkommer med koordinater får första dagens camp. Sen tar vi det som det kommer.

Edited by Jonas Andersson
Komplettering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått klartecken med ledighet på måndagen, och jag lägger schemat med kollegorna så jag blir ledig på fredagen, så jag ansluter på fredag kväll.

Jag skulle dock uppskatta ifall vi avsluta norr om där vi startar. Minimum har jag 6 timmar hem då, sen 4.5 timme upp till jobbet i Åre för jobb. 😁

Edited by Vikingstål
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är också intresserad av att hänga på, jag skulle ju ändå gjort vårturen den helgen. Precis som Vikingstål är jag mest intresserad av att köra sträckan söder till norr då jag har svårare att komma ifrån jobbet på fredagen och utgår från Jönköping. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då tar vi söder till norr @Vikingstål & @MrTwilight. Härligt nu börjar vi ju bli ett gäng.

Första camp blir i trakten av Hestra, Värnamo. Typ här: 57.48143, 13.58404 Inget spikat ännu. Svårt att bestämma camp till hundra procent ut från en karta.

Kanal 6 på PMR (446Mhz), dvs. frekvens 446,06875. Mobilnummer kan fås via PM på begäran.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

"Bara" 7.5 timme ner till Hestra, så allt norr om det blir närmare hem. :D Jag ansluter nån gång mellan 8 och 10 på fredagskvällen. Men Vart hittar man tag i billig komradio förövrigt? Skulle ju va smidigt att ha inför resan.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 hours ago, Vikingstål said:

"Bara" 7.5 timme ner till Hestra, så allt norr om det blir närmare hem. :D Jag ansluter nån gång mellan 8 och 10 på fredagskvällen. Men Vart hittar man tag i billig komradio förövrigt? Skulle ju va smidigt att ha inför resan.

Enkelt o billigt för ren PMR

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/radio/walkie-talkie-pmr-2-st-2000039706

 

Link to comment
Share on other sites

Det paketet köpte Rikard. Fungerar utmärkt för närkommunikation. Jag hade nog kanske satsat direkt på Baofeng om de hinner leverera innan turen. Framtida behov kanske avgör. Själv har jag ju dock bara PMR, men det beror på att jag fick den gratis.

Jag kommer i framtiden komplettera med antigen den Baofeng som ”alla” här på forumet har eller en fast monterad utgåva av antigen PMR eller Baofeng.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga. Beror på hur många vi är och hur fokus ligger avseende körning / camp-liv / sightseeing. Jag har siktat på camp sön i höjd med Hova.  Det här är ju ingen ”arrangerad” tur utan bara ett initiativ. Så jag tänker att vi anpassar oss succesivt efter folks viljor och önskemål. Nu är vi så många att det även går att köra i flera täter om intressena ligger olika. Det finns ju en del sevärt längs med vägen.

Vi har ju sagt fre 16:00 till måndag 12:00, mest för att det var de tider som var satta från Wiberg och Andreas innan deras officiella vårtur blev inställt.  Det är ju helt ok att komma och gå. Själv behöver jag dra senast söndag kväll eller tidigt måndag morgon.

Kan ju vara gôtt att köra lite adventure-mode och inte ha allt bestämt på förhand. Spåret slutar uppe i norra Värmland så vi har gott om reserv om den västgötiska delen tur slut för snabbt. 😄 Nu börjar vi ju bli så många att någon dock borde dra iväg och reka campa där vi alla får plats. Någon frivillig?
 

PS. Uppmaning till samtliga. Ta med ved. DS

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så där. Har beställt en karta för översikt. Delkarta Sverige - 2 VÄSTRA SVEALAND Då blir det lättare att snacka ihop oss under fredag kväll. Jag ska skapa en mapp för turen i GaiaGPS också där vi lätt kan komma åt spåret, sevärdigheter, camps osv. Men det får bli lite senare...

 

Edited by Jonas Andersson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Jonas Andersson said:

Svårt att säga. Beror på hur många vi är och hur fokus ligger avseende körning / camp-liv / sightseeing. Jag har siktat på camp sön i höjd med Hova.  Det här är ju ingen ”arrangerad” tur utan bara ett initiativ. Så jag tänker att vi anpassar oss succesivt efter folks viljor och önskemål. Nu är vi så många att det även går att köra i flera täter om intressena ligger olika. Det finns ju en del sevärt längs med vägen.

Vi har ju sagt fre 16:00 till måndag 12:00, mest för att det var de tider som var satta från Wiberg och Andreas innan deras officiella vårtur blev inställt.  Det är ju helt ok att komma och gå. Själv behöver jag dra senast söndag kväll eller tidigt måndag morgon.

Kan ju vara gôtt att köra lite adventure-mode och inte ha allt bestämt på förhand. Spåret slutar uppe i norra Värmland så vi har gott om reserv om den västgötiska delen tur slut för snabbt. 😄 Nu börjar vi ju bli så många att någon dock borde dra iväg och reka campa där vi alla får plats. Någon frivillig?
 

PS. Uppmaning till samtliga. Ta med ved. DS

 

Låter klart rimligt att sen ta sig hemåt för min del under söndag sen eftermiddag , själva sträckan mellan Hestra och Hova är ju ca 20 mil om man tar på google maps 😎

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fredag 29e kommer bli stressig för mig. Kommer hem från Åre på natten vid 2 halv 3 tiden. Kommer hämta bilen från framvagnsinställning på freda morgon så fort man vaknat. Hem och packa bilen sen åka 7ish timmar ner för att möta upp er. Längtar som bara den, ska bli så kul att komma iväg med alla igen! 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...