Jump to content

Början av ett äventyr


Tibbe
 Share

Recommended Posts

Snabb info om mig själv

Få år på nacken och ett intresse för att få spendera sin tid ute i naturens för min del, outforskade mark. Med ett starkt intresse för fordon och ett intresse för naturen som växt sig allt starkare de senaste åren så har jag valt att försöka kombinera dessa två intressen. Med rimliga mån, med tanke på budget och ledig tid så har jag valt att investera i en XC70 från 2008. För nuvarande fungerar den utmärkt att utforska närliggande mark, men magkänslan säger mig att större äventyr väntar. 

För nuvarande är bilen i sig helt standard, inget utbyte av hjulupphängning inte heller är något lift kit installerat. Den enda terräng modifikationen som utförts är att montera på de lite mer terränganpassade Toyo open country AT plus i dim 235/70R16. Då min budget är liten svävar mina tankar fram över vad som ligger högst i prioritetsordningen, en ny kompressor, ny golvplåt eller varför inte en höjningssats. Nog finns det galna idéer och vilda fantasier, men vilken är sundast? 

IMG_20200430_204658.thumb.jpg.6245da6cfed5cb3956da703cf3bc25f1.jpg

IMG_20200507_213520_342.thumb.jpg.a17a07c482e6840d4c00f3cf879103e7.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkommen till Forumet!

Här är vi många som delar dina intressen, fast många av oss har nog slutat ta så ”sundast” beslut, detta är en hobby som lätt handlar om passion och ”villhöver” vilket kanske inte alltid verkar helt sunt! 😂
 

Men trevligt och kul har vi.... :)

 

 

 

 

Edited by Lars 9k
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu börjar vägarna, eller stigarna rättare sagt, bli allt mindre och mer komplicerade. Senaste gången krälade jag över stock och sten tills att jag tvingades finurligt vända då ett träd låg över stigen. Då en stenarna jag smög över var täckt av mossa och ruskigt hal så gled bilen av och en kraftig smäll kom från chassit. Som tur var blev det ingen skada, men som försiktighetsåtgärd har jag nu lagt på beställning en skyddplåt av stål som ska ersätta volvos original i plast.

Nu är nästa sak jag har insett att jag så småningom lär behöva, då jag körde fast denna gång men lyckades ta mig upp själv, är någon form av tractionboard. Vad för typ tycker ni skulle passa en XC70 bäst i funktion? Maxtrax är något jag drägglat över, men priset är för högt i mitt tycke, tyvärr. Några förslag? 😁 X-Bull är ett exempel som ligger bra i peng och kvalitet, men vad jag läst så fraktas de ej till Sverige. 

 

Om ni är sugna på att se foton från mina resor så finns de upplagda på instagram. @overlandingwilderness

IMG_20200527_072036_971.jpg

IMG_20200525_131944.jpg

IMG_20200525_131216.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Sweet!

Nu snackar vi 😁. Go Volvo!

Menar Ronny Dahl har en video där han går igenom - bokstavligt talat - det mesta av traction boards. Kanske det hjälper dig i ditt val?

 

 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Wiberg said:

Sweet!

Nu snackar vi 1f601.png. Go Volvo!

Menar Ronny Dahl har en video där han går igenom - bokstavligt talat - det mesta av traction boards. Kanske det hjälper dig i ditt val?

 

 

Jo jag har sett den, kanske ska ta och se om den och utesluta vilka som går att få tag i Sverige tider som dessa 😁

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/14/2020 at 7:11 PM, Tibbe said:

Allt fler börjar nog att inse att en XC70 är mer än bara en familjebil 1f604.png🤙

Vi får väl snart bilda en XC70 maffia ha ha , härligt med fler Xc 70 , lite större däck och skyddsplåt under , oljetråg mm sitter rätt oskyddat , kommer man rätt långt med om man kör försiktigt med hjärnan 

  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Stiffe said:

Vi får väl snart bilda en XC70 maffia ha ha , härligt med fler Xc 70 , lite större däck och skyddsplåt under , oljetråg mm sitter rätt oskyddat , kommer man rätt långt med om man kör försiktigt med hjärnan 

Mitt projekt finns här 

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stiffe said:

Mitt projekt finns här 

 

Mycket intressant läsning! Ni har ju lyckats tagit er igenom lång tid i vildmarken med den, har ni något tips på kylvaror och allt som behövs för att driva dem, för mat och dylikt det vill säga? Än så länge fungerar kylboxar för min del då mina resor endast är på ett par dagar, men så småningom lär det ju bli en och en annan långtrip. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Tibbe said:

Har ni något tips på kylvaror och allt som behövs för att driva dem, för mat och dylikt det vill säga? 

Kompressorkjøl, er bl.a på kampanje hos Jula nå. Når den er på plass kan du utvide med eget forbruksbatteri, men det får man først utnyttet dersom man skal ligge i ro over flere dager på samme plass. Dersom du planlegger å kjøre litt hver dag, trenger du egentlig ikke eget forbruksbatteri.
I mitt tilfelle blir det montert mer for peace of mind.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tibbe said:

Mycket intressant läsning! Ni har ju lyckats tagit er igenom lång tid i vildmarken med den, har ni något tips på kylvaror och allt som behövs för att driva dem, för mat och dylikt det vill säga? Än så länge fungerar kylboxar för min del då mina resor endast är på ett par dagar, men så småningom lär det ju bli en och en annan långtrip. 

Som Iknutis skrev är en kompressorkylbox det enda som funkar bra , har provat det mesta från Biltema och uppåt gasol mm , men kompressor är det som gäller när man har råd till det , drar ganska lite ström med bra effekt trots 35 grader varmt ute , brukar varva färsk mat från kylboxen och konserver , är inte så kräsen med mat när jag är ute på äventyr , jag driver kylbox och belysningar , ladda diverse fotoprylar osv med ett extrabatteri som laddas med solpanel på taket 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Stiffe said:

Som Iknutis skrev är en kompressorkylbox det enda som funkar bra , har provat det mesta från Biltema och uppåt gasol mm , men kompressor är det som gäller när man har råd till det , drar ganska lite ström med bra effekt trots 35 grader varmt ute , brukar varva färsk mat från kylboxen och konserver , är inte så kräsen med mat när jag är ute på äventyr , jag driver kylbox och belysningar , ladda diverse fotoprylar osv med ett extrabatteri som laddas med solpanel på taket 

Intressant! Jag har ett extra batteri liggandes, så redan där sparar jag pengar 😄 Får finurla ut lit om det går att få till en solcellspanel på takboxens tak, sen är långäventyret igång! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu är golvplåten fixad! Hade lite ljudisolerande mattor liggandes, tänkte det skadar ju inte att ha dem på plåten. Kanske dämpar ljudet av stenskott och diverse sprut lite, men det mesta är kanske vetskapen av att de finns. Placebon är stark 😁😝

Efter en liten provkörning i XC terräng så har den inte gjort med missnöjd heller! I dagsläget har den fått sina skönhetsärr, lite skavanker i plåt är att föredra än skador på viktigare delar. 

IMG_20200602_165607.jpg

IMG_20200602_160902.jpg

1_IMG20200816_083958.png

  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är nästa bit av kakan fixad, nämligen traction boards. Har som plan på att bygga något snabbfäste på vänstra sidan av takboxen för brädorna, och ha högersidan att montera dit en spade på. 

Nästa idé som jag har är att upprätta en 360° belysning för att ha i skogen nu när mörkret sätter in. Belysningen ska gärna vara skymt monterade, lämpligast under takboxen på något finurligt sätt. Hur jag går till väga får vi se, än så länge endast en grov idé. Fram till nu så har jag använt mig utav batteridrivna campinglampor att ha när man upprättat förläggningen, men nu börjar man bli mer kräsen och vill ha ännu mer belysning :)

IMG_20200817_212739.jpg

IMG_20200817_184958.jpg

IMG_20200902_154418.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...