Jump to content

"Resonanslådan" Renault Trafic


Vnjo88
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Är ny på detta med overlanding men har en äldre bror som är mer aktiv och inspirerat mig till att börja dela med mig av mitt bygge! 

 

Bilen är nog ingen tvättäkta overlanding bil men kan bli en bra äventyrsbil för hela min lilla familj. Är aktiv inom enduro och ibland motocross, och min dröm har alltid varit att kunna ha en bil som fungerar som transportfordon och boende.

Jag vet att alla cross och enduroåkare har dom största bussarna och dyraste motorcyklarna, men då ekonomin inte finns för en fabriksbyggd 7 meters Sprinter så tänkte jag gå min egen väg och bygga en compact race/adventurevan 😄

Tar mer än gärna emot tips och bollar ideér om intresset finns 🙂

20200501_183654.jpg

Edited by Vnjo88
  • Like 8
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Hade förra året smygstartat med ljudisolering och indragning av matarström från startbatteriet via ett laddningsrelä. Den konstruktionen har nu rivits ut och jag har tömt hela bilen på inredning. 

Samt att bakväggen bakom stolarna rök. Så nu har ljudisoleringen blivit ännu viktigare då hela bilen är som en resonanslåda. 

 

20200408_164036.thumb.jpg.6a72f907f36f81af7e8f0cd2a7ab6478.jpg

Valet av asfaltsmatta föll på SilentCoat då jag jobbat med dessa mattor tidigare samt att dom fått bra recensioner. Totalt så har det gått ca 9 kvm asfaltsmatta till hela bilen. Har kvar taket i förarhytten att isolera men då har jag ett paket kvar att använda mig av. Skar asfaltsmattan i längder just för att man inte behöver lägga hela ark överallt, samt att den blir mer lättjobbad 🙂 

20200408_164026.thumb.jpg.c8dd7fbe1e5854e605bb3f8048fcfb52.jpg

Efter att ljudisoleringen i golvet var klart så fortsatte jag med att städa upp plåten och ta bort den lilla rost som fanns. 

1. Slipade bort rost

2. Rengjorde med avfettning och klibbduk. 

3. Målade sedan på rostkonverterare, bara för att vara helt säker på att all rost är borta! 

Efter dom 3 stegen så satte jag igång med att tillverka reglar för att få lite mer utrymme för isolering i golvet. Kapade att reglar i 10mm tjocklek då jag lyckats hitta 10mm cellplast. 

Efter reglingen så for jag och köpte röd rostgrundfärg som egentligen är till för stålbalkar. Tanken är att jorden ska gå under och helvetet frysa till is innan golvet i bilen börjar rosta inifrån! 

20200502_204925.thumb.jpg.5bee12def096d733f98fd9eb3480b663.jpg

20200502_214434.thumb.jpg.aebf0205d0013965968dc315c34914f1.jpg

då detta fått härda över natten med en byggfläkt på relativt låg värme så kunde jag äntligen gå på med den vita täckfärgen! Den vita färgen blev en klassisk vit hammarlack 😁 

20200503_110152.thumb.jpg.e007cdcbef7c38bb0bd0e1652ceeb978.jpg

20200503_110202.thumb.jpg.e5a4f5efe34776f0370dde4918020ce6.jpg

Mer bilder kommer då jag fått påbörja isoleringen av golvet! 

 

P.S fick hem ett paket idag som bestod av en taklucka från fiamma och ett elintag som ska sättas in i bilen så man får in 220v i bilen D.S 

20200511_173818.thumb.jpg.92025561eb1150101b0949c561383816.jpg

Edited by Vnjo88
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Jockeiskogen said:

Välkommen!

Det kan säkert bli bra, jag tycker att det är spännande med olika byggen där man utgår från just sina behov och går sin egen väg.

/Jocke

Tack! Ja att göra som alla andra är ju inte så skoj! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då tiden inte har funnits så har det nu stått still ett tag. Men ikväll gjorde kag ett ryck med att skruva fast golvet i bilen! Så nu kommer man våga gå i bilen iaf 😅 

Markerade även ut vart mitt elintag ska sitta. 

20200525_211840.thumb.jpg.1d3c95a91aa094c2fecd3eb77db86d86.jpg

Så nu är det bara att samla mod och kapa upp plåten och montera dit elintaget. Kommer göra en träram på baksidan som jag kan fästa skruvar i samt att det borde bli lite stabilare. 

Efter det steget så är det dags för isolering. Har velat fram och tillbaka om vilken typ av isolering jag bör använda.

 

Hade egentligen velat beställa från dodomat.com men då sätter den här coronaskiten stopp för leveranser.. 

Så om någon sitter inne med några bra tips på en duglig isolering för en någorlunda vettig peng så får ni gärna dela med er 🙂 

Trevlig kväll och håll er friska!

 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Gällande isolering så försök ta reda på hur experterna gör, finns mycket info på Vanlife Sverige på Facebook, där är dock många som gör helt fel, eller väljer "man tar vad man har" lösningar, som inte är optimala. Du behöver 7l/s per person i lufttillförsel/utsug, och en vanlig Ø100mm väggventil klarar ca 7-10l/s utan att medföra för mycket ljud. 7l/s blir drygt 900W värmeeffekt, 14l/s (2 Pers) blir drygt 1800W osv. Det är viktigt med ventilation för din och bilens hälsa.

 

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2020 at 9:13 AM, Filip Gustafson said:

Gällande isolering så försök ta reda på hur experterna gör, finns mycket info på Vanlife Sverige på Facebook, där är dock många som gör helt fel, eller väljer "man tar vad man har" lösningar, som inte är optimala. Du behöver 7l/s per person i lufttillförsel/utsug, och en vanlig Ø100mm väggventil klarar ca 7-10l/s utan att medföra för mycket ljud. 7l/s blir drygt 900W värmeeffekt, 14l/s (2 Pers) blir drygt 1800W osv. Det är viktigt med ventilation för din och bilens hälsa.

 

 

 

I ventilationsväg så kommer det tillkomma en taklucka på 28x28 cm öppning. Men då kanske det är bra och komplettera med en frånluft någonstans kring det bakre partiet i bilen? 100mm väggventil som frånluft kändes som att det kan bli ett stort hål i en så pass liten bil som jag har. Så har du något tips på storlek på frånluften så är jag idel öra :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...