Istoban Posted February 24, 2021 Author Share Posted February 24, 2021 Aha, så det är ”SP III” som är det viktiga. Oljan i lådan ser fortfarande jättefin ut så jag tror på att förra ägaren faktiskt har bytt den som han sa. Därför spiller jag bara i det som fattas utan flush och filterbyte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Jepp, det andre er et spesifikt merke. Merkenavn er etter min mening hipp som happ, så lenge produktet innehar bilprodusentens krav til oljer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 16 timmar sedan, Istoban said: Testade plastidip för första gången och det blev riktigt bra om jag får sticka ut hakan en aning och säga det själv. Finns risk för att det kommer missbrukas. Snyggt! Posta gärna fler bilder, och detaljer på detta. Produkt? Hur gjorde du? Problem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Medhåll @CampForCer tjusigt @Istoban är åxå intresserad av hur motståndskraftigt det blir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted February 24, 2021 Author Share Posted February 24, 2021 @iknutis Tack för info! Det är guld värt att du delar med dig av din kunskap! @norlin och @CampForCer Tack så mycket! Fixar lite mer bilder imorgon. Angående hållbarheten behövs nog ett längre test men än så länge håller det fint och verkar tåla avfettning utan problem. Jag torkade bara noggrant rent och sprayade på, den seriöse (inte jag) tvättar med något fettlösligt. Otroligt lätt att få snygg yta, krävs löjligt mycket innan det blir rinningar. Tre eller fyra lager blev det men man bör nog lägga några till för att det ska släppa lätt när man vill ta bort det. Time will tell. Körde med Biltemas på sprayburk. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Skulle bare mangle! Jeg burde kanskje bare fortsatt med Pajero. 😉 Ang plastidip/biltema-dip; Ikke bruk kaldavfetting på den, så holder den lenge. Bruker du kaldavfetting/petroleumsbasert avfetting blir den myk og løsner. Får du sår i den, kan den enkelt repareres med en sprut fra boksen igjen. Egentlig genialt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 25, 2021 Share Posted February 25, 2021 16 timmar sedan, iknutis said: Skulle bare mangle! Jeg burde kanskje bare fortsatt med Pajero. 😉 Ang plastidip/biltema-dip; Ikke bruk kaldavfetting på den, så holder den lenge. Bruker du kaldavfetting/petroleumsbasert avfetting blir den myk og løsner. Får du sår i den, kan den enkelt repareres med en sprut fra boksen igjen. Egentlig genialt! OJ!! DÅ kan jag inte använda den lösningen. Jag använder ALLA lösningsmedel när jag tvättar... 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 26, 2021 Share Posted February 26, 2021 Stiligt! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 8, 2021 Author Share Posted May 8, 2021 Uppdate modell ganska liten: Bilen har fått lite ny olja och filter. Oj så lätt livet är när man får låna en billyft. Det har även åtgärdats en tvåa och en ”snart tvåa” men det blev det inga bilder av. Ett stag till ljusviddsregleringen har varit av säkert lika länge som jag ägt bilen så efter min första omgång hos Sveriges motsvarighet till Norges årliga billotteri blev det dags att åtgärda. Borsta, tvätta, plastic padding, blev lösningen på även detta problem. Bilen kommer snart implodera av alla fulfix som blivit. Därefter bytte jag en spindelled som hade börjat gnälla ungefär som en dålig fjäderbenslagring. Ingen anmärkning på bilprovningen men mentalt påfrestande. Tältet är monterat och kyl är handlad. Men jag har fortfarande inte lackat dammskydd eller balansvikter på fälgarna🙈. Däremot har jag fått ett återfall:Det här är ju faktiskt löjligt skoj... Såhär ser det för övrigt ut när man försöker montera alldeles för stor korv i alldeles för litet däck.Det är 18” både däck och korv men där slutar likheterna. Nu börjar uppladdning för Vårtur 2021! 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 8, 2021 Author Share Posted May 8, 2021 Dagen bjöd på lite bygg. Det finns ett bra fack under golvet i bagageutrymmet. Det dödas ju om man ställer en kyl på täcklocket.Så jag sågade till en bit plywood och delade den så det fortsatt finns access dit.Finns även ett toppenbra 12v uttag i bagaget att köra kyl på. Om det inte bara var på tillsammans med tändningen...Så efter lite kaosmek är det numera konstant 12v där draget med typ 16mm2 kabel från startbatterigruppen till en fördelare. Overkill men det kan vara bra för framtiden.Just nu pågår test för att se hur länge jag kan köra kyl på startbatterierna utan att behöva starthjälp. Funkar det dåligt har jag möjlighet att koppla isär startbatterierna när bilen står stilla och starta bilen på ett batteri. Det borde fungera bra på sommaren men kanske sämre på vintern. Nästa steg blir ett AGM batteri där bak med samma setup som den allsmäktige allvetande ASPW gjorde i budgetoverlandingx-trailen. Alltså Anderson plug i stället för skiljerelä. Kabeln borde klara det? Kanske borde göra matematiken innan steg 2 blir verklighet. Eller gå direkt på steg 3 med en c-tek. Möjligheterna är oändliga.Tanken finns såklart på mer permanenta lösningar med kylen på en slajd och tuffa lådor och så vidare men nu är Pajeron vår enda bil så jag vill ha möjlighet att ha rent bagage om det skulle krävas. Ska det byggas något måste det vara plättlätt att ta ut. Ja, jag är jättebra på att fundera sönder saker så att det inte blir nånting alls till slut 2 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 8, 2021 Share Posted May 8, 2021 Regn ca 4 dager med kjøl på ett orginalbatteri. Lengre om du har to. Skillerele fungerer helt greit (@steinvaldsen har det i sin bil). Men Ctek og AMG-batteri bak fungerer enda bedre. Du har jo god plass nedi til både lader og batteri. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 4 dagar!? Så länge lär jag knappast stå utan att starta bilen. Om jag inte glömmer kylen igång med bilen på garageuppfarten... Då får projekt förbrukningsbatteri vänta till den dagen det ska till discobelysning för mörka campingplatser. Nu har kylen brummat i 14h visserligen helt tom och utan att nån sprungit och hämtat öl stup i kvarten men spänningen ligger på 12,52V. Har ingen relevant ”före mätning”. Fortsättning följer. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Jepp, fra fredag-søndag bør gå bra. Har samme kjøl og testet det i pinsen i fjor. Men det var helt i grenseland, var ikke mye fart på starteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 19, 2021 Author Share Posted May 19, 2021 Mina damer och herrar! Droskan skall höjas! Råd önskas angående val av sats. Ironman, dobinson eller xt automotive/rancho? Har hittat Dobinson hos topdelar.se men läste i en annan tråd att dom eventuellt är konkursmässiga? Har någon input i ärendet? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 Når jeg undersøkte heving av min Pajero, fant jeg ut at det er to store leirer: team OME og team Dobinson. De som sverget til OME påstod at Dobinson ikke tålte vekt (store australske stålfangere foran og bak, doble reservehjul). De som sverget til Dobinson påstod at OME ikke var komfortable nok, spesielt med lite last om bord. Og så har vi mange i Norge som på Arctic Trucks er misfornøyd både med OME fjærer og FOX-dempere, og sier at de ikke tåler klimaet. Jeg har kun erfaring med Dobinson selv, og ville uten tvil kjøpt det igjen neste gang også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 19, 2021 Author Share Posted May 19, 2021 Jo, jag har förstått att OME är lite för mycket hårdrock för en vanlig människa. Man vill ju ha det smooooth va! Ranchodämparna verkar ju ball med justeringsmöjligheter. De verkar bra förutom att dom gärna rostar sönder. Australiensarna verkar rata Ironman och säger att dom inte pallar vikten men frågan är hur det är på en bil som inte väger som en stridsvagn. Jag lutar åt Dobinson, var kan man köpa dom om man inte vill beställa genom Topdelar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 I Norge vet jeg Nomax leverer, Hell offroad også. I Sverige vet jeg dessverre ikke, har du sjekket noe så enkelt som ebay? Evt forhandler i England feks? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 15 timmar sedan, Istoban said: Jo, jag har förstått att OME är lite för mycket hårdrock för en vanlig människa. Man vill ju ha det smooooth va! Ranchodämparna verkar ju ball med justeringsmöjligheter. De verkar bra förutom att dom gärna rostar sönder. Australiensarna verkar rata Ironman och säger att dom inte pallar vikten men frågan är hur det är på en bil som inte väger som en stridsvagn. Jag lutar åt Dobinson, var kan man köpa dom om man inte vill beställa genom Topdelar? Jag köpte Ironman fr 4x4offroad.se för två år sedan. Aldrig haft några problem, eller missnöje. Mina är +300kg konstant last, vilket gör dem lite hårda när bilen är helt olastad, men helt perfekt som fullastad. Det enda jag noterat (min garagetråd våren 2021) är att hylsorna på stötdämparna rostar en del. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 Såhär kan det se ut när man skruvar loss plastbitar från en Pajero... 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 25, 2021 Premium Member Share Posted May 25, 2021 Ungefär som det kan se ut under plasten på en Jeep också! 😡 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 STORSLAGEN UPPDATERING GÄLLANDE PAJERON!!! Klibborna är på plats ungefär ett år efter att jag fick dom…👍🏼 I övrigt sitter jag mest och har leveranstid. Höjningssats, roofrack och markis är beställda sedan ett antal veckor men leveransdatumen är passerade för länge sedan. 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 Just ja, det snickras lite i bagaget också. Det är inte klart än och jag konstruerar i huvudet samtidigt som jag bygger så det kanske slutar med att jag får börja om. Blir det onödigt krångligt? Ja. Är det kul att bygga? Ja. Kärnvapensäkert? Mycket möjligt. Tidseffektivt? Nej. Mycket klurande och många reviderade planer blir det men det börjar faktiskt likna något. Även här lider jag just nu av leveranstid men så fort beställda lådskenor dyker upp kan vi fortsätta. Det ser kanske simpelt ut men betänk att hjärnan bakom det hela gärna skrynklar ut och in på sig själv om det så bara ska monteras ett extra 12v uttag nånstans. Det blir kylslajd till vänster och lådor till höger. Förbrukningsbatteri, c-tek och kompressor just bakom ryggstöden. Allt är byggt lite upphöjt på en stålram för att kunna ha campingbord underst och också få en aning bättre access till utrymmet under golvet. Tanken där är en vattentank med pump och finesser. Lite onödigt kanske men ganska skoj att bygga och så vill man ju gärna ha mycket prylar som kan strula😉 Idén med stålramen kom till för att jag tänkte göra en fräsig (och tung) ”Vika ut primusköket åt sidan från under kylen” lösning men det blev så invecklat och platskrävande så: Reviderad K-ritning. 2 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 Ser ut som en blåkopi av det jeg og @Steinvaldsen har i bilene våre nå, så dette vet jeg blir en suksess. 😉 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted July 22, 2021 Author Share Posted July 22, 2021 Ett gnälligt inlägg om leveranstid på overlanding.nu gav resultat! En Rhino-Rack Pioneer plattform med backbone och en Batwing! Nu är jag lycklig som en tornado på en campingplats😁 Tältet är offside pga att fästena hamnade mitt på de längsgående ribborna på plattformen när det ligger centrerat. Får kika efter lämplig ersättning. Det blir skarp provkörning i helgen, tiden liksom rann iväg med montage idag. Imorgonbitti drar vi mot Skövde för att kolla på Enduro-VM. 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now