Jump to content

Utanför ”garaget” hos Istoban


Istoban
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Premium Member
On 5/17/2020 at 7:44 AM, Istoban said:

Kristi Himmelsfärdshelgen drar vi på vår första övernattning, vi ska mot Årjäng för påhälsning i stuga och tänkte passa på att övningssova i tält nånstans vid Vänerns norra strand där det troligtvis kommer blåsa nordanvind.

 

 

Är det bara jag som missat rapporten från resan......? ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Nja det kanske inte blivit nån rapport😉 Kändes lite futtigt att starta en resetråd för en natt i tält bredvid en parkering till en badstrand. Nu när jag letar efter bilder från resan hittar jag bara den här. Det är någonstans i krokarna av Väse, har glömt vad det hette.43A510C0-10D6-45A8-BA07-62E3FBC632C0.thumb.jpeg.be77d0ceec7cc1d58963c5786996f2b7.jpeg

Det visade sig att frun i huset känner sig väldigt otrygg i tält och knappt sov något alls. Samma visa under nästa övernattning vid Strussjöskogens naturreservat någon mil hemifrån. Vi hoppas det blir bättre nu när vårt taktält tillslut damp ner här hemma.0F0A12CB-D6A0-4668-B494-89753172E649.thumb.jpeg.c340c208b1cdb526eb3e38bdc0cf4360.jpeg76E96081-72EA-4945-AE1C-96A7C98DCCB2.thumb.jpeg.45f7a64e5520642b6e440c045a0c7feb.jpeg Jag sliter med att planera turer. Tycker det är jättesvårt att hitta bra ställen för camp på förhand. Likaså fina vägar. Det mesta som ser bra ut på kartan visar sig vara ganska dåligt och de flesta vägar är bommade. Nu har vi bara kollat Google Maps efter campsites i närområdet och brassat dit för att kolla. Det kanske finns bättre underlag att kika på? Eller ska man sluta vara så jönsig o bara dra till nåt område som verkar intressant och stanna för natten där det blir? 

Ni kommer ihåg den där morsan som flyttade 100 mil till Innansjön? Hon flyttade ju ut ur ett hus här i Finspång som vi då kände att vi ville köpa. Så nu har jag åtminstone ett garage värt namnet men bilen går förstås fortfarande inte in.559AD993-1DC2-45B5-B784-013995597E4F.thumb.jpeg.5b471dfdfda0374ce92d85aa1264c764.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En liten rapport är ju mycket bättre än ingen! :)

Avseende trygghet i tält så tror jag att känslan i taktältet borde vara mycket bättre för din fru, det där blir nog super!

Sen är det ju tufft om man skall ha perfekta platser vilket de sällan är, det viktigaste är ju att hitta rätt vinkel när man fotograferar. 😂

Själva ”samlar” vi på platser för camp. Kollar in trådar här på forumet och lägger in de som verkar intressanta på Viewrangern för kommande turer, passar även på att kolla in intressanta möjliga camp när vi bara är ute och kör.

Att ha rekade platser i olika område är ju guld värt om man är sent ute inför natten(vilket vi lite ofta är). 
 

PS: Grattis till nya huset även om jag inte har en aning om ”den där morsan”!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@iknutis Helt enig i att det är skoj att kartreka, det jag är rädd för är den där bomturen när klockan drar iväg och man redan borde ha ätit😉 Nu är både grabben och frugan ganska soft att ha med i bilen så det kanske är jag som nojjar i onödan. 
 

@Lars 9kTältet blir troligtvis toppen, synd bara att säsongen liksom börjar bli kärvare nu:) Jag tjuvkikar också en hel del på vad andra har gjort men det verkar som allt skoj börjar i Värmland eller Skåne😂 Angående morsan finns förklaringen runt slutet av sida 1 i tråden👍🏼

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Istoban said:

... Jag sliter med att planera turer. Tycker det är jättesvårt att hitta bra ställen för camp på förhand. Likaså fina vägar. Det mesta som ser bra ut på kartan visar sig vara ganska dåligt och de flesta vägar är bommade. Nu har vi bara kollat Google Maps efter campsites i närområdet och brassat dit för att kolla. Det kanske finns bättre underlag att kika på? Eller ska man sluta vara så jönsig o bara dra till nåt område som verkar intressant och stanna för natten där det blir? ...

Ett sätt att både lättare att komma iväg med bilen och få frun att känna sig säker är ju att köra camping på campingar ;) jag har för länge sedan gett upp iden att köra iväg och hitta en fantastisk campingplats lite random sådär vid 16tiden när man vill äta. 
Det krävs att du känner området och/eller har fått tips innan om lämpligt/bra ställe. Nu är jag inte ute och campar i Sverige i större omfattning (denna sommaren undantagen), men har fått uppfattningen att Sverige inte skiljer sig från övriga europa/världen i det avseendet. 
Nu är jag ute och reser för att se världen och uppleva andra saker än att bo "off grid", så jag är kanske ute och cyklar med mina förslag, men de flesta campingar ligger väldigt naturskönt och jag uppskattar då både toalett och varmdusch, även om det strider mot "overlanding-filosofin" :P:)

  • Haha 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Toalett kan jag vara enig i käre bror men det finns ju mängder av bra lösningar på portabel sådan på marknaden.

I Europa är det svårare att vildcampa än i Sverige, det kan jag vara enig i men att hitta fina platser i Sverige/ Norge? Finns inget lättare om man kartnördar lite, vågar testa en bomtur - innan mat- & sovklockan har ringt, eller kollar Overlanding.nus spårdatabas ;)

Det finns väldigt många fina tips från alla medlemmar som har postats under resor här i forumet oxå.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@MrWIBJag är absolut inte bang på en campingplats men samtidigt är det väldigt tilltalande med enkelheten i att fräsa ut i skogen och fälla ut sovrummet. Inget förbokande, inga människor, en bonfire och ett paket korv. Man kan ju kombinera såklart.
 

Spårdatabasen som @Wibergnämner är ju toppen, där är bomkörningarna redan gjorda. Nackdelen för oss är att vi har 3,5h asfaltsnötande till Årjäng där det mesta fina utgår ifrån så det blir en mental tröskel att ta sig över för en quickie över en helg. Det är bara att dra, jag vet, men mycket har en tendens att fastna i planeringshjärnan. 
Så i väntan på våren fortsätter vi med trial and error i närområdet. 
 

Till sommaren tänker vi oss en lite längre tripp med utgångspunkt i kända spår. Det är ändå 6 månader bort och med campsites serverade på silfverfat borde även jag kunna rodda ihop en tur inom rikets gränser😂 Det kanske till och med kan bli en liten rapport av det @Lars 9k . Time will tell. 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Istoban said:

... men samtidigt är det väldigt tilltalande med enkelheten i att fräsa ut i skogen och fälla ut sovrummet. Inget förbokande, inga människor, en bonfire och ett paket korv. ...

Nu låter jag som en gnällig gammal bitter gubbe som inte vill göra nått wild and crazy, så är inte fallet ;) men det är just det där med enkelheten, den är inte där, så är det bara.

I "norra" Sverige nja (norra dalarna (?) och uppåt, det är ju knappt hälften upp) , där är det mest att bara svänga av vägen och slå camp, funkar hyfsat.
Men vill man ha en någorlunda garant för tillgång till vatten (disk, dusch, bad osv) så kräver det lite kartläsning och tur att man hamnar bredvid vattnet med även trevlig plats att slå upp tältet på.
I södra Sverige krävs det, som jag skrev innan, antingen tillgång till kartor med utmärkta ställen eller väganvisning från någon som varit där innan. 
Sen kan man ju argumentera att det är inte svårt att leta reda på dessa ställen, det är det inte heller, men att bara sätta sig i bilen, köra mot random ställe och när klockan börjar dra sig mot 16-tiden bestämma att: nu börjar det bli dags för att hitta camp och laga middag, det gör man bara en gång :P 
Jag diskuterade nyligen detta med en kompis, som iof har husvagn, de var på väg längs 45an via Mora till Östersund, de började leta "mysig plats för middag och camp" strax norr om Mora, det slutade med "NU stannar vi!" längs vägen någon km utanför Östersund, då var klockan sent på natten :D

Självklart skall man ut å köra när man vill, men "lite" planering gör allt så sjukt mycket lättare i slutändan.
Har även jag bott där tålamodet tagit slut, och det brukar inte vara de där mysiga ställena man ser framför sig när man beger sig ut på sitt äventyr.

 

 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Wiberg said:

Finspång ligger ju mitt i smeten. Ta fram en terrängkarta och leta grusvägar. Även nord Örebro har ju vi kört massa fint på en Vårträff i Bergslagen.

@blackstream @CampForCer och @rob_bor har väl ett tips eller två på lur?

Jag har dessa spår i området. Kanske lite svårt att se här med de olikfärgade linjerna.

Hojta om du vill ha filerna.

 

836937BA-ECB0-4C6D-8C6D-D2B1B071966C.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@MrWIB Ha! Gnällgubbe! 😂 Jag känner mig likadan när jag surar över att ingen har förberett coola spår med århundradets vyer precis utanför min dörr. 
Köper allt du skriver rakt av, det har aldrig varit tanken att bara åka i kompassens riktning och förvänta sig att det ska bli bra. Hade så varit fallet hade jag redan provat och troligtvis förkastat den tanken:) 

@CampForCer Jag hittade din Wikiloc👍🏼 Spåren ovan är inte med i databasen va? Eller är det jag som inte letar tillräckligt? Oavsett, tack för erbjudandet. Ska först sätta mig in ordentligt i hur man samlar sina spår på ett vettigt och överskådligt sätt. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

För att faktiskt skriva något som hör hemma i en garagetråd så bytte jag lite lampor igår. Ena halvljuset har fladdrat i några veckor och det andra har skiftat i lila sedan jag köpte bilen. Passade även på att byta ut de vanliga positionsljusen mot led. Här kommer några fullkomligt odugliga och ganska ointressanta bilder.

Glödlampa vs. LED i position

75E442A3-7049-4CF4-8552-BE71505FEE36.thumb.jpeg.7cfde085c85e093c4f3a03cfb1b78f4e.jpeg
LED vs LED i position6B102E17-F123-48E2-A006-125F54E8CC2D.thumb.jpeg.ca43f904ee58d15b71c03e4b8b7f6eb5.jpegHalvljus före1B274A1D-EA8B-4173-9A93-27E920C205D8.thumb.jpeg.37bcb212446bae6e1e4d8fb0c479b88f.jpegHalvljus efterA812E8C0-9056-467E-8EE9-F67830F52570.thumb.jpeg.95abfa8a9d0bf01c0fb9f7543f41d7ce.jpeg

I övrigt har jag inte ätit pannkaka på jättelänge. Hejdå! 

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Wiberg said:

Finspång ligger ju mitt i smeten. Ta fram en terrängkarta och leta grusvägar. Även nord Örebro har ju vi kört massa fint på en Vårträff i Bergslagen.

@blackstream @CampForCer och @rob_bor har väl ett tips eller två på lur?

Generellt bomtätt, tältförbud och t.o.m. parkeringsförbud mitt ute i skogen runt Västerås. Finns en fin gammal vattenfylld grusgrop strax norr om Västerås där det är parkeringsförbud (och dom sätter ostskivor på vindrutan) längs hela vägen. Men google maps har satt ett moln över halva gropen så det kanske ligger nån ubåt och lurar i vassen. Men som sagt, norr om Örebro är bättre. 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 timmar sedan, Wiberg said:

Finspång ligger ju mitt i smeten. Ta fram en terrängkarta och leta grusvägar. Även nord Örebro har ju vi kört massa fint på en Vårträff i Bergslagen.

@blackstream @CampForCer och @rob_bor har väl ett tips eller två på lur?


Mer offtopic!

Tryck på pilen för att komma till mitt inlägg ifrån när vi var i området i somras.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Okej forat! Nu har jag en fråga: 

Jag har letat på hela! internet efter slangarna till automatlådeoljekylaren som alltid går sönder på pajero. Helt utan framgång. Tål Biltemas AN slang ATF olja? Tänker att den är lite hårdare än en vanlig slang, funkar det att dra den med slangklämma?  Kan någon peka i rätt riktning eller är jag för snål  och borde köpa Mitsubishi original istället?

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke et slangeverksted med industrislanger i nærheten?

Vi har både Tess, Hydroscand og Tools som har spesialisert seg på slanger og fittings. Ta med slangen dit, så lager de en til deg for noen hundrelapper tipper jeg. 👍

Og den varer evigt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjolahopp!

Här händer det varken fort eller mycket. Men en liten uppdatering kan ändå vara motiverat.

Två slangar till automatväxellådsoljekylaren blev bytta men det drällde olja ändå. Tänkte då att själva kylaren hade spruckit så jag kollade upp vad en ny skulle kosta. 8500 riksdaler, tack så mycket! Alltså inte aktuellt. Pirat verkar inte finnas och begagnat känns som sista utvägen efter att eventuella fullösningar testats. Plockade loss kylaren och påbörjade operation läcksökning. Fylld med olja och mycket försiktigt trycksatt visade det sig att den läckte genom en liten, liten por i aluminiumet. Slipa, borsta, bromsrengöringsmissbruk och superduperplasticpadding blev lösningen. Nu ska jag bara fylla på en skvätt olja i lådan men jag blir inte riktigt klok på vilken olja jag ska ha. Har dålig koll på automatlådor och ATF olja. Instruktionsboken säger ”DIA QUEEN ATF SP III” Vad betyder det?

Därefter har bilen blivit lite svartare i snoken.90B64066-08C9-401C-BFFE-E99929C652B1.thumb.jpeg.771be26b1cfd35b955b96e8b7914db5f.jpegE2FD3FEE-4D05-455B-AB2E-9ED261C0A1F4.thumb.jpeg.fce7c2346bc91841e54dc57c7a216e11.jpeg Testade plastidip för första gången och det blev riktigt bra om jag får sticka ut hakan en aning och säga det själv. Finns risk för att det kommer missbrukas.

Nästa grej som irriterat alldeles för länge är ett rör till tryckfallsgivaren som mäter över partikelfiltret.629E3413-E288-438C-949D-2A4A5715BFDF.thumb.jpeg.cde42ac222a0d5a8813631f0745c450f.jpeg

Om jag förstått det hela rätt mäts tryckfallet över dpf:en för att veta när den ska bränna ur. I det här läget är nog tryckfallet över mätaren ganska högt så jag tror jag har norra hemisfärens mest urbrända dpf.
 

Det ska se ut såhär. C0D0488C-9D1B-4D93-8444-827A79B9D504.thumb.jpeg.b7b0e3df71c45e80fd2a05e3396df48d.jpeg
 

Eftersom jag inte är någon mästersvetsare valde jag att inte ens försöka loppa dit det tunna röret. Hittade istället en rörsnutt som satt med perfekt knackpassning på det lilla för att få en chans att bränna dit det.90F522A0-7925-4EE0-B2D8-FCC8F8A342A9.thumb.jpeg.9eeddc43b8413cd4917b3097ef420bfd.jpeg

Svetsen tog jag ingen bild på för den törs jag inte visa för någon. Men nu sitter det på plats igen och är tätt. Det ska bli intressant att se om det gör något på bränsleförbrukningen när den slipper bränna lika ofta. 
 

 

  • Like 1
  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Ble bra!

Ang giroljen så er kassene på disse bilene litt sensitive på korrekt olje. Du skal ha en med SP III godkjenning.

Billigste jeg har funnet er i Danmark;

https://www.google.no/amp/s/www.billigbilpleie.no/amp/11/3/28/pi/Mannol-8209-ATF-SP-III-4ltr_2850236_188971.aspx
 

Jeg har kjøpt derfra i to omganger, kjøper 12liter så holder det akkurat til en god flush. :)
 

Edit;

Har faktisk 12liter i garasjen nå da vi skal flushe kassa til @Steinvaldsen når han får ut fingeren..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...