Jump to content

Val av awning/markis


Jockeiskogen
 Share

Recommended Posts

Markis på bil, hur kan det fungera? 
Jag har stirrat på denna bilden snodd från @Lars 9k några timmar nu då den faktiskt har en del gemensamt med min problemställning, 

B87F85FA-4CB6-4DCF-9AD3-7E33AA9DAE1B.jpeg

Nämligen hur bakluckan öppnas. (sen har bilden åxå en inspirerande låd-lösning.)
Om man tittar på bilder hur 270-gradare monteras så verkar det som en bagagelucka som öppnas på detta sätt kommer i konflikt med markisen.
IMG_2951-4.jpg?v=1644790312

Om man inte lyckas få markisen monterad så högt att utrymmeskonflikt kan undvikas och jag tror att jag får lite svårt med det då det inte är planerat någon takkorg.(tankarna vänder åter till att ha en 270-gradare på sovlådan)
Edit, en liten bild på hur KIA öppnar bakluckan, klar konfliktvarning
20210702_122957.jpg


Även denna bilden som visar wet-setup har det stirrats på en hel del, tror den innehåller en möjlig lösning.
Jag vet att @Lars 9k berättade för mig hur det hela fungerade, men det var så många intryck så hjärnan hann tydligen inte med att processa allt.

78F6E6F2-3BDF-4A2A-913D-E4284DE93F34.jpeg
Det jag mins var :

  • Markis V-sida.
  • Förlängning/väggar (2st?) till markis.
  • Lämplig pressning over bakluckan kompletterad med teleskopstödben och förankringslinor (från Biltema)
  • Glatt humör & regnkläder.

Hmm, man kan ju backa in sovlådan och få in/utgång under tak. Nu behöver jag visualisera med markis på sovlådan och en såndär @Lars 9k lösning där bagageluckan är en del av lösningen och inte problemet. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Stämmer bra det, markisen är kompletterad med två original förlängningar varav den ena är omgjord till vägg.

Presseningen sitter fäst i ”takräcket” och rullas ut över bakluckan vid kraftigare regn. Ofta räcker dock bakluckan som skydd.

3C456257-A0F9-4814-9FD2-83911803995B.thumb.jpeg.f9d3b37a05abf07d8b33e22d2f494f18.jpeg

Vi använder två teleskopstolpar för att hålla den uppe och kompletterar med en upp och nervänd stolpe för att få bättre fall på presseningen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderar vidare på en 270-graders markis på sovlåda från Outdoordays ev med väggar, men då en del mått saknades på deras hemsida (iaf för mina ögon) så ställdes lite frågor, och det svaret kan kanske vara intressant även för andra så jag klipper in det här: 

Quote
Markisen är cirka 200cm lång på bilen. Cirka 15x15 hög / djup.
 
Den räcker då cirka 200cm ut från bilen.
 
den väger cirka 10-12kg Beroende på om man räknar med tältpinnar, stormlina & benen :)
 
Väggarna sitter ihop, däremot kan du monter av golvet.
Vikten är cirka 8-10kg.
Storlek som ett vanligt marktält.
50cm korv 😎

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det där med att väggarna sitter ihop, vad är forumets åsikt?

Sen har jag sökt men inte hittat produkter till bra priser? Mina google skils vill inte riktigt peka på någon bra www.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Just 270 graders markiser har ju tidigare diskuterats här: https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/1175-270-degrees-awning/&tab=comments#comment-23099    

Men då ingen annan svarat dig kan jag ju som vanligt  inte hålla mig från att vädra mina åsikter.

On 9/29/2021 at 9:16 AM, Norlin said:

Funderar vidare på en 270-graders markis på sovlåda från Outdoordays ev med väggar, men då en del mått saknades på deras hemsida (iaf för mina ögon) så ställdes lite frågor, och det svaret kan kanske vara intressant även för andra så jag klipper in det här: 

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det där med att väggarna sitter ihop, vad är forumets åsikt?

Sen har jag sökt men inte hittat produkter till bra priser? Mina google skils vill inte riktigt peka på någon bra www.

 

För det första är det nog svårt att hitta prylar som både har god kvalitet ”och bra priser”, fynden tenderar visa sig bli ”felköp”. Fast när man lyckas känns det ju bra!

 

Deras 270* markis är ju ganska billig, frågan är hur materialet är, den ser tunn ut. 

Detta behöver inte vara en nackdel men risken är att den är fladdrigare i tyget och mindre nöttålig. Jag skulle definitivt vilja känna och klämma innan köp!

Sen vad jag tycker är en nackdel med ovan markis är att den ”sneddar” både där den börjar och slutar. Det vill säga den täcker ganska dåligt vid sidan om fordonet och rakt bakåt. Största ytan blir i vänstra hörnet.
Återigen får du fundera över era behov och var ni normalt vill uppehålla er samt hur stor plats det blir.

Detta blir ännu tydligare med väggarna på och här får    du ju fundera på jobbet att hantera väggpartiet i ett stycke. 
Kommer ni att montera det överhuvudtaget, hur stor plats tar det och var skall det förvaras?

Mina funderingar utan att varken haft en 270 markis eller tittat på just deras.

 Ex @CampForCer borde kunna ge lite bättre svar och erfarenheter.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Norlin said:

Den tråden har jag missat @Lars 9k får läsa igenom.

Får ta en extra fundering så att behovet får komma till tals.

Fru Norlin gillade den markisen som @CampForCer hade på meet and great.

Vad jag gillar med min är det faktum att den börjar ca 500mm framför A-stolpen, och därmed sveper ut med "full bredd" redan efter halva förardörren.

Isuzu sets bold sales goal after strong start to 2021 | CarExpert

Att väggarna är "tapered" och går långt ut ger stor yta under tak. Perfekt för att skydda saker/möbler vid regn.

Foxwing 180°/ 270° Tapered Extension — Oztent Australia Pty Limited

Vägg med öppning finns:

RHINO RACK | BATWING AWNING | RIGHT | Off Road Performance

 

Flexibla och stabila infästningar:

Rhino Rack 270 Degree Batwing Car Awning with Mounting Bracket, Easy Use &  Fitment, Heavy Duty; for 4WD, Vans, Jeep, Pick Up Trucks, SUV's;  Lightweight, Water Resistant, UV 50+ Rating in Dubai -

Infästningen/"gångjärnen" är gjorda som separata små plastmoduler. Dessa är medvetet gjorda som "svagaste länken" för att brytas om det råkar hända en olycka med kraftig kastvind under uppsättandet etc. Dessa kan köpas lösa för någon hundring om man behöver nya och det följer även med två lösa med markisen.

Amazon.com: Rhino Rack Batwing 270 Degree Car Awning Left Hand 118 Sq/ft :  Automotive

837467214_718dCPuVEL._AC_SL1500_.thumb.jpg.0ee526a977bc26c6b8fbfdd5a92b0467.jpg

Jag gillar även att påse med kraftiga markpinnar sitter med och aldrig glöms bort. (ovan).

Alla stolpar har snabbgrepp för att låsa/lossa och fälles in/ut under markisen. Snabb hantering.

 

Det finns bara EN sak jag inte gillar. Det är att den blir blöt när det regnar, även när den är i påsen/infälld. Detta gäller både under körning i regn och när bilen är parkerad. Vatten kommer in via dragkedja och i ändarna av paketet. Detta gör att man inte kan ha markisen på om bilen/vagnen står utomhus i svenskt klimat.

Jag fäller alltid upp och torkar hemma efter tur. Sedan lyfter jag av den och hänger in på väggen i garaget.

 

Andra, liknande, batwings

En kortare variant, liknande min (men inte helt samma konstruktion)

https://adventure-ready.com/store/rhino-rack-batwing-vehicle-awning/

Rhino Rack Batwing 2.5 Vehicle Awning - Adventure Ready

Finns även varianter som har en "extra led", och fäller en sektion FRAMÅT, mot fronten.

Dessa ger bättre yta utmed sidan då den skärande triangeln hamnar längre fram.

Overland Vehicle Systems OVS Nomadic Awning 270 Passenger Side - Dark - Roof  Top Overland

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Funderar fortfarande, och en tanke har sakta formats så jag behöver ställa en fråga.

Markis/awning med snabbfäste?
Erfarenheter & rekommendationer. Tanken är att kanske ha en bak på sovlådan, som är bredare än själva lådan, som man kan plocka fram & sätta på plats när den behövs, sen kan den ju även hamna på sidan av lådan eller på bilen.

http://www.gordigear.com/car_awnings/-bil-markis.php?l=se verkar prisvärda och kompletteringsbara med väggar mm, men jag hittar inga "snabbfästen"
Man kan få med sig en 2 metare under sängen räknar jag med, kanske 2,5m åxå. Om man kan få till ett enkelt & stabilt sätt att "snabb" montera den på lämpligt sätt.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det borde man kunna få till genom att bygga en list att fästa skruvarna i.

Alternativt köpa en sidosektion av räcket och sen skruva fast det på bolådan och fästet på det.

Har uppfattat det som att det skall gå att beställa ”lösa” delar från Frontrunner.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Frågade Gordigear om snabbfäste och fick ett intressant svar på frågan att snabbt sätta montera en markis för camp endast (inte köra med)

Quote

Dear Martin,

thanks for your eMail.

It pretty much depends how and where you want to mount it.

By using our L Mounting brackets, simply use knurled Screws to fix it by
hand without tools.

Thats pretty much the easiest and fastest way to mount your awning on 3
different places when parking.

best regards

Franz

Så "tummskruv", eller ha dedikerat verktyg, och fixa flera L-fästen, ett riktigt budget förslag. Ska tänka på det ett tag.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det fästet är ju bara ett bockat rostfritt plattjärn med  hål i så det är ju ett billigt sätt att fixa själv.

Men jag hade nog inte velat ha de stickande ut på sidan utan i så fall gjort fyrkantshylsor som monteras fast på  vagnens ”rails” som sedan markis och fäste spänns fast i.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...