Jump to content

Recommended Posts

Tjenare!

Tänkte fråga er erfarna rävar vad man bör tänka på vid köp av markis/awning och vilka som rekommenderas?

Med hänsyn till min bils storlek vill jag ha en 2 meter bred som fälls ut 2,5-3 meter.

Har tittat på outoordays 200x300 (eget märke, lite bättre pris, men hur är kvalitén?), ARB Medium 200x250 cm (verkar vara välkänt men vad vet jag?), Rhino rack och Iron man har jag också tittat på

och de verkar ligga lite högre i pris. Har ni några tankar?

Just det, om man kan få benen ganska höga är det ett +, eftersom jag tänkte ha bakfall in mot bilen då den inte är så hög.

Begagnat i gott skick kan också va intressant om nån har något i de mått jag söker.

Mvh Jocke

Edited by Jockeiskogen

Jag hade en frontrunner Easy out, (2.5meters vill jag minnas), mycket nöjd med den och bra pris. Tror dom flesta i den modellen är lika i konstruktionen, kan möjligtvis vara små kvalitetsskillnader.

• Like 1
  • Thumb up 1

Är i samma tankar. Överväger Gordigears egna, då jag har deras tält. Verkar dock inte som att de har någon svensk återförsäljare längre, det är lite synd. 

• Thumb up 1

Fast det fungerar suveränt med den tyska/europeiska som har svensk hemsida.

Inga problem att få reservdelar och bra på att svara på mail.

• Thumb up 3

7 hours ago, JohnE said:

Är i samma tankar. Överväger Gordigears egna, då jag har deras tält. Verkar dock inte som att de har någon svensk återförsäljare längre, det är lite synd. 

Är det Gumtree du tittat på? Bra pris på den från tyskland, ca 3000 sek ink frakt för en 2 meters.

Väntar på årets skatteåterbäring som  jag tänkte skulle bli en markis.

Vet ni någon som har Gordigear här på forumet så man kanske kunde se lite bilder, det var inte mycket på hemsidan

Det är Gumtree jag tittar på ja, 2-meters är nog lagom för min korta bil, tror jag. Är det Gumtree du har Lars? Nöjd, eller skulle du valt någonting annat idag om du stått inför samma inköp? 

8 hours ago, Lars 9k said:

Hallå Jocke.... det var ju en sådan jag visade hemma hos er ....! 1f61b.png

Okej hahahaha, ja er såg ju bra ut. Svårt med alla tillverkarnamn och sånt i början, att hålla isär det.

Dessutom har jag ju knappt surfat runt på några sidor och kollat heller 😂

• Thumb up 1

2 hours ago, JohnE said:

Det är Gumtree jag tittar på ja, 2-meters är nog lagom för min korta bil, tror jag. Är det Gumtree du har Lars? Nöjd, eller skulle du valt någonting annat idag om du stått inför samma inköp? 

Stämmer.

Jag hade nog valt samma men skulle egentligen vilja ha och rekommenderat en som är 2x2,5m gärna 2,5 djup så den inte är så lång på bilen ex ARB.

Vi har löst det med en ”vägg” istället.

Avseende kvalitet tycker jag den varit helt ok men  i har bytt kardborre då den blev utsliten och var lite smal.

Edited by Lars 9k

Ni har en bra poäng där, både Lars och iknutis. 2,5m ut från bilen vore finfint. 

Min lilla korta bil gör sig nog bäst med 2 meters "bredd" dock, större ser nog galet ut. 

Verkar som att det då blir en Ironman Instant awning 2x2,5m. Kanske mest på grund av väldigt snabb support via återförsäljare jag tidigare köpt fjädring ifrån, men ser en pluspoäng i integrerad led-belysning och gummi i några av infästningarna till stöttorna. 

https://youtu.be/4ZVXN-9QlRY

• Like 1

9 hours ago, JohnE said:

Ni har en bra poäng där, både Lars och iknutis. 2,5m ut från bilen vore finfint. 

Min lilla korta bil gör sig nog bäst med 2 meters "bredd" dock, större ser nog galet ut. 

Verkar som att det då blir en Ironman Instant awning 2x2,5m. Kanske mest på grund av väldigt snabb support via återförsäljare jag tidigare köpt fjädring ifrån, men ser en pluspoäng i integrerad led-belysning och gummi i några av infästningarna till stöttorna. 

https://youtu.be/4ZVXN-9QlRY

Jag lutar åt samma faktiskt, mest pga måttet, liten bil så 2 meter bred blir nog bra, men det känns också som att en halvmeter extra spelar roll på andra hållet!

• Thumb up 1

6 hours ago, Per Pettersson said:

Vilken återförsäljare handlar det om?

Handlade från England, ett ställe jag handlat från förut. Smidiga att ha att göra med, jag brukar ringa in ordern när jag vet vad jag vill ha. Det är en Paul jag har pratat med, det funkar smidigt. Hälsa från mig 😂

https://westcoastoffroad.co.uk/product/instant-awning-with-brackets-2m-l-x-2-5m-out-with-led/

Jag handlade fler saker samtidigt, men drar jag av de övriga tingen (men inklusive fullt fraktpris hem) så kostade det 4029:-. 

Beställer man bara markisen kanske frakten är några kronor billigare. 

• Like 1