Jump to content

L200 -11 Warrior(?) (Tidigare: Ny på forat)


Carlos
 Share

Recommended Posts

Tjena! 
 

har precis införskaffat en st Pajero Pinin o tänkte bara säga hej och berätta om vad jag har för planer för bilen samt posta lite byggbilder. Har läst en del trådar här för inspiration men har inte reggat någon användare förrän nu. Jag valde en Pinin mest för att den var billig i inköp o just denna har precis slagit om till 15k mil. 
 

så här ser kärran ut i dagsläget B0460A52-501F-46C0-B3D3-8A2AB2362F1A.thumb.jpeg.0eeb04b808440a4af76c88fc019df232.jpeg

framtida utrustning kommer bli bl a fulhöjning med struts och all terrain sulor, spacers, skärmbreddare, extraljus och en korg/taktält (inte bestämt mig än) 

 

spontant, vad har jag glömt? Vad ska jag glömma?

 

//Calle

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

När man går i väntans tider (postnords lev tider) :) så är det ju lätt att man svävar iväg i sina tankar om vad man vill ha o vad man behöver. Just nu har jag hamnat på en fråga jag inte får ordning på och hoppas att någon här kanske kan vara behjälplig. Min originalfälg är 6Jx16 ET46 med däckdimension 215/65R16 och har sett Lofteruds uppsättning här på forat att han pressat på 235/70/16 ET 32, om jag då förstått detta med ET rätt så borde jag få på 235/70/16 med originalfälg ET46 med spacer för att inte gummit ska ta i innerskärmen eller ska jag helt enkelt köpa en ny fälg med lägre ET?

 
Link to comment
Share on other sites

Det er to ting som berører hvor langt inn hjulet kommer: innpress/ET og bredde på felg/dekk.
Forskjellen på ET46 og ET32 er 14mm. Da blir hjulboltene dine for korte, og du må ha custom spacers med to sett med bolter.
Jeg anbefaler ingen å bruke vanlige spacere over 5mm.

 

I ditt tilfelle ville jeg lett etter et sett felger med mindre ET. :)

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, iknutis said:

Det er to ting som berører hvor langt inn hjulet kommer: innpress/ET og bredde på felg/dekk.
Forskjellen på ET46 og ET32 er 14mm. Da blir hjulboltene dine for korte, og du må ha custom spacers med to sett med bolter.
Jeg anbefaler ingen å bruke vanlige spacere over 5mm.

 

I ditt tilfelle ville jeg lett etter et sett felger med mindre ET. :)

tack, om jag förstått rätt så kan jag byta till en fälg med lägre ET och behålla hjulbultarna som jag har idag? (jag har alltså fastmonterade pinnskruvar o lösa muttrar) Då återstår bara frågan vilken ET som blir rätt. Såg att Lofterud hade använt ET32 men det var för snålt tilltaget.  Antar att jag kan fråga på en däckfirma.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge felgens senter ikke er veldig mye tykkere enn på den felgen du har i dag, kan du bruke de pinnskruvane du har i dag. :) Normalt er ikke det et problem.

Ser Lofterud skriver at ET32 ble for lite: tok i fjærskål og bremsekalipper. Så da kan man helt sikkert vurdere å gå ned mot ET25 ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen.

Ska bli intressant att följa bygger av en pajero pinin till.

Fjäderbenen fram ställer till lite i val av fälg och däck på pinin har jag sett hos @Lofterud om du ska höja bilen kanske ett höjningskitt är att börja med för att sedan se vad för fälg och däck du får plats med. 
 


.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Carlos said:

Ja det hade varit att föredra. Hade tänkt mig en budgetlösning. En bil för 19k är i mina ögon inte värd dämpare o fjädrar för 10k. Men vem vet. Jag kanske hamnar där till slut :)

@Lofterud är igång med att sätta på fjädrar fram med mindre diameter På original fjäderben samt modifiera original tallrick. Detta är väl mest ett test för att se fall det kan fungera och han resonerar samma som dig om pris. Men han behöver ha lite hårdare då han nu satt på vinsch och då tryckte Det ner framänden ytterligare. Lofterud satte på en höjning på ca 4 cm har jag för mig, ganska simpla distanser Som var relativt enkelt att montera och ganska prisvärt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror lofterud också läste denna När han var på jakt efter höjning 😊men jag har för mig att det var något av det som var krångligt att få tag på för han. Jag ska nämna att han fått en pinin kollega på forumet, kanske har han lite idéer att dela med sig av😊

Link to comment
Share on other sites

On 6/28/2020 at 9:34 PM, Carlos said:

Tjena! 
 

har precis införskaffat en st Pajero Pinin o tänkte bara säga hej och berätta om vad jag har för planer för bilen samt posta lite byggbilder. Har läst en del trådar här för inspiration men har inte reggat någon användare förrän nu. Jag valde en Pinin mest för att den var billig i inköp o just denna har precis slagit om till 15k mil. 
 

så här ser kärran ut i dagsläget B0460A52-501F-46C0-B3D3-8A2AB2362F1A.thumb.jpeg.0eeb04b808440a4af76c88fc019df232.jpeg

framtida utrustning kommer bli bl a fulhöjning med struts och all terrain sulor, spacers, skärmbreddare, extraljus och en korg/taktält (inte bestämt mig än) 

 

spontant, vad har jag glömt? Vad ska jag glömma?

 

//Calle

Välkommen! Kul med en pinin till😃👍 blir kul att följa dit bygge och se dina lösningar👍 @Carlos

 

 

Edited by Lofterud
Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2020 at 6:42 PM, Andreas said:

Jag tror lofterud också läste denna När han var på jakt efter höjning 1f60a.pngmen jag har för mig att det var något av det som var krångligt att få tag på för han. Jag ska nämna att han fått en pinin kollega på forumet, kanske har han lite idéer att dela med sig av1f60a.png

Framfjädrar från en Nissan sunny o dämpare från L200 Som 4x4sweden forat tipsade om fungerade.  passade som handen i handsken, nästan. 

70347707-1463-4E9F-BE80-71AE840B1A51.jpeg

8FDBB64D-6262-4E65-A758-5D13D44E5E06.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Gaah! Motorlampan tändes igår. Gul. Gången blev ryckig, orkeslös o jag stannade. Provade starta. Motor svarade som den skulle. Lampan släckt. I med felkodsläsare. Ingenting. Engångsföreteelse hoppas jag på. Men tveksamt. 

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Idag var jag ute o letade efter lite oländig terräng för första gången. "Tyvärr" var det alldeles för torrt ute och jag hittade endast en obommad grusväg.

Som ni ser så är fjäderbenstallriken nära däcket på ett par 235or (60/16) tänkte om jag skulle gå ner till 225 men öka till 70 profil. Om jag då räknat rätt kommer däcket bli 3,2 cm högre, dvs 1,6 cm närmare fjäderbenstallriken?

pajan (2).jpg

pajan (3).jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag funderar på däck och om det får plats finner jag denna sida;

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=205-55-16X6.5ET45&wheel2=225-45-17X7.5ET40&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm

Vara en bra utgångspunkt.

Vem vet , en vacker dag kanske jag till och med köper däck utifrån dessa funderingar.

Edit, ser att länken råkade gå till när jag senast letade däck till bruksbil en, men du fattar var du lägger in din data.

Edited by norlin
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Carlos changed the title to L200 -11 Warrior(?) (Tidigare: Ny på forat)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...