Jump to content

L200 -11 Warrior(?) (Tidigare: Ny på forat)


Carlos
 Share

Recommended Posts

Det har varit motlut med bilen en längre tid nu och saker som skulle införskaffas för att göra den overland-vänlig har fått stå till sidan för felsökning och reparationer. Jag upplevde vid ett tillfälle att motorlampan tändes och att den sen slockade, detta var ingen engångsförtelese tyvärr. Lampan kommer och går med resultat att tomgången går upp o ner mellan 5-1500 varv. Felsökning påbörjades i slutet av juli och som igår trodde jag att jag hittat felet. Men vi tar det från början.

Åker med bilen längs e4 söderut, precis som när jag ska köra om en långtradare så hugger det till i motorn, motorlampan tänds och bilen blir kraftlös, får sakta in o blinka in bakom lastbilen, fortsätter i 80-90km/h till nästa avfart, tar också och nollar bränsleförbrukningen på bilens dator. brukar ligga på 0.8-0.9 men vips så var jag uppe på 1,3l /mil! Hittar en avfart o stannar på en ficka, tomgången går otroligt oroligt. Tar ut hunden o går en promenad, 15-20 min senare är vi tillbaka vid bilen och jag provar starta, orolig tomgång o motorlampa lyser, men som den klåpare man är sätter man sig i bilen o fortsätter resan söderut, under 80-90 så tappar bilen inte plötsligt kraft o blir inte orkeslös. Men den drar mycket soppa. Väl framme på min destination tar jag och börjar googla. Hittar en bra youtube-kanal som visar mycket felsökning med en orolig tomgång. Börjar kolla luftfilter, rengör luftmassemätaren (med sån där spray avsedd för ändamålet) kontrollerar spjällhuset, lite sotigt men "brickan som öppnar o stänger" fjädrar fint, rengör hjälpligt med en tandborste o bromsrengöring. Samma fel. Några dagar senare efter fortsatt googling får jag ett meddelanden från @Lofterud om att kolla tändspolarna då hans gummi spruckit o orsakat liknande symtom. Skruvar ut samtliga tändspolar, hela o fina. Börjar bli frustrerad. Fortsätter titta på youtube-kanalen (dynoguy) han är på bränslepump, bränslefilter o bränsletrycksgivaren, kollar dessa med ögoninspektion, bränsletrycksgivarenskontakt kontrolleras med multimeter och verkar fungera, jackar ur kontakten till givaren och slår på tändningen, motorlampan lyser fortfarande.ihop med allt igen. Kör hem lugnt o försiktigt (80-90km/h) varpå lampan slocknar(?). Tomgången dock fortsatt väldigt orolig. Väl hemma fortsätter jag googla och hittar då en tråd där man har haft problem med lambda-sonden, symtom väldigt lika mina symtom. Nu tänker jag att jag äntligen hittat felet. Farsan kommer förbi o säger. "Det är inget med vevhusventilationen då? Prova dra upp oljestickan 1 cm" varpå jag gör det och tomgången lägger sig stadigt på 7-800 varv kall. Sen dess har jag googlat och försökt hitta hur jag kan rengöra/kontrollera denna vevhusventilation, men blir inte klok, finns det ens en vevhusventilation på 4G94 motorn från Mitsubishi?

 

Vad har jag mer gjort då? Jo jag har provat 15" fälgarna och de tog i bromsoken så det var ju ett helvete det med. Beställt universalskärmbreddare i gummi och monterat en jeepdunkshållare på extrahjulsfästet.

 

Men om någon kan besvara frågan om vevhusventilation skulle jag vara väldigt tacksam. Har även ställt denna fråga till dynoguy på youtube.

/Calle

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på denne motoren, men på litt eldre bensinmotorer med sprut er det jo noen gjengangere når det gjelder urolig gange:

-plugger, pluggledninger eller fordelerlokk - alt skal være tørt og helt
-lambda-sonde

-lekkasjer på vakumslanger eller innsugsslange

-luftmengdemåler
-tomgangsregulator

Luftmengdemåler skal man normalt kunne teste med å kjøre bilen uten pluggen i, da går motorene i basis-modus med høyere forbruk og snillere tenning enn normalt.
Men dersom den måleren er problemet, skal den gå bedre.
Tomgangsregulator går det an å plukke av og rense, men forklarer bare dårlig tomgang og ikke at bilen mister kraft under kjøring.

Andre generiske feil kan være følere på kam/vei (kamakselsensor/veivakselsensor), uten at jeg vet hva denne motoren har av sånne, men da er det ofte ikke mulig å få start på den etterpå.

Veivhusventilasjonen er jo enkel: det er en gummislange som går ut av toppdekselet på motoren din, og normalt inn på en eller to andre slanger og som ender opp i innsuget ett eller annet sted. Legger du ut bilder kan jeg hjelpe deg å vise. Ofte er det også en enveis-ventil på disse, og de kan tette seg.
For å teste kan du ta den slangen og stikke den ned i en brusflaske, så du har oppsamling av olje/oljedamp som kommer ut og tette slangen i den enden den går inn på innsuget så den ikke suger falskluft.

Link to comment
Share on other sites

Tjena, tack för ditt inspel, jag har varit ut o kontrollerat slangen från vevhusventilationen till luftburken, inga skador på slangen o luft gick att blåsa genom slangen.Jag tror den pyser ut luften via oljestickan nu så det kan väl vara vevhuset som är igensatt. Tänkte varmköra motorn, trä en plastpåse över oljepåfyllningen, skruva av locket o se om påsen expanderar. Det är roligt med gamla bilar! :)

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter sjutton psykbryt, två avdragna bultar, två ”limp home” & en bogsering så TROR jag mig hittat felet. Otroligt känt fel i pajero kretsar till och med. Microfilter byttes. Sen dess har bilen blivit lite snålare i förbrukning o tomgången går som en klocka. 
 

lärdom:

1. dra inte åt för kung o fosterland när du drar fast bult. Använd inte heller ett spärrskaft för ökad kraft. 

2. det är bra att ha grispittar till hands när man mekar med gamla grejer. 

3. Ha snälla kompisar som kan bogsera hem dig från skogen kl tio en fredag. 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Här har det varit tyst en längre tid nu, bilen användes med fördel under älgjakten och visade sig vara otroligt kompetent i dåliga förhållanden, efter min kollision med rådjuret så har jag dessutom haft ett inbrott o stöldförsök. En del rostlagning har genomförts och bromsar bytta.

Fick problem med hjullagret innan jul iom att jag nyligen bytt det så frågade jag på en verkstad om det var samma sak igen. Det visade sig att något som kallas "spindel" (ej spindelled) var dåligt och måste bytas, detta blev klart för en vecka sedan. Igår skulle jag åka till affären och ska åka rakt fram i en korsning. Vad händer? En mötande bil bestämmer sig för vänstersväng och kollision med bil är ett faktum. Jag ville bara skriva av mig lite och gnälla ur mig lite. I övrigt så har det inte hänt något mer spännande än puderkörning i den första snödumpen som kom, och det var en väldigt upplevelse det också!

 

I min regelbok, tillika trafikförordningen, ska vänstersvängande bil lämna företräde för mötande bil i korsning. Vi får väl se hur försäkringsbolagen ska slingara sig ur detta ;)

 

Bilden visar trasig stötfångare, grill, knölig framskärm och löst halvljus.

IMG-2830vitt.jpg

  • Sad 4
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

Så hur utfallet blir från försäkringsbolaget så räknar jag med en kontantersättning då det inte kommer vara lönt att laga bilen, har letat en del efter nya bumprar online, gärna någon med bullbar o vinchfäste, men har inte hittat något öht, om någon har en länk till en sida med pinin-delar så är jag ytterst tacksam :)

Link to comment
Share on other sites

Är det "bara" plastskador kan jag rekommendera:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/buntband-100-st-2000042415

Och lite glasfiber, spackel och färg.

Enligt följande recept:

 

Eller.... Jag googlade lite och det verkade finnas lika lite till en Pinin som till en Sorento...

Lider med dig då jag varit som du kan se i ett liknande läge med 1/2 försäkring. Kunde hitta original stötfångare på nätet men inget 4x4 aktivt.

Har du kollat Facebook? Enda stället jag hittat tips till Sorenton.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt sett din lagning o den blev ju kanon! Det kan mycket väl bli så om jag inte hittar någon eftermarknadsbumper. 
 

Min förhoppning, då mötande gjorde vänstersväng, är ju att motpart står för mina skador o att jag blir ersatt med kontanter. Dock lite illa om halvljuset är paj i fästet, det ser ut som det. 

Link to comment
Share on other sites

Har fortfarande inte hört något från försäkringsbolaget till den jag krockade med, men har suttit och googlat efter en del kofångare o grillar men till pajero IO/pinin/tr4 men det är ta mig tusan lika ont om eftermarknadsprylar till en pinin som det är vatten i öknen. Började kolla efter original via bildelsbasen och där är det lika fattigt som den 24e januari.

 

Så jag sitter nu och funderar på att byta bil då min pinin också är min DD. Så om man vill ha en kompetent 4wd bil med MASSOR med eftermarknadsprylar, vad ska man då välja? Jeep överlag verkar ha massor och till bra priser, men gillar ju japsare.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Carlos said:

Så jag sitter nu och funderar på att byta bil då min pinin också är min DD. Så om man vill ha en kompetent 4wd bil med MASSOR med eftermarknadsprylar, vad ska man då välja? Jeep överlag verkar ha massor och till bra priser, men gillar ju japsare.

Jeep har mye, Land Rover har mye. :) Hilux har også endel.

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag såg en KIA i backspegeln en dag så kommer jag aldrig köpa en. (aik) är ju inget man vill skylta med ;)

Försäkringsbolaget kontaktade mig idag och de ska betala skadan eller om det blir för dyrt, skänka mig en slant. Ska till verkstaden på torsdag så får se vad de kommer fram till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en plan att strippa Sorenton på all identifikation i form at märke & typbeteckningar, detta utan att jag tänkt baklänges och nu ser jag det som en förutsättning för fortsatt brukande.

Utan emblem kan ju folk få gissa, väldigt få gissar KIA.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Carlos changed the title to L200 -11 Warrior(?) (Tidigare: Ny på forat)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...