Jump to content

Rotiiva AT vs Rotiiva AT Plus


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Någon som fattat vad det är för skillnad på Nokian Rotiiva AT och Nokian Rotiiva AT Plus? Vad jag förstår så är inte "Plus" en nyare modell utan det är två olika, eller har jag fel?. Där "Plus" prissätts något högre. Men vad får man för de pengarna. Tycker mig på vissa bilder kunna se att "Plus" möjligen har lite grövre mönster. Det som är lustigt är också att AT har våtgrepp E och bränsleförbrukning C, medans AT Plus har tvärtom; våtgrepp C och bränsleförbrukning E.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara att Nokian Rotiiva AT Plus säljs utomlands som ett All Season, men i Sverige som ett sommar däck,

Jämför informationen på:

https://www.nokiantires.com/all-weather-tires/nokian-rotiiva-at-plus/  (USA?)

med:

 https://www.nokiantyres.se/sommardack/nokian-rotiiva-at-plus/  (Sverige)

Kan ha varit vinter OK tidigare, om man ser denna test https://www.overlanding.nu/test-nokian-rotiiva-at-plus/

Letas det nya däck?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, det har sådan sett letats nya däck sedan förra sommaren då mina Cooper Discoverer S/T gav upp. Lutar mot ett något mildare däck, dvs mer ett standard AT och inte ett hybriddäck. Kollat en del på både Cooper Discoverer AT3, General Grabber AT3 samt Nokian Rotiiva AT & AT Plus. Det som har sämst grepp på våt asfalt av dem kommer att falla bort. Målet är att få köpt nya innan den förväntade Rysslandsturen nästa år, men jag skulle gärna har nya innan Alt. EXPO 2020 i slutet av augusti. Det är vad jag förstått en ganska tufft spår och jag har bara Bridgestone Dueler HT m+s på nu. 😬

Däck billigt » Sida 65 av 275 » Däck & fälgar billigt online ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjørt på rotiiva at siden 2015.

Kjempefornøyd med dem og kommer til å kjøpe nye når de er slitt ut. Nærmer meg å slite ut 60% merkene nå.

Triller lett, lite støy, bra grep. Har ikke prøvd dem så mye utenfor vei, siden jeg har egne offroad dekk, men noen turer har det jo blitt 😉 virker som om de tar seg greit fram så lenge det ikke blir for sølete, omtrent som de fleste at dekk.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

@Smeden DY Hur många mil har det blivit? Hur tycker du att de greppar på våt asfalt när det är lite ruggigt ute? Typ plus 4 grader och vått över allt. De Cooper Discoverer STT jag hade förut tyckte jag blev hala då. Sen var de ju rätt så gamla så de var kanske lite hårda.

Och det är Rotiiva AT du har och inte Rotiiva AT plus? De är ju tvärt om i vårgrepp och bränslepåverkan.

Link to comment
Share on other sites

Det er AT jeg har ja. Pluss modellen kom vel året etter at jeg kjøpte.

Har ikke eksakt km nå siden jeg er på ferie, men jeg vil tippe at de har rullet 30-40 000 km.

Har egene vinterdekk med pigg så rotiiva går bare om sommer, høst og vår. Har aldri opplevd at de har sluppet verken om det er kaldt eller vått.

På min bil gikk forbruket ned 1-2 dl per mil når jeg bytta fra Cooper stt til rotiiva 😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...