Jump to content

Håll i hatten! Veofasa i skogen


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Hej! Nu är det dags att jag skapar en resetråd i ett hörn här på forumet.

 

Det är dags att bemästra mina tankar/farhågor och våga lämna ut sig lite och skriva om våra resor. Jag brukar annars inte skriva så mycket utöver min garagetråd och istället läsa andras trådar. Det får bli vad det blir, jag skriver på resande fot och när det passar. Det kommer säkert bli lite lusigt här o var i mina texter, men det får bli så tills jag hunnit titta igenom igen.

 

Målet med resan är att komma ut i en häftig natur, njuta, äta gott och fota loss! Vi har utrymme för att köra runt i 14 dagar. Troligtvis blir det närmare hälften, men det återstår att se! Jag med drönare o kamera och min sambo med kamera i högsta hugg!

 

Status:

Nu har vi slagit rekord på fyra hjul, bilen är inte i diket och den fungerar än (peppar-peppar), ingen är skadad och allt verkar gå helt okej. Förra resan gick sådär, kan vara därför den fortfarande saknas från forumet 😂 Denna resan får därför som utgångspoäng 6 poäng av 10 möjliga!

 

Ingen av oss swipear ännu på tinder (vad jag vet). Relationspoäng 10/10. Tummen upp!

 

Dag 1

Vi började vår resa mot bjurtjärnskojan. Solsken, vindstilla och glasklart vatten. Där stötte vi på Bas och hans gode vän. Mycket trevligt väder och sällskap, även om vi höll oss lite för oss själva senare på kvällen då det är ”vår” resa tillsammans. Tydligen hade @Lars 9k varit där dagen innan, liten miss.

1A72AAA6-DD00-45F6-99A7-F631D58464AB.thumb.jpeg.2427cf412b7d79e48683bc2fd6d938ed.jpeg

B0EF7549-65A8-4C2E-8479-D33E9A450875.thumb.png.e9d3dd7311fa0328163991af018b54b7.png

Dag 2

Nästa dag med kurs mot Njupeskärs vattenfall. Vi bodde i naturreservatet tidigare detta år i januari, bilen i diket och en viss person (jag) rullade ut ur bilen och skadade knäna. Halvljusamporna trasiga i mörkret. Det gick sådär, men ack så vi skrattade i misären!

 

Vid njupeskär vandrade vi i sex timmar på området. Vackra utsikter! Stundtals sol och annars uppehåll. Helt perfekt för en ganska härlig men lätt ansträngande vandring.

DED6F7F2-B410-4B38-A2AD-2F84E94ADAF6.thumb.jpeg.d11fd75deb33cb6ca5c08e2cb7496adc.jpeg9BA05E6A-ABE7-4066-83AE-612CC98F3AAA.thumb.jpeg.e4762807f280f3503485d69ae1e4cf45.jpeg50EF9A32-1796-4E2B-94FC-1E97B1ED88F4.thumb.jpeg.1fc5c24617ef53735dc1520570cdff7e.jpeg59BFC2F5-2A19-47D1-826F-E49703EEE4DA.thumb.jpeg.729f3dea1923fb3f6a4af57e0a2183ed.jpegA30C2A0D-36EB-4148-AB20-E4BB4B256B25.thumb.jpeg.43dcb152f7a3c0a769ebd18015f3a266.jpeg

Lite problem att hitta en plats i skogarna som vi gillade, så åkte förbi ställe efter ställe och till slut tog vi bara ett och som var helt OK. Längs väg 311. I slutet på grusvägen, så är där en rymlig vändplats för minst två/tre bilar.

EE7B5AC6-25B5-4C39-9247-3BDFC17E5D2F.thumb.png.6a204d499e3b9be076fe1edd0b93cc3c.png

09DACA6A-8949-49C7-BBE9-0952A01BC193.thumb.png.28c8f3c38c048d9eab40b97207b40418.png

CAD917F5-9BA4-4CEA-99CE-30DE5E153B9D.thumb.png.aba2a9dfbcb8c9ea67d67789ef5c8193.png

Dag 3

Därefter åkte vi norrut för att undvika regnet som verkade ösa just över oss. När vi skymtade solsken och åkte dit, dröjde sällan en kort stund innan regnet var oss ikapp.

8D003151-9C71-49AE-81BB-EC2D9EBBED18.thumb.jpeg.9623453f26e1e8debf78bc30057cdd24.jpeg05B7AFCB-144B-406F-A130-B2641E787E07.thumb.jpeg.56046df4c06898f43490af55f10dab88.jpeg

Myggen älskar mig, helt ovetande om att myggen älskar mig såpass att de vallfärdar i skogarna till mig. Sambon slapp allesammans och bad mig stundtals gå iväg för att hon skulle slippa myggen. Inte för att bli biten, utan för att de surrade för nära... Trodde först det var mitt hälsosamma blod eller något i den stilen, men ack så fel jag haft! Läste på nätet om att det handlar om lukter/svett, andedräkt med mycket mer. Kände mig helt plötsligt som ett träsktroll. Men det gör väl inget.... Men myggmedel eller dylikt måste införskaffas snarast, för att bli biten som jag blev var inte jättekul. Hade på regnställ och klädde på mig ett myggnät stort nog för bilen. Kul att resa!!

Utan regn men ändock iförd i stövlar och regnställ och ett myggnät knutet runt hjässan! Med kniv och en liten påk i händerna är jag redo för nästa myggjävel som vågar sig fram.D8BA31D0-01FD-4C0B-AEFC-598D988DFB71.thumb.jpeg.68e21eac9404a279cd09c38521f4c255.jpeg

C9E35286-F4D4-4811-857E-57BDE611D671.thumb.jpeg.f4f38609a8a50dc16d7f9bec82a4d206.jpeg


Svängde av från väg 84, Väster om Sveg. Otroligt fin sandstrand med fint vatten och botten. Dock verkade flera bilar vilja ställa sig vid oss men inte riktigt våga eller vilja dela ytan med oss. 4 personer åkte in på 50 meters avstånd och backade bort. Yxan har fel intryck? Populär plats..

59EFD883-9C5B-4111-BFAC-30ACF53DDEDC.thumb.png.c6eb72fa5b491b80d54ab936e030991e.png

Dag 4

Fettjeåfallet besökte vi idag... Alla två gick inte hela vägen, men det gjorde jag. Otroligt vackert vattenfall.
Denna natten, 4e natten har vi tagit in på ett mysigt hotell. Eftersom det har regnat näst intill non-stop varje dag förutom de två vandringarna till vattenfallen vi besökt. Drönaren har flugit absolut noll sekunder, kamerorna har fått stanna kvar i bilen för det mesta. Men njutit och skrattat har vi!

EBE4951A-FA61-4D49-939F-1CA9FF79182B.thumb.jpeg.bb4e8e65d0c2bc349f23fdea58e38c8c.jpeg

Bilder blir lite släpande eftersom de är utspridda över flera enheter.

 

/Pontus

Edited by Veofasa
  • Like 4
  • Thumb up 5
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 4. Med hotellfrukost och skön säng att sova i men framför allt en skön dusch, så bar det iväg mot Tännforsen och Ristafallet.

Tännforsen, störst i Sverige.

6A78B7AB-63ED-4F75-8F72-E4F89E7945AD.thumb.jpeg.84b9888446b0e89b6c9f20a94415b137.jpeg

Strax innan vi lämnande Tännforsen, så hade ett fäste till två rör som sitter på avgasrören lossnat, samt ett gött hål i avgassystemet som knackade. Fix med vajer och sång! Folk på p-platsen hängde med! Hjälp fick jag av alla dess slag! Hjälp att hålla upp benen och hejarklack, mycket tacksamt.

26BD8302-479D-490F-B417-6FD13AD00F6E.thumb.jpeg.fdc7923dfd72084b0368a6d27c282d6a.jpeg
6C79F689-2BE3-4C13-AA8F-D14FDFD75803.thumb.jpeg.86561a8732a48fb1c4a9b2b7d85faac1.jpeg

Ristafallet. Passade på att bada vid små grottliknande pölar i fallets ytterkant och ta häftiga bilder... Men hujeda mig så kallt det var. Kul att sambon fick sig ett gott skratt när grottmänniskan i mig kom fram. Varken bild eller film på sjöodjuret (på mina enheter iallafall).

02ECE3BA-07AA-46CD-9BB2-B5655B4A16F3.thumb.jpeg.432a762cefdc38448eb05cdfc62b7082.jpeg

 

Dag 5 Norr om strömsund. En liten udde parkerade vi på. Ljudet av forsande vatten i fjärran från ett vattenkraftverk och skvalpande ljud från sjön nära intill. Ganska vindstilla och otroligt vacker kväll!

DBD5DEBF-CFB0-4220-B914-E3BB7568CB5E.thumb.jpeg.2d1e8b5213de453333f5aa6c735b6ec1.jpeg


053B6663-B170-4B2C-AF30-BC498E374E7A.thumb.jpeg.1a8be66f56054dd217a545e842a29190.jpeg

 

Dag 6

Ifrån norr om Strömsund bar det iväg till hällingsåfallet. Nära geddede. Trevlig promenad på cirka 2,6 kilometer längs floden. Alt. att ställa sig vid fallet och gå ca 250 meter. Självklart blev det en längre vandring dit och tillbaka!

F5833C93-4EAC-48AE-B3ED-0B66D8427BFF.thumb.jpeg.71d0c087df97b5f0ee516382580c7020.jpeg

5793D1A5-1A5A-41BC-877E-0B4A5664C399.thumb.jpeg.27d05001b79cfa889056c45526d27a54.jpeg
 

AF0977FC-25AE-46FF-B228-DEEE7EB940CF.thumb.jpeg.cc26b6f628156394b10afa0477db5001.jpeg
 

E41DD590-7C99-4711-A854-09C12B6B3575.thumb.jpeg.6786d256fc8a00512e9e824247110a75.jpeg


5786F3AE-D956-4E02-BEDA-3F280565D7DA.thumb.jpeg.a11a4c756174e6e864b3b7ece012be5e.jpeg

Middag blev bacon, ägg och potatis. Detta tillagades med en av de finaste vyerna hittills. Blåsjön heter sjön och vid vattnet finns grillplats och parkering.

B36B056E-28AD-46AF-B152-EE68A947025F.thumb.jpeg.703e84376c1cb9b28f94d5d6cdce2515.jpeg

Dag 7

Vildmarksvägen. Här fick det bli att sova vid en utgrävd bro från vägen. Ensamma... trodde vi. Ett gäng med renar gick och betade vid sidan om bilen... får se om jag får tag i lite bilder kring det!

 

I området vandrade vi runt bland diverse forsar och snöhögar.

85ECDE31-4987-4FA6-9891-F15E4D7B4E71.thumb.jpeg.9a51c2151018f8e3b24e51bc32e9d190.jpeg

FC741611-FCB7-434C-A234-1593D33F5588.thumb.jpeg.5e60629cc4fdb8623012ab9e196a082f.jpeg

143CDC47-41FB-4F45-A7A9-752C1BB15D42.thumb.jpeg.4703e3eef0cbcc49e7f85103612e6093.jpeg
 

Här lämnar vi Norge för idag och kommer tillbaka imorgon med nya tag! Hatkärlek känner jag just nu som fick vara föraren hela dagen. Otroligt kort sikt, knöliga och smala vägar, folk körde fort mötandes och vägarna kändes knappa i bredd. Man kom inte särskilt långt på den tiden man körde, vilket fick den sträckan vi körde kännas som evigheter. Nu när vi är i Sverige i Hemavan, så siktar vi på Vik i Norge, sedan söderut så länge vi orkar. Norge är sjukt vackert! Här ska man bo 😍

Här är en bild från Norge, nära gränsen till Sverige.

2646F1E4-B4F4-4BA2-9864-C78206369B4A.thumb.jpeg.c4b537761c94a2c902c93d074137393b.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 6
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Tack till fina kommentarer!


Nu är vi hemma igen. Vi försökte åka in i Norge en andra gång, men det fick vi inte göra. Det blev en lite längre sträckkörning på hemvägen då det utlovades regn de närmsta två dagarna och det fick bli slutet.

Det blev 8 dagar på resan och otroligt många vandringar upp emot milen nästan varje dag. Vi är fortfarande ett superduperlyckligt par och ingen hänger på varken tinder eller något annat - tummen upp! 👍 Däremot verkar Mitsubishin surnat lite på oss, men mer om det i garagetråden. 😪

En film är något jag tänkt sätta ihop, men det kommer ta lite tid.

När vi väl kom hem ville vi båda ut igen, vilket var en fantastisk känsla. Jag som trodde att jag skulle fortsätta åka själv. Vi får se om hon fortsättningsvis vill haka på 😀

 

Tankar och reflektioner kring resan (mest för egen skull för att minnas)

Mysigt att sova i bilen. Men sjukt mycket pill, småsaker att fixa och dona med. Att ta fram en sak innebär flytta på 511 andra saker. Att vara redo tog upp emot 45 minuter. Värst var när det regnade och man skulle bara... flytta på 700000 miljoner prylar och sen bara flytta på 430340043 andra saker. Detta blev otroligt mycket bättre med varje dag som gick. Men känslan bestod - att pilla.

Fyrhjulsdriften användes en gång på en lerig väg med sitt avslut i närheten av kultsjöån, trappstegsforsen. Vi hade dock användning av markfrigången varje dag. Jag får också säga att det var tacksamma däck att köra runt med, vi hade grepp i alla lägen. Hade vi haft vanliga däck hade fyrhjulsdriften troligen använts flera gånger. Kanske hade vi haft problem också, men svårt att sia om det som aldrig hände. Men bra däck och bra markfrigång är bra grejer!

Softpaket hade vi med på resan mest av dess lätta egenvikt samt att när den var tom kunde den köras in i garaget utan problem. Nästa mål blir att ha högt i tak i garaget, så jag kan installera ett taktält och höja bilen. Blir köpa hus med garage eller bygga ett. Overlanding är dyrt när man behöver köpa hus och bygga garage 🤨

Frysboxar med ispåse i botten och klamparna stannade hemma. Jag utförde ett test på boxarna från biltema där jag lät locket spännas fast med en rem runt boxen och endast en ispåse i 24 liters box. Den höll maten "mycket" kall i 24 timmar (halva ispåsen kvar) och efter ca 36 timmar kylskåpskall. 48 timmar var den inte särskilt kall längre. Utetempen var som lägst 20 på natten och som högst 30 på dagen vid testet. Jag öppnade boxen ca 12 gånger under denna period och stod ett antal timmar i direkt sol. Självhäftande tätningslist satte jag dit efter testet.

Det visade sig senare att vi behövde en kylbox istället för två som vi hade med. Vi handlade is och mat varannan dag. Att köpa en kyl känns mycket avlägset och inte nödvändigt i dagens läge då detta funkade mycket bra för oss. Hade matbutikerna varit färre hade detta inte funkat öht. Men hade nog vänt mig till torr mat framför kylskåp trots det.

Markis och pressening. Det känns avlägset att köpa markis även om det är riktigt smidigt och smart. Presseningen levererade och vi blev bättre efter varje gång vi riggade upp allt. Även om det aldrig blev som en markis skulle ha blivit.

Det som känns mycket nödvändigt är ett annat sätt att sova på, taktält/utetält. Sova i bilen är skönt, men det begränsar möjligheterna i bilen. Om vi inte skulle sova i bilen känner jag att vi skulle kunna ha mycket mer plats och möjligheter för mat/ombyte/kläder osv. Dessutom skulle det kännas som att allt hade sin plats och på så vis vara mer permanent. Vissa saker fick helt enkelt inte plats bak i bilen när vi skulle sova, som väskor med kamerautrustning samt kylbox. Därav blev framsäten ockuperade med prylar.

Jag hoppas att detta blir lite av en hjälp för er som befinner er i en snarlik situation och funderar på att investera.

 

  • Like 4
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bra sammanställning och reflektioner!
Riktigt kul att det blev lyckat!!

Vår uppfattning är att skall man vara ute många dagar i sträck och tycka det är kul, måste det vara hyfsat smidigt.

Att ständigt behöva flytta på saker, inte minst vid dåligt väder, tär fort på tålamodet.

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

Vår uppfattning är att skall man vara ute många dagar i sträck och tycka det är kul, måste det vara hyfsat smidigt.

Att ständigt behöva flytta på saker, inte minst vid dåligt väder, tär fort på tålamodet.

Väldigt klokt uttryckt. För min del behövde jag uppleva det och visst tröttnade vi på vissa saker och undvek det som inte behövdes.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Smidighet/mobilitet er viktig. Hvis ikke kunne man like gjerne dratt med seg campingvogn. 😂

Innredning der utstyret har faste plasser er veldig praktisk. Skal du ha soveplasser i bilen i tillegg, må soveplassene være statiske og slik at man slipper å flytte på alt.

Man lærer så lenge man lever. 😉

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Med anledning av att jag gjorde en av mina första resor till Fredriksberg pappersbruk med Pajeron, Urban exploring 2019, så kändes det lite kul att dela med sig av det här. Detta för att jag åkte runt i området nu i helgen som var och gjorde helt andra grejer, så föll det in naturligt att se hur rivningsarbetet av Frederiksbergs pappersfabrik gått.

Även om detta inte är ett regelrätt äventyrsinlägg, som jag är dålig på att skapa så schlänger jag upp detta ändå :)

2019 september, när bilen i stort sett var nyinköpt den sommaren, körde vi uppåt till Fredriksbergs pappersbruk och vandrade runt i byggnaderna. Då såg bilen ut som nedan, känns himla naken i jämförelse med hur den ser ut idag. Jäkligt snygg (helt klart ett bra val ;)

image.thumb.jpeg.472ad8fdc82ee2203412cd37ade65f5e.jpeg

Vid besöket så gjorde jag en kortfilm, som jag inte hittar nånstans annars än på insta. Så slänger in en länk och så får man se de mäktiga byggnaderna med grönska inuti. Om jag förstår wiki rätt, så runt 1897 - 1900 stod byggnaderna här men för andra ändamål. Så vid filmandet, om jag nu antar rätt, är 119 år senare ungefär. Om någon kan årtalen bättre så kan jag uppdatera med det sen :)

https://www.instagram.com/p/B9cfjcrpSSu/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng%3D%3D

 

Saxad från Wiki:

image.thumb.png.404876558138b24a3aaabcd69251ab0a.png

 

Fredriksberg pappersbruk, text saxad från wiki:

Sulfitfabriken hade vid nedläggningen, årsskiftet 1961/1962, en kapacitet på 18 000 ton oblekt massa och var sålunda en liten producent. Antalet anställda var 365, varav 45 var tjänstemän eller förmän. 

År 1972 gick den sista leveransen av kraftliner med lastbil till exporthamnen i Göteborg. Torsdagen den 22 juni 1972, dagen före midsommar, stoppades driften vid pappersbruket i Fredriksberg och efter midsommarhelgen började nedmonteringen av pappersmaskinerna.

Andra industriföretag etablerade sig i de tomma fabrikslokalerna. Scandinaviska Jutefabriken som tillverkade tapeter år 1973–1980 och Lesjöfors AB som tillverkade bilfjädrar år 1968–1986. Delar av fabriken revs 1988, bland annat sulfatkokeriet och det höga syratornet.

Efter nedläggningen hade fastigheten flera ägare, byggnaderna förföll och området utgjorde en miljörisk. Ludvika kommun förbereder en rivning och sanering av området (2020). I augusti 2021 revs den ikoniska skorstenen och rivning av bruket samt sanering sattes igång. Rivningen är planerad att färdigställas innan årsskiftet 2021/2022 och täckningen av rivningsmaterialet är planerad till första halvan av år 2022. Tidplanen för och genomförandet av saneringen 2022-2024 är beroende av fortsatta bidragsmedel från Naturvårdsverket. Projektet har en totalbudget på 67,5 miljoner kronor.

Nu är det rätt många år sedan som faciliteterna användes och vi var där och tittade igen, nu var allt helt bortplockat. Ganska imponerande med tanke på hur stort området var och katakomber med mera.

Här är en bild tagen inifrån bekvämligheten av bilen (panoramabild), ca 124 år senare:
image.thumb.jpeg.8edc10e4b192b3d7e663b68b42dd6003.jpeg

Om jag inte har helt fel, så är bilden på bilen tagen strax till vänster i bilden.

Sen måste jag ju förstås avsluta med hur bilen ser ut idag (minus leran):

image.thumb.jpeg.ac9b4ca5b469e0d174f9b8ef39b3f0e3.jpegimage.thumb.jpeg.ba5d58679700d6b0c79dff70fdb25ffe.jpeg

 

I Fredriksberg

IMG_2745.thumb.jpeg.79003a0d0e167d29533e0c4857f95418.jpeg

Några hundra meter från den rivna anläggningen

IMG_2731.thumb.jpeg.9a19e90ac5d0177d766da8a54baee077.jpeg

 

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...