Jump to content

ViewRanger


Jonas
 Share

Recommended Posts

Finns en app som heter Galileo Offline Maps, som man med lite trixande kan få in svenska och norska topo-karta i gratis. Det går att lagra friluftskartan från t.ex. http://www.hitta.se  http://www.norgeskart.no/ och http://kart.finn.no/

Inte tillnärmelsevis lika många finesser som Viewranger, men klart prisvärt.

Har skrivit lite kort om detta tidigare här: http://toyota4x4.se/topic/4693-lantmaeteriet-slaepper-smaskalig-kartinformation-fri/page__st__20#entry37219 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Inspirerad av denna skriftväxling har jag nu insett att jag "måste ha" en platta att köra ViewRanger på ;)

Har därför beställt en IPad mini med 4G.

Blir ett bra komplement till min telefon hemma desutom, då jag för närvarande gör "allt digitalt" på telefonen eftersom jag inte har någon dator hemma. (Dövar samvetet lite) ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Har nu använt View Ranger på en IPad mini under några veckor och är jättenöjd.

Möjligheten att välja alternativa vägar/spår är ju helt annorlunda när man har tillgång till en karta i 1:50 000 som dessutom visar var på kartan man är.

Upplevelsen av körningen blir nu en helt annan än tidigare, då jag endast använde min navigeringsapp på telefonen, stundtals tillsammans med någon lös bilatlas.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
53 minuter sedan, Lars 9k sade:

Har nu använt View Ranger på en IPad mini under några veckor och är jättenöjd.

Möjligheten att välja alternativa vägar/spår är ju helt annorlunda när man har tillgång till en karta i 1:50 000 som dessutom visar var på kartan man är.

Upplevelsen av körningen blir nu en helt annan än tidigare, då jag endast använde min navigeringsapp på telefonen, stundtals tillsammans med någon lös bilatlas.

Yes! Ger helt andra möjligheter... Skulle önska att fler länder fanns att tanka ner :( Där har helt klart nRoute en otroligt stor fördel, men vill helst slippa dra in en pc i cupén.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Administrators
2 timmar sedan, Fredrik L sade:

Hur är det med uppdateringar av kartan, får man köpa nya kartor med jämna mellanrum eller ingår uppdateringar?

Det vet jag faktiskt inte.. skall undersöka den delen med ViewRanger.

Uppdatering: Har skickat en längre mail till ViewRanger med frågor om datum på kartor, och om det kommer uppdateringar.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Svar från ViewRanger, men svarar inte helt på frågan om alla kartor, utan bara för GB

Citat

 

Hello.

Thanks for you feedback regarding have a map publish date readily available in the app, I will pass it on.

The GB OS maps are updated each quarter.  The OS charge for map updates and we offer them at a discount.


Regards,
Russell

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

ViewRangers kartor - av det jag har sett av Andreas - är ofta mycket mer uppdaterade än mina Garmin. Önskar att de - Garmin - var lika duktiga att uppdatera terrängkartorna som de är att uppdatera sina vägkartor.

När det är sagt, det är ju på tur man hittar de verkliga guldkornen. De digitala kartorna är ett fint hjälpmedel att hitta rätt område men med tanke på aktiviteten vad gäller skogsbruk etc så är det ju först när man är på plats som man ser om man valt rätt eller inte.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ett nytt svar från ViewRanger, men heller inte denna är speciellt konkret på när och om andra länder uppdateras.

Citat

 

They are not updated so often.  It would depend on the country.

Regards,
Russell

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 5 months later...
  • Premium Member
On 2016-08-05 at 12.36, Andreas.E sade:

Ett nytt svar från ViewRanger, men heller inte denna är speciellt konkret på när och om andra länder uppdateras.

 

@Andreas.E ang "uppdatering" har du förstått hur ev uppdatering går till?

dvs hur gör man för att uppdatera i köpta kartor, jag har inte hittat ngt om detta i menyerna. :(

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Svarar på en av mina frågor

## Reply ABOVE THIS LINE to add a note to this request ##
ViewRanger Request Update View the complete request history

 

Hi Lars, 

Thank you for your email. 

We are working to source maps for more countries including Iceland, but don't have a definite timescale yet. 

In the meantime, try the free Landscape or Open Cycle Maps in the app under Map Options (2 squares top right) > Online maps. You can save areas to use offline with Map Options > Save map for offline use (or similar), then tap or drag to select areas. 

Regards,
Mike.


Regards,
Mike
 

ViewRanger Support
Email: support@viewranger.com
Tel: 01223 421 356 (from outside UK +44 1223 421 356)
Fax:  01223 421 355 (from outside UK +44 1223 421 355)
Skype: viewranger
Support home page: www.viewranger.com/support
MSN instant messaging: ViewRangerAnswers@live.co.uk
Address: St.John's Innovation Centre, Cowley Road, Cambridge, England. CB4 OWS

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag har aldrig fått något tydligt svar tillbaka från ViewRanger när det gäller datum för kartor som är lagt ut, ej heller om det är planer med att uppdatera. Skall skicka iväg en ny mail, så lägger vi lite press på dom. Datum (timestamp) är ju väldigt viktigt!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Premium Member
On 8/20/2017 at 10:41 PM, Andreas.E said:

Jag har aldrig fått något tydligt svar tillbaka från ViewRanger när det gäller datum för kartor som är lagt ut, ej heller om det är planer med att uppdatera. Skall skicka iväg en ny mail, så lägger vi lite press på dom. Datum (timestamp) är ju väldigt viktigt!

Har du blivit klokare angående uppdatering @Andreas.E ?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fick svar efter mindre än 10min! :)

 

Hi Lars,

Delete them and re-download.

So menu tab, 3 dots top right, Maps.

Tap the name of the whole country map, not its open button. Tap each area in its list, Remove from device.

Repeat for the other whole country.

Then repeat if you have any map tiles items.

Then in the whole country maps, download the sections you need.

Jag kommer att testa detta framöver.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...