Jump to content

Bilder vänds fel


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Efter uppdateringen tenderar bilder att hamna upp och ner vid uppladdning.


För min del gäller det bilder tagna med iPhone.

Det är troligen bilder som tagna med telefonen på fel håll men som sedan iPhonen automatiskt vänder rätt.

Tidigare inträffade samma ”felvändning” när jag valde att ladda upp bilder i lägre upplösning än original.

Det går att komma runt genom att först vända bilderna fel i telefonen och spara. Därefter vända dem igen och spara innan uppladdning till forumet. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Lars 9k said:

Efter uppdateringen tenderar bilder att hamna upp och ner vid uppladdning.


För min del gäller det bilder tagna med iPhone.

Det är troligen bilder som tagna med telefonen på fel håll men som sedan iPhonen automatiskt vänder rätt.

Tidigare inträffade samma ”felvändning” när jag valde att ladda upp bilder i lägre upplösning än original.

Det går att komma runt genom att först vända bilderna fel i telefonen och spara. Därefter vända dem igen och spara innan uppladdning till forumet. 

Tyvärr vanligt på många webforum

  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag sitter precis i samma dilemma nu med bilder jag försöker ladda upp tagna med en Samsung S20 FE 5G. Bilderna är överförda till PC och sedan uppladdade hit för att göra ett inlägg i en av mina trådar. Som jag förstår det handlar det om metadata som sparas i bilderna när dom tas, som sedan vissa websidor inte klarar av att läsa/förstå så då hamnar bilderna upp och ner. Om jag förstått rätt så går att undvika ifall man håller mobilen åt "rätt" håll när man tar bilderna från första början, men det hjälper ju inte när bilderna redan är tagna.
Finns det nån uppdatering på vad som sas ifrån IT supporten vid rapporteringen av felet 2020?

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2022 at 5:00 PM, Lars 9k said:

@Vikingstål i väntan på att det eventuellt fixas till på forumet, har du testat att göra som jag skrev, vända dem i telefonen eller i datorn?

Jodå det har jag gjort tidigare. Bekymmret är att jag vet inte i förväg vilka som måste vändas, vilet gör det bökigt att ladda upp många bilder samtidigt.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd dette 2-3 ganger på forumet, men også 2-3 ganger på pc'n. Altså at de vises opp ned etter import til PC.
Løsningen er rett og slett å snu bildene før posting.

Jeg er ikke så sikker på at det er en enkel fix på forumet, men nå har det ikke skjedd med meg på veldig veldig lenge. Vi snakker flere måneder.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Nå har dette problemet kommet tilbake omtrent samtidig som jeg oppdaterte til Iphone 15 pro.
I tillegg lastes bildene opp i full størrelse (5-7mb pr stk), men som svarte bilder.
Eksempel:

IMG_8684.jpeg

IMG_8683.jpeg

Edited by iknutis
  • OMG 1
  • Sad 1
  • Thumbs down 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...