Jump to content

Hund med på resan


rob_bor
 Share

Recommended Posts

Våran terrier reser alltid med!

Som nämnt ovan, med enkelt "hundpass" kommer du utan problem genom hela EU o Schengen (minst). Fick aldrig ens ngn fråga när vi reste.

Tyvärr har vår kamrat fått för sig att eld, och rök, är farligt så det är problem att ha henne lös på våra camp sites när det skall eldas o grillas  :-(   Nu får jag istället sätta henne i bilen samtidigt som man sätter fyr på det som skall brinna...  Borde gå att träna bort tycker jag.

Ang resan i bilen så är detta en liten hund. Väger 7kg.  Vi hade den i korrekt sele, fast inne i bilen, tidigare. Not anymore...  Hon gillar att vara med och se ut, titta på saker man kör förbi. Därför är det stentrist att sitta fast och inte nå att kika ut. Att åka i "bagaget" är uteslutet. Vem vill vara där...?  Dessutom är där fullt med bra att ha saker för camp o resa  :-)   Hon håller sig på sin kant i bilen och är inte "all over the place". Därför får hon vara lös, vilket hon trivs fint med.  Just säkerhetsaspekten är inte klockren - men hon måste få ha ett skoj liv, utan bojor hela tiden...   :-) 1988879325_OveC_03102020_031_2020-10-0310_28_32.thumb.jpg.6d675422e4568915836ae4f01ec7ad40.jpg

 

1144430551_OveC_26092020_013_2020-09-2617_48_30.thumb.jpg.f40d621d136f09f59348df3131600ea2.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Var i Ryssland med min jycke. Var ett jäkla bök att ta reda på vad som behövdes. Sen vid ryska gränsen log de bara och brydde sig inte alls om att jag hade hund i bilen och en massa fina papper.

Var tvungen att avmaska med veterinär som vittne i Ryssland en viss tid, typ 24-48 timmar, innan jag passerade gränsen tillbaka in i Finland. Letade reda på en veterinär i Sankt Petersburg, direkt första dagen för att boka tid osv. till den planerade återfärden. Veterinären var verkligen smidig. Jag lade upp hundpasset på disken och pekade på en datum i kalendern. "Da, da!" Och så kom det en stämpel och signatur på att veterinären hade bevittnat att jag hade givit min hund tabletterna. Även om datumet som skrevs först var om drygt två veckor. Smutt och smidigt. 😎

Och ja! Jag stoppade i min hund tabletterna den tiden som de skulle ges.

Ryssland tre veckor - När hunden hette Tula

Som tips kan jag säga att ska ni ta färjan över till Finland så föredrar jyckarna att ni tar båten till Åland, 2 timmar. Där tar en långpromenad och sedan färja nummer två från Åland över till Åbo, 4 timmar. Annars tar ju Stockholm - Åbo typ 12 timmar.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

På förekommen anledning... Hur transportera hund?

Ian åkte i bagaget med lastgaller och dels så kändes det enormt osocialt sen är platsen i en hatchback/halvkombi inte direkt lysande och rutan/baklucka behöver komma lite väl snabbt och nära för att stänga. Och Sorenton har faktiskt en mindre bagage om än mer fyrkantigt med avsedde på höjden. Så vi tog vägen förbi och köpte en säkerhetssele, för som @CampForCer skrev tidigare så är lagen sådan i Sverige, hur ser den ut i resten av världen? EU räcker. jag hittar "bara" regler om pass, vaccin mm.

Säkerhetssele i baksätet frigör även bagaget till bagage. Lådsystem och övrigt som står på önskelistan. Baksätet i Sorenton är (som jag uppfattar det) större än bagaget.

Hur har ni gjort?

Vad har ni för tips?

Sen verkar han trivas i den formen som baksäten/soffor har

IMG-20210324-WA0000.thumb.jpeg.33e9a0429f8df7e1916f939e0c4e321a.jpeg

  • Thumb up 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2021 at 2:33 PM, Norlin said:

...

Hur har ni gjort?

...

 

En bur med öppen dörr i baksätet (han går ut lite då och då för att sträcka på benen)

 

[img]https://up.picr.de/40829939dy.jpg[/img]

 

om du tror att du blir kontrollerad, stäng dörren

IMG_4697.JPG

Edited by Albatross
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det regnar och Norlin sitter uppkrupen i soffan med Ian tätt intill, tankar snurrar och här kommer några:

Färja som det var tänkt att åka till Polen, det tar ca 6 timmar och när jag söker efter resor ser jag att man kan boka husdjur och det fins hytter som var husdjur tillåtna. Så det kanske inte är något problem. Erfarenheter efterfrågas.

Och alla hundar är individer och hanterar saker olika och hur Ian reagerar vet jag inte.

Rastplatser längst vägen får bli där dom blir men på färjan? Visserligen kan man vara nyrastad när man kliver ombord men med min tidsplanering så kan det ju bli som det blir med det.

Kanske lika bra att slippa färjan och åka bro.

Ian titta på mig med blicken "Kan det inte sluta regna så vi kan gå ut å kasta lite boll."

(Morgontoaletten gick på rekordtid i regnet)

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Åkte 2018 med familj o hund från Trelleborg till Sassnitz med färja.

Inga problem. Man valde hytt som var godkänd för hund. Fanns ett fåtal per avgång. Bra att boka i tid.

Ingen som kollade eller ”brydde sig”. Dock fick man endast ha hunden i hytten, trapphus och ute på däck.

Ganska trångt i gångar o trapphus med alla människor vid avgång/ankomst så jag rekommenderar att bära hunden, om den är lagom stor.

In alles - No problemo 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Norlin said:

Okay, där har vi en utmaning.... 😁 

50cm & 30kg Ian, kan vara läge  att börja träna... 

hahaha

Vår terrier vägde nog ca 6 😂

Annan sak - jag vill minnas att vi hade planer för hundens ”behov” på akterdäck, plåtgolv, med sedvanlig påse därefter. Dock kan jag inte minnas att det behövdes.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Varje hund har sina rutiner... vi tar en lång promenad på förmiddagen, då är tarmen tom t.o.m. nästa förmiddag. Färja på eftermiddagen t.ex Rostock-Trelleborg eller Travemünde-Trelleborg utan stress, markeringer på utedäck ser jag inte som problem. Nattfärjan Kiel-Göteborg gick också smidigt utan problem. Men nu på sista tiden har vi alltid tagit färjan Puttgaden-Rødby och Helsingør-Helsingborg

Edited by Albatross
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Delrapport och öppna funderingar,

Ian har börjat åka i bagaget på Sorenton, mest för att vi behövde baksätet att transportera folk i, och vi märkte att han verkar mycket lugnare där än i baksätet. Sen så har han visat en viss tendens att vilja hoppa fram till framsäten under färd, mest när det varit något uberintresant som förtjänar uppmärksamhet medelst utskällning, och det hjälper inte min tinnitus.

Så jag har börjat fundera på att spänna upp ett bagagenät bakom framstolarna för att förhindra utfall framåt, och kanske skapa en lugnare plats. Det i kombination med att förlänga sitsen med något så hela ytan kan nyttjas. Lastutrymmet i bagaget blir då kvar till bagaget.

Ett bagage/lastnät kommer även till användning om det späns över den öppning som blir när man öppnar bakrutan, ja inte bakluckan utan bakrutan som går att öppna. Praktisk då luft kan komma in och ut vid parkering men inte Ian.

Funkar inte baksätet så blir det bagaget, och vi har ju alla sett alla praktiska  lådsystem ( @Lars 9k bl.a) man kan ha men om det utrymmet är hundockuperat och man bara har baksätet kvar till bagaget, hur tusan får man till det? Någon som sett några bilder/lösningar?

Jag kan ju alltid göra klart ett släp som rymmer allt bagage & köksattiraljer. Man kan säkert ha ett tält uppepå åxå. Jag har en övertalningskampanj på gång att handla en färdig lösning, en RC Campa som löser problemen, även problemet att min släp renovering är "on hold until further notice". Planen är att "hyra för att övertyga"

Så det var mina funderingar, jag tar gärna del av era. 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Perfekt att man kan hyra för att testa! Det kan du göra ca 26 gånger innan du är uppe i pengarna vagnen kostar ;) . Men skämt å sido, det ju riktigt bra att kunna prova sig fram utan att behöva köpa.

Bagageutrymme är inte enkelt och det finns lika många lösningar som det finns bagageutrymmen tror jag. Väldigt svårt att guida riktigt där. Gå igenom vad du normalt har med dig och måtta upp hur mycket plats du behöver? Sen ska man ju ta hänsyn till om man ska " leva från bilen " - då ska det ju vara relativt enkelt att få tag på grejor i camp osv... Svårt det där... 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Den matematiken har jag inte gjort @Wiberg men helt klart hyra är ju det nya "äga" men jag är numera oldscool och bakåtsträvare med ålderns rätt 😉

Bagageutrymmet i baksätet är en utmaning och jag har inte sett några förslag där ute på www för inspiration, men Norlin googlar vidare.

Släp/husvagns konceptet ter sig allt mer tilltalande.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...