Jump to content

Hund med på resan

Recommended Posts

• Premium Member

Vi har gått o blivit med hund. 

Tänkte att vi kunde samla erfarenhet här när det gäller overlanding med hund :)

Hur fungerar det med pass?

Möta andra "vild hundar"?

• Like 1
  • Thumb up 2

Med ett "Pet Passport" inga problem i Europa."vaccination against rabies" ett måste.  Andra vaccineringar efter eget gusto. Jag undviker främmande hundflockar. Annars möte med andra hundar som hemma

• Like 1
  • Premium Member

Våran terrier reser alltid med!

Som nämnt ovan, med enkelt "hundpass" kommer du utan problem genom hela EU o Schengen (minst). Fick aldrig ens ngn fråga när vi reste.

Tyvärr har vår kamrat fått för sig att eld, och rök, är farligt så det är problem att ha henne lös på våra camp sites när det skall eldas o grillas  :-(   Nu får jag istället sätta henne i bilen samtidigt som man sätter fyr på det som skall brinna...  Borde gå att träna bort tycker jag.

Ang resan i bilen så är detta en liten hund. Väger 7kg.  Vi hade den i korrekt sele, fast inne i bilen, tidigare. Not anymore...  Hon gillar att vara med och se ut, titta på saker man kör förbi. Därför är det stentrist att sitta fast och inte nå att kika ut. Att åka i "bagaget" är uteslutet. Vem vill vara där...?  Dessutom är där fullt med bra att ha saker för camp o resa  :-)   Hon håller sig på sin kant i bilen och är inte "all over the place". Därför får hon vara lös, vilket hon trivs fint med.  Just säkerhetsaspekten är inte klockren - men hon måste få ha ett skoj liv, utan bojor hela tiden...   :-) 1988879325_OveC_03102020_031_2020-10-0310_28_32.thumb.jpg.6d675422e4568915836ae4f01ec7ad40.jpg

1144430551_OveC_26092020_013_2020-09-2617_48_30.thumb.jpg.f40d621d136f09f59348df3131600ea2.jpg

• Like 3
  • Thumb up 1
  • Premium Member

Var i Ryssland med min jycke. Var ett jäkla bök att ta reda på vad som behövdes. Sen vid ryska gränsen log de bara och brydde sig inte alls om att jag hade hund i bilen och en massa fina papper.

Var tvungen att avmaska med veterinär som vittne i Ryssland en viss tid, typ 24-48 timmar, innan jag passerade gränsen tillbaka in i Finland. Letade reda på en veterinär i Sankt Petersburg, direkt första dagen för att boka tid osv. till den planerade återfärden. Veterinären var verkligen smidig. Jag lade upp hundpasset på disken och pekade på en datum i kalendern. "Da, da!" Och så kom det en stämpel och signatur på att veterinären hade bevittnat att jag hade givit min hund tabletterna. Även om datumet som skrevs först var om drygt två veckor. Smutt och smidigt. 😎

Och ja! Jag stoppade i min hund tabletterna den tiden som de skulle ges.

Ryssland tre veckor - När hunden hette Tula

Som tips kan jag säga att ska ni ta färjan över till Finland så föredrar jyckarna att ni tar båten till Åland, 2 timmar. Där tar en långpromenad och sedan färja nummer två från Åland över till Åbo, 4 timmar. Annars tar ju Stockholm - Åbo typ 12 timmar.

• Like 1
  • Thumb up 2