Jump to content

vilken et, vilken tum, alu eller plåt...


Nina
 Share

Recommended Posts

Halloj, mitt första inlägg blir genom en "djupdykning" i fälgar och däck. 😬

Jag behöver en ny uppsättning däck och fälg och jag vet inte i vilken ände jag ska börja mer än fälg. men då, vilken storlek, vilken et, vilken tum, alu eller plåt...
Min tanke är att skaffa vintergodkända terrängdäck (snöflinga) om man inte får tumma allt för mycket på säkerheten. Jag rullar i nuläget egentligen bara på Svenska västkusten,Göteborg  dvs i stort sett mest blött väder.
Jag undrar så klart, utöver val av fälg, också vad som passar i hjulhuset och vad som är bruklig storlek på terrängdäck (ett svar jag ser framför mig är att allt beror på tycke och smak) men jag är ute efter funktion.
Bilen köptes med skärmbreddare och gött breda däck,  285/50 20. Snygga, men inte offroadvänliga och det finns ca 1 cm kvar vid full sväng innan de tar emot.

Jag önskar ett utbyte av erfarenheter och hoppas ni förstår mitt syfte (ganska nervigt att börja forum-livet med däck och fälg frågor)
Väl mött

N i n a

 

122620810_1004549213344687_7978881109302300047_n.jpg

122603474_1152415245155573_6358894811059430723_n.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

En utmärkt sida för sånt här: https://tiresize.com/calculator/

Skriver man in din nuvarande storlek ser man att det motsvarar ett hjul med diametern 31.2" och bredden 11.2". Konverteringen för bredden känns dock lite som onödigt vetande i det här fallet. :)

Vad som är viktigt för dig att veta är om du kan köra med 17" eller 18" fälgar. Det är storleken på bromsarna på din bilmodell som brukar avgöra det.
På sidan när dina nuvarande uppgifter är inskrivna kan man välja alternativ storlek på fälg på två ställen.

image.thumb.png.7e0d4cf49d1fb1d0bc4ee0aed6243f98.png
Väljer man då 18" så kan man se vilka storlekar som ligger i ungefär samma storlek som de du har idag.
image.png.4737c682227e764f30d8597e6fb683b0.png

Kan du gå ner till 17" får du ytterligare lite mer däcksida(bra i terräng) och kan välja mellan följande.
image.thumb.png.80957a6abbe6c97f71407d66c29542fe.png

I rutorna ovan ser du också rekommenderad bredd på fälgen i sista kolumnen för respektive däckstorlek. Gå gärna på de smalare siffrorna då de ska användas utanför asfalten.

På t ex http://gummihuset.se kan man se vilka fälgar och däck som passar på just din bil genom att lägga in regnummer eller som jag fick göra bara skriva in bilmodell, Ford Ranger 2012- (tror jag). Jag ser då att man även kan välja 16" för din bil. 👍 Mer gummi och ofta billigare däck.image.thumb.png.e6217da90b01571642886529a9605c8a.png

Jag valde 16"-fälgar på gummihuset och får då ett alternativ med däck. Däcket som rekommenderas är 255/70-16 och borde då vara originalstorleken för din bil.
Knappar jag in det får jag följande resultat:
image.png.5f1993ac84ff8d85dd754b805719ff80.png

Nu har du alla uppgifterna att använda när du ska välja däck-storlek. Du vet att de som sitter på är lite i största laget, 285/50R20Equal31.2"11.2", men samtidigt vill du kanske ha större än original som mäter 255/70R16Equal30.1"10.0"..?

Hyfsat rätt ET får du om du väljer föreslagna fälgar hos t ex Gummihuset. Beslut du måste ta är hur stora fälgar du vill ha och hur stora hjul du vill ha i förhållande till maxstorleken och originalstorleken. Desto mer terräng desto mindre fälg skulle jag vilja säga... Precis som desto mer terräng desto grövre däck. Men nu pratar vi ju vintergodkända terrängdäck... Det tror jag är en utopi med viss modifikation. :) 
Den gyllene medelvägen för mig är att ha dubbade AT-däck på vintern och MT-däck på sommaren. 

Vad gäller plåt eller alu-fälgar så kan man säga att plåtfälgar går att slå rätt om man råkar köra på en sten så fälgen böjs. Men då går nog oftast däcket också sönder. Och har man en tillräckligt stor slägga i bilen för att rikta fälgen? Och kan man få det så slätt i kanten så det håller lufttätt eller behöver man då också lägga i en slang? Jag har valt alu-fälgar med kraftiga kanter som tål stryk.

Hjälpte detta? 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per Pettersson said:

Nu har du alla uppgifterna att använda när du ska välja däck-storlek. Du vet att de som sitter på är lite i största laget, 285/50R20Equal31.2"11.2", men samtidigt vill du kanske ha större än original som mäter 255/70R16Equal30.1"10.0"..?

Hyfsat rätt ET får du om du väljer föreslagna fälgar hos t ex Gummihuset. Beslut du måste ta är hur stora fälgar du vill ha och hur stora hjul du vill ha i förhållande till maxstorleken och originalstorleken. Desto mer terräng desto mindre fälg skulle jag vilja säga... Precis som desto mer terräng desto grövre däck. Men nu pratar vi ju vintergodkända terrängdäck... Det tror jag är en utopi med viss modifikation. :) 
Den gyllene medelvägen för mig är att ha dubbade AT-däck på vintern och MT-däck på sommaren. 

Vad gäller plåt eller alu-fälgar så kan man säga att plåtfälgar går att slå rätt om man råkar köra på en sten så fälgen böjs. Men då går nog oftast däcket också sönder. Och har man en tillräckligt stor slägga i bilen för att rikta fälgen? Och kan man få det så slätt i kanten så det håller lufttätt eller behöver man då också lägga i en slang? Jag har valt alu-fälgar med kraftiga kanter som tål stryk.

Hjälpte detta? 

Tack, vilket engagemang!
Detta var precis vad jag behövde för att kunna fortsätta mina efterforskningar! Jag surfade in på sidan direkt och började knappa in olika dimensioner för att jämföra och se  skillnader, väldigt bra vägvisning (hehe) för vilken storlek som kan komma att funka. Jag kände inte till den sidan utan hade fastat på 4x4offroads kalkylator innan.
Dem jag har på nu är verkligen max, känns inte som att terrängdäck behöver vara så breda, eller kanske ska fråga, när behöver man ha så breda terrängdäck? Kanske kan 265/75R16 vara en lämplig dimension beroende på vad jag får tag på för fälg...

Som du säger så går det att ha 16" fälg vilket jag tänkt skaffa för det verkar som det ska passa men jag har inte bekräftat det fullt. De verkar dock ganska ovanliga, 16" 139,7 och 7" ? och därmed stiger prislappen? Det lutar mot alu fälg men känns som att det kan få bli antingen eller på plåt eller alu beroende på vad som finns tillgängligt?

angående vintervänliga terrängdäck så vill jag inte åka omkring som Bambi på hal is, vilket jag förstått kan vara fallet beroende på däck. Eftersom förra vinter inte bjöd på snö en enda dag och knappt minusgrader för den delen heller så tänkte jag skaffa dubbfria däck.
Är det någon med liknande pickup som rullar på stora terrängdäck på vintern? eller byter man om man ska iväg på tur och rullar på traditionella däck i övrigt?

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Nina,

Jag bor också i Göteborg (ok, Lerum numera) och förstår vad du menar med "mest regn" och blött på vintern. Dock kör man gärna på tur norrut, med packade snövägar, eller ännu hellre djup snö!  :-) 

Jag körde första 18 månaderna med original sommardäck (fastnade i lera vid två tillfällen) och vanliga dubbade vinterdäck (fungerade rätt bra). Åter efter köpte jag 33" MT-däck för sommarbruk och eftersom förra vintern aldrig blev vinter här nere så låg dessa MT på hela vintern. Då jag var norrut (Värmland) fungerade dessa MT utmärkt bra i djup snö, eller terräng - MEN LIVSFARLIGA på halka o packad snö. Ingen nyhet så jag konstaterade bara vad jag redan visste - men livsfarligt.  Många här "sajpar" sina MT-däck och får på så sätt ngt bättre grepp genom att det blir fler spår och "greppkanter". Likaså tenderar de att bli lite tystare med sajpning.

Jag har dock för kommande vinter köpt nya, vinterdäck. Köpte Nokian Hakkapelitta LT3 som är de bästa för tyngre fordon, men med fulldubb i rostfritt. Behåller den större dimensionen jag har, lika som sommardäcken.

Jag har också minskat mina fälgar mot original, ner till vad man kan med tanke på nämnda bromsar. Finns också konstiga människor @Wiberg som bygger om bilen med mindre broms-ok för att kunna klämma dig mindre fälgar  :-D  :-D 

Försök att inte har "för fel" ET då hjulet med mindre ET gör "en större sväng", och därmed behöver mer plats i hjulhuset.

Fin bil du har!

Vi är ett gäng i Gbg-trakten som kör emellanåt, eller samkör inför mer nordliga träffar. Hojta till om du vill mötas upp för en korvgrillning eller likn i vinter.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Nina said:

eller byter man om man ska iväg på tur och rullar på traditionella däck i övrigt?

Jag byter däck på min Touareg när jag vet att jag ska på en tur som kräver bättre grepp och lite mer markfrigång och resterande tid går den på vanliga sommar/vinterdäck.

På dom flesta turer duger det gott med standarddäck men problemet kommer när man tänkt sig en grusvägstur och hittar ett litet spår som man vill utforska :)

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, CampForCer said:

Vi är ett gäng i Gbg-trakten som kör emellanåt, eller samkör inför mer nordliga träffar. Hojta till om du vill mötas upp för en korvgrillning eller likn i vinter.

eller hur, Göteborg på"vintern" är bara... grått,  så det låter kul med en lokal get together!  Skönt med en avstickande färg på bilen också, inger lite värme ändå :) 

 

Det med sajpning är nytt, intressant att de blir lite tystare också. Så det blir någon form av "calculated risk" om man ska köra i vinterväglag med terrängdäck.
Det som är mest besvärande är att hitta en passande dimension, vill ju inte göra ett misstag och beställa ett helt kit som inte passar. Jag har ännu inte tänkt börja hardcore modda bilen, det får växa allteftersom 😃

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Fredrik L said:

Jag byter däck på min Touareg när jag vet att jag ska på en tur som kräver bättre grepp och lite mer markfrigång och resterande tid går den på vanliga sommar/vinterdäck.

På dom flesta turer duger det gott med standarddäck men problemet kommer när man tänkt sig en grusvägstur och hittar ett litet spår som man vill utforska :)

 

Hah! det har jag också funderat på, hur byter jag ens däcken själv när en vanlig domkraft inte ens lyfter vår xc70 utan extra klossar!  
För det är en tanke jag haft också att göra som du att byta, för jag åker med min till o från jobbet 90min per dag. 
Men samtidigt vill jag ganska enkelt kunna pysa iväg på en kort sväng spontant och kör gärna inte på transportsträckor längre än jag behöver. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En lite större domkraft löser problemet :)

Har man en dedikerad overlandbil är det lätt att välja däck utefter de premisserna men ska man även ha bilen som en daily driver blir valet lite svårare.

I slutändan handlar det om kompromisser, eller byta när man ska på tur :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra att veta, i sverige är det lag på max 5% ökning av omkretsen och att hjulen inte sticker utanför skärmarna (et/offset). 

Tror du har samma org strl som mig 265/65R17 (30,6 tum). 265/70R17 (31,6 tum) är ett steg upp som ska passa, så borde passa din också men hitta helst ett stort ranger forum, där står det garanterat vad du kan göra.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Landmann said:

Bra att veta, i sverige är det lag på max 5% ökning av omkretsen och att hjulen inte sticker utanför skärmarna (et/offset). 

Tror du har samma org strl som mig 265/65R17 (30,6 tum). 265/70R17 (31,6 tum) är ett steg upp som ska passa, så borde passa din också men hitta helst ett stort ranger forum, där står det garanterat vad du kan göra.

Stämmer inte. 5% regeln finns inte längre. Men du måste se till att ex hastighetsmätaren visar rätt.

 

Så här står det på Transportstyrelsens sida:

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Landmann said:

Tror du har samma org strl som mig 265/65R17 (30,6 tum). 265/70R17 (31,6 tum) är ett steg upp som ska passa, så borde passa din också men hitta helst ett stort ranger forum, där står det garanterat vad du kan göra.

Jag har inte sökt på rangerforum på nätet, det ska jag göra. Dock skrev jag i ett facebook forum och försökte få input precis som jag gjorde här  men fick bara svar som " vi säljer däck, ring oss" inte riktigt det utbytet jag sökte

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Lars 9k said:

Stämmer inte. 5% regeln finns inte längre. Men du måste se till att ex hastighetsmätaren visar rätt.

 

Så här står det på Transportstyrelsens sida:

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

 

 

DETTA!

Då kan man fråga sig, finns det någon felmarignal för vad hastighetsmätaren får visa?
Jag blir också frågsam till att de inte får vara större än bilens orginal stänkskärm, jag trodde att så länge däcken får plats att svänga i hjulhuset och innanför breddaren så var dem ok att köra med?

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Nina said:

finns det någon felmarignal för vad hastighetsmätaren får visa?

Enligt ECE R39 som bilar i Sverige ska uppfylla så gäller;

5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds

specified in Paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship between the

speed displayed (V ) and the true speed (V ).

0 ≤ (V − V ) ≤ 0.1 V + 4 km/h

Kristallklart eller hur? 

Eller lite enklare;

Vid 100km/h verklig hastighet skall mätaren visa mellan 100 och 114km/h enligt formeln 10%+ 4km/h

och det mäts, enligt Paragraph 5.2.5 vid

40 km/h, 80 km/h and 80% V

(if the resulting speed is ≥ 100 km/h)

150 < V 40 km/h, 80 km/h and 120 km/h

Eller enklare 40, 80 och 120 och 80% av toppfarten.

Ang skärmbreddare ok eller ej får jag vänta tills jag kommer tillbax till jobbet för att få lite mer koll på, men spontant är det inte ok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Men i realiteten är det breddare ”vi alla” kör med och jag har åtminstone inte läst att det varit någon som fått problem med skärmbreddare.

Angående hastighetsgivaren så fungerar det ju olika på bilmodellerna.

Jag byter drev på min medan man på nyare Jeepar mer eller mindre programmerar om hastighetsmätaren.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Lars 9k said:

Men i realiteten är det breddare ”vi alla” kör med och jag har åtminstone inte läst att det varit någon som fått problem med skärmbreddare.

Angående hastighetsgivaren så fungerar det ju olika på bilmodellerna.

Jag byter drev på min medan man på nyare Jeepar mer eller mindre programmerar om hastighetsmätaren.

Exakt, nu har jag ju breddarna på och då får de bli något som passar där i.
och att se till att hålla hastigheten rätt var ju ens eget ansvar och uppenbarligen någon man kan anpassa beroende på vad man väljer. Min bil är ju nyare årsmodell så den kommer garanterat behöva programmeras om behovet skulle uppstå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så är det @Lars 9k en besiktningsman som är yberkänslig kan hitta "rätt" paragraf om dom vill sätta åt en och då kan kan det vara bra att veta.

Personligen anser jag skärmbreddare vara en mänsklig rättighet.

Och många hastighetsmätare visar med originalstorlek på däck oftast i övre delen av det tillåtna spannet.

Lätt kollat med en smartphone med gps.

Sorenton visar tex ca 9 km/h för mycket, vilket ger utrymme för större däck och fortfarande vara laglig.

Vill man så går det att räkna på, eller använda lämplig hemsida, typ https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=245-70r16-235-85r16

Där jag ser att om jag byter från 245/70-16 till 235/85-16 ökar missvisningen med 7km/h (visar för lite) så teoretisk bör ovanstående byte ge en minskning av felvisningen från 9 till 3km/h vilket är vad andra bilen i familjen har i felvisning.

Men att något ackrediterat besiktningsorgan skulle få för sig att kolla hastighetsmätaren vid den årliga kontrollen känns avlägsen. Om man inte lyckas reta upp tidigare nämnda yberkänsliga paragrafryttare. 

 

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Apropå skärmbreddare nu kommer lite paragrafryttande...

  • På fordon utan helbilsgodkännande så är det vad ackrediterat besiktningsorgan släpper igenom.
  • På fordon med helbilsgodkännande så är det vad tillverkaren har tagit med i helbilsgodgännandet som är OK att montera. Så om ditt fordon inte har ex. skärmbreddare men en annan utrustningsvariant har det är det OK att montera dessa om tillverkaren skrivit detta i sina papper.

Helbilsgodkännande är (normalt) från och med årsmodell 1998, Importerade fordon utanför EU är normalt inte helbilsgodkända.

Har man en helbilsgodkänd bil och registrerar om till lastbil så är den inte helbilsgodkänd längre.

Disclaimer, lagtext kan alltid tolkas och det är min tolkning. 

Ok lite mer praktiskt.

Om ingen klagar är det OK, om någon klagar kan det vara OK om man vet var man ska leta efter bevis.

(Vilket gäller för i stort sett all den modifiering som detta forum brukar roa sig med.)

Personligen kör jag på att det är bättre att be om förlåtelse än tillåtelse (och att veta vilka regler man bryter mot....)

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/29/2020 at 10:56 PM, Nina said:

Det är lätt att fasta i detaljer och regler eftersom vi alla är nyfikna och intresserade men jag tänker, är det verkligen så här svårt att skaffa nya däck och fälg?

 

Nejå, det är ganska lätt, men om lätt blir rätt kan man ju fundera på 🤥

(skamlöst "clickbaitande av Norlin, som har tråkigt i blåsten)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...