Jump to content

vilken et, vilken tum, alu eller plåt...


Nina
 Share

Recommended Posts

Jag känner mig besegrad av sunt förnuft och tillgänglighet. Min däckgubbe i Göteborg har 4 Ford originalfälg med passande dubbfria v-däck hemma som jag kunde köpa för ett bra pris. Så det kommer se lite tråkigt ut nu över vintern men eftersom jag kör med min till vardags så fick det bli ett säkrare kort. MEN det betyder också  att jag har mer tid för eftertanke, övervägande och inhämtning av mer tips!  Vilket också känns väldigt bra.   Så framtida fokus blir nu att hitta en bra storlek på terrängdäck.

Med tanke på storlek så slog det mig att om jag byter till en bullbar fram så borde jag väl bli av med problemet att de inte finns svängutrymme i hjulhuset?

🙃

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 26.10.2020 at 4.31, Nina sa:

Är det någon med liknande pickup som rullar på stora terrängdäck på vintern? eller byter man om man ska iväg på tur och rullar på traditionella däck i övrigt?

Stora och stora. Men min polare har gått upp från 265/65-17 till 265/70-17 på vinterdäcken på sin Ranger från 2012. Inga värstingdäck, men ändå AT. Han kör med samma som mig, Cooper Discoverer AT3 4S. Där 4S står för just 4 season. Ej dubbade. Vi köpte i nu på hösten och har inte hunnit utvärdera vinterdugligheten ännu. 265/70-17 räknas som ett 32" däck även om det nu bara är 31,65" eller där omkring. En vanlig overlandingstorlek. Ska du köra mycket offroad och inte overlanding så försök att få mer profil. Men annars för just overlanding och inte "köra-traktorspår-och-grilla-korv-helg" i svensk terräng så är 32" utmärkt.

Vi bor i Trollhättan och har som du vintrar som knappt bjuder på varken snö eller minusgrader. Pga av det föll valet för första gången på odubbat. Har kvar mina dubbade standarddäck i förrådet i vart fall över denna vintern. Då de nya däcken är 4S så kommer jag prova att ha på dem just 4 seasons och se hur det ter sig.

Link to comment
Share on other sites

On 29.10.2020 at 7.41, Lars 9k sa:

Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren

Hastighetsmätaren blir ju mer korrekt om man går upp lite i storlek. En mästare visar ju som regel för mycket. Om man då går upp i storlek på hjul så kommer man ju närmare det som mätaren faktiskt visar. Eller?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kolla denna videon angående däck. Mycket bra: The Road Chose Me Sen är det ju som han säger att vissa speciella områden kan kräva andra däck. Ska du t.ex. ut och köra traktorspår i Sverige så är MT med hög profil att föredra, då svensk terräng är gyttja, rötter och sten. (Men får du lov att köra där? Och hur många kilometer traktorspår blir det per år? Kan du ta en annan väg?)

Samma om du ska korsa glaciärer eller myrmark. Då är det bara att ta ett banklån och åka upp till Arctic Trucks. Men det är som sagt specialtillfällen. 235/85-16 AT har länge varit en väl använd storlek till internationell overlanding. 17" kommer mer och mer, och börjar bli en ny standard. 16" till 17" för overlanding, 15" till 16" till offroad.

Big tires, big problem.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Jonas Andersson said:

Hastighetsmätaren blir ju mer korrekt om man går upp lite i storlek. En mästare visar ju som regel för mycket. Om man då går upp i storlek på hjul så kommer man ju närmare det som mätaren faktiskt visar. Eller?

Så är det, en hastighetsmätare får inte visa ett för lågt värde jmf "verklig hastighet" men upp till 10%+ 4km/h i felvisning "för mycket" 

En del tillverkare set till att hamna på 3-4km/h för mycket i felvisning, en del ligger gladeligen på mer, men inom lagens gränser.

Kan vara värt att tänka på när man blir lite småirriterad över att bilen framför ligger i 80 på 90 väg.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, Jonas Andersson said:

Hastighetsmätaren blir ju mer korrekt om man går upp lite i storlek. En mästare visar ju som regel för mycket. Om man då går upp i storlek på hjul så kommer man ju närmare det som mätaren faktiskt visar. Eller?

Jo, så länge det är ”lite”.  
 

Ovan är ju ett citat från Transportstyrelsen mest för att visa på att 5% inte står skriven där.

Gör man sen större ändringar av diametern såsom exempelvis jag, från 225/70-15 (ca 27,5”) till som mest 35” krävs det ju oftast mycket annat också, ändring av utväxlingar, anpassning av hjulhus, flytt och ibland byte av axlar mm. 
 

Men då är det liksom på en annan nivå, men ack så lätt att hamna i ;).

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member
On 10/25/2020 at 8:42 PM, Nina said:

Halloj, mitt första inlägg blir genom en "djupdykning" i fälgar och däck. 😬

Jag behöver en ny uppsättning däck och fälg och jag vet inte i vilken ände jag ska börja mer än fälg. men då, vilken storlek, vilken et, vilken tum, alu eller plåt...
Min tanke är att skaffa vintergodkända terrängdäck (snöflinga) om man inte får tumma allt för mycket på säkerheten. Jag rullar i nuläget egentligen bara på Svenska västkusten,Göteborg  dvs i stort sett mest blött väder.
Jag undrar så klart, utöver val av fälg, också vad som passar i hjulhuset och vad som är bruklig storlek på terrängdäck (ett svar jag ser framför mig är att allt beror på tycke och smak) men jag är ute efter funktion.
Bilen köptes med skärmbreddare och gött breda däck,  285/50 20. Snygga, men inte offroadvänliga och det finns ca 1 cm kvar vid full sväng innan de tar emot.

Jag önskar ett utbyte av erfarenheter och hoppas ni förstår mitt syfte (ganska nervigt att börja forum-livet med däck och fälg frågor)
Väl mött

N i n a

 

122620810_1004549213344687_7978881109302300047_n.jpg

122603474_1152415245155573_6358894811059430723_n.jpg

Nu får du starta en egen garagetråd @Nina så vi kan följa utvecklingen av din fina Ford!

Den fungerade ju riktigt bra utanför vägen också!

Fick ni monterat tillbaka spoilern eller kör du offroadstuk i framtiden?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Lars 9k said:

Nu får du starta en egen garagetråd @Nina så vi kan följa utvecklingen av din fina Ford!

Den fungerade ju riktigt bra utanför vägen också!

Fick ni monterat tillbaka spoilern eller kör du offroadstuk i framtiden?

 Jag antar att det får bli så 😃 Om inte annat för att bara posta bilder.    

Det var riktigt kul att ovetandes kastas ut i terrängen och ännu roligare att den (och jag) tog oss fram såpass bra! Jag trodde ju att jag skulle vara helt körd i terräng med mina vanliga dubbfria vinterdäck. Backen var ju enda stället där jag gick bet, men det gjorde alla så då var det inte däckens fel 
 

Jag är högst tveksam på att den där spoilern kommer få lämna garaget någonsin :D :D  

  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...