Jump to content

Suzuki Grand Vitara 2,4


016
 Share

Recommended Posts

Ny leksak inköpt. 
Det blev en Suzuki igen :)

AE44F4E4-8ACE-49B3-A0DD-D9C041893762.thumb.jpeg.a6aa87a8a93637ff666c0abea25f9e3a.jpeg
 

2021-04-21

3A9F68FF-E51E-46D7-BA41-A91A0450AC4B.thumb.jpeg.5343c3ab85a4f7c0eab5f8da766b6649.jpeg

Det blev spontanköp av en Suzuki Grand Vitara 2,4 Exclusive från 2012 med strax över 10 000 mil på mätaren.
Som en ren bonus var den redan utrustad med en höjningssats och lite stöddigare däck  😃

Info:

Bilen kommer användas som bruksare och till resor och kommer därför utrustas efter de behov/krav jag har. ;) 

Suzuki Grand Vitara 2,4 mt -2012

2 1/8” höjning från  Rocky Road

225/70-r17” General Grabber AT3 (sedan 210421)

472C3AC4-D9FA-4113-A757-135BF179FA01.thumb.jpeg.91ab5f949ab96792c75800718285a965.jpeg50FF806C-4DA3-419E-A2E8-E31600838F88.thumb.jpeg.7bcdbd51169547fd85cb7a2099311281.jpeg

Självklart kommer jag utrusta bilen så att den passar mina behov bättre.

To do list:

  • Byta extraljusen mot nåt modernare (LED) OK
  • Montera skid plates OK
  • Montera diff breathers
  • Fixa den lilla rosten jag hittat samt rostskydda där det behövs
  • Montera vind deflector OK
  • Resa! 

 

Edited by 016
  • Like 5
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag kört ett tag med GV:n och jag måste säga att det känns lite som att köra en gammal dinosaurie. 
Gammeldags bil på alla sätt och vis, men jag gillar det. Blir lugn av att sätta mig i den. :) 

Har även fixat ett par irriterande fel. 
1. Förardörrens dörrkontakt fungerade inte. Det löste sig efter att jag satt ihop den igen.
2. Bytt batterier i båda nycklarna så nu går det bra att använda fjärren samt key-less funktionen utan knorr.  

128722890_168785634978376_5159742559721881068_n.jpg.56d9955a6ca443110ea9f09ffdd38ad5.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det där är en riktigt trevlig bil, hade en helt ny själv innan Snövit gjorde entré från typ 2011(?). Diesel iofs men kommer ihåg den som en väldigt potent vinterbil och fin att dra båttrailer med. Att höja, snorkla och fylla den med braatthamed och villhöverutrustning var ett okänt begrepp för mig. Detta på trots av att min bror @MrWIB drev på med dylikt redan då :D .

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Wiberg Det känns helt klart som en underskattad bil i Sverige. Man får dom väldigt rimliga pengar. 

Snorkla skrev du... Det är nästan så att jag måste köpa snorkel trots att jag egentligen inte behöver en 😄 Hittade en för kaffepengar för ett tag sedan och det skulle ju se fint ut på denna bil. 

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 4x4revo said:

Inte så tokig bil, vad är dina planer för framtiden med den?

Jag använder bilen både på gården, dagis- och skoltransport och resor så det blir inget extremt överhuvudtaget. 
Det mesta står i min "To do list" i första inlägget. Det som inte står där är att jag tänkte bygga ett lådsystem samt fällbart bord till bakdörren under vintern.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 4x4revo said:

Ska bli spännande att följa.

Det är lika som med min den används till vardags...

Tycker inte det är så lite du planerat tvärtom.

Fin bil

Egentligen funkar bilen redan som den är... men det är kul att anpassa bilen med det lilla extra
(Snorkeln är helt onödig för mig, men jag tycker att det ser kaxigt ut).

Vill absolut inte släpa på något onödigt och sen vill jag inte att bilen ska sticka ut för mycket när man är ute och reser. 
Less is more så att säga. :)

Link to comment
Share on other sites

On 12/11/2020 at 6:48 PM, dackplagaren said:

Grattis! Kul att det blev en till GV på forat! 

Apropå snorkel.. ska du montera snorkel så kanske det vara värt att höja diffearnas avluftning ifall du förför dig att testa 

Tackar! Blev verkligen ett spontanköp. Vi skulle egentligen ha köpt en större bil men när min fru råkade krocka med vår gamla bruksbil så blev behovet av bil riktigt akut... 
Såhär i efterhand är jag rätt nöjd över att det blev en GV. Riktigt trevlig bil för småbilspengar  

När det kommer till diff breathers så står det redan på min ”to so list”.
Planen är att fixa detta innan jag dunkar på en snorkel. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dags att uppa tråden lite 😊  

bak.PNG.5f220ba506019c0ddd0474af37cb2cb8.PNG

Bilen har funkat klanderfritt sedan inköp.
Eftersom det börjar bli dags för besiktning så gick jag igenom bilen för att kolla att allt var ok. Det var det inte.
Främre parkeringsljusen var trasiga samt strålkastarspolningen kaputt!

P.g.a. att min bil har xenonljus så kommer man inte åt att byta parkeringsljusen från motorutrymmet. Man får helt enkelt lossa på innerskärmarna och byta dom den vägen.
När jag ändå hade lossat på innerskärmarna passade jag på att montera bort högtryckspumpen till strålkastarrengöringen.

Precis som jag läst mig till så hade kablarna ärgat av. Typiskt fel på denna bilmodell.
Jag fick ta fram Dremmeln för att få fram nåt att löda fast kablarna på! När detta var gjort dränkte jag halva pumpen med Tec7 innan återmontering.
pump.PNG.2e98bbd13aa8aeb6a3653d4ddacabb75.PNG

sprut.PNG.2a6ff446e8890e10c075f76b26f0883b.PNG

Nu  är det bara att boka tid till besiktning och hoppas på det bästa.

Har även börjar leta efter ersättare till mina 235/70-r17” Yokohama Geolander A/T-S.

Vad finns det för vettiga alternativ i denna samma dimension?
Har tittat på Cooper Discoverer AT3 Sport 2 och Nokian Rotiiva AT, men jag vill gärna ha fler alternativ! Shoot!

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Discoverer AT3 er ganske fine dekk, støyer lite og veldig behagelige å kjøre på.
Rotiiva slites ganske raskt i forhold til mange andre alternativer, men er myke og gode å kjøre på.

BFG AT er mye mer slitesterke, men også grovere med litt mer dekkstøy.

General Grabber AT2 er litt grovere enn Discoverer AT3, nesten på linje med BFG AT.
De er litt hardere i gummien også, en mellomting mellom de to.
GG har også et AT3 dekk som har finere mønster enn AT2, uten å bli så fint som Discoverer AT3.

Alle disse alternativene er gode dekk til forskjellig bruk.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret. 
Jag hade General Grabber AT3 på min förra Vitara och dom gillade jag. Tyvärr så finns dom inte i rätt dimension.

Jag tror inte jag får på större däck än 235/70r17" och då finns det inte så många alternativ (?).
Kan tänka mig att köpa 225/70r17 också, men helst samma dimension som jag redan har.

Edit: 
Kumho Road Venture MT51 finns som 225/70r17. 
 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, 016 said:

Nu  är det bara att boka tid till besiktning och hoppas på det bästa.

 

...och HÄR är man lite "50/50" kring hur Besiktningen kommer att reagera/notera kring att mina strålkastarspolare numera är BORTA på bilen, i och med ny stötfångare...  🤐

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Landmann said:

Var ett tag sen jag åkte i en vitara men är inte dom lite burkig? Blir nog mycket resonans med grovdäck  

Det är en japansk budgetbil så det är burkigt per automatik.

Min bil har redan A/T-däck och det låter inte så värst mycket om däcken.
Vinterdäcken är det värre med... speciellt i 90 km/h. Då låter det som en Volvo Valp kommer farande. :D 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bytte till mina slitna sommardäck idag. Känner dock att det börjar bli akut med nya däck!

1C0DB902-B871-4B14-B5F5-09AAC733429A.thumb.jpeg.29ea6fad55cd6578eac761fb129ad762.jpeg
Ett bakdäck är nästan helt blankslitet p.g.a. för mycket positiv camber. 😬

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Tog mig i kragen och beställde en uppsättning General GRABBER AT3 225/70 R17 till GV:n. Valde att gå ner lite i dim eftersom 235/70r17 är svårare att hitta om nåt går galet när man är ute och reser.  

Ska ta och titta på om det går att göra nåt åt cambern bak också innan dom nya däcken dyker upp.

general-grabber-at3.jpg.a66e70844eebf079109ada5e3e16740e.jpg
 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

I väntan på nya däcken har jag börjat fundera på hur jag ska göra med reservhjulet.
Det mest logiska är väl att köpa en takkorg/plattform och ha reservhjulet på taket.

En annan variant som ploppat upp är att modifiera en cykelhållare så det blir som en hitchgate. 
Vill hålla kostnaderna nere så tips mottages. Hur gör ni som inte har reservhjulshållare på bakluckan?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 016 said:

I väntan på nya däcken har jag börjat fundera på hur jag ska göra med reservhjulet.
Det mest logiska är väl att köpa en takkorg/plattform och ha reservhjulet på taket.

En annan variant som ploppat upp är att modifiera en cykelhållare så det blir som en hitchgate. 
Vill hålla kostnaderna nere så tips mottages. Hur gör ni som inte har reservhjulshållare på bakluckan?

Antar att du inte har reservhjul(s plats) som standard? 
Taket skulle jag undvika, ser coolt ut, men det är nog det enda "bra" med det, högre tyngdpunkt på bilen, meckit att ta ner och lyfta upp om det behöver användas, utsätts för solen onödigt mycket osv osv, men nöden har ingen lag, så är det enda alternativet som finns så kör på det.

Cykelställ som reservhjulshållare kan ju vara en idé, men jag hade undersökt maxbelastningen på cykelstället ordentligt innan, hjul väger ju fett mycket och ha ett sådant skakande på en plastkonstruktion kan nog förkorta livet för hållaren ganska rejält. 
Se Ronny Dahls video angående takräcken, (taget ur minnet så kan vara lite off) maxbelastning på väg är 100kg, maxbelastning offroad är 75kg (eller mindre), det är i vilket fall en avservärd skillnad på on/off-road belastning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...