Jump to content

Suzuki Grand Vitara 2,4

016
 Share

Recommended Posts

9 hours ago, Jockeiskogen said:

Ja usch vad tråkigt det hade varit om det hände ute på tur! Hur känns Grand Vitara annars jämfört med din gamla Vitara, framkomlighet osv?

Grand Vitara är en helt annan bil. Äldre konstruktion. Mer traktor än personbil jämfört med Vitara LY. Jag gillar den permanenta fyrhjulsdriven bättre samt att den har lågväxel. Har inte kört fast än, men det gjorde jag å andra sidan inte med min LY heller.  Det jag saknar är den pigga motorn, möjlighet att kunna köra mer mer aktivt (sport aktiverat = överstyrt) samt radar-farthållaren. Tyvärr så är Grand Vitaran väldigt trång. Det korta axelavståndet stjäl en hel del utrymme i baksätet. Vi får väl se hur länge jag har kvar  bilen. Har börjat titta på VW bussar, men fina, lågmilade exemplar med 4-motion och manuell låda är verkligen inte lätta att hitta. 

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Pratade med verkstaden igår och det verkar som jag har en fungerande bil till helgen! Wohoooo!

Kan säga att det är lagom utmanande att bara ha en liten elbil till hands när man har tre barn och en gård att ta hand om. Tur jag är pappaledig och slipper flänga runt så mycket :) 

…………………………………………………………. 

Uppdatering 6/10.
Fick ett samtal från verkstaden som var lagom kul. Svänghjulet är också kaputt! 
Det har gått väldigt varmt och slagit sig så det är utom räddning! Så nu blir det ett nytt svänghjul också. Old cars - what a joy 😀

Edited by 016
  • Like 1
  • Thumb up 2

• 2 weeks later...
On 10/19/2021 at 2:09 PM, Jockeiskogen said:

Skönt att se att det löste sig, låter tyvärr som att det kostade en slant!?

Men å andra sidan om du tänkt ha bilen ett tag är det en sak mindre att oroa sig för! :-)

Det kostade en slant men nu slipper jag oroa mig för kopplingen iallafall. :) 

Hade faktiskt planer på att köpa en VW Multivan 4-motion istället men nu tror jag att jag lägger ner dom planerna…

Kompletterar nog vagnparken med en Citroën 2cv när kassan är stabil nog. 

• Like 1

• Premium Member
19 minutes ago, 016 said:

Hade faktiskt planer på att köpa en VW Multivan 4-motion istället men nu tror jag att jag lägger ner dom planerna…

På ett sätt lite synd, har sneglat åt det hållet och småhoppats att någon här skulle dyka upp...

Men en 2cv i overlandingskrud ser jag fram emot. 😁 

image.png.b8a95e3280418bd1bf858a7bf2d42f75.png

• Like 2
  • Thumb up 1

2 hours ago, Norlin said:

På ett sätt lite synd, har sneglat åt det hållet och småhoppats att någon här skulle dyka upp...

Men en 2cv i overlandingskrud ser jag fram emot. 😁 

image.png.b8a95e3280418bd1bf858a7bf2d42f75.png

Vi får se hur jag gör med bussplanerna. Beror lite på hur övriga familjen känner för backpacking med bil. 😉

När det kommer till 2cv ska man inte tynga ner med en massa onödigt. Dom funkar fint (nästan) helt original. Lite verktyg, reservhjul, olja, tändstift och spade räcker gott. :)  
Jag säger som Colin Chapman ”simplify, then add lightness”  👍

9ADE97BE-6F55-4FF2-A81D-E44E3836DE8B.jpeg.8db6324679d12c8e98066b7c9fb9f526.jpeg

Edited by 016
  • Like 1
  • Thumb up 2