Jump to content

Hjälp och råd ang köp


Konny Johansson
 Share

Recommended Posts

Jag känner att efter läst, tittat och läst mer att min erfarenhet och kunskap inte räcker längre. Så jag hoppas att få vägledning här.

Läst så mycket så nu sitter jag och är osäker (igen), ska ner och kolla på en discovery 3 till helgen.

Känner ingen som har den erfarenhet som ni besitter här så därav att frågan kommer här, annars hade jag knackat på dörren och vi tagit denna diskussion

över en kopp kaffe istället. Allt är så mycket lättare när man "kan allt".

Sitter alltså och funderar på vilken bil jag ska köpa och tankarna går ifrån en grand vitara, prado, patrol, pajero, grand cherokee, freelander 2och en discovery 3.

Bilen kommer att användas till 80pct asfalt 15pct grusväg och 5pct "offroad", jag är ute efter en kapabel bil som är pålitlig då jag ska skjutsa fler än mig själv i den.

Budget ligger runt 70k. Har jag glömt något så fråga bara.

TLDR: Bilköp, 70k, 80pct "vanlig" bil resten "overlanding". Familjen ska få plats.

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Hei Konny og velkommen til forumet!
Discovery generelt er en kongebil! Den fikk mye mer komfort når man gikk over på Disco2, og også Disco3 og 4 er stappfulle av komfort. Med det menes det at det er romslige biler, med sterke motorer, et suverent understell for langkjøring, god lyddemping etc.

Ulempene med biler som Range Rover og Discovery er teknologien. Bilene er stappfulle av ledninger, kontaktpunkter, hjerner etc og ikke alt av dette eldes som god vin. Til tross for at det regner ganske mye i England har aldri britene skjønt dette med å bygge tette biler, så en viss grad av vanninntrengning får man uansett hvilken LR man kjøper. I tillegg er det lagt endel kontakter/skjøter til merkelige steder under bilen og i hjulhus, som naturligvis får problemer med vann og korrosjon etter endel år.
Legger man til at D3 er Body-on-frame, gjør det at feks turbo eller eksos fra turbo og bakover et stykke ikke kan byttes uten rammeløft, er man avhengig av å kunne skru litt bil selv før man går til innkjøp av en slik.
Dette er biler som trenger forebyggende service, ikke som en enklere japse der man kan fikse ting etterhvert som det ryker.

Normale feil på D3:
-feil på luftfjæring, enten lekkasjer i dempere, slanger eller selve tanken. Det kan også være gåen kompressor, eller nivåfølere, eller dårlig kontakt/ledningsbrudd.
-råtten eksos etter turbo

-bolter i understell som har grodd sammen og må skjæres i stykker for å demonteres
-dårlig registerreim eller pumpereim (i bakkant av motoren)
-fastrustet hengerfeste
-defekte EGR-ventiler (kan blendes på eldre modeller, må kodes bort på nye modeller)
-slitt torque-converter på automatkassa, gir vibrasjoner i svake oppoverbakker med lite pådrag (koster ca 30-40k å utbedre)
-lager på mellomaksel, gir også vibrasjoner
-elektrisk håndbrekk som tuller, enten fordi det ikke er brukt ofte nok og setter seg fast eller at det bråker og hyler
-strømproblemer, disse bilene krever mye spenning og dermed bra batteri og dynamo. Uorginale dynamoer fører ofte til følgefeil.

Og den viktigste feilen: havari på oljepumpen pga for svakt design på den, så pass på at den har den sterkere typen oljepumpe.

Her er en tråd fra den norske LR-klubben der en har foretatt rammeløft og litt utbedringer:
http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/98788-disco-3-bodylift-motorbytte-og-rammeoppussing/


Men når bilene virkelig virker, er de helt suverene! Utrolig fremkommelighet, fantastisk komfort og mye sjel.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du inget om hur pass van du är att reparera o fixa saker själv, eller inom vänkretsen. Jag tar hjälp, men det kostar alltid ett par kronor.

Som du ser på iKnutis inlägg så kräver en äldre bil en hel del. Jag tror att du i din budget bör planera för reparationer o utgifter på minst 15-20% av inköpspriset, inom 3 mån, i det prisintervallet och den typen av fordon. Annars riskerar du sätta dig taskigt till.

En annan mkt bra bil du kan söka upp är beg. Touareg från VW.

Lycka till !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, CampForCer said:

En annan mkt bra bil du kan söka upp är beg. Touareg från VW.

V6'an er en god motor, men sliter som alle VAG V-motorer fra 1989-2004 med oljelekkasjer og svetting. 2.5TDI er en kongemotor, en videreføring av den gamle rekkefemmeren fra 90-tallet. Automatkassen derimot, har en tendens til å bli dårlig i Touareg. Det første som ryker er ofte reversen.
Ellers har den også luftfjæring, og kan potensielt få samme problemene som D3.

Når det først er sagt, så er deler til LR fortsatt billige fra UK. Og stort sett er bilene lettskrudd, men man på altså påregne å skrue på gammel bil generelt og mer på gammel LR enn gammel Mitsubishi. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Konny! 
Helt oobjektivt säger jag Pajero V60 eller V80. Åker själv V80-07. Givet budgeten tror jag det är svårt att hitta något mer driftsäkert och komfortabelt som dessutom är riktigt kapabel när det blir stökigt. @iknutishar flera gånger redogjort för svaga punkter här på forumet så det är bara att söka lite:) Ska man ha det så driftsäkert och kapabelt som möjligt får man nog slanta upp lite till och köpa Toyota.

Med det sagt känner jag personligen att det inte är vad jag egentligen vill ha. Det saknas liksom lite själ i bilen och känns inte så kul men med begränsad budget är det dock ett förnuftigt val. 
Skatten är ganska saftig på dieselbilar i den här storleken och årsmodell men jag tänker att man kan betala högre skatt ganska många år innan man är uppe i pengarna en nyare kostar.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tackar för bra svar.

Fick mig att tänka om en del, så det blev ingen LR utan jag kollar mer åt pajero hållet istället. Jag är inte direkt van att skruva i bilar men jag är heller inte rädd för att lära mig, dock med det sagt så börjar jag hellre med något lättare än att t ex försöka mig på att laga en växellåda eller dylikt som första projekt. Någon som vet hur diselskatten på nya bilar funkar? Oklart om det är 2018 som är "satt i sten" eller om alla bilar efter x antal år blir billigare? Vilka tillverkare samt modell är bra/bättre? Toyota är ju världskända för att vara grymt bra, ser också många lovorda Suzuki (grand vitara?) och Mitsubishi. Min tanke/dröm är att kunna ta med familjen på en eller flera veckors resa och "bo ur bilen", tanken är mer åt "overlanding" hållet då bilen kommer att brukas flitigt på ganska dåliga vägar och "långt" ifrån samhället.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du seriøst vurderer LR videre, bør du opp på nyere utgaver av Discovery4. De er noe mindre plaget enn D3 enda, men feilene kommer sigende etterhvert som bilene blir eldre. :) Uansett krever LR at eier kjøper diagnose-apparat og følger opp bilene med forebyggende service i større grad.


Pajero fikk et stort løft høsten 2009; gikk da fra 170hk til 200hk, og fikk flere nye detaljer både innvendig og utvendig. Ny 5-trinns automatkasse med mindre støy og vibrasjon.
Den fikk så en mindre facelift igjen i 2012, ny grill og ny støtfanger. Oppgradert fjæring, og motoren fikk mindre utslipp (euro5).
Ny stor facelift i 2016 med "ny" motor: 190hk, ny grill, ny støtfanger, nye tåkelyter, LED frontlykter og små interiøroppgraderinger.
 

Generelt kan man si at det går et skille ca 2009-2012 på de fleste produsenter. Da måtte "alle" gjøre noe for å få ned utslippene på bilene pga strengere EU-krav, og de fleste biler etter dette har både diesepartikkelfilter og flere også adblue faktisk. Det ble også mer og mer populært med canbus i bilene, noe som ofte gjør det vanskeligere å bytte ut orginal spiller i bilen, eller ettermontere lys. Suzuki sine dieselmotorer fra 2000-tallet er ikke spesielt bra, 1.9 literen som sto i eldre GV er en PSA-motor, mange har opplevd havari på 2.0TD'en fra starten av 2000-tallet. På slutten av 90-tallet brukte de en 2.0TD fra Mazda som fungerte helt greit, men bensinmotorene er bedre. Nyere Suzuki har jeg ingen erfaring med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en tidligere eier av en 2007 Suzuki Grand Vitara (utgaven fra 2005 til 2014) så kan jeg skrive litt om disse da jeg har lest meg opp en del på disse og har mine egne erfaringer. Min hadde 1,9 diesel motoren fra Renault dette er i grunn en god motor men i Grand Vitara anbefaler jeg å unngå denne da denne motoren står i disse feil vei av hva den er konstruert for å Suzuki vil jeg si gjorde mye rart for å tilpasse motoren til disse bilene. Å enkelte ting på motoren som oljefilter, termostat osv er veldig vanskelig å komme til. Disse ser også ut til å ofte få turbo havari rundt 200.000 km noe som igjen medfører oljeforbruk å har mulig en sammenheng til at flere av disse har fått motorhavari. 2 liter bensin ser ut til å være veldig god å problemfri men har sett flere registerkjede havari på disse så ved kjøp av bil med den motoren ville jeg byttet kjedet raskt etter kjøp. 2,4 liter bensin har etter hva jeg har lest problemer med at motorblokka kan sprekke. Og en siste ting med disse understellet fjæring osv er ikke veldig robust konstruert sammenlignet med eks Pajero/Landcruiser noe som også gjør heving av disse en utfordring er mye info på nettet om dette. Bortsett fra dette så er dette greie biler med overaskende god plass for størelsen og er mye bil for pengene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...