Jump to content

El-anslutningar


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Då jag nu gjort små ful-kopplingar tillsv är behovet stort att snygga till och göra det BRA till våren.

Till detta tänkte jag för elkopplingar utsida bil (främst ljus) göra det mesta snap-On/Off med s.k. DT-kopplingar.

Har någon här satt samman kablage o DT-kontakter?

Var köpte ni lämpligen bra sådana?

Crimp-tool?

Vad bör man ha, 2,4 eller flervägs?

Tror jag satsar på blandat 2 o 4-vägs.

Amazon har en hel del, men har någon lokal firma bra saker?

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning om vad DT-kontakter är :) men som ett allmänt råd jag snappat upp på flera ställen på Youtube, använd inte delbara kopplingar för utombils-montage, de kommer bara att ärga/rosta.
Koppla ihop lampor och annat fast 👍

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har kopplat lite med DT-kontakter, både på Jeepen och på Hannas jobbil.

De känns väl tätade men crimpningen kan vara lite trixig.

Jag köpte Crimptång på Biltema men det finns så klart bättre alternativ, en bra tång är viktig.

I grunden håller jag med @MrWIB, dvs undvik skarvar och kopplingar utan sträva efter lödda skarvar täckta med limmande krympslang, men inland vill man ju ha möjlighet att dela.

Begränsningen jag sett med de DT-kontakter som följt med vissa lampor att stiftdiametern och därmed möjlig kabelarea är för klen om det gäller strömkrävande  applikationer.

På LED-rampen till Hannas bil fick jag klippa bort kardeler för att kunna få in dem i stiften innan crimpning.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Lars 9k said:

Begränsningen jag sett med de DT-kontakter som följt med vissa lampor att stiftdiametern och därmed möjlig kabelarea är för klen om det gäller strömkrävande  applikationer.

På LED-rampen till Hannas bil fick jag klippa bort kardeler för att kunna få in dem i stiften innan crimpning.

Japp - det är en av sakerna jag noterat kan dra ner prestanda. Finns olika storlekar, som 12, 16, 20 osv.  Inte räknat om vilken area i mm det blir.

 

24 minuter sedan, MrWIB said:

men som ett allmänt råd jag snappat upp på flera ställen på Youtube, använd inte delbara kopplingar för utombils-montage, de kommer bara att ärga/rosta.

Korrekt!  :-)   Men ibland vill man lita på ny teknik    :-D 

Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2021 at 6:54 PM, Lars 9k said:

Annars får du gå för lite seriösare prylar som jag har goda erfarenheter av.

https://www.elfa.se/sv/kabelhylsdon-poler-amphenol-industrial-ms3106f-10sl-4s/p/14446019?q=&pos=5&origPos=5&origPageSize=50&track=true
 

Dock inte så billiga!!

Porr!! *bokmärk för framtida behov*

 

Swedol har en ganska tillfredställande avdelning med fordonsel vilken jag kan rekommendera. Den har du både i Sisjön och vid Stigs Center. 
Jag skulle kört på DTP-kontakter som är en kraftigare variant av DT.

Glöm inte att lägga allt i skyddsslang också så blir det sådär extra fränt.
På bilderna (då jag satt 3 timmar ovanpå takplattformen, aj..) så lödde jag skarvar men har också hört att skarvhylsor är bäst i fordonsapplikationer då vibrationer kan skapa påfrestningar på lödningen. Mjuk koppar/alu möter hårt tenn - något sånt...

DTP Hane: https://www.swedol.se/dtp-kontakt-2-pol-haneel-19802.html
DTP Hona: https://www.swedol.se/dtp-kontakt-2-pol-honael-19803.html

IMG_6578.thumb.JPG.e75d4b1ed9a6c68ba29b3129561baf85.JPG

IMG_6579.thumb.JPG.11cf0d93946762a5e2227765bb0a2adc.JPG

IMG_6580.thumb.JPG.f417089d206b398a8c693efe6df93ba4.JPG

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2021 at 2:01 AM, Dahl said:

Swedol har en ganska tillfredställande avdelning med fordonsel vilken jag kan rekommendera. Den har du både i Sisjön och vid Stigs Center. 
Jag skulle kört på DTP-kontakter som är en kraftigare variant av DT.

Hahaha

ja, det är lätt att fastna på sådana sidor, och sedan har man många timmar på plattformen :) 

Just de timmarna har jag svårt att finna tyvärr :/ 

Perfekt!  Jag undrade vad det var för skillnad på just DT o DTP. Då blir det något av de bättre som rekommenderades här. DTP eller de @Lars 9k nämnde.

Grymt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vid permanenta skarvar så kör jag en lödhylsa och sedan en krympslang efter det. Glöm inte att dra på krympslangen innan lödhylsan och att den ska vara lite längre än lödhylsan. 

Värm försiktigt och sakta på tennet för det tar ca 10 sek för den att smälta ihop kabeländarna. 

Då får du en skarv som håller lika länge som kabeln 👍

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...