Jump to content

13-16/5, Följ med på Vårtur i västra Götaland, Kristihimmelfärd (fullbokad)


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Fullbokat för stunden. 7-10 fordon anmälda.
 
En fyra dagars tur som sträcker sig genom ett prunkande västra Götaland.
Alla bilar välkomna. Alternativa vägar finns om problem uppstår med framkomlighet. De som kan får gärna ta med lite ved. Camps anpassas så att alla deltagare kommer fram dit.

Kommunikation: PMR446, kanal 6; 446.06875 MHz
UFA (startpunkt) 57.67747, 12.02597  Pendelparkeringen Delsjömotet. Avmarsch 10:00
 
https://www.gaiagps.com/public/OPnYB3u3J34LofdJKNdZ8MEE
Läs gärna beskrivningen nedan så förstår ni kartan bättre.
 
Kortare lunchstopp när det passar. Går in i camp mellan 16:00 och 18:00. Avmarsch senast 09:30 på morgnarna. Avslut; fri tid under söndagen. Allt nämt ovan är flexibelt.
 
Just nu fem anmälda fordon via annan intressesida. Och tre här på o.nu.
(Detta inlägg uppdateras vid förändringar. Förändringar kommer även nämnas i flödet.)
------------------
Tilltänkt spår är uppdelat i fyra delar. Ännu inga fastslagna camps då jag tänker att det är svårt att förutspå hur långt vi kommer var dag. Men jag skulle tippa på att camp 1 blir ca vid Gislaved, camp 2 ca vid Halmstad och camp 3 cirka vid Markaryd.
 
DEL 1. Brun linje.
Spåret börjar i de bebyggda utkanterna av Göteborg för att första dagen, främst via asfalt och grus, ta oss djupare in i landet. Ev kan vissa sträckor bjuda på greeenlaning och kanske vissa sträckor som kräver 4x4. Sträckan är ej rekognoserad och kan således bjuda på överraskningar, med bommar och förbudsskyltar.
 
DEL 2. Röd linje.
Här följer vi den nya sektionen av TET; TET-S Section 1b. Enligt erfarenhet är TET huvudsakligen grusväg, men det kan bjudas på både asfalt, greenlaning och någon kortare snutt med 4x4.
 
DEL 3. Svart linje.
Tanken är att den inkluderar ett par kilometer sandstrandskörning, för att sedan längs med Hallandsåsen leda oss in mot TET-S Section 1a.
 
DEL 4. Lila linje.
Här kommer vi till det östra alternativet på södra delen av TET-S. Tanken är att vända huven mot norr. Del fyra är en "om vi hinner och så långt vi har lust-sträcka". TET bjuder här återigen på skogslandskap med mycket grusväg, en del asfalt och om jag minst rätt också faktiskt hyffsat mycket greenlaning.
Edited by Jonas Andersson
Uppdaterat antal deltagare igen.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Jonas Andersson changed the title to 13-16/5, Följ med på Vårtur i västra Götaland, Kristihimmelfärd
  • 4 weeks later...

Ytterligare två fordon anmälda. R/t till covid-19, att det ska gå att hitta camps som rymmer alla fordon, respekt för markägare osv. så anser jag att turen är fullbokad nu.

Sidste mand til mølle var så @ScandinavianVisuals plus kamrat med fordon. Dvs nu är det åtta fordon. Skulle någon annan verkligen, VERKLIGEN JÄTTE GÄRNA  🙏 vilja följa med ut över dem vi redan är så skriv till mig så tar vi oss en funderare.

Edited by Jonas Andersson
Odiagnostiserad dyslexi?
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Jonas Andersson changed the title to 13-16/5, Följ med på Vårtur i västra Götaland, Kristihimmelfärd (fullbokad)
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Då är det en vecka kvar till en kanske i varje fall initialt regnig vårtur. 😃 Se nu till och få monterat era markiser och lasta in presenningar ni som har. 🌦 Jag kommer se över kartan något under dagens em/kväll, men tänker sedan att det som är utlagt gäller. Självklart så tar vi dagarna som de kommer och anpassar efter vad vi känner för. Påminner om att turen ej är rekognoserad och att det kommer att bli överraskningar både pga. skyltar, bommar och vägbeskaffenhet.
 
Det kommer att finnas möjlighet att proviantera, fylla vatten och bränsle undervägs. Vi rör ju oss ändå i södra Sverige. Men det är tacksamt om ni har fyllt på förråden ordentligt inför resan så att dylika stopp undviks. Det tar sån tid när alla ska ha en glass, gå och sitta på tronen en stund osv. 😎 Om det nu blir ett måste så kanske ni kan sticka av efter vi har kommit till camp de respektive dagarna. För egen del klarar jag nu fyra - fem dagar utan att fylla på något som helst. Och då är det utan att snåla med batterier, mat, vatten och bränsle. 🤪 (Om inte frun ska duscha.) Snålar vi så klarar vi lätt det dubbla.
 
Ekipaget som har utlovat att komma med en mycket spännande bo- och kökslösning kommer... Men förmodligen utan den spännande lösningen, r/t covid har leveransen blivit försenad med flera månader och det sista jag hörde är att det hänger på håret om de får sin "bunker" innan Kristi Himmelfärd. Hur som så har de kraftigt modifierat sin bil sedan senaste turen de var med på, så ett Mad Max bygge kommer finnas att beskåda. Nåja. I vart fall en bil med allt overlanding/offroad bling bling som ser fränt ut i drive-in'en på Gyllene Måsen (McDonalds).
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etapp 3 har krånglat lite i GAIA och hoppat ut på en landsväg. Jag har nu raderat hela den och lagt in den igen. Så nu ska det vara en definitiv slutändring. Fortfarande samma länk till karta och visa få POI. Har jag någon tid över i dag kan det vara att jag gör lite ytterligare rekognoscering på kartan och lägger in potentiella baser. Men annars så ska spåren vara fastslagna som jag sagt tidigare.

Jag tycker att GAIA är enormt resurskrävande i datorn och att det ibland ändrar om i spåren efter det at man har lagt dem. Överväger att byta primärt ruttplanerarprogram till något annat alternativ. Förslag? Det ska helst fungera på både dator och iPad/iPhone, och synka automatiskt via inloggningskonto.

Link to comment
Share on other sites

Vad trist när det det krånglar med tekniken, i onödan. Inte bra när man lagt energi på att ta fram spår och POIs.

Jag vet jag nämnt det tidigare, men TopoGPS, är smidigt och jag har aldrig tappat data. Det synkar mellan enheter via iCloud, och man kan även kopiera alla data via Dropbox och annat, samt köra som backup dit.

Önskar er en bra tur!   Ta många bilder!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 11.5.2021 at 10.54, CampForCer sa:

Vad trist när det det krånglar med tekniken, i onödan. Inte bra när man lagt energi på att ta fram spår och POIs.

Jag vet jag nämnt det tidigare, men TopoGPS, är smidigt och jag har aldrig tappat data. Det synkar mellan enheter via iCloud, och man kan även kopiera alla data via Dropbox och annat, samt köra som backup dit.

Önskar er en bra tur!   Ta många bilder!

TopoGPS går inte att köra på dator om jag förstått rätt...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...