Jump to content

Fel växling Pajero 2016


Christofer Harlegård
 Share

Recommended Posts

Så har våren kommit och äntligen fanns en lucka att köra tur på lite grusväg i skogen. Självklart måste man lägga i 4wd, och i min iver slängde jag i 4hllc med D växel i och knappt stillastående, kanske varför det funkade... den gick i alla fall i och jag körde på. Senare när jag skulle lägga ur växeln följde jag procedur men, resultatet blev att allt slocknade och diff symbolen blinkar, efter lite växlande, backande, omstart m.m. ser det ut som på bilderna, dvs ingen förändring. Vi tog oss hem och det känns som att diff är ur och det bara drivs på bakhjul, jag valde att behålla växelväljaren i 4hllc då det var senaste fungerande växel? Nu undrar jag om någon vet hur jag åtgärdar detta?

37389E23-F4D3-49DF-B77A-710D747F68E9.jpeg

BFF0EF7E-AB7F-4687-AEF0-2D800657E76E.jpeg

Edited by Christofer Harlegård
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det kan underlätta om du skriver vad det är för en bil det gäller.

Står det inte i manualen hur man skall göra när man manövrerar fördelningsväxellådan och spärrarna.

Skiljer mellan olika bilar liksom vilket ”skydd” det finns för felandvändning.

På min är det bara ren mekanik och inga elmotorer som kan strula, däremot krävs ”rätt” handlag på en gammal Jeep för att överhuvudtaget kunna få i resp ur lågväxeln.

Link to comment
Share on other sites

Såklart! @Lars 9k Jag var helt inne i mitt missöde att jag glömde en väsentlig detalj. Jag kör en Mitsubishi Pajero från 2016 vilken är en 3.2 diesel motor. Jag tänker att det är relativt mekaniskt i de två llc växlarna men, har aldrig hört eller känt dem gå i eller ur.

Manualen säger att jag skall uppsöka verkstad, vilket jag får göra på måndag om det inte finns alternativ?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
17 minuter sedan, Christofer Harlegård said:

Manualen säger att jag skall uppsöka verkstad, vilket jag får göra på måndag om det inte finns alternativ?

Jag tänkte närmast på manövrering, dvs skall bilen rulla, drive vara i etc.

 

Är ju troligen en elmotor som  manövrerar i stället för spak.

Kolla säkringar när du läst på HUR du skall göra  om det då fortfarande inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, växelspak skall vara i N och bilen stillastående när jag lägger i Hlc växel men, jag misstänker att jag hade lite tur när jag lade i den då jag hade D ilagt och bilen rullade pyttelite samtidigt. För att koppla ur gäller samma förfarande, N och stå stilla sedan rulla Försiktigt till lampor slutar blinka och rätt växel syns i display. 
Enligt instruktionsboken skall man, stänga av bilen och starta igen när man får det meddelandet jag har i displayen och hjälper inte en omstart ska man söka hjälp få det kan vara problem med transfern. 
Jag tänkte dock att innan jag åkte och bokade tid och eventuellt fick betala dyra pengar att det kunde vara värt att se om någon här på forumet upplevt liknande bekymmer och hade lite info eller eventuell lösning?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Låter vettigt.

Då ser jag googlande (eller tips från @iknutis) som bra  alternativ! ;)

Men jag skulle kollat vad som manövrerar fördelningslådan och sen om det fungerar, ex elmotorer som skall påverka länkage, själva länkaget eller säkringar, etcetera. 
 

Hoppas det löser sig!

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dersom sperre bak, på senter og lavserien blir sjelden brukt, har de en tendens til å bli trege.

Du ødelegger ingenting om du låser senter med girkassen i D og bilen rullende i under 10km/t.

Men nå som sentersperren din er på, bør du unngå å kjøre lange turer på asfalt. For å få den av, setter du spaken i 4H og kjører bilen litt på grus. Bytt mellom å kjøre fremover, bakover og svinge masse. Plutselig løsner den igjen, normalt. ;)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det er elektrisk innkobling av sperrer på Pajero, det som styrer sentersperre og lavserie er en rekke med motorer/kontakter på siden av girkassen. Er sjelden det er noe problem med kontaktene, men du kan jo sjekke det for sikkerhets skyld. Du skal se de ganske enkelt når du legger deg under bilen, husker ikke hvilken side de er på.

Min første Pajero slet veldig med treghet i systemet, tilogmed fra 2h til 4h.

Men etter å ha skiftet daglig, var det aldri noe problem så lenge jeg hadde bilen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar detta bli en historia, och så här långt in i berättelsen...
I enlighet med @iknutisordination for jag ut på grusvägarna och rattade. Efter ca 0,5 timmes körning med mycket svängar, backningar, kombinationer och växlingar körde jag till slut hem, lite besviken. Kröp under bilen igen och pillade på kontakterna, och försökte mig förstå. Vad jag än gjorde, eller inte gjorde så fungerade det. Startade bilen och 4wd var i, körde ut och växlade runt bland alla växlar. Både hörde och kände när de olika lägena gick i och ur, så jag körde och växlade i och ur, motionera tänkte jag tills plötsligt, fastnade allt igen! Där är jag nu... cdiff olja verkar vara i nivå vad jag kan känna och verkar relativt ren vad jag kan se, kontakter sitter fint och allt som ska sitta fast verkar sitta fast...

fortsättning följer!

  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

Oljenivået har ingenting med dette å gjøre, ikke kvaliteten på oljen heller.

Det skal visstnok være mulig å ta ut motorene og gjøre de ren, men det har jeg aldri gjort.

Men hvis jeg har forstått deg rett løsnet det plutselig, for så å sette seg igjen?

Ikke unormalt det heller. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jäkla modernt nippon pippon!!!!

Tacka vet jag en rejäl spak(som också kan strula)! ;)

Känns ju i alla fall som du är inne på rätt spår.

Kan motorerna bli ”överbelastade”  och lösa ut säkring eller som jag skrev innan kanske ett styrrelä.

Annars får du väl ta en ny runda när allt svalnat. 
 

@iknutis kan man mäta på motorerna eller de styrs av lägesgivare?

Link to comment
Share on other sites

Ja @iknutis, allt blev som vanligt för att sedan åka tillbaka igen, en glimt av glädje 😄 Senaste nytt från underredet är att jag skall kolla vaccum solenoiden m.m. Hittade den här texten vilken kan vara värd att undersöka lite https://4epikanini.webs.com/gen3pajero4x4system.htm

Behöver få upp bilen lite så tänker investera i två ramper i morgon, lossa plåtarna och kolla närmre på de främre delarna. Jag vill gärna lösa detta på egen hand utifall jag stöter på samma eller liknande i framtiden

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Ok, det är ändå bra att höra dem tankarna, eventuellt körde jag lite för snabbt mellan växlarna varpå den helt enkelt satte sig igen. Jag lägger lite mer tid på att försöka köra loss problemet...

Jag kan känna att bilen är lite för ny och körd för fint för att behöva ha trasiga delar men, man vet aldrig och det är kul att lära sig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo gjerne at den er kjørt for fint. :)
Når jeg kjøpte min første, kunne eieren fortelle at han aldri brukte 4H.
Med andre ord har han heller aldri brukt 4HLC eller 4LLC heller..

Så det måtte jobbes litt inn, og det tar gjerne noen sekunder for hvert steg man kobler inn eller ut. Så ikke ha det travelt, det gjør bare vondt verre.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har turen att ha möjlighet på jobbet att kunna koppla upp bilen mot dator och läsa felkoder, det gick visserligen inte att läsa av växellådan men, det var ändå gott att få veta att det inte finns några, felkoder alltså. Lite irriterande också då jag lagt ytterligare en lång runda för att försöka få loss den och bilen åter till sitt vanliga själv.

En strikt regim skall nu planeras upp för att motionera diffarna regelbundet!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att diffen inte ligger i, osäker om 4h är aktiv dock men körning på asfalt känns bra och inget slirande eller hackande el. dyl. i skarpa kurvor. Dock blinkar lampan på oförtrutet vad jag än gör... Läste att man kunde nollställa systemet genom att plocka loss minus kablarna från batterierna och vrida tändningen. Sedan koppla på och då hade man nollställt systemet. Är det någon som vet eller har någon tanke kring att testa denna lösning? 

Link to comment
Share on other sites

Dersom girspaken står i 2H, senterdiff-lampen blinker og bilen ruller fint i sving, står den sikkert fast i 4H.
Noe som går helt utmerket og er ikke farlig på noen måte.

Dersom den IKKE står fast i 4H, men faktisk er i 2H men lampen blinker enda, da tyder det på sensorfeil på kassa.
Evt dårlig kontakt. Men dersom det er sensorfeil, skal du fint kunne skifte mellom de forskjellige modusene, og du skal kjenne på bilen at du skifter inn og ut av lavserie feks.

Så finn deg en grusvei, la girspaken stå i 2H og se om du lager to eller fire spor når du spinner. :)

Å koble av batteriene i 10-15 minutter resetter alle elektroniske systemer i bilen, å skru på tenningen gjør ingenting. Du kan godt koble av strømmen og se om det hjelper.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu! Har det hänt lite mer, strömmen kobblades ut och det hjälpte inte. Tyvärr. Efter en del spurtar på dåliga grusvägar (inte allt för stort svängrum i Lund med omnejd...) kunde jag konstatera att den ligger i 2wd. Eftersom man är nyfiken och gärna vill lära sig fick jag nu lyft upp bilen lite och öppnat till 2-4 wd... mojjen!? Den sitter som berget, och det är vacuum i slang på kortända men inte på den som pekar bakåt i bilens riktning. Där finns fett, väl placerat utom räckhåll för armen. Antingen tänker jag att något i vacuum systemet (typ kontakten under luftfiltret) bråkar eller att armen bara sitter fast.

Får se hur jag går vidare?

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Den ser bra ut, kostade bara 699 i Sverige 😊. Tack för tips @iknutis, tror även jag kommer investera i en sådan. Jag fick smort upp armen och växlat mekaniskt genom att lossa från fästet, jag ligger i 4H inser jag ( var kanske därför jag hade problem att sprätta loss 😁). Dock vill inte bilen skjuta armen från spaken så problemet kvarstår. Dock kan jag nu nog beställa mig den där kontakt biten som sitter under luftfiltret och byta. Det finns en sannolikhet att den inte fungerar korrekt och det verkar inte vara ett helt ovanligt fel. Jag har för mig den är hyfsat billig så det kan vara värt att byta. Sagan fortsätter, min kunskap ökat markant, än så länge känns livet bra 😆

C6652B9B-0FA9-447A-A525-3A06A0F0FDB2.jpeg

F59AB1B2-CD20-402A-9BCD-403D76290656.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...