Jump to content

Fel växling Pajero 2016


Christofer Harlegård
 Share

Recommended Posts

On 5/25/2021 at 10:49 AM, iknutis said:

ABS-systemet til Pajeroen har ingen innvirkning på Superselect heldigvis. :)
Et verksted burde jo rimelig kjapt finne ut om det er vakumen som er problemet. Det kan selvfølgelig være solenoidene som tuller, de har du ikke prøvd å bytte?

Jo @iknutis , då det inte hjälpte ska jag nog sätta tillbaka originalet då jag satte i en kopia men med senaste info känns det inte som problemet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte mig en liten uppdatering.

Bilen har fortsatt nöta mycket asfalt och vad jag finner intressant är att vid ca 3 tillfällen, sedan senaste posten, har växellådan återställt till normalläge. Det gav mig tillfälle att testa mellan 2h och 4h, vilket fungerar exemplariskt. Efter en eller två dagar av detta tillstånd blinkar plötsligt allt för fullt igen vid start. Det är vid efter ett stopp och bilen startas igen som förändring sker. Även antispinn indikerar nu om jag tolkar det rätt både att den är aktiv och igång? bägge är i iallafall tända. Givet är fortfarande att jag lägger i 4hlc, går fint men, så fort jag lägger ur så går den ur men så börjar allt blinka så, inget nytt där. En slutsats jag tycker mig kunna ta är att den hoppar rätt efter ett par timmar på motorväg...

Hur som helst, i morgon kväll lämnar jag in bilen och på tisdag hoppas jag på besked... och fullt fungerande bil om allt vill sig väl. Jag är väldigt nyfiken på vad dem kommer fram till på Bilteknik? Det kommer även vara avgörande för vidare utveckling av bilen. Efter "överlevnads helgen och bra samtal med bl.a. @Lars 9k har jag beslutat för att investera i ett roofrack, 270 awning, at däck, stål stötfångare fram och bak (hittat från topdelar.se som känns enkla och bra?) och en 2" höjning. I nämnda ordning beroende på var reparationen kommer kosta vet jag hur långt jag kommer denna gång. 

IMG_4990.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som elfeil da ja.

Jeg hadde en sporadisk feil på ABS/Tractioncontrol på Discoen og den kunne komme rett etter oppstart av bilen, før jeg hadde kjørt en centimeter.

Forsvant når jeg byttet dynamo, så det var tydeligvis lav spenning som gjorde det..

Link to comment
Share on other sites

Ja, hoppas mest dem hittar det snabbt och billigt 😁

Med tanke på din Discovery @iknutis måste jag rekommendera:

 

Den är sevärd för mer än modellen. Dem hanterade problemen på ett väldigt konkret sätt tycker jag i de tidiga tävlingarna medan man sakta  med åren blir lite mer, säkerhetsfokuserad? Sista är inte ens Discovery och då har det gått helt utför. Men tjena vad dem ger de bilarna stryk och dem bara fortsätter jobba. Coolt.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Håll lite på beställning från Topdelar. Jag har beställt en höjningssats därifrån till min. Än så länge är det bara lite försenat och egentligen inget konstigt med tanke på Corona osv. men jag har en liten känsla att det eventuellt inte är så bra att handla därifrån. Återkommer i ärendet:)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Så var bilen klar hos doktorn och diagnosen blev C1456. Dvs strömfel på styrdonet till fyrhjulsdriften. Klapp på axel tilll alla som gissade på elfel :)

Tyvärr var det inget Bilteknik kunde åtgärda Så, ny tid bokad hos mmc 7juli. Dem lär göra en egen felsökning men förhoppningsvis börjar dem i rätt ände OCH klurar ut att fixa problemet i rappet!

Fortsättning följer... 

IMG_5184.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hepp,

Allt hamnade i lite träda men, slutresultat, kommer bli, att mmc i Malmö hittade fel på två sensorer. Eftersom jag kan ta det på försäkringen blir skillnaden i pengar vid det här laget försumbar mot att laga det själv så, 9 augusti blir det operation. Vilket ger mig ett helt år att förbereda för att kunna delta en bit i sot nästa år 😀. Väldigt fint och lockande skildrat @Lars 9k 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Låter bra!

Kul att du blivit sugen på att köra lite mer utanför vägen. Var rädd att du blivit avskräckt i Osby. ;)
 

Det kan kanske bli lite fler testkörningar innan, i samband med SORK eller Hästvedas träffar.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen!!! Nu kommer regnet! Så är bilen fixad också ja. Alla växlar går i och ur otroligt fint, säkerligen inbillning men aldrig har det känts så smidigt. 
Då det verkar finnas en mening med det mesta så har jag ändrat min prioritering av uppgraderingar ( även om det kommer dröja ännu lite till tyvärr 😞) Så första prio nu blir däck och stötfångare!!! Till dess får jag halka runt bäst det går och kanske kör jag sönder stötfångaren och blir tvungen att byta 🧐. Sidestepsen skall också bort därefter och ersättas med någon rail/ rör typ… Sen kommer nog höjning och bekvämligheter. 
Inget ont som inte har något gott med sig brukar jag tänka och ett lågt kassaflöde ger möjlighet att låta hjärnan jobba lite extra?!

Funderar (borde är nog egentligen mer rätt 😁) på att bygga egen stötfångare? Någon som har lite mått eller ritning?

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tänkte denna tråd är lämpliga att fortsätta med nya berättelser. Nu är det kul att dela med sig av saker man gjort då jag själv finner det lärorikt att kolla andras, alltså dags att dela med sig.

Igår hände det, hade till och med svårt att sova natten före, lite youtubande för att få hjärnan på rätt spår och mentalt planera....

IMG_6360.thumb.jpeg.846337702fb98030486d4affddd4ebbf.jpeg

Japp, dags att byta till vinterdäck!

Passade samtidigt på att byta dämparna också :) Eftersom jag jobbade fick jag så vänligt hugga in när tillfälle gavs under dagen.

IMG_6362.thumb.jpeg.d53e37efd59b2ab72a2a4099f7849a9f.jpeg

Lyckligtvis valde jag att börja med framdämparna då dem var mest komplicerade och det var mest arbete att komma åt dem, ett beslut jag under småtimmarna var mycket nöjd med.

IMG_6365.thumb.jpeg.65d696946b19888fd962ddc95b01ab7c.jpeg

IMG_6367.thumb.jpeg.d848bc90b40f70ef69448fec52674989.jpeg

IMG_6369.thumb.jpeg.cf28fe901e3b20c725006007b447f4af.jpeg

Första är alltid värst och det blev ett och annat omtag... Skönt att ha möjlighet att vara på en plats med resurser och utrymme då. Första till slut på plats och halva dagen gått 😮 Dock kände jag mig positiv och efter en del pauser, frivilliga och ofrivilliga, kunde nästa sida påbörjas. Där var egentligen den, lyckligtvis, enda platsen jag stötte på riktiga bekymmer i form av ena bulten till styroket hade satt sig i hylsan. Så den kunde varken värmas eller smörjas ut. 

IMG_6387.thumb.jpeg.969643927e2a2136fd9ab9d101e61e20.jpeg

IMG_6372.thumb.jpeg.01dd753de75b820d2658f5643a865860.jpeg

Framdelen nästan färdig, bara återställningen under huven kvar.

Nu har klockan dragit iväg och både middag och efterrätt har inmundigats, samt har jag fått, mer eller mindre frivilligt sällskap och stöttning vilket uppskattas när man börjar bli lite seg och glömsk. Dags att ta sig an de bakre stötdämparna så man kan gå och lägga sig innan väckarklockan ringer.

IMG_6373.thumb.jpeg.08cd717ca530948d336506bae36060e3.jpegIMG_6375.thumb.jpeg.49e203c5fc1d9e741688b154ee210b78.jpegIMG_6379.thumb.jpeg.3aac76f316a3cd5b26f60f1f6ade83c9.jpeg

En liten extra resurs håller koll på placeringen under bilen men det gick väldigt smidigt med dem sista och plötsligt var bilen klar! körde den fram och tillbaka så hjulen satte sig rätt och fick, av mina hjälp kommenderade informationen att den nu var 65 mm högre än i morse. Det blir till att ta i lite extra och nästan hoppa in, inte van vid höjden ännu, fotsteget kommer äntligen till nytta på allvar :D

IMG_6378.thumb.jpeg.180b2cd3e873b7aa21021fd4667008d2.jpeg

IMG_6381.thumb.jpeg.b4b0064c6523f3ef52c3ed9d91b254b0.jpeg

Ut på provtur, känns bra, något lite svajigare men då på ett bra sätt :) Fick en tur på motorvägen också och då passade jag på att väga bilen när den ändå var relativt tom, så nu har jag en bra utgångsvikt om jag blir nervös någon dag. Tid till hjulinställning passade jag också på att beställa för säkerhets skull. Nästa projekt nu blir att hitta tillfälle att komma ut på småvägarna och känna lite gung, grus och lera!

IMG_6391.thumb.jpeg.1bbc83c1e64494748ad0a39b642bc61b.jpegIMG_6389.thumb.jpeg.528b54a68590dfab25e7433e08692b53.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
29 minuter sedan, Christofer Harlegård said:

Tänkte denna tråd är lämpliga att fortsätta med nya berättelser. Nu är det kul att dela med sig av saker man gjort då jag själv finner det lärorikt att kolla andras, alltså dags att dela med sig.

Du kan ju be moderator @Andreas.E flytta tråden till Garaget och sen byta namn.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Christofer Harlegård said:

Japp, dags att byta till vinterdäck!

Passade samtidigt på att byta dämparna också :) Eftersom jag jobbade fick jag så vänligt hugga in när tillfälle gavs under dagen.

Fornuftig å ha alt i en tråd ja. :)
Bytte demperne du liksom, er jo minst like viktig at du bytter fjærene samtidig. :D

Dette ble jo skikkelig bra, det ser nesten ut til at den ble enda høyere foran enn bak? Med ferdiglastet bil kan du merke at den blir litt lav bak, da kan du med fordel montere airbags i fjærene, eller du kan montere heveklosser.
Airbags er litt dyrere, men en kjempekomfortabel løsning med mye last.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Lars 9k said:

Lite roligare att modifiera när bilen i övrigt är ok!

Nästan 3” är ju en bra bit, var det höjningsfjädrar?

 

Stämmer @Lars 9k köpte ironman höjningssats från 4x4 offroad. Vi pratade lite om att som merförsäljning skulle dem kanske erbjudit nya bussningar och hylsor att köpa till då man med största sannolikhet köper för att byta de gamla och tycker det kunde vara lönt att fräscha till det mesta? Nu fick jag så snällt flytta över de gamla vilka, lyckligtvis var i gott skick.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Istobanjag frågade säljaren som enkelt uttryckt förklarade att om du inte kör omkring med bilen fullt expeditionslastad generellt, ska man välja utan något påslag av vikt. När jag lastar familj och packning, några gånger om året blir det kanske 300 kg + från tjänstevikt. Väljer man dem hårdare blir åkturen helt enkelt hårdare vid vardagskörning. Jag upplever bilen som väldigt likartad, något mjukare men, det kan också vara önsketänk 😄. Det hade så klart varit värdefullt att fått prova bägge för att uppleva skillnaden men i övrigt är jag helnöjd!

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...