Jump to content

Fel växling Pajero 2016


Christofer Harlegård
 Share

Recommended Posts

Vem hade trott att det svåraste i hela den här historien skulle vara att få tag i reservdelen? Att man hittar delar, ej original förvisso, för 1/4 del av priset på allt från eBay till fruugo gör det inte roligare att få beskedet från mmc att dem inte ens har delen i Europa och således måste ha förskotts betalning för att ens beställa 😐

Nej, det blev Amazon.de och leverans innan 24 maj. Känner att jag kan vänta lite... 

Hoppas nu verkligen det är den som är problemet 😬😁

Link to comment
Share on other sites

Det fick bli amazon och det blev inte heller original😶. Men bra att veta om eBay, tack för tipset!

Man blir också lite mörkrädd när det kan slå så mycket på pris? Jag hittade original från Polen? För 1000 lappen plus frakt (70:-) Dem är med i EU så ingen tull eller andra avgifter på den, samma från Tyskland. 

Edited by Christofer Harlegård
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også bestilt orginaldeler fra Polen. :) På slike ting som dette trenger jeg ikke nødvendigvis ha orginaldel, men på hjullager og bærekuler feks, der kjøper jeg merkevare.
Mindre viktige deler kan gjerne være uorginale mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ibland undrar man om inte en liten tur i gyttja och att sätta bilen även löser problem, inte bara sina egna utan även bilens? 
Efter helgen överlevnads helg, vilken vi tackar @Lars 9k och Co för en toppen träff, tömde jag bilen, stack och sköljde av den på Glimra i Lund och sedan till Coop, eftersom jag inte fick allt jag ville blåste jag över till Ica, hör det knäpper till när jag kör fort över ett gupp och tänker att det är konstigt att slå i på det lilla? Ser att växlarna är tillbaka 😁

Testar lägga i och ur, funkar!

Vad ska man säga...

82CA17C7-FACC-4237-91F6-704CBA78F918.jpeg

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vad skönt!!

Den trivdes kanske i skogen ;)

 

Nu är ju bara frågan om det hela var en ”låsning” eller ngt annat strul.

Men det är väl bara att boka av verkstaden för denna gången och hålla tummarna.

Sen får du väl fortsätta att ”motionera” den.

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu blev det så att jag hurrade för snabbt igen. Tänkte att jag kör den lite i 4wd hög längs en längre raksträcka och så var jag tillbaka på ruta ett så snart jag flyttade spaken till allhjulsdrift. Problemet är alltså urläggning av 4 hjulsdriften. Ingen lösning men, kanske närmre? Har du någon tanke i ämnet @iknutis

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Med 4wd hög menar du alltså 4hlc läget? Och med allhjulsdrift menas 4h? Tänker att om det kärvar lite här och lite där kan även en raksträcka ge en liten liten aning ”wind up”. Eller har du konstaterat att mittdiffen släpper när du lägger ur den och det bara blinkar knasigt i panelen? 
Det finns en herre i Australien som kallar sig Mr Pajero. Han har en youtubekanal och en facebooksida. Någonstans beskriver han hur man läser felkoder genom att jorda ett stift i obd kontakten. 

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg leser siste innlegget handler det om å få bilen fra 4H til 2H. Jeg mener fortsatt det skyldes tregthet i systemet, noe du langt på vei selv skriver siden ting flytter på seg når du kjører over en fartsdump.

Jeg tror jeg ville satt bilen i en lift eller på bukker, og fått noen i bilen til å sitte å veksle inn og ut av moduser og sjekket under bilen hva som skjer og ikke. Jeg er ikke så sikker på at det blir noen fornuftige feilkoder på disse bilene, de er ikke akkurat noen rullende datamaskiner på linje med Range Rover eller Discovery. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer @Istoban som du skriver. Jag har kollat me Pajero men känner inte helt för hans felkod. Jag har trots allt läst av den med riktig program vara 😀. Dock tackar jag för ditt tips. Jag tänker att @iknutis har bra kunskap i det han säger men, det känns lite frustrerande med flyktigheten... 

Har tid till verkstad på onsdag, ska se vad jag hinner lösa innan dess, annars får dem lösa det.

Link to comment
Share on other sites

Missade att du kollat felkoder redan men det har du ju skrivit klart och tydligt😂 
Det blir mycket killgissning från min sida men jag har läst lite om super select lådan. Vid läge 2h är mittdiffen låst och så släpps drivningen på främre hjulen. Om det blir problem både mellan 4hlc-4h och 4h-2h så tänker jag att det är in och urkoppling av just den som spökar. Tror liksom nordens egen Mr Pajero- @iknutis att det är tröghet i systemet. Vet från tidigare bilar jag ägt att man ofta får trixa sig tokig när man ska byta läge i fördelningslådan. Ett standard tips från ”down under” är att backa typ 5-6 billängder. Hoppas det löser sig!

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar ödmjukast för visat intresse @Istoban och killgisningar kör även jag med...  Det är bättre att få förslag än inget alls och vips kommer även ett bra förslag, även om det känns givet så tror jag många av oss missar de enklaste bitarna och djupdyker direkt. 
det jag inte blir klok på är om det är i själva diffen eller om det är frihjuls ”staven?!” som bråkar? Jag vill liksom in och flytt och smörja så det löper bättre i framtiden. Hoppas jag hinner följa @iknutis rekommendation och lyfta och titta!

Link to comment
Share on other sites

Lyfte och tittade... att det saknades två bultar till hasplåtarna visste jag visserligen men tacksam att dem endast skruvat ut sig, så i med nya.

Med all smuts som gömde sig kvar under bilen kom glada minnen frön helgens överlevnadscamp.

Körde växlarna, varken såg eller hörde någon skillnad, tyvärr räckte inte tiden att lossa delar och kolla djupare men, nya planen är att åka till två märkes oberoende, rekommenderade av trygg källa, verkstäder och fråga vad dem skall ha för att lossa ner och se till att få lite rörelse i axeln så jag kan motionera den sedan!

56BCAA7C-1ADB-48B3-9B48-8E8DFA22CDD9.jpeg

88E868F2-A08F-4293-B99C-B56F2CC0045B.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å rygge eller backa fungerer bare om wind-up i systemet er årsaken til at den ikke lar seg koble ut.
Det samme med å kjøre fremover, med heftig ratting fra høyre til venstre, det kan hjelpe om det er treghet.

Men igjen: problemet nå er hovedsakelig å skifte mellom 2H og 4H, right? Da er det som du sier en aksel (actuator shaft) som går inn og ut, den kan bli treg over tid med manglende bruk og smurning. Jeg har nå dessverre ikke Pajero lenger, så jeg får ikke lagt meg under bilen og sjekket. Men du må av med den bakerste hasplaten din, deretter kan du se akselen. Den kan så smøres, eller du kan også hjelpe den inn og ut dersom noen sitter i bilen og forsøker veksle mellom 2H og 4H.
Det går to vakumslanger inn på selve actuatoren, sjekk at de sitter på plass og at de er hele.

Dersom akselen går lett, er nok problemet enten elektrisk eller luft.
Sjekket du de tre kontaktene på venstre side av girkassa btw? De kan du med fordel løsne og rense med elektrorens, og sørge for at de sitter godt fast.

Det er 4H som er default på Pajero, så den trenger vakum for å legge inn 2H.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det stämmer nog. Egentligen går inga växlar i eller ur förutom de vanliga och bilen ligger kvar i 4H. Jag smorde det staget, som du nämner, och fick motionerat det manuellt, det satt riktigt hårt i början men rör sig lätt efter lite kärlek, dock är det kanske så då att det är vacuum biten som bråkar? Där satt två slangar ner till klockan vid staget och den ena hade vacuum och den andra hade inget, oavsett växel. Det var därför jag bytte solenoiderna. Kanske är dem trasiga? Eller så är det vacuumklockan som är kass?

Jag såg det fina mätsetet du köpt från Biltema @iknutismen, eftersom jag saknar egen plats att jobba, samt sluttar min p-plats neråt, så får det vänta. Jag vet aldrig säkert när och hur mycket tid jag kan lägga på djupare jobb med bilen tyvärr.

Kontakterna kollade och rengjorde. Det var faktiskt efter jag gjort bl.a. det som allt funkade första gången även om det nog inte var lösningen.

pratade nyss med en mekaniker som hade lite historia av 4wd som mindes något am att ABS sensorer kunde ha någon relation med det hela så jag åkte och spolade underrede och hjulhus, det var gjort sist den hoppade in också men, inser desperationen och får upp tidigt i morgon, åka till en verkstad jag inte vill men, förhoppningsvis få svar på gåtan? Så kan jag i alla fall vara redo för sommarens rattande 

Link to comment
Share on other sites

ABS-systemet til Pajeroen har ingen innvirkning på Superselect heldigvis. :)
Et verksted burde jo rimelig kjapt finne ut om det er vakumen som er problemet. Det kan selvfølgelig være solenoidene som tuller, de har du ikke prøvd å bytte?

Link to comment
Share on other sites

Historien fortsätter med att jag fick kalla fötter till Hedin bil i Malmö, avbokade den tiden och skaffade mig en tid 21 juni hos bilteknik i Lund till vilka jag hyser både ett bättre förtroende samt fått rekommendationer från folk med förtroende.

I väntan har jag det dock skett lite, fru var ute och for i helgen och plötsligt lös allt som vanligt. Jag testade mellan 2H och 4H flertalet ggr under en tur och det funkade bra. Ut på gruset och lägga i 4Hlc, kör någon km och lägg ner till 4H och så var vi tillbaka i blinkningens värld! Jag är rätt övertygad att diffen gått ur och att bilen ligger i 4H då den uppför sig fint på asfalt. Det hela får mig att tänka att det måste vara elektriskt? Eller att växeln inte kommer helt i läge och därför inte registrerar vare sig i eller ur...? Tanken slog mig att 4Hlc kanske inte alls går i... det missade jag att kolla men, det känns underligt att det skulle var så?

Känns dock som att jag kan utesluta en del och att felet är konstant vilket borde göra det lättare att lösa. Nu ska jag var övertyga försäkringsbolaget att betala om det blir dyrt, trots att dem inte har bilteknik på sin lista...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...