Jump to content

Fel växling Pajero 2016

Recommended Posts

• Premium Member
On 5/25/2021 at 10:49 AM, iknutis said:

ABS-systemet til Pajeroen har ingen innvirkning på Superselect heldigvis. :)
Et verksted burde jo rimelig kjapt finne ut om det er vakumen som er problemet. Det kan selvfølgelig være solenoidene som tuller, de har du ikke prøvd å bytte?

Jo @iknutis , då det inte hjälpte ska jag nog sätta tillbaka originalet då jag satte i en kopia men med senaste info känns det inte som problemet.

• Thumb up 1

• 3 weeks later...
  • Premium Member

Tänkte mig en liten uppdatering.

Bilen har fortsatt nöta mycket asfalt och vad jag finner intressant är att vid ca 3 tillfällen, sedan senaste posten, har växellådan återställt till normalläge. Det gav mig tillfälle att testa mellan 2h och 4h, vilket fungerar exemplariskt. Efter en eller två dagar av detta tillstånd blinkar plötsligt allt för fullt igen vid start. Det är vid efter ett stopp och bilen startas igen som förändring sker. Även antispinn indikerar nu om jag tolkar det rätt både att den är aktiv och igång? bägge är i iallafall tända. Givet är fortfarande att jag lägger i 4hlc, går fint men, så fort jag lägger ur så går den ur men så börjar allt blinka så, inget nytt där. En slutsats jag tycker mig kunna ta är att den hoppar rätt efter ett par timmar på motorväg...

Hur som helst, i morgon kväll lämnar jag in bilen och på tisdag hoppas jag på besked... och fullt fungerande bil om allt vill sig väl. Jag är väldigt nyfiken på vad dem kommer fram till på Bilteknik? Det kommer även vara avgörande för vidare utveckling av bilen. Efter "överlevnads helgen och bra samtal med bl.a. @Lars 9k har jag beslutat för att investera i ett roofrack, 270 awning, at däck, stål stötfångare fram och bak (hittat från topdelar.se som känns enkla och bra?) och en 2" höjning. I nämnda ordning beroende på var reparationen kommer kosta vet jag hur långt jag kommer denna gång. 

IMG_4990.jpeg

• Like 2
  • Thumb up 1

• Premium Member

Høres ut som elfeil da ja.

Jeg hadde en sporadisk feil på ABS/Tractioncontrol på Discoen og den kunne komme rett etter oppstart av bilen, før jeg hadde kjørt en centimeter.

Forsvant når jeg byttet dynamo, så det var tydeligvis lav spenning som gjorde det..

• Premium Member

Ja, hoppas mest dem hittar det snabbt och billigt 😁

Med tanke på din Discovery @iknutis måste jag rekommendera:

Den är sevärd för mer än modellen. Dem hanterade problemen på ett väldigt konkret sätt tycker jag i de tidiga tävlingarna medan man sakta  med åren blir lite mer, säkerhetsfokuserad? Sista är inte ens Discovery och då har det gått helt utför. Men tjena vad dem ger de bilarna stryk och dem bara fortsätter jobba. Coolt.

• Like 1
  • Thumb up 1

• Premium Member

Håll lite på beställning från Topdelar. Jag har beställt en höjningssats därifrån till min. Än så länge är det bara lite försenat och egentligen inget konstigt med tanke på Corona osv. men jag har en liten känsla att det eventuellt inte är så bra att handla därifrån. Återkommer i ärendet:)

• Thumb up 1

• Premium Member

Så var bilen klar hos doktorn och diagnosen blev C1456. Dvs strömfel på styrdonet till fyrhjulsdriften. Klapp på axel tilll alla som gissade på elfel :)

Tyvärr var det inget Bilteknik kunde åtgärda Så, ny tid bokad hos mmc 7juli. Dem lär göra en egen felsökning men förhoppningsvis börjar dem i rätt ände OCH klurar ut att fixa problemet i rappet!

Fortsättning följer... 

IMG_5184.jpeg

• 3 weeks later...
  • Premium Member

Hepp,

Allt hamnade i lite träda men, slutresultat, kommer bli, att mmc i Malmö hittade fel på två sensorer. Eftersom jag kan ta det på försäkringen blir skillnaden i pengar vid det här laget försumbar mot att laga det själv så, 9 augusti blir det operation. Vilket ger mig ett helt år att förbereda för att kunna delta en bit i sot nästa år 😀. Väldigt fint och lockande skildrat @Lars 9k 

• Thumb up 3

• Premium Member

Låter bra!

Kul att du blivit sugen på att köra lite mer utanför vägen. Var rädd att du blivit avskräckt i Osby. ;)

Det kan kanske bli lite fler testkörningar innan, i samband med SORK eller Hästvedas träffar.

• Thumb up 1