Jump to content

Fel växling Pajero 2016


Christofer Harlegård
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, Christofer Harlegård said:

@Istobanjag frågade säljaren som enkelt uttryckt förklarade att om du inte kör omkring med bilen fullt expeditionslastad generellt, ska man välja utan något påslag av vikt. När jag lastar familj och packning, några gånger om året blir det kanske 300 kg + från tjänstevikt. Väljer man dem hårdare blir åkturen helt enkelt hårdare vid vardagskörning. Jag upplever bilen som väldigt likartad, något mjukare men, det kan också vara önsketänk 😄. Det hade så klart varit värdefullt att fått prova bägge för att uppleva skillnaden men i övrigt är jag helnöjd!

Helt enligt Andrew mao, kan ju inte vara fel då ;)

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 11/16/2021 at 4:43 AM, iknutis said:


Med ferdiglastet bil kan du merke at den blir litt lav bak, da kan du med fordel montere airbags i fjærene, eller du kan montere heveklosser.
Airbags er litt dyrere, men en kjempekomfortabel løsning med mye last.

Håller med @iknutis, har man varierande last är det luftbälgar som fixar biffen.

Ett ganska enkelt och prisvärt sätt att kunna anpassa stabilitet vid last.

Så länge man håller det enkelt med bara bälgar och slang och inte installerarar kompressor och digital styrning kommer man ganska billigt undan.

Jag har slangarna precis innanför bakluckan.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/18/2021 at 10:17 PM, Lars 9k said:

Håller med @iknutis, har man varierande last är det luftbälgar som fixar biffen.

Ett ganska enkelt och prisvärt sätt att kunna anpassa stabilitet vid last.

Så länge man håller det enkelt med bara bälgar och slang och inte installerarar kompressor och digital styrning kommer man ganska billigt undan.

Jag har slangarna precis innanför bakluckan.

Det låter väldigt intressant med luftbälgar! Håller på att kolla upp lite vad som kan fungera. Hur menar du med slangarna @Lars 9k? Trär du in dem i bilen och pumpar med extern kompressor? Justerar du ofta?

Jag tänker det kan gynna mina bakfjädrar då jag ofta kör utan någon vidare last men stundom lyckas fylla hela bagaget. 
Hittade något som heter dd design, finns det andra rekommenderade återförsäljare?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag köpte mina via Dahlhems, typ några sådana här, fast i en sats.

40FABDD5-41D2-4E04-B0EC-ABE04C4906F6.thumb.png.bd0e1b1a39eeeff0c5053e1d29a1678d.png
 

Då ingick slangar, kopplingar  och någon distans.

Det lättaste är att maila dem och berätta innerdiameter på fjädern och ungefär hur långt du har fritt i fjädern med olastad bil.

Jag fick köpa deras längsta och sen gjorde vi en egen distans som även blev styrning för slangen.

Finns några inlägg i min garagetråd om installationen.

Här är mitt första inlägg om bälgarna sen kommer det version två på efterföljande sida.

 

Skall se om jag hittar det.

Jag fyller med lufttrycksmätare, slangarna går genom fjädertornen in i skuffen. 
Ändrar tryck framförallt när vi stoppar i respektive tar ur vår inredning.

Vilket oftast innebär 0,5bar vid tom bil och 3,5(vilket är max) vid fullastad. Sen kan det ibland bli typ 2bar när den är halvlastad.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...