Jump to content

Recommended Posts

3 hours ago, CampForCer said:

Grymt Lukas!

Hann inte svara i din bygg-tråd ovan, men fasen vad du fixat bra med din inredning. Kanon med ordentlig sovplats i bilen med, om man behöver. Hoppas det kommer att fungera bra med din installerade Renology också. Min skall komma på plats innan vintern tar vid...  :-) 

Bra du reder dig trots motgången med köket  :-D 

Tack Ove!! Supernöjd med inredningen så långt, kanon när man sover ensam eller till vintern. Renogyn fungerar som väntat, med en helt OK app också! (Tack för tipset, måste ju vara bland det mest prisvärda alternativet?)
 

Nu är t-spriten inhandlad så nu går det absolut ingen nöd på mig, hem o prova reparera gasköket sen! 01C01092-850D-4C6E-A6A0-4106A3381DBD.thumb.png.6d2c1eb7b2232d7abb9910f85028f028.png

För tillfället i Lövånger och ätit lunch på Lövångergården, rekommenderas om man åker förbi! 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jodåsåatt. Kurs imorgon så nu är jag hemkommen från testturen - Utan haverier!

 

Camp dag 2 någonstans i skogarna i Robertsfors 

D33F0FD9-BEB4-48B9-B61C-0832AAD0A81E.thumb.jpeg.225a91d1cb5f83bbf444244439bf4830.jpeg
 

Parkerad för en liten lunch på Lövångergården i.. ja, Lövånger. D9F4C3F4-DA76-47DE-A122-6B27F4DFA8C1.thumb.jpeg.97f796fd357d1dfd1bb33f7e98d67395.jpeg

Sen var det dags för en kaffe o lite fiske592D4F76-3254-4A71-BECA-99FCD7E57496.thumb.jpeg.254a8776a10c6a72178f828a38a43eae.jpeg

Sen var jag ute o kollade lite platser jag kollat på kartan innan resan, av typ 10 bommar hittade jag en skitfin plats hyfsat avlägset, rätt ner på en fin badstrand! Kul, ett till ställe att stå på vid nästa resa uppåt! 9C4B4BC2-775E-41E9-B657-194F7C728829.thumb.jpeg.3ce751dc8da762d53f1f66bd8ed58924.jpeg

6A2144FE-0574-47D2-B88E-459F9C3B7203.thumb.jpeg.6e092fa0f9a61fe840e28292c636d471.jpeg
 

Camp dag 3

Sen var det hemåt pga att jag vart lite glömsk och glömt avboka en kurs imorgon fredag. Så full fart neråt igen

För att citera en viss Dahl ”in darkness we find camp” och klockan började bli rejält sent så jag tänkte fuska, letade plats i iOverlander appen, höll fullt spett på e4an några timmar (Nåja, det låter häftigare än vad det var, 90kmh är precis lagom i en defender såvida man inte har direkt dödslängtan)

efter vansinnesfärden i 90kmh på e4an i några timmar körde jag in på en grusväg, körde 2 mil rätt ut i skogen och sladdade in vid tänkt camp, tysken som stod där med sin van ställde sig med händerna upp i luften, han var inte beredd på att det skulle komma en skitcool defender med en trött värmlänning i kl2 på natten och väcka hans familj med dunder o brak - fort i med backen och åka därifrån igen..

 

tillslut hittade jag ett camp till, någon mil bort. Ungefär det femtielfte tjärnet jag åkt förbi med namnet aborrtjärn, undrar hur många det finns..B8244DFA-9BD9-48D7-9FD2-BD06B41761F5.thumb.jpeg.03005ac5117abac0fabac2a9736065c1.jpeg

På morgonen därpå visade sig nödcampet vara en helt OK plats. Sparades i Google maps tills nästa stressade hemfärd!5E228727-B150-4CBF-8041-FC1C71B94FE8.thumb.jpeg.722f4dfb9fdd62d7fccb00365cdb08b3.jpeg

Dag 4 var totalt ointresserat, ren transportsträcka. Mötte sjukt mycket coola riggar och byggen påväg norröver! 

Bonusbild på deffen 

FA12113E-ED4C-40EB-937A-61684718A6C4.thumb.jpeg.471519ca354523f706a2d97cf9f6f503.jpeg

 

Slutet gott, allting gott! Supernöjd över turen. Fått prova på bilen litegrann och ökat tilliten till den betydligt. Byte av en h4 var den största reparationen!

Nästa gång hoppas jag sambon är med så någon kan sköta kameran och så ska jag komma ihåg att avboka alla eventuella hinder och slippa stressa :D

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Hehehe   

10 timmar sedan, Lukas Nilsson said:

liten lunch på Lövångergården i.. ja, Lövånger.

Låter som en väldigt trevlig tur du fick. Helt rätt att åka!  Synd det blev lite stressigt med tillbakaresa bara.

*ler*  Stackars tysk, med händerna i vädret  :-D   Förstår du var snabb med backen där...  haha

Du har fått till en bra rigg där!  Snyggt - och cool!

 

...och glöm nu inte fylla på alla oljor i den igen efter tur. Det är ju, trots allt, en Defender...  :-D 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/18/2022 at 11:23 PM, Lars 9k said:

Är den bättre på tur än ”the Mighty”?

Mmmjaa njaa njaäe?

Alltså det är den ju för den är ju klar och hel. Däremot så har jag ju mitt hjärta litegrann hos pickuper - i synnerhet amerikanska..

saknar pickupen som den var i utförande 1.0 med öppet flak och låg ställning, i mitt tycke var den som bäst då. Den ultimata bilen som egentligen skulle kunna ersatt alla mina fordon, overlander som grocerygetter.. Den ska repareras och putsas iordning litegrann men jag är inte helt nöjd med skicket.

pros

komfort 

bruksvärde

pris

Ork i maskineriet

cons

skicket

bränsleförbrukning

driftsäkerhet?

Medans defendern är den ultimata turbilen, men jag är helt beroende av en separat bruksbil. Du har inte bråttom, du tar dig dit du ska och den har 110% den rätta äventyrskänslan. Svår nöt att knäcka? 
 

behåller båda tillsvidare xD

 

15 hours ago, CampForCer said:

...och glöm nu inte fylla på alla oljor i den igen efter tur. Det är ju, trots allt, en Defender...  :-D 

Du har så rätt, så länge den läcker kan man vara lugn, det är när den slutar som.. ja.. xD

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inte ett liv sen augusti.. Händer det ingenting då?

Jodå, det händer allt grejer men det är inte mycket. Som många vet har jag funderat över att byta både bil och tält. Ingenting jag kommit till skott att göra nu då det är mycket annat på gång nu innan vintern! 

..

Så vad har jag gjort med bilen då? Jo utöver någon natt här och där så var jag bland annat på Meet And Greet och träffade lite roligt folk, synd att vi inte blev så många men roligt hade vi för det!

Utöver det så har det varit lite smörjning och mellanunderhåll, felsökning av ett servoläckage, besiktning med lite 2or som fastsättning bromsrör, ljusinställning (Skruven var skrot, tillverkade en egen ställskruv) och inte helt otippat dekalen som täckt hela vindrutan. Och efter det ombesiktning och nu går besten 14 månader till. 

Inköpt lite bättringsfärg och diverse, så det blir lite sminkning nu framöver, en rejäl tvätt och eventuellt tillochmed en liten polering för att få bort diverse skit som sitter djupt i lacken. Det ser jag fram emot, roligt med löpande underhåll. 50% av hobbyn ligger ju för mig någonstans i bilbyggandet. 

Ett par däck på det så är bilen mycket potent. Däcken som sitter på nu är gen1 av BFG's KM (MT) däck, och nu börjar torrsprickorna och skärsåren i däcksidorna bli lite väl stora, och dessutom är det sand mellan däck o fälg som gör att det ständigt pyser lite luft så ett däckbyte hade varit en massiv uppgradering.

Får se till att bjuda på någon bild här framöver, men nu ska jag roa mig med att gå igenom däcktråden(arna?) igen här på forumet för att försöka bli klok på vad jag bör satsa på.

 

Kan ju avsluta med en liten rolig frågeställning - Om du som är rätt nöjd med ditt overlandingfordon skulle haft möjlighet att bygga en till bil - Vad hade det varit och vad hade du gjort med den?

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Km3 er knallgode dekk, men om du kjører mest asfalt og grus anbefaler jeg heller et snillere AT-dekk.

Jeg har mest lyst på en Arctic Truck som turbil. Hvorfor? Vel.. her jeg bor kommer det noen meter snø hver vinter, jeg drar gjerne på offroad-treff men vil ikke ha en trailerqueen. Og jeg vil gjerne kjøre ‘the road less traveled’ i andre land enn Norge, der veistandarden krever 4x4 og høy bakkeklaring.

Høy bakkeklaring og stive akslinger gjør forresten mekking til en drøm.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Norlin said:

Med en fet plånbok,

volkswagen-transporter-volkswagen-t5-cal

 

Ingen dum bil det heller, skapligt bra framkomlighet i 4motion utförandet har jag sett på youtube också xD 

25 minutes ago, iknutis said:

Km3 er knallgode dekk, men om du kjører mest asfalt og grus anbefaler jeg heller et snillere AT-dekk.

Jeg har mest lyst på en Arctic Truck som turbil. Hvorfor? Vel.. her jeg bor kommer det noen meter snø hver vinter, jeg drar gjerne på offroad-treff men vil ikke ha en trailerqueen. Og jeg vil gjerne kjøre ‘the road less traveled’ i andre land enn Norge, der veistandarden krever 4x4 og høy bakkeklaring.

Høy bakkeklaring og stive akslinger gjør forresten mekking til en drøm.

KM3 hade det blivit om jag bara tänkt använda bilen under sommardäcksperioden. Men det lutar åt ett par KO2 och saipa dem extra för lite bättre grepp på snö och is då jag även vill använda bilen på vintern då och då! 
 

Jag hade inte heller haft något emot en Arctic Truck av samma anledningar. Välgenomtänkta bilar! 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nu ska vi se då, vad har hänt sen sist jag skrev? Jo jag är ju inte direkt känd för att dokumentera alla ingrepp jag gör på mina fordon, men nu har jag tagit några bilder på diverse ointressanta saker, och utelämnat resultatet efter lite sminkning (Bättringsmålning) - Inte för att det blev dåligt men helt glömt av att fotografera!

 

Men! Jag har börjat skruva iordning bilen inför det skånska julbordet! Dieselvärmare börjar ta plats och lite allmän rekonstruktion (Folk skojar verkligen inte med lådsystem 1.0, 1.5, 2.0, 2.1) Herrejösses.. Nya ideer, planer och utrustning man inte tänkt sig från början! 

Men dieselvärmare har varit på kartan ända sen förra vinterturen som @CampForCer arrangerade i Värmland. I runt 15 minus tog det 1.5 timme för min bil att bli såpass varm inuti att jag kunde börja fundera på att ta av mig vinterjackan trots att motortempen var normal. En gammal defender har ju sina brister gällande isolering och "täthet"! Så en dieselvärmare stod högt på listan. Lustigt nog så kom det ut en på blocket ungefär 400m från mig och det var ju inget annat än att slå till! 

Vi börjar med att lyfta ner värmarn i ett utrymme som jag sett andra använda för montering, under passagerarstolen! 

image4.thumb.jpeg.9dad93f13016eadc68060c42918d65ea.jpeg

Då det verkade passa var det bara att plocka fram vinkelharry som fick göra ett litet hål i plåten och sen monterades fästplåten.

 image1.thumb.jpeg.5683f5bccb647bbc0af72e16fad6ac79.jpeg

Monterade kontrollenheten i min övre MudUK pod, och passade samtidigt på att fixa en fästpunkt för min CB radio mic, och dra en ny antennkabel samtidigt. 

image0.thumb.jpeg.78c33fb02203ce56adbcd8a2fc38c7b2.jpeg

Så var det ju detdär med elcentralen, placeringen på batteriet gjorde det omöjligt att ha värmaren under stolen, och efter tanken om vad som skulle vara enklast att flytta på så fick batteriet ett nytt hem bredvid där det suttit tidigare. Utloppet från värmaren kommer senare gå ut bakom passagerarstolen och sen ut till 2st ventiler som jag inte bestämt var jag ska placera än.

Först skruva loss skivan för sängplatsenimage7.thumb.jpeg.0c92edaa2bd6083ef49cf178efb5c381.jpeg

Och så hade vi åtkomst till batteriet!

 image6.thumb.jpeg.44751076318cf58ab14d3694aedaa2cf.jpeg

Och efter batteriflytt och en ny lösning för låsning så hamnade batteriet precis bredvid istället.

image5.thumb.jpeg.53dddf91f9f8bec25a7253eccbabb62e.jpeg

En kabel kommer behöva göras om, resten gick att dra någorlunda.

 

Sen har jag även ett litet långsammare projekt vid sidan om med "onboard air", fick tag i en lufttank som är menad för luftfjädring i en bil, och idag fick jag tag i en kompressor till den. placeringen för det kommer bli under fridge slidern image2.thumb.jpeg.9ac514ef489190d68fc660951e6a3c67.jpeg

Vääldigt stor tank. Men man får väl ta det man kommer över? Tanken (höhö) är väl framförallt att det ska finnas ett luftuttag fram, och ett bak för påfyllnad av däck mm. Men även om det råkar trilla in någon luftdriven diffspärr i framtiden.. ;) Under veckan ska jag ta tag i vinterhjul, blir en temporär lösning denna vintern med vanliga MS däck som jag fått tag i, lite mindre dimension än vad jag önskat men det får vara så nu. Ska försöka tänka över mitt val av däck framöver, kanske får bli AT däck året runt (åker ju så lite på vintrarna) Frågorna som jag ställer mig själv är då  om jag ska köra 33 eller 35, och om jag ska köra AT eller MT.. Kan ju erkänna att ett par 35" MT däck inte hade sett dumt ut på denna bilen men för mig räcker det nog egentligen med 33 AT - Men det är ju inte lika fräsigt! 

 

Hursom! Ska bli kul med julbord :)

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Se där, du kan ju ta bilder också! ;)

Det där med en dieselvärmare är väl nästan ett måste i ett så stort skåp, alternativt ett extra värmeelement.

Går den på förbrukningsbatteriet så du kan köra den vid bilsovande? Vill ju bara till att bränslepumpen är tyst i så fall.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pumpen kan med fordel byttes ut med en stillere utgave, og så må du huske en CO-alarm i tilfelle. :)
Ser jo ut som en meget god løsning.
AT35 er skamrått på Defender, men 33 er billigere, bilen går litt bedre og bruker litt mindre (er veldig liten forskjell).

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Se där, du kan ju ta bilder också! ;)

Det där med en dieselvärmare är väl nästan ett måste i ett så stort skåp, alternativt ett extra värmeelement.

Går den på förbrukningsbatteriet så du kan köra den vid bilsovande? Vill ju bara till att bränslepumpen är tyst i så fall.

Ibland så! ;) jag har nu mer både extra värmeelement och dieselvärmare. Kan säga att direkt att extra värmeelementet inte räcker till! Min är utrustad med något ”arctic package ”och har ett till värmepaket under cubbyboxen.. ska bli skönt med dieselvärmare! Den blir kopplad på förbrukningsbatteriet för möjlighet till uppvärmning av både bil och tält utan att behöva oroa sig för tomt batteri! Ska korta ner röret i tanken lite också så att den inte orkar suga bränsle efter 1/4 tank!

37 minutes ago, iknutis said:

Pumpen kan med fordel byttes ut med en stillere utgave, og så må du huske en CO-alarm i tilfelle. :)
Ser jo ut som en meget god løsning.
AT35 er skamrått på Defender, men 33 er billigere, bilen går litt bedre og bruker litt mindre (er veldig liten forskjell).

Vi får se hur mycket pumpen låter! Har sovit i bilar med dieselvärmare förut men har tidigare bara kört Webasto, kan tänka mig att det är viss skillnad på kvalitet mellan pumparna! Och jajamensan, innan jag sover med någon dieselvärmare igång så kommer helt klart ett co larm införskaffats, billig livsförsäkring om man ändå håller på. Däremot så ser jag ingen större vinning i att ha varmt när jag sover, snarare att jag eldar på lite innan jag lägger mig och när jag vaknar. Sovsäcken gör jobbet utmärkt under tiden jag sover! 
 

Största oron jag känner med 35” är att jag i princip blir tvungen att dreva om då de verkar bli alldeles för snabba i lågväxeln. Nu måste jag ändå renovera bakaxel och tanken om en bakre ARB spärr har gnagt länge, men det är ändå en stor kostnad att både dreva om och köpa hjul. Vi får se, men det hade varit jäkligt coolt iallafall!! :D

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Lukas Nilsson said:

Vi får se hur mycket pumpen låter! Har sovit i bilar med dieselvärmare förut men har tidigare bara kört Webasto, kan tänka mig att det är viss skillnad på kvalitet mellan pumparna! Och jajamensan, innan jag sover med någon dieselvärmare igång så kommer helt klart ett co larm införskaffats, billig livsförsäkring om man ändå håller på. Däremot så ser jag ingen större vinning i att ha varmt när jag sover, snarare att jag eldar på lite innan jag lägger mig och när jag vaknar. Sovsäcken gör jobbet utmärkt under tiden jag sover! 

Pumpen bråker litt ja, selv sover jeg alltid med øreplugger så jeg merker det ikke, men vet andre har slitt.
Jeg er også helt enig med deg i bruken av brenner, jeg ville brukt den før jeg sovner og etter at jeg har våknet.
Veldig god hjelp for å få tørket opp litt luften i kupeen også.

Er også helt enig med deg i at 35" hadde vært helt rått. ;)

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

FETT Lukas!
Bra jobbat. Kul att se vad som sker, och alla planer. Blir bra det där!
Även jag brukar värma på innan jag sover, och sedan stänga av, om jag sover i bilen. Sovsäcken är nog...  :-) 

Det är stor skillnad i gummiblandningen på AT och MT, då de senare är hårdare och mycket sämre på vinterväg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det händer grejer, odokumenterat då för det allra mesta tyvärr, Lyft på taktältet, blästrat och lackat fälgarna och fått på de nya KO2 däcken! Skjutit en slang till bakre värmepaketet har jag hunnit med också, och nu förbereder jag migsjälv och bilen för Overland Adventure Expon! 

Snyggt med Hagmans CA primer, kanske skulle låtit de vara gula? Eller var tror @Lars 9k?

image5.thumb.jpeg.5ca3f89191a13b366ea81a469e24dddd.jpeg

Men de fick bli blankvita tillslut, och det tror jag passade bättre in i "stuket" på bilen!image6.thumb.jpeg.57ccddaae9e1c99a2cc61917febaf84c.jpeg

Resultatet var väl lite sisådär egentligen men det är bättre än innan, och nu är de äntligen vita iallafall! image4.thumb.jpeg.7f08b1d98f175ce95cf4fbb8ad328c55.jpeg

Lite skillnad på de små mes-hjulen jag åkt på i snart ett halvår nu, Kändes riktigt jäkla gött att få på 33or igen! image3.thumb.jpeg.c11828c3a4bef12255dafc6d0126354a.jpeg

Sen vart det ju givetvis en liten provkörning! Inbillar mig att KM1orna bet mycket bättre i leran än KO2orna, Inte helt otippat kanske men det kommer nog att duga åt mig - Dock kanske snabba på inköpet av winsch?

image1.thumb.jpeg.12e1bb3459d27a4787d83a215fc88a52.jpeg

 

Och avslutningsvis för detta inlägg är efter tvätten! image0.thumb.jpeg.f972abde282bea6d417c1619db8168ff.jpeg

 

Nu har jag lite grejer som måste ses över och en rejäl rundsmörjning innan fredag, så hoppas jag att helgen i Stjärnhov levererar! Nu har ni iallafall fått ett livstäcken av mig! :D

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/12/2023 at 8:45 PM, Lukas Nilsson said:

Någon annan rolig typ som är på Overland Adventure Expo? Jag står nere på SWES campet om nån vill smita förbi o säga hej!

Jag var där över dagen bara, synd att jag missade detta. Hade vart skoj att dimpa förbi!

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Haha! "Ännu finns det chans!" 😅

Ja det var ett mycket trevligt häng där ute minst sagt!

För egen del har det gått mycket långsamt i garaget, men inom kort ska ett loft byggas och få ordning på torpet. Alla manicker behöver bo nånstans för att det ska gå att mecka!

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Service på defendern ifall allt klaffar inför @Lars 9k och @Hannas vintertur, bäst o vara förberedd ifall det blir lite snökörning, i år förhoppningsvis utan att åka allt för mycket lina xD

Tvätt o service utförd, kontroll av olja i axlar, fördelnings och växellåda, samtliga filter bytta mot original LR filter, och lite belysning fixad inför besiktning. Lite småfix kvar inför bes men nu är den redo för tur i mellandagarna :D

 

Inget informativt att bjuda på men några bilder på en sliten krigare

Upptining

20231223_000137.thumb.jpg.f1e57e4159972728a8c9c2d539b4608e.jpg

 

Tvätt20231223_122456.thumb.jpg.29a38fd063865236d82126e48f4f92e8.jpg

20231223_124148.thumb.jpg.65209e2a6207b13a91f0d3b14c37f308.jpg

 

Och efter att man tömt motorn och bytt filtren, så bör man fylla på med ny, ren fräsch olja!20231223_144125.thumb.jpg.e9fef4e3fbd8cfa62fc4be31df293fbd.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...