Jump to content

Recommended Posts

Nu börjar väntan..

Drog tummen ur och plåstret av och beställde en Frontrunner plattform till taket, en wheelcarrier  o lite småsaker från Raptor4x4, väntar svar från en med en begagnad AFN Bullbar m Warn winch... Väntan är olidlig, och förlusterna på bankkontot också! Får bli övertid ett tag nu 😂

 

Jajuste ja.. Kanske ska beställa de grejerna som faktiskt är viktiga också, typ kamremssats, servicekit och lite packboxar, sånt som inte är lika roligt att få hem för då måste man ju skruva också 😂

 

 

Hoppas jag gjort rätt val nu ang. takplattform, Pratat och skrivit med många som förespråkar Frontrunner, men jag har alltid backat på priset men nu får vi väl se! Det blir säkert bra bara det får gå ett tag 🤐

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Lars 9k said:

Ja billigt är det inte och tåligheten i nordiskt klimat är lite si så där men systemet och utbudet är kanon.

Nej, Bygga äventyrsbil är absolut inte det billigaste jag gjort.. Däremot så är det absolut det roligaste jag har gjort, och det är väl därför jag försöker resonera så, Investeringar i psykisk hälsa 😂

Hoppas det blir en kanon sommar med mycket resande, Ska bli så jäkla roligt att träffa alla igen - Om den här coronadreten släpper.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mental hygien har " unlimited " i bockat i min budget :D .

Frontrunner är skitbra grejor men kan tänka mig att det svarta behöver bättras på med jämna mellanrum ref det Lars skrev. Men det tar du samtidigt med resten av sminkningen bilen behöver ca varannat år ;) .

Ska se om jag orkar ett krafttag och ljuga lite i mitt eget garage i löpet av helgen.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Mental hygien har " unlimited " i bockat i min budget :D .

Frontrunner är skitbra grejor men kan tänka mig att det svarta behöver bättras på med jämna mellanrum ref det Lars skrev. Men det tar du samtidigt med resten av sminkningen bilen behöver ca varannat år ;) .

Ska se om jag orkar ett krafttag och ljuga lite i mitt eget garage i löpet av helgen.

Det är ju faktiskt rätt kul, årligt oljebyte m. service och lackering/målning av diverse grejer.. Också en typ av terapi, sålänge det är varmt! 😀

Låter bra, ser fram emot läsningen 😉

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Under helgen var jag iväg till Ingarö och köpte lite prylar till defendern, visade sig vara en ARB kofångare, dock saknas både ARB loggan och positionsljusen, ska maila arb o kolla art.nr på grejerna!

 

Winchen som skulle vara 12000lbs visade sig vara 5000lbs så den fick han behålla. Sen vart det stege och lyktskydd!

 

Så har jag ett litet sidoprojekt där jag försöker montera ett par Volvo V50 stolar i defendern, får se hur det går då de är lite höga!

 

Nåja, lite bilder på provmontering!

20220116_125535.thumb.jpg.d8c8402666cce7ad5536446ea13f4c72.jpg20220116_151627.thumb.jpg.a8ffa222b9259361d1b166ad6950457e.jpg20220116_115658.thumb.jpg.3e9db9482ed537712ac8b70fbd646019.jpg20220116_160116.thumb.jpg.2f89eb2170a10afaa56a9d77be971a90.jpg20220116_142253.thumb.jpg.210608f442a7baf3fcb56bb96681ac4c.jpg

 

Så nu fortsätter jag att vänta på leverans av wheelcarrier, Takplattform och diverse småpryttlar!

Kom ju på att det kan ju vara bra att köpa infästningar för markiser o taktält till frontrunner räcket, är det värt de extra kronorna och köpa Quick Release?

Tips på vettig winch mottages tacksamt också, misstänker att det är något runt 10-12000lbs jag ska ha?

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Du bør regne bilens vekt x1.5 som et minimum på vinsj.

Rigget defender blir fort 2.5tonn tenker jeg, dvs 9000lbs som et minimum.

Jeg ser mange er fornøyd med rimelige vinsjer kjøpt på ebay. Av merkevare er Warn og Comeup av de bedre.

Ska ha det i åtanke! Ska ta och kika runt lite, min bullbar har ju skydd och fäste för vajerstyrning, men jag tänkte köpa winsch med syntetlina så det får väl bli lite ombyggnation. Ska kika in ebay wincharna men kollat lite på Umeå 4x4 winschar. Vi får se vad det blir :)

Tack för tips och råd! 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skall du inte konstant köra med tält och markis monterat rekommenderar jag starkt snabbfästen.

Jag har en uppsättning nya liggande till taktältet som du kan köpa med lite rabatt.

Ser vi det som en ursäkt att träffas så slipper du ju dessutom frakt. ;)
 

Avseeende vinsch så har jag skrivit lite om min ”no name” 8500lbs från Umeå. Den är använd ganska mycket och fungerar fortfarande efter service.

Kräver dock just service.(fast det gör nog alla med tiden)

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Lars 9k said:

Skall du inte konstant köra med tält och markis monterat rekommenderar jag starkt snabbfästen.

Jag har en uppsättning nya liggande till taktältet som du kan köpa med lite rabatt.

Ser vi det som en ursäkt att träffas så slipper du ju dessutom frakt. ;)
 

Avseeende vinsch så har jag skrivit lite om min ”no name” 8500lbs från Umeå. Den är använd ganska mycket och fungerar fortfarande efter service.

Kräver dock just service.(fast det gör nog alla med tiden)

 

Tack för input Lars! Ska kika mer på Umeås winschar, känns som en bra kompromiss då jag inte tror att den kommer gå så varm, är väl mest en säkerhets/trygghetsapparat! Och funkar dem för dig och din körning genom sura lerhål, då duger det helt klart åt mig 😁

 

Ja grejen är att jag är lite oroad att denna bilen blir så hög att jag inte får in den i garaget när allt är på 🤣 därav att jag tänker att iallafall tältet ska gå att plocka av enkelt!

Anledningen till att jag tänkte göra samma sak med markiserna har egentligen bara en anledning, och det är att man enkelt kan hänga upp dem på väggen i garaget för att torka eller förvara dem, annars kan de likagärna sitta på hela tiden!

Köper dem gärna av dig, om vi möts eller om de skickas märks, men har du en uppsättning ni inte ska använda så köper jag dem gärna!

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är arbetet med kamrem + Service och byte av alla vätskor igång. Första gången jag byter kamrem på något annan än VW dieslar 😅 men det ska nog gå bra!

 

Som vanligt har jag inte tagit några bilder under själva ingreppet 🤪

20220121_233842.thumb.jpg.6b445aca568fc16415b1fb0d2af4abea.jpg

Ett stycke Landrover

20220121_233847.thumb.jpg.48e19fb9789b9601b172000c09af675e.jpg

En hög med grejer

20220121_233853.thumb.jpg.25076bcdb51c225e025ed26ac7f1c4b2.jpg

en till hög med grejer, tillexempel en dryg viskofläkt som jag fick slipa till en 32mm nyckel för att få av, och det nyinköpta verktygsskåpet från Jula!

20220121_233909.thumb.jpg.25651e982f48d646c0120aad8454faea.jpg

Vyn från fronten när allt bös som är iväg är bortplockat. 20220121_233916.thumb.jpg.1be436614ca7527e2d8b596727add776.jpg

och en hyfsat tunn 32mm nyckel, Brittisk special 😅

 

Nu återstår bara leveransen av grejerna, skulle ha kommit igår men UPS körde väl fel eller något. Så resten av arbetet med nollning av motor o dret får jag ta till veckan! Kul att det händer någonting iallafall, även paketet från expeditionstore med plattformen ska vara påväg så nu börjar jag bli taggad igen :)

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Norlin said:

Vill minnas att sådanadär blir rätt dåliga med tiden för att helt tappa funktion, läge att byta till termostatstyrd elektrisk?

En viskosevifte har sykt mye større kapasitet enn en elektrisk sådan.
Dersom man ikke absolutt MÅ ha elektrisk vifte av en annen årsak (feks ved mudding, der hele fronten på bilen er nedi gjørmen og dermed ville tatt livet av viften om den ikke kan stoppes manuelt) ville jeg absolutt beholdt viskoseviften.
Fort gjort å bytte på Defender, koster ingen ting.

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Norlin said:

läge att byta till termostatstyrd elektrisk?

Min erfarenhet är precis lik din Norlin, men med tanke på vad iknutis skriver nedan så behåller jag den nog monterad, och beställer en i reserv i nästa sändning av reservdelar!

4 hours ago, iknutis said:

En viskosevifte har sykt mye større kapasitet enn en elektrisk sådan.
Dersom man ikke absolutt MÅ ha elektrisk vifte av en annen årsak (feks ved mudding, der hele fronten på bilen er nedi gjørmen og dermed ville tatt livet av viften om den ikke kan stoppes manuelt) ville jeg absolutt beholdt viskoseviften.
Fort gjort å bytte på Defender, koster ingen ting.

Tack för upplysningen, hade inte helt bestämt mig men var inne på att byta till elektrisk. Nu gör jag inte så med tanke på risken att döda den! Beställer en i reserv istället o lägger mitt hemmagjorda specialverktyg i bilen in case of!

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Så, då var kamremmen monterad och motorn roterad och det verkar som jag fått till det, bilder under processen? Nej som vanligt!

 

Men har bilder på när det är ur, och när det är i, så de kan ni få se! 

Gammal kamrem på golvet20220124_200156.thumb.jpg.38266997d111bfdd13cbb3c8447d690c.jpg

Ny rem + spännare (bonus med min 9.5mm borr som låsningspin för dieselpumpen)20220124_200208.thumb.jpg.9e95aa679ce5cad5a05806d535339c7c.jpg

Och en bild när all dret är monterad, med ny packning och allt, seriöst B|20220124_211202.thumb.jpg.0e649ff6e4cf470774879c679d4fc633.jpg

 

Nu inväntar jag vattenpump, termostat och multirem, tänkte att det är lika bra att passa på att byta när det är helt, så kan jag tvätta av grejerna och ha dem gamla i reserv bak i bilen ifall det skulle gå sönder längs vägen :roll:

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

God ide. 😀

Det anbefales normalt å bytte samtidig; packbox på kam, på vev og nedre reimhjul. Bolten på reimhjulet er strekkbolt, så der må du ha ny uansett. Anbefales også bruk av loctite under montering.

Sporet til kilen på veiva bruker å bli slitt og fører til feil timing, derfor bytter man hjulet.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, iknutis said:

God ide. 😀

Det anbefales normalt å bytte samtidig; packbox på kam, på vev og nedre reimhjul. Bolten på reimhjulet er strekkbolt, så der må du ha ny uansett. Anbefales også bruk av loctite under montering.

Sporet til kilen på veiva bruker å bli slitt og fører til feil timing, derfor bytter man hjulet.

Tack återigen för tips o råd! Kilspår och dylikt såg fint ut, inget glapp vad jag kunde känna eller se. Gällande packboxarna så var det my bad, trodde de ingick i satsen jag köpte (som jag fick fel, fick dayco rem och britpart spännare fast jag beställde OEM grejer 😅) och bulten hade jag ingen aning om skulle bytas. Plockar med de grejerna i nästa beställning så får vi se när de hamnar på bilen, loctite har jag använt iallafall 😂 Ska ändå beställa nytt remhjul, gummit till vibrationsdämparen var på gång, inte slut men påväg 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...