Jump to content

Min nya kompis är en ZJ


sdt
 Share

Recommended Posts

Då var det dags för nästa fas i bilägandet. Som somliga kanske vet har jag de senaste åren haft en Volvo C202 som jag köpte för att jag och ungarna behövde en äventyrs-bil. Efter några år och massor av timmar i garaget så återstod fortfarande ganska mycket att göra innan bilen går att använda bekvämt till overlanding/äventyr. 

Saker som stört mig: 
Hög ljudnivå i kupén
Hög bränsleförbrukning
Otät kupé (damm och vatten kommer in)
Egentligen bara registrerad för en passagerare, innebärande att man kör olagligt med båda kidsen i bilen.

Därför har tankarna den senaste tiden gått mot att ställa undan valpen några år (jag vill ju inte sälja den) och istället införskaffa en mer "ombonad" äventyrsbil. Jag är inte tokig i nåt särskilt märke utan ville välja bil efter vilka behov jag hade. Land Rover Discovery låg högt på listan men eftersom jag med en sån inte får dra vår husvagn med mitt körkort gick den bort. 

Kraven jag hade var följande:
Rimlig bränsleförbrukning (Valpen drog ca 2,5L/mil)
Gärna diesel
A/C
Läderklädsel
Få dra minst 1600kg på B96-kort
Cool ;)
 

Ganska snart började fler och fler Jeepar dyka upp som passade mina önskemål och snart var de de enda bilarna jag letade efter. Från början tänkte jag mig en Grand Cherokee 1998-2004 (WJ) men efter några veckors letande dök en bil upp på Blocket som passade perfekt. Helt rätt utrustning, rätt pengar och dessutom i Malmö där jag bor. Efter ett par meddelanden till säljaren hade jag bestämt mig och jag swishade handpenningen utan att ha sett bilen. När dagen kom för affärens genomförande blev jag inte besviken. Bilen motsvarade mina förväntningar och jag och sonen vred igång V8an och började rulla hemmåt i vår nya äventyrsbil :)
Att frun överraskade med det positiva omnämnandet: "Jag hatar inte den!" när hon såg den var pricken över iet!

Det bästa med bilen är att den är klar såtillvida att man kan slänga in ett tält och några sovsäckar och sen är det bara att ge sig iväg. Men självklart finns det planer på lite uppgraderingar när tiden, orken och plånboken tillåter.

Info:
Jeep Grand Cherokee -94
5,2L V8
Automatlåda
Blå
Fräsig!

 

IMG_7466.JPG

IMG_7468.JPG

IMG_7471.JPG

Edited by sdt
  • Like 6
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Fin bil! Gällande bränsleförbrukningen får man räkna lite som att det är inte miles per gallon som är viktigt, utan smiles per gallon! 😁😁

 

Kanon att sambon din inte hatar den, och det verkar ju vara jäkligt potenta 4x4 bilar dedär!  Grattis till nya inköpet! 🤠

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Haha, ja den är nog ganska unik 🤣 
Jag får kanske erkänna att just på den punkten kanske inte bilen är det allra bästa valet, men med tanke på vad Valpen drog så är det ju rimligt. En tanke som gjorde att valet föll på en bil av äldre årsmodell är att om tre år när bilen är skattebefriad finns ju möjligheten att slita ut V8an och lägga i någon dieselmotor istället. Men det får bli ett beslut som tas längre fram, just nu funkar det bra med denna motorn.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det står under rubriken "BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON" det som @Lars 9k länkar till.

Som jag tolkar så räcker ett motorbyte inte för att räknas som ombyggt utan man behöver byta mer:

Quote
  • Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.

Och att på icke ombyggt fordon så gäller:

Quote
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Men jag skulle kolla detta med min lokala SFRO representant för att få klarhet.

För helt klart vore det mumma att ha en Diesel i en skattebefriad Jeep, många byggen i USA med VW 1.9.

Link to comment
Share on other sites

Norlin, det är helt rätt som du skriver. Jag var faktiskt inte medveten om att där var en årtalsbegränsning för motorbyte till diesel. Men då får man ju helt enkelt regga som ombyggt fordon om det ska bli byte till diesel i framtiden. Det är ju inte så mycket man behöver bygga om för att klara gränsen för ombyggt fordon, lite broms och drivlinemodifieringar så är man hemma. Men det ligger som sagt längre fram om det nu öht blir aktuellt för min del.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

I helgen blev det premiärtur med nya bilen. Medans frun hade tjejkväll så tog jag och Max Jeepen ut till Häckeberga och utforskade. Efter lite körning på grusvägar med vacker utsikt i fantastiskt väder hittade vi en traktorväg in mellan två fält och var såklart tvungna att kolla var den ledde. Efter några hundra meter hade vi hittat stället där vi slog läger för ett par timmar och lagade korv och makaroner på gasolköket. Det finns ju sämre ställen att göra läxan på så vi tog tillfället i akt och övade lite välskrivning. :)

Helt magisk kväll med rapsfält i solnedgången och vi började så sakta tuffa hemåt igen när solen sänkt sig bakom horisonten. På vägen hem stannade vi till vid vattentornet och tog lite bilder.

 

IMG_6063.jpg

IMG_6068.jpg

IMG_6069.jpg

IMG_6075.jpg

IMG_6077.jpg

IMG_6078.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag hade egentligen tänkt önska mig en kyl när jag fyller år i höst men Jula sålde Evercool EDF-40L för 4000kr så jag kunde inte motstå :)

När jag sedan var på Biltema hittade jag denna batterilåda med lite features, typ batterimätare, externa batteripoler och 12V-uttag. Normalt sett brukar jag inte gilla färdigbyggda lösningar utan gillar att bygga sånt här själv, men i detta fallet tyckte jag det var så pass lockande att det fick bli en sån. Tanken är att koppla in ett extra batteri (till kyl mm.) på bilens generator via ett skiljerelä. Den långsiktiga planen är sedan att lägga till en solpanel också så kylen i princip kan klara sig hur länge som helst utan extern laddning (under förutsättning att vädret är najs ;) )

 

A2CB9F61-DF19-47F4-AF69-2FF204056E8D.jpeg

719AA520-6F94-4A15-BDBE-0EC989D906A2.jpeg

396F54AC-209E-483C-81C0-B4A4F4E9D639.jpeg

Edited by sdt
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Norlin said:

En sån där kyl har jag gått å tittat snett på rätt länge, ser framemot din installation, får dom är rätt stora.

Ja, jag kan hålla med om att de är rätt stora. Om man tänker sig att lastutrymmet går ända upp till tak så tar den ju upp nästan 1/4 av lastutrymmet, så visst är de stora sett till att det ju ändå ”bara” är ca 40 liter utrymme i dem. Däremot betyder det att de är ganska välisolerade. Jag har nu haft igång kylen under hela dagen och värmen i bilen har varit runt 30 grader. Trots att kylen hållit ca 5 grader har den inte dragit ner spänningen på extrabatteriet med mer än ca 0,4V (och det ska sägas att det är ett ganska kasst och gammalt batteri).
Batteriet är inkopplat via ett skiljerelä (Biltema 25-219) som sitter monterat precis bredvid startbatteriet och det verkar funka precis som tänkt, så än så länge ser det riktigt bra ut!

På sikt får man väl bygga någon utdragbar historia så man kan packa saker ovanför kylen också men för tillfället får det duga såhär. Kvar att göra är att montera några öglor för fastsättning.

(Batteriet står bakom de genomskinliga backarna)

 

701513BE-4C3A-4BA0-A246-DC41E4AD7F01.jpeg

0C198CEF-E080-46BB-9AB7-043A45FF01C6.jpeg

Edited by sdt
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är man hemma igen efter ett par veckors semestrande med Jeepen med husvagn efter. Resan gick först till Kärradals camping norr om Varberg, för att sedan fortsätta till Siviks camping utanför Lysekil. All-in-all en härlig semester där bilen funkat fint. Det enda egentliga problemet (som aldrig blev ett direkt problem) var att den ville gå lite varmare än vad jag känner mig bekväm med när jag drog husvagnen uppför backar. Efter ett inlägg på FB fick jag reda på att det var ganska vanligt att dessa bilarna gick runt och i vissa fall över 100 grader, men jag tänker ändå att jag ska försöka få ner tempen något så ny kylare, vattenpump och termostat är beställt. 

Lösningen med den extra kylen i bagaget på bilen var helt fantastisk! Extrabatteriet höll ca 3 dygn (och då är det batteriet ganska gammalt och dåligt) även i den 30-gradiga hettan som rådde. Helt perfekt när vi t.ex. var i Smögen och handlade räkor och ville stanna och bada lite på vägen tillbaka till campingen. Bara att slänga ner maten i kylen så gjorde det inget att det tog några timmar innan man var tillbaka vid husvagnen. 
 

IMG_6340 (Stor).jpg

IMG_6339 (Stor).jpg

IMG_6326 (Stor).jpg

IMG_6296 (Stor).jpg

IMG_6244 (Stor).jpg

IMG_6242 (Stor).jpg

IMG_6241 (Stor).jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fina bilder och gott att Jeepen funkar bra.

Första året vi körde långtur fick vi slå på värmen och dra ner rutorna när vi körde i de Norska fjällen. Då kröp den upp över 115 grader.

Numera ligger min normalt på ca 95 grader, men med AC på och ”jobbiga” förhållande kan tempen mycket väl stiga upp mot 110.
Då är det mesta av kylarutrustning numera fräscht.

En översyn skadar ju aldrig, glöm inte viscokopplingen till fläkten, när jag bytte den sjönk min temp ett antal grader.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Lars! Jo, jag har förstått att de kan bli lite varma. Precis som du skriver så känns det ju tryggt med nya delar i kylsystemet i alla fall. När det gäller viskon så har jag kollat att den har ett visst motstånd och så, men någon nämnde att den även ska låsa upp, stämmer det och hur kontrollerar jag i så fall det?

Link to comment
Share on other sites

I förrgår fick jag äntligen tummen ur och installerade de nya undre bärarmarna bak som jag fick med när jag köpte bilen. Detta eftersom bakänden kändes sladdrig och bärarmarna som satt där var helt slut i både gummi och plåt. Jag passade då också på att montera stötdämparna bak som nu legat i garaget i ett par månader. De gamla stötdämparna verkade iofs fungera helt ok, men de var helt upprostade och eftersom jag vill ha på större hjul så behöver bilen höjas lite mer. 
Jag passade även på att provmontera de nya fälgarna som breddar utåt ganska mycket. :)

Sist men inte minst så kapade jag av den undre delen av kofångaren fram för att få lite mer markfrigång där. Dock lite osäker på vad jag tycker om utseendet efter den modifieringen. 

Min tanke är att kunna vara med när SORK ska sladda runt på Offroadbanan i Osby den 20e i denna månaden. Tanken då är att jag ska ha hunnit få på de nya hjulen med nya dämpare även fram och 100mm höjning samt bytat kylaren och vattenpumpen (som jag ska hämta nu).

IMG_6415 (Stor).jpg

IMG_6416 (Stor).jpg

IMG_6411 (Stor).jpg

IMG_6419 (Stor).jpg

IMG_6420 (Stor).jpg

IMG_6417 (Stor).jpg

Edited by sdt
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
13 timmar sedan, sdt said:

Tack Lars! Jo, jag har förstått att de kan bli lite varma. Precis som du skriver så känns det ju tryggt med nya delar i kylsystemet i alla fall. När det gäller viskon så har jag kollat att den har ett visst motstånd och så, men någon nämnde att den även ska låsa upp, stämmer det och hur kontrollerar jag i så fall det?

Den skall i stort sett låsa när den blir varm liksom viscon i fördelningslådan som skall låsa när en axel börjar gå fortare än den andra.

Så om du stannar motorn när den är varm skall fläkten vara ”låst” mot remhjulet.

Annars slirar den och fläktbladet går långsammare än motorn/remhjulet med sämre kylning som följd.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Då kylare och vattenpump kommit på posten härom dagen så blev det läge att göra jobbet med att byta dem. Att byta vattenpump brukar (för mig i alla fall) vara en källa till irritation och så även denna gången. Men efter lite fipplande och svordomar satt ny vattenpump, kylare och termostat på plats. De gamla prylarna såg helt ok ut, bortsett från termostaten som nog inte var bytt på ganska många år. Det blev även en motortvätt (jag höll mig borta från elen och spolade bara rent fram på motorn), sen dags för provrunda. Grejorna verkade funka fint men när jag var nästan hemma igen och rullade in på vår gata så hostade motorn till och var sedan stendöd. Gick inte att starta igen. Bilen fick puttas hem och jag tackade gudarna att detta inte hände på semestern när vi var 50 mil hemmifrån och hade husvagn efter. Jag testade diverse småsaker under timmarna som följde men den gick inte att få liv i igen.

Dagen efter (idag) gick jag ut och provade att starta bilen igen och den gick igång så fint. Den misständer dock lite vilket jag märkt att den gör sedan några veckor tillbaka. Jag lät bilen stå igång eftersom jag misstänkte att problemet skulle komma tillbaka när den blev varm och mycket riktigt så dog den igen när den kommit upp ordentligt i temp. 

Min gissning är att vevaxelgivaren börjat bli dålig vilket orsakar misständningen och att den sedan fått nog när jag gjort motortvätten. 
Jag tänkte hämta en OBD-läsare under morgondagen och se om jag får några felkoder, men är det någon annan som har tankar på vad det kan vara så tar jag tacksamt emot alla tips och råd.

Mer positivt är att jag hämtade mina nya framfjädrar igår (Rubicon express RE1345), vilket betyder att jag kan bli klar med höjningen till och monteringen av de nya stötdämparna :)

 

IMG_8502 (Stor).JPG

IMG_8498 (Stor).JPG

IMG_8499 (Stor).JPG

IMG_8500 (Stor).JPG

IMG_8501 (Stor).JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...