Jump to content

Min nya kompis är en ZJ


sdt
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
Link to comment
Share on other sites

Tack @Lars 9k! Tändspolen är helt klart en annan misstänkt, men visst kan det vara en av de andra också. 

Oavsett vad så är det trevligt med nya, fräscha delar för ökad tillförlitlighet så min plan är väl i första läget att byta prylar tills jag hittar felet. Vad jag kan se så är där inga felkoder som dyker upp. Skulle jag inte kunna lösa det med tändspole, vevaxelgivare, kamgivare, lambda eller liknande får jag väl börja kolla på om det kan vara ECUn. Är det kablage så kan det ju vara rätt struligt att hitta, men jag får leta helt enkelt. 

Jag hade ur stiften igår för att förhoppningsvis se om det var en särskild cylinder som misstände, men alla stiften såg likadana ut. Men det kan ju då mycket väl vara spolen som missar en gnista då och då och det är ju inte helt ovanligt att tändspolar går sönder på precis de viset, att de funkar sämre och sämre när temperaturen stiger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Var ute för att verifiera det jag skrev om viscofläkten men det gick sådär…..

Är ganska säker på att jag efter byte kunde konstatera att den låste ganska rejält men ikväll, visserligen på efter en kort provkörning, gick fläkten ganska lätt.

Då var motortemp 95grader, men det var en kort runda.

Jag återkommer när jag kört den riktigt varm under en lite  längre tur.

Hittade en bra funktionsbeskrivning

Toyota forum

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tycker att min verkar funka helt ok men har inte märkt att den låser upp helt. Har iofs inte kollat det heller så det kan ju tänkas att den gör det. 

@Lars 9k Du har inte möjligtvis en extra tändspole som man skulle kunna låna och testa med?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då är den fungerande igen! 

Stort tack till @Lars 9k för lånet av en fungerande tändspole (och en mycket trevlig pratstund)! Efter att ha monterat den andra tändspolen startar bilen igen och går. Där är fortfarande en del misständningar som jag får titta på. Min gissning där är att det kan vara fördelaren som spökar. Ny fördelare och rotor ska beställas. Jag kommer även byta vevaxelsensor för att om möjligt förebygga problem där. Självklart beställer jag en ny spole också så jag har fräscha grejor och låne-spolen kan returneras till sin ägare. 

Bild på gamla spolen som är sprucken och uppenbarligen inte användbar längre.

IMG_8521 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Idag blev jag klar med installationen av dämpare och fjädrar. Bilen är sedan tidigare höjd ca 2" med puckar i fjädersätena.

Fram monterades fjädrar från Rubicon Express och de höjer enligt specen 4". Nu har jag iofs uppfattningen att höjningen kan ha blivit lite mer än så (jag får det till ca 5"). De gamla framfjädrarna flyttades sen bak men när jag fått dit dem hade de inte höjt lika mycket som framfjädrarna. Jag monterade därför tillbaka puckarna som jag tagit av så bak sitter nu original framfjädrar med 2" puckar. Det gav mig motsvarande höjning bak som jag har fram, dvs ca 5" från original. 

Höjningen görs framför allt för att få plats med 33" däcken som jag hoppas kunna provmontera senare i veckan. Jag säger provmontera eftersom jag förväntar mig att där ska vara lite problem som behöver lösas innan jag kan köra med dem permanent. Framför allt tror jag att de kan komma att gnugga i framkant av de bakre hjulhusen, vilket kan behöva justerbara bärarmar. En annan sak som kan komma att behövas är justerbara panhardstag eftersom axlarna efter höjningen inte sitter centriskt längre. Vad jag kan se är de förskjutna ca 30-50mm i sidled. Jag behöver även längre stag till krängningshämmarna...om jag nu ska använda dem, vilket ju egentligen inte behövs.

Efter att installationen var klar blev vi ju tvungna att ta en provtur för att se att allting lirar som det ska. Direkt märkte jag att fjädringen blivit mycket styvare. Bilen gick tidigare lite gungigt över farthinder mm. Nu var den istället lite stötig. Tråkigt, men inte så förvånande då materialet i fjädrarna är ganska mycket tjockare än original. Jag har ju dock inte några biffiga kofångare eller vinch ännu, så det blir nog ganska bra i slutänden när vikten på bilen ökat något.

Det ser ju lite töntigt ut med mycket höjning men små däck så de nya 33-orna är efterlängtade.
Vi behövde ju såklart testa flexet lite och se så inget tog emot eller gick sönder vid utfjädring/infjädring.

IMG_6435 (Stor).jpg

IMG_6431 (Stor).jpg

IMG_6433 (Stor).jpg

IMG_8542 (Stor).JPG

IMG_8530 (Stor).JPG

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det ser ut att bli härligt utflippat!! :)

En sak som bidrar till stötigheten är den brantare vinkeln på bärarmarna. Större del av kraften går upp i karossen. 
 

@Per Pettersson märkte stor skillnad på sin JKU när han sänkte fästena i karossen och åter fick mer vågräta bärarmar. Detta är dock inget som rekommenderas på ZJ då ”ramen” är för klen.

 

Link to comment
Share on other sites

Så kan det säkert vara ja. Nu efter jag kört den lite så tycker jag att det funkar helt ok.

De första dagarna har jag kört den utan inkopplade krängningshämmare eftersom stagen var för korta efter höjningen. Det har gjort bilen i princip okörbar. Den vinglar från sida till sida så pass illa att det inte känns bekvämt att köra. Så igår var jag tvungen att bygga om länkarna bara för att testa att få in krängningshämmarna i ekvationen igen och WOW vilken skillnad! Nu känns den nästan som innan höjningen igen. Om länkarna håller får tiden utvisa, förmodligen beställer jag nya i framtiden.

Jag har även beställt nytt justerbart panhard-stag, från Rough Country, fram eftersom framaxeln satt ca 5cm förskjuten i sidled. När leveransbekräftelsen kom visade det sig dock att det tar en månad (!) innan det kommer. Så kan vi ju inte ha det så jag fick så länge borra ett nytt hål i det nedre fästet (vid den blå pricken på bilden) så jag klarar mig tills dess. Bak har jag samma problem så jag håller på att titta på en lösning för det.

 

IMG_6441 (Stor).jpg

IMG_6442 (Stor).jpg

IMG_6444_LI (Stor).jpg

 

Edited by sdt
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt! Det är faktiskt på fullt allvar en av anledningarna till att jag gillar att skruva med såna här bilar. Sen köpte jag en mutterknackare för ett tag sedan. Wow vilken game changer när man ska mecka med hjulupphängningar på gamla bilar! Rekommenderas starkt!

(Ja, jag inser såklart att alla andra fattade detta för över 15år sedan, men ändå :) )

Edited by sdt
  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Mycket uppdaterande här nu, men jag är inne i ett flow och har fått ganska mycket gjort på bilen den senaste tiden. Tanken är att det ska bli offroad-körning med SORK i Osby om en vecka och då vill jag att vissa saker ska vara klara. 

Därför var jag igår ute hos min brorson och fick hjälp med att lägga på 33"-däcken på de nya fälgarna jag köpt till Jeepen. Efter lite micklande med kompressor och annat tjafs så lyckades vi få på däcken på fälgarna och eftersom det finns 2-pelarlyft där så passade jag på att montera däcken på Jeepen direkt. Det enda jag behövde göra för att de inte skulle ta i var att trimma bakkanten på framskärmarna lite, slå in plåtskarven och massera lite med handsläggan så var saken biff! De nya däcken är på plats och tiden får utvisa var det tar i när jag provar den i skogen och sen får jag ta det därifrån.

1259743318_IMG_6452(Stor).thumb.jpg.4cddb36ac3de67bc62d4e18f23ee73cc.jpg

1777849062_IMG_6455(Stor).thumb.jpg.0b23073cde7001c7b573df7160d62d73.jpg

1137221087_IMG_6457(Stor).thumb.jpg.fb22227571ae9611e82b7cf5aeccaa6f.jpg

 

Problemet är att jag ju nu måste bygga om mitt släp också 😁

30692649_IMG_6459(Stor).thumb.jpg.3dadfadb51b33c314d639e6d035c86cb.jpg

 

Idag blev det sedan tid att försöka passa in skärmbreddarna som jag hade liggande. De är egentligen till Defender, men de funkade ju faktiskt helt ok till ZJ. Nu är jag ganska nöjd med hur stuket är och den ser ganska mycket bättre ut efter höjningen och med nya däck tycker jag. Ska bli fantastisk kul att prova den utanför vägen nästa helg!

1701869253_IMG_6476(Stor).thumb.jpg.1b0b6cee705733b48fe214ecb284a617.jpg

834958416_IMG_6479(Stor).thumb.jpg.510e0e5397a74bc2ea934b9cd22d3e02.jpg

Edited by sdt
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Snyggt, lite annan bil nu än den ni körde på semester med!! :)

Att bygga om husvagnen blir väl värre!!

Tyvärr skall vi iväg på annat nästa helg annars hade det varit kul att köra tillsammans i Osby.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Lars 9k said:

Snyggt, lite annan bil nu än den ni körde på semester med!! :)

Att bygga om husvagnen blir väl värre!!

Tyvärr skall vi iväg på annat nästa helg annars hade det varit kul att köra tillsammans i Osby.

Ja, verkligen stor skillnad. Den är ju klart ljudligare, skakigare, dricker mer mm…men det är det ju värt. Hade det inte varit så att jag redan hade de här däcken liggande så hade jag förmodligen valt något däck som är slätare, men det får bli när dessa är utslitna.

Det hade såklart varit perfekt om ni också skulle köra i Osby, men det får bli nästa gång helt enkelt.

Edited by sdt
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Norlin said:

Go with the flow, blev ju hur bra som helst.

Angående släpet, kan man inte ha en "lägre" dragkrok som man kan ta bort när man inte drar?

Om du inte ska köra offroad med släp/husvagn då är det "bara" att höja. 😉

Jo, jag har funderat på hur man kan sänka kroken. Det är ju en avtagbar så ska man ha en till så får man på något sätt kopiera fästet och sen bygga en ny. Alternativt kolla med tillverkaren om det finns en lägre att köpa 🤔

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Wiberg said:

Är det 4-kantsfäste på din bil @sdt? Ser inte helt klart på bilderna. Då finns det drop med olika längd/ höjd - behöver ett själv ;) .

 

Det är en Bosal-krok jag har. Den ser ut såhär. När jag googlar hittar jag inget ställe att köpa reservdelar till den. Några tips?

 

IMG_6486 (Stor).jpg

IMG_6485 (Stor).jpg

Link to comment
Share on other sites

On 8/18/2021 at 11:38 AM, Wiberg said:

Den där blir svår tror jag. Och man vågar väl inte svetsa en dragkrok?

Nä, det tror jag inte att man vågar. I alla fall inte om man vill tuffa omkring med husvagnen efter.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde för ett tag sedan en ny tändspole på Autodoc. Problemet var bara att när den kom så visade det sig att kontakten inte passade. Sen beställde jag en ny vevaxelgivare från Skruvat.se...när den kom visade det sig att det var samma problem med den.  

Efter lite efterforskningar fattade jag att man bytt kontakter på ZJ nånstans runt 96 och att prylarna jag fått var till nyare bilar. Så det blev till att beställa en till ny tändspole. Vevaxelgivaren valde jag att skarva på den gamla kontakten eftersom det inte gick att få tag på rätt givare på kort tid. Efter bytet av vevaxelgivaren är en hel del av misständningen som jag hade problem med tidigare borta och det känns skönt att jobbet är gjort. Ev beställer jag en ny givare av rätt modell i framtiden och lägger den skarvade givaren i reservdelslådan.

 

IMG_6493 (Stor).jpg

IMG_6494 (Stor).jpg

IMG_6489 (Stor).jpg

IMG_6490 (Stor).jpg

 

Här kommer också en teaser-bild på dagens körning med SORK...full rapport om det kommer senare :)

254110829_IMG_6496(Stor).thumb.jpg.ad895e91e0ece715b597b99d2122a478.jpg

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare var det dags för träff på Offroadbanan.se för Skånska offroadklubben SORK. Jag hade lyckats övertala brorsan om att han såklart skulle lämna vardagens bekymmer för en dag och hänga med och sprätta lite lera. Förväntansfulla och med bilen fullpackad (med delvis fel saker) började vi köra mot Osby. Väl framme snackade vi med lite folk i klubben som körde mer ändamålsenliga riggar. 

Vi började med att köra ner bilen i ett lite för djupt surhål och fick ha hjälp av ett par snälla sorkar i en Defender. Väl uppe ur hålet så höll vi oss lugna en stund för att sedan öka svårighetsgraden succesivt. I slutet på dagen hade vi testat Jeepen bra tyckte vi och nu har jag en lista i huvudet på saker som jag behöver förbättra till nästa träff.

Tack till alla som var med och gjorde dagen till en riktigt härlig upplevelse!

 

 

IMG_8552 (Stor).JPG

IMG_8553 (Stor).JPG

IMG_8556 (Stor).JPG

IMG_8558 (Stor).JPG

IMG_8560 (Stor).JPG

IMG_8562 (Stor).JPG

IMG_8577 (Stor).JPG

IMG_8578 (Stor).JPG

IMG_8584 (Stor).JPG

IMG_8590 (Stor).JPG

IMG_6498 (Stor).jpg

IMG_6495 (Stor).jpg

Edited by sdt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...