Jump to content

Min nya kompis är en ZJ


sdt
 Share

Recommended Posts

Ja, verkligen en upplevelse! Visst finns där förbättringspunkter, men allt som allt är jag nöjd med vad bilen klarade. Eftersom jag fortfarande har veka tröskellådor och saknar skydd under tank och fördelningslåda så fick jag ta det lite lugnt men det var mycket roligt att klättra över stenar och jag är ändå lite impad av hur mycket bilen klarar.

Körningen skiljer sig ganska mycket mellan Valpen och Jeepen. En av de saker som märks tydligast är att sikten över backkrön är mycket mer begränsad i Jeepen. I Valpen sitter man ju framme vid rutan och har ingen motorhuv som täcker sikten.

Det har blivit ganska många garagetimmar den senaste veckan för att få till en efterlängtad uppdatering. Bilder på resultatet kommer snart ;)

 

Edited by sdt
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lars 9k said:

Du är välkommen hit igen men med Jeepen denna gången. Jag skulle gärna vilja titta på din huvudbromscylinder och jämföra med min.

Har du fått ngn ny tändspole ännu? 

Det ska bli! 
Ny spole (som passade denna gången) kom för nån vecka sedan ja :)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj...händelserik vecka kan man lugnt säga!

Veckan började med att jag slet av kofångaren fram för att få på vinchen (som jag efter offroad-körningen fattat att jag behövde). När jag påbörjade jobbet var jag fortfarande inte säker på om jag ville bygga en hel kofångare eller om jag bara ville ha ett vinch-fäste och i övrigt behålla original-kofångaren, men efter lite funderande bestämde jag mig för det senare med resonemanget att jag tycker det ser coolt ut, det väger mindre och att man alltid i efterhand kan bygga på vinch-fästet till en hel kofångare i metall om man vill. Eftersom vi till helgen skulle upp till min moster och morbrors torp i Småland (där vi dessutom brukar testa lite lättare offroad på deras mark) så var det lite stress med att få klart bilen. 

337775718_IMG_6512(Stor).thumb.jpg.7d487e478afe4975dce68c8b19d61fb5.jpg1302483033_IMG_6515(Stor).thumb.jpg.9d292fda971c9da1964fcd8aa8c9f2c3.jpg

 

Vinchen fick jag med när jag köpte min Valp, och den kom väl till pass nu1380313011_IMG_6519(Stor).thumb.jpg.77381e2a54e70ae5be87c28880bfdb33.jpg992766474_IMG_6521(Stor).thumb.jpg.ae0c5345da5e4295c4d29cb41691cfa3.jpg

 

Första gången jag provat Raptor bed liner, lätt att få ett bra resultat med om jag får säga det själv (döljer dessutom osnygga svetsar fantastiskt vilket är en uppskattad egenskap)413559855_IMG_6524(Stor).thumb.jpg.e9d891b4bde4b398884195e5f65be351.jpg

 

Tält är bra att ha om man ska mecka utomhus och vädret är skit577616493_IMG_6528(Stor).thumb.jpg.ce66debb170e4f9f41596032f3411b4c.jpg

 

Passade på att få dit en elfläkt också för att hjälpa till och sänka motortemperaturen som lätt blir hög när jag drar husvagnen1442804219_IMG_6529(Stor).thumb.jpg.34ee3a461b403c59bb139ae3b1d85b1e.jpg

 

Alles klar! Fett nöjd med det nya utseendet! :)931434944_IMG_6532(Stor).thumb.jpg.b9aca222a172ee5733f3c7c4fc512c30.jpg2062024991_IMG_6535(Stor).thumb.jpg.8a6710e485bc650099a9868193b7f379.jpg

 

Sandstegar har jag också hunnit få dit...727548975_IMG_6516(Stor).thumb.jpg.0757293c7c8eb4de77508809a8175bbc.jpg

 

...spade likaså2095332929_IMG_6517(Stor).thumb.jpg.aa9c90bd3601b866204de769b73b3f6b.jpg

 

På fredagkvällen var i alla fall allt klart och vi kunde på lördag morgon koppla husvagnen för att börja äventyret. Efter en tankning på Glumslövsbacken...1261648343_IMG_6537(Stor).thumb.jpg.acc78a1baf1032db70181a8bced4bf7e.jpg281063322_IMG_6538(Stor).thumb.jpg.b5a619d15ec0e32d935fb53e76b1a12d.jpg

 

...rullade vi vidare på E4an vid Skånes-Fagerhult när plötsligt motorn tvärdog. Inte host-host och sen död, inte hick-hick och sen död utan den gick fint för att nästa bråkdel av sekunden vara totalt död. Suck... Lyckligtvis körde min brorsa samma håll med sin Passat och efter att han ställt av sin husvagn på en mack i närheten vände han tillbaka och bogserade oss till samma mack. Där försökte vi vad vi kunde för att få igång den men där är ingen gnista på stiften. Efter lite roddande lyckades vi få tag på någon som bodde i närheten där vi kunde ställa bilen och vi for utan Jeepen vidare till kräftskivan i Småland. Morsan och farsan fick också vända tillbaka så vi kunde dra med vår husvagn till destinationen.

 

Så här ser en husvagn ut när den blivit dragen på grusväg efter en Tesla... Som vi säger i Skåne: Rälitt! (för oinvigda betyder det "äckligt")

1740078974_IMG_6540(Stor).thumb.jpg.a7354941e492c54d4b3103dea30a1e70.jpg

 

På söndagen körde vi hem till Malmö igen och jag hann vara hemma i ca 3 minuter innan jag körde mot Eslöv för att låna en ECU av alltid lika hjälpsamma @Lars 9k och sedan styra mot Skånes-Fagerhult för att se om man hade sån "tur" att det gick att få liv i bilen med ny ECU. Sån tur hade jag inte idag... Det blev till att återvända hem och bilen som nu då står hos min "brors dotters klasskamrats mammas gamla klasskamrat i grundskolan" får hämtas i veckan genom att jag och brorsan tar hans lastbil och hämtar hem åbäket på. 

Besviken, ja...trött, ja...lite glad att detta inte hände när vi var i Lysekil på semestern, ja...förbryllad över vad felet kan vara, ja mycket...det mesta som lätt går att felsöka är kollat och i nuläget lutar det väl åt kabelbrott, felaktig vevaxelgivare eller nåt med fördelaren. Felsökningen får helt enkelt fortsätta när jag hämtat bilen.

To be continued...

Edited by sdt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2021 at 5:32 AM, Norlin said:

Surt med fel.

Snyggt jobbat med vinsch installation!

Lycka till med felsökning.

Tack! Som sagt blev jag väldigt nöjd med utseendet och hur vinchinstallationen blev. Och igår när jag skulle ha upp bilen på brorsans lastbil så fick jag ju nytta av den också så…win-win 😁

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är vi på rull igen!

Anledningen till att vevaxelgivaren byttes från början var att motorn misstände så givaren var inte helt kass utan fungerade hjälpligt. Och efter att ha demonterat min nya givare och monterat tillbaka den gamla så gick det att starta motorn igen. Det jag sedan gjorde var att kontakta Jeep Malmö (Hedin bil) och beställa en ny givare. En vecka senare kommer givaren och naturligtvis är det fel givare... Jag får då reda på att de kaaanske kan beställa rätt givare men frakten från Italien kommer ta tre veckor. Det verkade inte ens som att de ville försöka lösa mitt problem över huvud taget. Så riktigt dålig service där kan jag tycka. Därför fick det bli att beställa en ny givare från Dalhems av märket Standard motor products, som efter lite googlande verkar vara kvalitetsprylar. Givaren är nu monterad och jag och sonen har precis varit på provtur ca 20 mil och allt verkar lira så det är bara att hålla tummarna. 

Slänger med en bild på när vi transporterade hem bilen också på brorsans lastbil. Bra att ha i familjen! :)

 

Som avslutning på helgen kom jag nyss hem från ett trevligt besök hos @Lars 9k  Återigen tack för all hjälp med lån av delar Lars! 

IMG_6614 (Stor).jpg

IMG_6612 (Stor).jpg

IMG_6549 (Stor).jpg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag sitter och skissar på takkorgsbygge. Här är vad jag kommit fram till än så länge.

Alt 1 - Bygga takkorgen lika brett som rampen. Det kommer då sticka utanför taket på sidorna. (Nackdelen är att jag tycker inte det är lika snyggt samt att markisen också hamnar längre ut från taket med resultatet att det kan regna ner mellan bilen och markisen.
Alt 2 - Bygga takkorgen smalare och låta rampen sticka ut på sidorna under eller ovanför markisen. (Tveksamt om det ser vettigt ut samt att rampen kan vara i vägen för markisen när den ska fällas ut och in)
Alt 3 - Bygga takkorgen smalare och montera rampen på motorhuven eller annat ställe (svårt att hitta annat ställe och tveksamt om motorhuven är ett bra ställe för en ramp)
Alt 4 - Bygga takkorgen smalare och köpa en smalare ramp som matchar bredden för takkorgen. (Lutar nog åt detta alternativet som det känns nu eftersom jag tycker att det blir snyggare om takkorgen inte sticker utanför taket på sidorna)
Edit: Alt 5 - Köpa runda extraljus och ha på taket a´la 80-tal

Någon som har några tankar på det?

 

IMG_6660 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu har jag inte sett någon bild på din ljusramp men gissar att det är en som går från kant till kant av taket fast i grunden för mitt resonemang är det egalt.

Jag har ju testat med både smalt och brett takräcke med följande slutsater.

Det smala positivt:

- i mitt tycke snyggare

- bättre ur vägen vid offroad

-markisen mindre utsatt ifall den är monterad vid offroad.

 

negativt: 

- markisens tightare montering ger någon decimeter mindre användbar yta utanför bilens välvda sida. Låter inte mycket men på en 2x2m markis räknas varje dm. 
- den mindre ytan ger inte plats åt det jag vill få med vid Overlanding.

 

Det breda positivt:

- Ger plats åt det jag (just nu) vill ha med vid Overlanding.

 

Negativt:

- Tar i och riskerar att skadas vid offroad (har hänt)

- Ser klart klumpigare ut 

 

Det jag menar är att jag hade struntat i LED-rampen som utgångspunkt och istället funderat på vad jag vill ha på taket och vilket användningsområde som är viktigast för dig.

Väl medveten om att det är svårt innan man riktigt vet vad man har behov av.

Det blev visst inget av svarsalternativen….

Edit: hur jag TROR att du kommer att använda Jeepen närmaste åren (mer offroad än overlanding) hade jag gått för en som är lite smalare än rampen, satt markisen på sidan och låtit rampen sitta ovanför.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för de tankarna! Jag tycker nog ändå att det låter ganska likt det jag tänkt mig.
I nuläget har jag inte planerat något taktält så det gör ju att mitt behov av mycket förvaringsutrymme på taket inte är så stort. Jag har ju iofs inte heller någon exakt idé om vad jag behöver ha på taket så det blir ju lite skott från höften med storleken.
Min markis är ganska lång så jag är inte så orolig för utrymmet där, det känns viktigare att det kan regna och blåsa in så lite som möjligt mellan markisen och bilen.
Med dessa tankarna föll valet på en smalare takkorg (1100mm). 

Korgen är nu i princip klar, i alla fall grunden på den. Det återstår ändå en hel del som t.ex. surrningsöglor, fäste för markis och belysning samt lackering. Sen är min tanke att lägga brädor som botten för att få till ett retro-utseende, men där får jag se hur utseendet blir och bestämma definitivt när jag ser det på plats. Ev. skrotar jag den idén och svetsar dit fler rör istället.

Här är i alla fall resultatet så här långt, som vanligt gör jag en ritning och ändrar sen efter eget huvud när jag ser resultatet växa fram.

1434862456_IMG_6667(Stor).thumb.JPG.3fe1a2b77b47d826bdd7e3d16c647013.JPG

526616510_IMG_6669(Stor).thumb.JPG.90ad7ce535c713eca447fa523544e541.JPG

1452057268_IMG_6670(Stor).thumb.JPG.607170fe35dcddf4f33703cdedfd11ef.JPG

753776939_IMG_6671(Stor).thumb.JPG.e1dd3a2c43a6a9ee661d27681b7f5873.JPG

1509031951_IMG_6672(Stor).thumb.JPG.7e94f14b5f60dcdbb9241a765f30db8b.JPG

 

 

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Japp! Min tanke var egentligen att använda originalhållarna så som du gjort, men sen passade det inte riktigt med bredden av olika anledningar. Så jag provade att montera loss dem och det var inga som helst problem så då tänkte jag om och skar istället bitar av vinkeljärn att göra fästen av.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här nedan följer en flagrant och detaljerad redogörelse för mina senaste tillkortakommanden:

Eftersom vädret skulle bli najs idag så bjöd jag med familjen på en trevlig tur på den skånska landsbyggden. Glada i hågen lastade vi Jeepen med allt som kan tänkas behövas när man planerar att spendera dagen i skog och mark, t.ex. chokladbollar, kaffe, korv med bröd, spade, ketchup, varma jackor, nyponsoppa, multimeter, dragstropp, campingstol, yxa mm mm. Det blev en planlös tur där första stoppet blev att käka frukost i en solig glänta mellan Genarp och Björnstorp. 

1026660945_IMG_6741(Medel).thumb.JPG.e4b80966bd5dbaa6f8887fee7935c8f4.JPG

1738869837_IMG_6743(Medel).thumb.JPG.7f90c12d1cf77d344aceedf3666974ae.JPG

 

Mätta och belåtna satte vi oss i bilen igen och styrde kosan på grusvägar över Romeleåsen och efter några kortare stopp kom vi fram till ett ställe utanför Häckeberga som blivit en favorit. Mellan några åkrar parkerade vi för att slappa lite på en filt i gräset (förutom Emmie som valde att ligga på taket iförd filt och senare sovsäck och bivvy) samt fixa lunch. Max passade på att hugga lite ved och tvätta bilen. Efter några timmars mysande började vi känna att det var dags att packa in oss i bilen igen och köra hem. 

1899523334_IMG_6745(Medel).thumb.JPG.dacba31af1bc7acf133acfbd5de850bd.JPG

1633236386_IMG_6747(Medel).thumb.JPG.e563d30fe733800f905579d7f86a205c.JPG

958661756_IMG_6750(Medel).thumb.JPG.5d8d92d84ebd972b2a0b6e02e284566c.JPG

805236202_IMG_6749(Medel).thumb.JPG.65c6bf35078965cf315e74cde2a824c3.JPG

1122138055_IMG_6752(Medel).thumb.JPG.e34b695184135957c356fc671a8c3e78.JPG

132772799_IMG_6746(Medel).thumb.JPG.2eb7cc187ce861fe5dda20a7afc27eb0.JPG

 

Väl ute på grusvägen hann vi köra 100m innan jag får syn på en underbar vattenpöl invid vägen. I cirka 30km/h styrde jag över för att ta pölen med vänsterdäcken och vevade ner min sidoruta för att njuta av stänket. De nästföljande 3,7 sekunderna har jag valt att skildra i diktformat: 

Väntan. Splash! Njutning. Sidolut vänster. Klonk! Mer sidolut vänster. Gas. Slörp. Aj aj. Gas!! Helvetes mycket sidolut vänster! Fan, fan, fan! Gaaas!!!! Nä... Eller? Njae... Jo? Nä! Näääää. Skit skit skit...inte igen!

Lyckligtvis är familjen luttrad nu och även om barnen blev lite uppjagade så tog vi motgången som en familj (förutom att jag kände att allt var mitt fel. Vilket ju, sanningen att säga, är svårt att förneka) Jag försökte att få loss bilen genom att försöka gunga loss den men insåg ganska snart att det var lönlöst, den kröp bara längre ner med vänsterhjulen. Vi hängde på axlarna med båda diffklumparna mot vägen. Även vinchvajern rullades ut men utan fasta punkter att fästa i var det ju lönlöst.

En förbipasserande hjälpsam gubbe försökte hjälpa oss loss men efter ett par tappra försök insåg vi att hans V70 inte hade en chans. Det blev istället att traska till närmsta hus där jag frågade en inte fullt lika hjälpsam gubbe om han hade en traktor eller lastmaskin eller på något sätt kunde hjälpa oss. Det kunde han! Han hjälpte till genom att berätta att "det såg slarvigt ut" när vi försökte dra loss bilen med V70n. Han menade att eftersom mina barn sprang omkring istället för att putta på så fick vi såklart inte loss den. Hade bara min 9 och 11-åring samt fru hjälpt till att putta så hade det såklart gått bra att få loss bilen. Jag förklarade att "bilen hänger på axlarna" och att det nog är tveksamt om den ens går att få loss med en rejäl 4-hjulsdriven bil men ack vad jag var tokig! Det är ju klart att man kan putta loss den menade han. Och om man inte kunde det så är det helt enkelt för att man inte gör rätt.
Jag tackade för vänligheten genom att lämna hans fastighet...

Det blev istället att ringa brorsan som återigen fick rycka ut. Denna gången med familjens Defender. Eftersom han själv tagit en öl fick hans fru ställa upp och köra de 3 milen ut till där vi stod. Precis innan de var framme kom dock en vansinnigt välsinnad ung man körande i en Navara. Han stannade till och jag förklarade att hjälp var på väg. Han svarade att "men ska vi ändå inte göra ett försök nu när jag är här?" Såklart kunde jag inte tacka nej och efter att han vänt bilen kopplade vi en stropp mellan våra bilar. Medan jag satt med backen i och hörde jag mina hjul spinna i leran hörde jag även hans 4 hjul spinna mot vägens grus. Bilen rörde sig inte en millimeter. Han backade tillbaka och gjorde ett ryck. Bilen rörde sig möjligen 10mm. Ett till kraftigare ryck och vi hoppade bakåt några decimeter. Vi manade på och efter ytterligare ett kraftigt ryck var vi äntligen fria! Vi tackade den okända räddaren som även berättade att anledningen till det djupa diket var att det precis blivit grävt utmed vägen. Efter att han kört iväg tog det inte mer än några minuter tills brorsan med fru anlände i Defendern. Det blev i alla fall en trevlig pratstund på en grusväg någonstans i Skånes vackrare natur en härlig höstkväll medan solen sänkte sig ner mot skogen.

1620100259_IMG_6761(Medel).thumb.JPG.82d4a8bd4a87e918aa8a19e4d3d49a34.JPG

1654996561_IMG_6767(Medel).thumb.PNG.2701a98fdfd3d3a579688ee7ac7b6ab7.PNG


De 3 milen hem gick i makligt tempo, undvikande samtliga smaskiga vattenpölar på vägen och med ett stukat självförtroende. Som vanligt väljer jag ändå att se det positivt och inse att det är av misstagen man lär sig här i livet.
Eftersom bilen inte har något takräcke just nu så var inte high-lift-domkraften med. I efterhand har jag tänkt att om high-liften samt en sån där stropp som fästs i fälgen följt med så hade jag förmodligen klarat att få loss bilen själv.

1017338213_IMG_6766(Medel).thumb.JPG.df2c0fd18e519cc12b7fa6ba53d1b624.JPG

 

Edited by sdt
  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja ibland är de där pölarna lite djupa, vi satte på liknande sätt på TET- spåret för något år sedan. 
Dock i skog så vi kunde vinscha oss loss själva, eller rättare sagt @Hanna då jag inte kom ut på min sida.

Men men… så länge ingen kommer till skada och inte ens bilen får stryk så är det som du skriver, bara att lägga det till erfarenhetsbanken!! 👍

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Det har väl inte hänt sådär vansinnigt mycket sen sist men Jeepen har fått hänga med till jobbet lite då och då när vi haft användning av den. T.ex. är det ju smidigt med gasolkök, korv och bröd i bilen när man glömt lunchen.

När jag skulle flytta manskapsboden för nån vecka sedan så kom jag ett par mil, sen smällde det till och i backspegeln kunde jag se bodens ena hjul rulla ut i diket...tur att det är en 30-vagn 😁
Hur 5st hjulbultar kan gå av är en gåta för alla som tittat på det men eftersom de andra tre hjulen sitter som själve fan så gissar jag på att bultarna blivit allt för hårt spända av tidigare ägare. Efter att jag kunnat polygripa ut några av de avbrutna bultarna så lånades en bult från vart och ett av de tre andra hjulen och med stopp var annan kilometer för kontroll kunde de två sista milen till den nya arbetsplatsen avverkas utan några ytterligare bekymmer.

I övrigt har jag fått monterat tryckimpregnerade brädor och belysning på takkorgen så det som återstår på den är att montera markis-skena och att få den lackad. Och sen koppla in elen till belysningen såklart. Och sen göra fästen till spade, domkraft mm...nästan klar alltså 😉

Eftersom min riktigt gamla Miggy 125 la av så blev det även en tripp till svets-affären för att hämta upp en ny Migatronic Rally Mig 161i. Än så länge riktigt nöjd med det valet, och snart ska jag äntligen få lära mig tig-svetsning.

 

IMG_6697 (Stor).JPG

IMG_6717 (Stor).JPG

IMG_6720 (Stor).JPG

IMG_6643 (Stor).JPG

IMG_6706 (Stor).JPG

IMG_9100 (Stor).JPG

IMG_9101 (Stor).JPG

IMG_9102 (Stor).JPG

 

 

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoppsan ja! Där dök den upp :) Jo det är ju så att jag gillar att ladda upp lite video på "tuben" ibland. 
Tanken var från början att starta en ny kanal enbart för Jeepen och Jeep-relaterade videos, men jag bestämde 

mig sedan för att köra även detta på den kanalen som jag redan hade (som annars mestadels avhandlar ämnet maskinbearbetning). 

Jag brukar inte själv lägga upp länkar till kanalen på forum men att nån annan uppmärksammar den är ju bara trevligt. Där kommer alltså fyllas på med lite olika filmer om saker jag gjort med Jeepen efter hand...om nu någon vill slösa bort sin tid med att titta på vad jag hittar på i garaget ;)

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...