MrWIB Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 3 minutes ago, Rasmus Evertsson said: Allt utom startmotor säkras sen att det är svårt att få tag i stora säkringar för många är nog en tröskel. Inget typ biltema alltid har. Men tex MEGA säkringar finns i upp till 500A styrka så inget problem att säkra av. De säljs av ABKATI i Sverige som många bildelsfirmor har som leverantör tex. Vi är kunder genom jobbet och har sånna på lager så lätt att köpa lös för mig https://www.abkati.se/produkter/fordonselektriska-detaljer/sakringar-och-sakringshallare/mega-sakring.html Huvudströmbrytare gör ju inte samma jobb som en säkring. Säkringen är ju till för att skydda kablage alternativt motor från överbelastning. Huvudbrytaren är ju till för att bryta när motorn/vinschen inte används. Nu har jag bara snabbstuderat internet, men den "allmänna" uppfattningen verkar vara att inte säkra winchen. Brytaren är inte till för att skydda winch eller kabel, bara stänga av den ifall något hänger sig och den matar in okontrollerat eller liknande, som ett nödstopp. Har allt säkrat utan winchen 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 3 minutes ago, MrWIB said: Nu har jag bara snabbstuderat internet, men den "allmänna" uppfattningen verkar vara att inte säkra winchen. Brytaren är inte till för att skydda winch eller kabel, bara stänga av den ifall något hänger sig och den matar in okontrollerat eller liknande, som ett nödstopp. Har allt säkrat utan winchen Jo så är det ju men mycket i det ligger säkert som jag skrev i att det är svårt att få fram så stora säkringar som behövs om man inte vet om dom. På jobbet säkrar vi allt från hydraulaggregat och bakgavellyftar och dom brukar säkras av på mellan 175-300A så jag ser vinschen som vilken annan last som helst som ska säkras. Helt klart kan den användas som nödstopp också därför jag funderar på att montera dit en elektrisk huvudbrytare/solenoid som bryter matning på knapp som ännu en säkerhet. Det viktigaste är ju att man har något av det! För man hinner inte skruva av polen på batteriet sålänge man inte har snabbfäste. Startläget på tändningslåset hängde sig för mig en gång på en bil. Tog inte mer än 20-30sek att springa hämta en nyckel för att plocka batteripolen så att strömmen bröts men jag brände mig ändå rätt rejält på handen. Verktygen hängde fint på väggen 15 meter bort. Tänk att göra samma i en situation tex i skogen när vinschen frispelar och fortsätter går när den är helt inkörd och man ska ut och leta verktyg då lär kablarna brinna upp långt innan man hittar rätt verktyg för det. I ett sånt läge löser ju både en säkring eller huvudbrytare det. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlos Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Så jävla fint bygge, fint med inspo till min L200, tänker på att man kanske ska ha taktält på kåpa, har rolltop just nu och det är inte bra av utrymmesskäl. Alternativt bygga ett rack för tältet och ha tältet över flaket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlos Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 On 7/30/2021 at 11:36 AM, Rasmus Evertsson said: Clean hasplåt, är det något du tillverkar och säljer till en forumit ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 On 9/1/2021 at 11:18 AM, Carlos said: Så jävla fint bygge, fint med inspo till min L200, tänker på att man kanske ska ha taktält på kåpa, har rolltop just nu och det är inte bra av utrymmesskäl. Alternativt bygga ett rack för tältet och ha tältet över flaket. Tack, den dagen jag byter till hardshell åker tältet på kåpan direktmonterat mot taket isåfall. Vanlig glasfiberkåpa brukar inte hålla så pass bra att lasta tält på. Rack ser ju för jävla coolt ut men man tappar ju lite skyddat lastutrymme. On 9/2/2021 at 2:07 PM, Carlos said: Clean hasplåt, är det något du tillverkar och säljer till en forumit ? Yes det går att ordna. För alla 3 från fronten till efter fördelningslåda så är det 5000kr. Dra ett PM om du är sugen. Kan vara lite leveranstid just nu då killen som skär ut åt mig har rätt mycket att göra. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Åkte på att byta hjullager fram. Fan va de kan sitta. 12ton i pressen innan det släppte. Hade lite bråttom med bytet då jag skulle till Sandlycke på helgen sen och köra. Vart rolig som fan och man vågade lite mer när man visste man hade vinschen. Lyckades glida ner i ett hjulspår och nästan hamna på sidan. Perfekt tillfälle att öva lite bärning. Vinschen blockad i ett träd med stropp i rockslidern och ryckstropp för att komma upp. När man kom hem vart det sanering av bilen fått in lite vatten på vänstersidan. Våtdammsugning och sen kupevärmare för att torka mattan. Beställde en kartläsarlampa för ett tag sen som extra belysning till "köket" både rött och vitt ljus och dimmbart. Hoppas det röda kan hålla tillbaka lite mygg. Har också lyft på taktältet igen inför nästa helg. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 5, 2021 Premium Member Share Posted September 5, 2021 Vinsch är verkligen värt mycket, ger ju en mycket större möjligheter att själv klara sig vid fastkörning! Sen blir det fort läskigt vid sidolut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted September 6, 2021 Author Share Posted September 6, 2021 10 hours ago, Lars 9k said: Vinsch är verkligen värt mycket, ger ju en mycket större möjligheter att själv klara sig vid fastkörning! Sen blir det fort läskigt vid sidolut! Ja vinschen är guld värd! Man vågar lite mer på banan också. Sidolut har jag blivit lite bättre med att hantera sen man började köra men denna gången var det långt utanför min comfortzone och nog nära bilens också. Vet inte vad en L200 ska klara för sidolut men med telefonens vattenpass mätte jag det till 38 grader 😅 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 38 grader begynner å bli litt hårete ja. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted November 13, 2021 Author Share Posted November 13, 2021 Varit mycket jagande sista tiden men har gjort lite fix på bilen när man hunnit Saknade lite ljus efter att jag tog bort 2 av mina runda när jag monterade vinschen så blev en ramp. Strands Siberia SR 32" uträknat att passa under takräcket och ändå kunna montera taktältet! Körde med popnuts på undersidan av räcket för monteringen. Looking good. Drog kablaget hela vägen i skyddslang återanvände reläet som var till de 2 bortplockade runda. Blev bra med lite posljus i rampen Sen var det dags att o se om man behövde uppsöka viktväktarna. Klarade mig precis. Regning för att få vinschen inskriven i papperna. Gick alldeles utmärkt och sitter nu o väntar på mitt nya regbevis Monterat på taktältet igen. Nästa helg blir det Vinterträff i Habo. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 13, 2021 Premium Member Share Posted November 13, 2021 Och ljuset blev…? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Jäkligt fina ramper detdär. Varit sugen en stund själv faktiskt! Återkom gärna med recension på den 😁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted November 14, 2021 Author Share Posted November 14, 2021 @Lars 9k Fasen missade jag få med den Här är ljusbild iallafall är ju jävligt svårt det där med att ta bilder på ljus. Fick en hel del mer bredd. Var nöjd sen innan med längden @Lukas Nilsson Helt okej faktiskt haft den på drygt en månad redan. Och märker skillnad på just bredden. Finns helt klart ramper som lyser längre. Uppskattar att sammanlagt kan jag urskilja hus och träd ca 800-1000m bort beroende på storlek och vädret. Helt klart nöjd! 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted January 26, 2022 Author Share Posted January 26, 2022 Händer ju inte jättemycket med bilen just nu då det är kallt utan värme när man meckar. Med våran vanliga tur så blev det inte någon vinterträff i Habo då vi lyckades bli sjuka igen. Suck. Men i mellandagarna skulle jag skjuta lerduvor hos en kompis så jag for dit dagen innan i -7 för att prova hur det funkar när det är kallt. Hade en 400kr 3-season sovsäck från Urberg jag köpte i höstas som skötte jobbet kanon tillsammans med ett underställ så klart! Var ju lite kallt att gå upp o pissa på morgonen bara även om det då hade stigit till 0an Annars så har jag fått tillbaka ett glapp i ett kontaktstycke till sidoairbagen på höger sida som gör att airbag lampan lyser. Sist hjälpte det att ta isär rengöra och smörja sen sätta ihop men inte fått det att funka denna gången Får se hur man lyckas lösa det behöver besikta innan sista mars 😅 Lampan funkar riktigt bra att rädda lite av mörkerseendet. Camp by night Lite frosty Har också äntligen fixat min släpvagnskontakt som jag skrotade i våras uppe i Sandlycke och gett den en förhoppningsvis bättre plats och fästplatta av rostfritt. Inte så mycket kvar av den gamla 🤣 Ny plåt utskuren med nya plasman på jobbet. Smidig liten sak det där Bockad o ny kontakt på kablaget. Nya placeringen där lär den förhoppningsvis leva lite längre. Visst har man roliga arbetskamrater som byter bokstäver på regskylten 🤣🥰 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted February 13, 2022 Author Share Posted February 13, 2022 The hunt continues efter airbag felet. Felkoden ligger iallafall som aktiv.. efter att ha haft i sär kontaktstycket som strulade sist och kört contact cleaner och justerat klämkraften på stiften Så bara fortsätta riva! Det andra kontaktstycket som går till krockgardinerna sitter under mittkonsolen vid airbagmodulen. Där bakom allt bråte! . Kontakten hittad! Rengjort, justerat klämkraft och fyllt med icke ledande fett. Och titta! Den är inte längre aktiv Nu får vi se om den vill komma tillbaka. Hatar sånna här fel. Räcker ju att det är dålig kontakt i en halv sekund så skickar den felkod o så ska man försöka fixa det. Svåraste delen under hela arbetet få tillbaka kontakten till eluttaget i mittkonsolen. Får ju inte ner handen där i och kabeln är så kort så det inte går att sträcka sig efter den framifrån innan man lägger mittkonsolen på plats. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Bra jobbet! Deilig å luke ut slike feil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted June 6, 2022 Author Share Posted June 6, 2022 Airbag felet har fortfarande inte kommit tillbaka så verkar ha gjort susen. Har gjort några tillägg i elinstallationen. River i den gamla installationen och monterar in en säkringsrad samt 2st till reläer. De 2 reläer som redan satt där är till kompressor och ventilen till diffspärren dessa har haft gemensam säkring vid batteriet. Nu blir det lite annorlunda. Så här blir det allt med egen säkring förutom kompressorn som bara blir avsäkrad vid batteriet. De andra reläerna och deras säkringar matas av samma som kompressorn. Vad ska de 2 nya reläerna då driva? Det ena ska mata en liten alu låda på väggen. Där i sitter 3st motstånd och en termostat. Det är egentligen gjort för att matas med 24V och då hålla fukten borta ur verktygslådor på lastbilar och ger då 100W På 12V så blir det inte riktigt så mycket när jag testkört i bänk. Hoppas att detta ska ta bort tendensen att det bildas kondens på väggar och tak under hösten. Det som fattas nu är en knapp i hytten för av o på. Tänkt att den ska gå över tändningen precis som kompressor och diffspärr. Det andra som tillkom var några blixtljus. Har ibland haft önskan att ha det i samband med att man jagat och fått stanna på vägen för att agera vägvakt så inte hunden springer uppe bla. Lär inte nyttjas jättemycket i dagsläget men typisk bra o ha sak när man väl behöver dom. Till de främre ljusen var jag tvungen att dra en ny kabel. Den drog jag längsmed chassibalken och stripsade i de jag dragit sen tidigare. Gick upp med kabeln vid brandväggen sen runt batterilåda och under säkringslådan och sen fram vid kylaren och ut med den där. Börjar få lite rutin på att riva inredning nu. Den nya knappen fick en matning bakifrån det batteriet jag har i skåpet. Då kan jag köra blixtljuset utan tändningen på. Då jag sen innan redan dragit en 5x0,75 kabel för styrström och bara nyttjat 2st sen innan. Så fanns det 2st lediga kablar för blixtljusen och 1st för värmaren. Så den installationen gick smidigt. Rocksliders och vinschfästet behövde också lite kärlek efter 2 respektive 1år utan någon form av bättring av färg. Sliders var värst. Konstant sprut från däcken och skrap från stenar o skit. Dessa målades när de var nya med 2k epoxigrund sen 2k toplack. Vinschfästet har klarat sig mycket bättre. Däremot har vinschen tagit lite stryk av stenskotten. Vinschfästet målades med sprayburk när det var nytt. Först Zinkgrund och sen Mattsvart 1komp färg. Bara på några ställen har det gått igenom zinkgrunden. Vet ju vad jag kommer använda i framtiden på utsatta ställen iallafall. Stålborste på skruvdragaren torka rent med en trasa med breakclean och sen spraya på några lager halvmatt svart. Nu klarar sig det ett tag till. Ska man bara hinna med ut och åka lite också. 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted July 2, 2022 Author Share Posted July 2, 2022 Fick ett ryck för någon vecka sen och började riva av folieringen. Den satt kan man säga... Billig folie med riktigt segt lim. Mycket värme för att få den att släppa. 12L T-röd har det gått åt till att lösa upp alla limrester. Den svarta folien på speglar och huv lossnade med minimala limrester sen var det också märkesfolie. Sen var det iväg till midsommarfirande och efter det tog jag av tältet och tog loss folien på taken. Ändå nöjd tillslut. Passade även på att städa ur bilen ordentligt invändigt och fräschade upp vinschen lite som fått rost och ärg över vintern innan midsommartrippen. Så här ren invändigt har den nog inte varit sen jag köpte den. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted July 2, 2022 Author Share Posted July 2, 2022 Just det varför tog jag av folien då. Denna bilden är rätt bra exempel. På den andra sidan som fått mest sol så var den brun och det översta genomskinliga uvskyddslagret smulades sönder när man tog bort den. Kan väl säga att livslängden på den vart slut. 2år... och så mycket billigare än "riktig" var den inte. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 2, 2022 Premium Member Share Posted July 2, 2022 Blir det ny foliering eller håller du den vit? Jag har funderat lite på foliering men har ingen erfarenhet av hur länge det håller. Då det inte är gratis vill man ju gärna att det håller ett antal år! Snyggt fixat på bilen för övrigt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted July 2, 2022 Author Share Posted July 2, 2022 32 minutes ago, Lars 9k said: Blir det ny foliering eller håller du den vit? Jag har funderat lite på foliering men har ingen erfarenhet av hur länge det håller. Då det inte är gratis vill man ju gärna att det håller ett antal år! Snyggt fixat på bilen för övrigt!! Den blir vit nu tror jag. Lite mindre iögonfallande. Eventuellt att huven blir delvis svart sen. Jag har tänkt att lacka om flaket då lacken där är lite dålig och i samma veva ta bort folien på breddarna och lacka dom svarta istället för folie. Bra märken av folie. Typ 3M, Avery, Oracle, KPMF de håller länge.. typ 5-7år minst säger killen som sätter dekaler på jobbet. En enfärgad håller oftast bättre än en printad och tex röd har en tendens att blekas. Kör man med något känt märke så blir inte demonteringen ett helvete heller. Det är också stor skillnad i montering mellan "riktiga" och billiga där de billiga är svåra att lyfta upp för att få ur veck och bubblor. Tex KPMF som jag har kört det svarta med den är som att lyfta ett lakan när man behöver rätta till den. Bara sjäcka till så lyfter den fint. Gäller att ha magneter i ena änden så att den inte flyger av när man gör det. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 Måste ändå säga att den klär sig bra i vitt! Fin bil! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted August 18, 2022 Author Share Posted August 18, 2022 Lurar lite på nya vinterdäck. Har idag dubbade cooper weathermaster men tycker de är lite väl mjuka i sidorna om man ska ut jämte vägen. Vad kör ni andra med? Jag har ju testat BFG KO2 och de åker inte på som vinterdäck igen. Tittat på cooper dicoverer at3 4s någon som testat dom? På bilderna har de ju sajpning iallafall så kan väl inte vara helt värdelösa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 @Steinvaldsen har hatt AT3 4S noen år på Pajeroen sin, veldig mildt AT-dekk. Jeg syns de var veldig glatte på snø og is, det lille jeg har prøvd de. Kan ikke sammenlignes med vinterdekk på noen måte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Evertsson Posted August 18, 2022 Author Share Posted August 18, 2022 24 minutes ago, iknutis said: @Steinvaldsen har hatt AT3 4S noen år på Pajeroen sin, veldig mildt AT-dekk. Jeg syns de var veldig glatte på snø og is, det lille jeg har prøvd de. Kan ikke sammenlignes med vinterdekk på noen måte. Det var det jag misstänkte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now