Jump to content

Rasmus L200


Recommended Posts

  • Premium Member
Posted (edited)

Läst ett tag på forumet men tänkte att nu är det dags att skaffa ett konto och skriva lite om bilen. 

Det är en Mitsu L200 årsmodell 2010 köpte den i januari/februari 2020. Hade pratat om pickup ett tag och tanken var att ha den som dailydriver och till jakten. Hittade den inte så långt hemifrån och den hade redan lite större hjul till både vinter o sommar. 265/65r18 BfG KO2 och cooper vinterdäck. Så slog till. Bild från annonsen.

1927795046_2020-01-2908_19.29-2.thumb.png.cb384ab43200de9e3a5e9f38ac025f64.png

 

 

Det blev gjort lite service som olja+fiter och också kamremsbyte. Som det osen ftast gör när man hittat något kul så började det rätt så snart spåra ur. 

Urspårning pågår.

2101136400_2020-04-0820_07_35.thumb.jpg.3127d23ee47bb7fe93e95d4003b30178.jpg

 

Nästa blev en Ironman-snorkel. Lite besviken på mallen när man skulle montera den men gick hyffsat smärtfritt tog ca 3-4timmar.

1016853785_2020-06-1516_25_44.thumb.jpg.0292c97721697a211b8230f84ebf7edb.jpg609785487_2020-06-1519_51_49.thumb.jpg.f703b91c05e7210fa0905d1fcba8bc3c.jpg

Bestämde mig rätt tidigt att det behövdes en kåpa. Så det blev till att bygga en. Följer några bilder från bygget.

604570562_2020-07-1109_53_22.thumb.jpg.2a5a2242459e55bc180c8ae72c6b6710.jpg123501775_2020-07-1109_52_46.thumb.jpg.6ce3eb9aba09f7d4ab470c31a01414be.jpg

1939645048_2020-07-1114_23_06.thumb.jpg.02dd36b07719be00537d8888b6cd97b9.jpg486893868_2020-07-1210_42_25.thumb.jpg.e25061fc3d8e109373ffae722863169c.jpg

374920007_2020-07-1713_08_41.thumb.jpg.36e805430a2dbbbc250b145e1dbd0f21.jpg

Självklart nu över ett år senare så byggs det fortfarande om med lite jämna mellanrum i kåpan så det ska funka som bäst!

Nästa steg, Hasplåtar och rocksliders!

110472207_2020-09-2906_58_30.thumb.jpg.7d4e94a8b52e26d6020ad7feee888a41.jpg94628311_2020-09-3007_10_37.thumb.jpg.d705552802f54d2d66f0e9e8822ea6bd.jpg1991186350_2020-10-0619_31_45.thumb.jpg.d8e25d62bebe52d96d7abdf772360465.jpg783511775_2020-10-1008_07_54.thumb.jpg.47cad0f2474000d1d3bd3907a3972425.jpg

846212805_2020-10-1917_22_44.thumb.jpg.a043fd517d2806cab7eaac25bca2f4d2.jpg850510839_2020-12-0512_59_00.thumb.jpg.f5316d2cf634a276b28e922f2f5097b7.jpg

 

Nya bromsar fram behövdes och passade på att skaffa lite nya däck.

781813474_2021-03-1916_34_14.thumb.jpg.1fb41b487782aa75f7fd5be7c5300ce0.jpg2034473779_2021-03-1921_41_01.thumb.jpg.1566aab00f0e7668364d09f8963797bc.jpg

En höjning ramlade in under hösten också men har inga bilder på det.

1759678318_2021-03-2015_20_11.thumb.jpg.52df7a723658b991a246ff4373207228.jpg

Blev uppbjuden till en kompis i Strängnäs för att köra lite offroad  däruppe. Tyvärr blev det inga bilder då man hade fullt upp med att ha kul :)

Efteråt har det blivit fler gången och lär bli ännu fler.

Efter Strängnäs körning så kom jag fram till att en diffspärr bak hade varit guld och jag lyckades hitta en axel från en skrotad -12 med 270mil som hade Mitsu original airlocker i sig. Så den beställdes hem snyggades till och monterades. Bak monterades en kompressor med uttag till däckpumpning och en magnetventil med reducering för diffspärren.

2046508134_2021-03-2318_42_15.thumb.jpg.8167e177dc44846fffc8fe300b9afe60.jpg2027783504_2021-03-3007_40_15.thumb.jpg.121f05251313bbf8676a3b34f6278cc7.jpg1135330014_2021-03-3007_47_03.thumb.jpg.ad1c0b8ac99e830c8aa7b30fc6e0f37e.jpg1746628970_2021-04-0219_09_37.thumb.jpg.e485add69c3b25960a24e921f2837add.jpg1725954342_2021-04-0118_12_51.thumb.jpg.c1ee0e3b999db21d3fd61baa5660dca1.jpg48701329_2021-04-1311_33_08.thumb.jpg.5104ca7bad30dea9e6706f94f9ab3567.jpg

 

Häromkring började det diskuteras att vi borde bygga en overlander av den och åka på lite semesterresor och när frugan tyckte det lät som en bra ide så var jag på direkt :)

Ett taktält började diskuteras men det tog några månader innan det beställdes och vi fick hem det precis lagom tills att frugans semester slutade så det har bara blivit några en nätters iår änsålänge. Då vi har en dotter på drygt 1år så behöver ju vagnen hänga med överallt så jag började snickra på ett lådsystem på flaket för att få ner mycket av grejerna där i så vagnen inte ligger över och behöver plockas ut jämt.

 1440704561_2021-06-1817_20_51.thumb.jpg.322a5ac84b3aa25f61c1037bdb91a5a1.jpg513421934_2021-06-1820_43_56.thumb.jpg.212c06b9366257856d9b0dcad55fe85c.jpg395019252_2021-06-2319_52_07.thumb.jpg.0b778aadd09b1dafa8cdd191e2863f81.jpg1841038948_2021-06-2320_05_27.thumb.jpg.f94216b4bc64fe7d90a5e382fe3210df.jpg

Det har också tillkommit ett USB och ett 12V-cigg uttag på den högra sidan jämtelådorna. Förberett för att kunna få dit en kyl nästa år.

Nu när det började bli en hel del utrustning i bilen började jag fundera lite på vikten så stack ner till jobbet och vägde den.

Fortfarande lite vikt kvar men började bli lite orolig för när allt är inlastat. Visade sig sen när vi stannade på vågstationen vid första resan hade vi 80kg till godo så inga problem! :)

1274438909_2021-06-2513_14_52.thumb.jpg.9a3e26c0c38d9117c6ac3749185d6e75.jpg1566586126_2021-06-2521_21_38.thumb.jpg.fd94c8eae6155bd0e0a82200806486a0.jpg

Och här har vi hur den står idag.

37326561_2021-07-1316_07_43.thumb.jpg.dca1946c216cc34af58632b70438db5f.jpg

Vi hänger ju ändå på forumet för resornas skull så avslutar med några bilder. Både övernattning och några skogsbilder.

175218487_2021-07-1321_40_31.thumb.jpg.201a8f63289f1a71d65037e8abc9650f.jpg1723159746_2021-07-1407_32_43.thumb.jpg.61bec59b40c1c0b05b2c3ac4830fc6e2.jpg

Från första natten ute.

 

551307894_2021-07-1617_29_22.thumb.jpg.d5ce15c532524021b58db87f5a7d75a1.jpg2021-07-17 07.44.34.jpg687443651_2021-07-1619_32_30.thumb.jpg.20f0c3627fd212841f212fd99daca931.jpg

På Camping med svärföräldrarna och deras husbil.

 

1774076449_2021-07-0910_18_47.thumb.jpg.e18f3c6d4e8d74c1829b31b30921b8f0.jpg

75640006_2021-07-0913_03_13.thumb.jpg.97401f523fc7bb29821ebb734ccb7249.jpg

Några bilder från SOT i Oskarshamn.

 

Tänker jag ska försöka peta ihop ett inlägg om elsystemet och hur jag har tänkt men behöver ta lite kompletterande bilder för det så vi får se när man hinner med det. 

Tycker det är kul att visa hur man har gjort och få tips och se hur andra har gjort så man får ju försöka dra sitt strå till stacken! :)

 

 

 

Edited by Rasmus Evertsson
Vänt bilder
  • Like 4
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hej och välkommen till forumet @Rasmus Evertsson!!

Vilket utveckling du gjort på bilen under 1,5år.

Synts ju att du har tillgång till lite resurser och har förmågan att använda dem.

Bilen känner jag igen från SOT Oskarshamn, vill minnas att vi mossade lite kvickt när vi passerade varandra.

Avseende bilder, testa att vända den i datorn, spara upp och ner, vänd sedan rätt igen och spara innan du laddar upp.

Det funkar för mig på mobilen.

Om kylen hamnar över lådorna blir det svårt se botten på den om du inte fixar en sån där fräck nerfällbar hylla som australierna brukar använda. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkommen.

En riktigt trevlig bil du fått till. Imponerande.

Jag utgå ifrån att du både konstruerat, ritat och byggt skydd och kåpa kan jag acceptera att några bilder är upp och ner.

Ser framemot fler byggbilder på elen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
Posted (edited)

Tack så mycket! @Norlin @iknutis @Lars 9k

Jovisst jag såg dig  @Lars 9k

Löste bilderna!

Det gäller att bekanta sig med alla som har bra maskinpark för alla projekt. Som kantpressar och skärmaskiner :) Låna verkstaden på jobbet hjälper också annars hade jag aldrig kunnat bygga allt jag gjort. 

Jo har funderat lite på en dropdown fridge. Orolig för vikten där bara. Behöver bygga något i aluminium isåfall. Vad jag förstått så brukar dom vara rätt tunga :/ 

 

Edited by Rasmus Evertsson
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Landmann Jag har tittat på en sån lösning :) Känns som att det skulle kunna vara lite enklare att nå in i kylboxen om man lutar den än bara en vanlig dropdown. Konstruktionsmässigt är de likvärdiga att göra skulle jag nog säga. Svåra är att matcha med rätt gasdämpare.

@Wiberg Tack!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Elen då! 

Gjorde en liten skiss. Har ett förbrukningsbatteri på 55Ah bak i kåpan som går med en DC/DC laddare från Mastervolt som är programmerad att bryta vid 12.55V på startbatterierna, det kan man ställa lite hur man vill med hjälp av datorn. 

1865155490_ElMOG815.thumb.jpg.af6408cb9808b8fb092ceec6f28dda91.jpg1343939301_2021-07-3111_16_23.thumb.jpg.7609d61acf32a02cbca21cde22eb709d.jpg

1285682402_2021-07-3111_16_59.thumb.jpg.785ec36064fc86ed81c44baa359d1fc2.jpg

Batteri och säkringscentral bak i kåpan. Jag använder ANS säkringar på 40A eller 30A för alla matande kablar. 1380658500_2021-07-3111_17_04.thumb.jpg.65abd63504a2ac1f6276569488fe34bc.jpg

Närbild på säkringscentralen. Översta har inte fått någon text än men går till uttagen bak.

626233396_2021-07-3111_17_25.thumb.jpg.bcd4cf3d69c11ecb9428fc86ecf195fe.jpg

DC/DC laddaren är monterad uppåt på undersidan av inbyggnaden för ena luckan.

847697773_2021-07-3111_15_38.thumb.jpg.d82316af8f1584d8332ad771db5d933b.jpg

I inbyggnaden som jag har på ena sidoluckan sitter en ellåda med Voltmätare som man startar när man trycker in knappen under. Detta för att spara på batteriet. 1157451404_2021-07-3112_08_11.thumb.jpg.88fa5ebb3f006fe3f92a4b481aec5cd4.jpg

I lådan finns en liten säkringsbrygga för varje funktion på radiostyrningen och en till själva radiostyrningen. De stora svarta är tidreläer på 20minuter. Dessa styrs av varsin knapp på radiostyrningen. Har en fast fjärrkontroll fastmonterad i hytten och en på nyckelknippan. Man ser fjärrkontrollen längst ner på bilden under precis ovanför växelspaken. Väldigt smidigt att använda.

970834482_2021-07-3111_14_59.thumb.jpg.577b429a1b1c8c43d7b8fef08955cbc9.jpg

Från hytten går det en 5-ledarkabel med signalkablar för styrning av olika funktion. Använder just nu 2st av dessa. En av/på kompressor och en i/ur diffspärr.

Framtidsplaner på elfronten. Solcell med snabbkontakt på taket med en MPPT regulator monterad jämte DC/DCn och Mastervolts batteriövervakning med shunt och fancy minidisplay. Byte av innerbelysningen till varmvit istället för kallvit som det är idag.

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Väluppmärkt och stilig installation.

Tidrelä, det har jag inte tänkt på att man kan använda, praktiskt till "saken man har en förmåga att glömma stänga av" 👍

Praktiskt med voltmeter on demand, en ide värd att kopiera. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 minutes ago, Norlin said:

Väluppmärkt och stilig installation.

Tidrelä, det har jag inte tänkt på att man kan använda, praktiskt till "saken man har en förmåga att glömma stänga av" 👍

Praktiskt med voltmeter on demand, en ide värd att kopiera. 

Tidreläer är toppen, dyra men värt det. Det har ju också lite nackdelar ibland just dessa reläer jag använder är fasta på 20minuter finns justerbara också. Men man blir lite sur när lamporna slocknar helt plötsligt för en i mörkret. Då gäller det att ha nära till fjärrkontrollen. Nu händer ju inte det jätteofta så i alla fall jag kan leva med det de får gånger det händer. :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Grym bil! Älskar verkligen den snowcamo vinylen, så j*kla snyggt! 🤤

 

Snyggt byggt överlag också, väldigt genomtänkta hasplåtar o fränt med egenbyggt skåp o grejer! Och el-delen är för mig rent pornografiskt som grejar en del med det både privat och i jobbet! Good work! 👍👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 8/1/2021 at 12:20 AM, Lukas Nilsson said:

Grym bil! Älskar verkligen den snowcamo vinylen, så j*kla snyggt! 🤤

 

Snyggt byggt överlag också, väldigt genomtänkta hasplåtar o fränt med egenbyggt skåp o grejer! Och el-delen är för mig rent pornografiskt som grejar en del med det både privat och i jobbet! Good work! 👍👍

Tack, den är riktigt fet folien! Tyvärr har den blekts/missfärgats en del där den utsätts för mycket sol :/ Sånt man får ta när man köper "kinafolie" antar jag. Nästa gång blir det märkes ivartfall. :) 

On 8/1/2021 at 10:42 AM, Wiberg said:

Riktigt clean elinstallation 👍.

On 8/1/2021 at 1:34 PM, CampForCer said:

Kikat igenom tråden nyss.

Verkligen snyggt gjort! Kan bara hålla med vad alla andra här redan skrivit…. :)

Inspirerande el-jobb. Skall ta med mig några idéer 😀

Tack så mycket! Ligger mycket tid bakom elen. Har lagt mer tid på elinstallationen än bygget av själva skåpet. Man tror inte det tar så mycket tid med några lampor knappar mm. men det gör det. :)

Förhoppningsvis ska jag kunna komma upp på meet & greet men vet inte säkert än. Ger ju så mycket mer att träffas och prata och sparka lite däck än att sitta på ett forum.

 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
51 minuter sedan, Rasmus Evertsson said:

Förhoppningsvis ska jag kunna komma upp på meet & greet men vet inte säkert än. Ger ju så mycket mer att träffas och prata och sparka lite däck än att sitta på ett forum.

Håller med!  Vore kul om du kom med. En bra chans att se o dela tankar med alla andra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Har haft ett projekt på gång ett tag till bilen.

 

Uppmätning.

1612368889_2021-07-2315_51_08.thumb.jpg.73b4dace998d66a638f6bb52d66be21f.jpg

 

Modell redo för att göra ritning och skicka till vattenskärning.

1794072421_2021-07-2523_03.13-1.thumb.jpg.27b9b7607e16fc7c70033ab40e94d078.jpg

 

Denna ska dit! 

597641242_2021-08-1012_47_27.thumb.jpg.70650612dce740281a282f8652caec87.jpg

 

Provar passform av vinschen på plåten.

1161082210_2021-08-1216_01_24.thumb.jpg.0022c496962a9dc23c38a747772735b3.jpg57197523_2021-08-1216_01_29.thumb.jpg.e8b855589ea062c5c309dc037308bc4e.jpg

 

Provar plåten på bilen. Fått kapa bort lite svetsar och en bit av tvärbalken som håller hasplåten. 

1195458028_2021-08-1218_22_56.thumb.jpg.5b6b088d353ef9dc7285fcf6ac09749c.jpg

 

Frisktkopplat! Bestämde mig för att ha reläboxen mellan lamporna. Då den inte fick plats på vinschen och så kommer den upp lite :)

1577519553_2021-08-1223_44_50.thumb.jpg.f317ef341a1084942db4ae577ad43712.jpg

 

Säkringsplacering. Kanske kompletterar med ett kraftrelä/solenoid som kan bryta matningen med knapp innifrån kupen.

1043333026_2021-08-1311_58_51.thumb.jpg.7a09f8b7cdb3dcc2490857f593cdd19a.jpg

 

Färdigt resultat. Sticker inte ut mycket framför nummerskylten alls. Skitnöjd! 

382509137_2021-08-1303_20_38.thumb.jpg.0255abd70a8e0e94795893659011730c.jpg

313755848_2021-08-1311_59_12.thumb.jpg.b4b5f9fd764c66c353a0920a2c877c4a.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Mycket snyggt!!!  


Skönt att få på vinsch, har du några fästen för bärgning fram och bak?

 

En fråga om dina x-ljus, hur upplever du kastlängden på dem?

Jag tittar efter något att ersätta mina xenonkonverterade bigknick med. De skall sitta i kofångaren och lysa en bra bit fram på vägen, bredden är inte så väsentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
30 minutes ago, Lars 9k said:

Mycket snyggt!!!  


Skönt att få på vinsch, har du några fästen för bärgning fram och bak?

 

En fråga om dina x-ljus, hur upplever du kastlängden på dem?

Jag tittar efter något att ersätta mina xenonkonverterade bigknick med. De skall sitta i kofångaren och lysa en bra bit fram på vägen, bredden är inte så väsentlig.

Bak har jag dragbalken och sling med mig. Fram har jag bara original öglorna får inte dit eftermarknads på ett bra sett men med en sling emellan ska de nog klara det mesta :)

 

Dom lyser hyffsat men inte mer än det. Är bara 7" stora hade 4st typ sånna här innan. De lös bättre än 4 av dessa. Men ville ha positionsljuset och de andra var väldigt slitna med oxid o skit. Tror bigknick eller NBB med xenonkonvertering är det bästa längdmässigt man kan hitta. Körde med en 42" ramp på min gamla V70 innan och den var det herrejössesljus i såg iallafall 1km kostade därefter också, men det har man ju inte så mycket användning för :)

 image.png.80b110b70fc3a6b096f1d812018307a6.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Rasmus Evertsson said:

...

Säkringsplacering. Kanske kompletterar med ett kraftrelä/solenoid som kan bryta matningen med knapp innifrån kupen.

1043333026_2021-08-1311_58_51.thumb.jpg.7a09f8b7cdb3dcc2490857f593cdd19a.jpg

...

Stiligt 👍

Fråga, har du säkrat matningen till winchen? Om ja, hur fet säkring har du då?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, MrWIB said:

Stiligt 👍

Fråga, har du säkrat matningen till winchen? Om ja, hur fet säkring har du då?

 

Självklart sitter det en säkring. Titta på den "lilla" svarta lådan jämte batteriet där i sitter en MEGA säkring. (Den stora modellen av de jag kör bak i skåpet) Kör 150A för tillfället. De automatiska man kunde köpa på Umeå offroad var på 150A och rekommenderades för vinschar upp till 12000lbs. Så tänkte jag prövar det. Känns ju lite små klent med 25mm2 kabel till 150A men det var den storlek kablarna var och jag har inte förlängt dom något. Normalt rekommenderas 25mm2 att avsäkras 90A eller något sånt. Har packat in extra 150A, 175A, 200A och 250A säkringar så man klarar sig ifall det krisar. :) 

Max belastning på vinschen ska vara 350A vid fullt drag. Men det bör ju bara vara i väldigt korta stunder och säkringarna ska hålla ett tag innan dom går. Får se hur det funkar helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rasmus Evertsson said:

Självklart sitter det en säkring. Titta på den "lilla" svarta lådan jämte batteriet där i sitter en MEGA säkring. (Den stora modellen av de jag kör bak i skåpet) Kör 150A för tillfället. De automatiska man kunde köpa på Umeå offroad var på 150A och rekommenderades för vinschar upp till 12000lbs. Så tänkte jag prövar det. Känns ju lite små klent med 25mm2 kabel till 150A men det var den storlek kablarna var och jag har inte förlängt dom något. Normalt rekommenderas 25mm2 att avsäkras 90A eller något sånt. Har packat in extra 150A, 175A, 200A och 250A säkringar så man klarar sig ifall det krisar. :) 

Max belastning på vinschen ska vara 350A vid fullt drag. Men det bör ju bara vara i väldigt korta stunder och säkringarna ska hålla ett tag innan dom går. Får se hur det funkar helt enkelt!

Kan väl erkänna att min winch inte är säkrad, trodde fakiskt det var vedertaget att inte säkra winchar, det är därför man har en manuell avstänging till dem.
Men jag kanske får uppdatera min kunskap ang detta :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
10 minutes ago, MrWIB said:

Kan väl erkänna att min winch inte är säkrad, trodde fakiskt det var vedertaget att inte säkra winchar, det är därför man har en manuell avstänging till dem.
Men jag kanske får uppdatera min kunskap ang detta :)

 

Allt utom startmotor säkras sen att det är svårt att få tag i stora säkringar för många är nog en tröskel. Inget typ biltema alltid har. Men tex MEGA säkringar finns i upp till 500A styrka så inget problem att säkra av. De säljs av ABKATI i Sverige som många bildelsfirmor har som leverantör tex. Vi är kunder genom jobbet och har sånna på lager så lätt att köpa lös för mig :)   https://www.abkati.se/produkter/fordonselektriska-detaljer/sakringar-och-sakringshallare/mega-sakring.html

Huvudströmbrytare gör ju inte samma jobb som en säkring. Säkringen är ju till för att skydda kablage alternativt motor från överbelastning. Huvudbrytaren är ju till för att bryta när motorn/vinschen inte används.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...