Jump to content

Bromsservo XJ


DenkTheTank
 Share

Recommended Posts

Hej. Det är så att jag köpte mig en Jeep Cherokee -90. Men på väg hem så lossnade en slang till bromsservon så fick ringa bärgare.

Nu är det så att verkstan säger att de inte kan hitta någon koppling som passar och bad mig leta efter en. Han sa att det var samma som satt vid bromsarna.

Det var mörkt ute när det hände så jag såg inte riktigt vad det var för koppling, och tänkte att verkstan kan lösa det så tänkte inte så mycket på det.

Slangen går ifrån passagerarsidan till förarsidan i motorutrymmet, är det någon här som kan tänkas veta vart man kan få tag på slangkopplingar? Har inte fått så mycket info ifrån verkstan än.

 

Mvh Dennis Norin

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmm… lite skumt om inte verkstaden kan få tag i reservdelar till bilen utan ber dig hitta!!

SBV har mycket hemma och har koll på det mesta men det skulle ju underlätta om du kan fixa en bild på vad du behöver samt vilken årsmodell det gäller då de har olika bromssystem.

Här är länk till deras sida:

https://www.sbvab.se/jeep/cherokee-xj-1984-2001/bromssystem/bromshydralik

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Ska kolla där. 

Bilen är ifrån 1990

Har ringt verkstan och bett om bilder, men han som tog imot ärendet är på semester och han som jobbar nu kom tillbaka förra veckan. Han visste inget om vad felet på bilen var, men han ville försöka få tag på en första personen för att veta vad felet var(tydligen. Svårt att få tag på honom), försökte förklara men han verkade inte riktigt förstå att en slang har lossnat och jag vill ha en bild på kopplingen mellan slang och servon.

  • OMG 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten uppdatering.

Jag har fortfarande inte fått några bilder på slangkopplingen trots att verkstan har haft bilen sen 19e juli.

Efter några mail där verkstan sa att de skulle fixa bilder så sa de tillslut att slangen låg hos en hydraulikfirma, efter att de sa i några mail att de skulle hämta den så gav jag det en vecka men inget hände så jag mailade hydraulikfirman och bad dem om bilder.

Fick till svar att verkstan fick tillbaka slangen för "någon vecka sen"

Så ett nytt mail till verkstan och frågade vart mina bilder var någonstans.

Svaret då var att de ska jobba på det eftersom alla är tillbaka från semestern, sen kom ytterligare ett mail där de sa att de har gett slangen till lantmännen.

"Lantmännen har specialbeställt någon koppling från en MC-verkstad. Som han hoppas kan funka för att få ihop slangen."

  • Sad 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, DenkTheTank said:

Ja jag har inga höga tankar om dem.

Men de ingår i en stor verkstadskedja så man antar att det bör finnas lite krav på dem ifrån början.

Tyvärr är det ju inte alltid en fördel när man kommer med ”gamla udda” bilar!!

Hittar de inte prylen direkt på regnr blir det jobbigt och annat får gå före.

Kontaktade du SBV som jag tipsade om?

Det är en utmaning att hitta någon verkstad som kan/vill skruva  med våra bilar och kan hjälpa till med det som man inte fixar själv.

Finns ju en del Jeepforum på  FB, har du bett om hjälp där?

Hoppas verkligen att det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Lars 9k said:

Tyvärr är det ju inte alltid en fördel när man kommer med ”gamla udda” bilar!!

Hittar de inte prylen direkt på regnr blir det jobbigt och annat får gå före.

Kontaktade du SBV som jag tipsade om?

Det är en utmaning att hitta någon verkstad som kan/vill skruva  med våra bilar och kan hjälpa till med det som man inte fixar själv.

Finns ju en del Jeepforum på  FB, har du bett om hjälp där?

Hoppas verkligen att det löser sig.

Har väntat på bilder på kopplingen för att kunna skicka iväg, då jag inte har någon bra förklaring till vad det är för koppling eller hur den ser ut, tänkte inte på att kolla så noga eller ta egna bilder när den gick sönder.

Frågade verkstan om åtminstone en förklaring på slangen/kopplingen och fick att den går från passagerarsidan till förarsidan och in i bromsservon.

Har bara frågat dalhems men kom inte så långt med det lilla jag kunde ge dem. Men gav lite förslag till verkstan om sidor de kunde höra av sig till.

Har inte kollat på FB, har inte det så har inte haft en tanke på att kolla där.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...