Jump to content

Köpråd defender


Lukas Nilsson
 Share

Recommended Posts

Hallåj i stugan! Jag ska iväg helt spontant efter att det slagit halvslint o kika på en defender 110 2.5 300tdi imorgon! 1998 årsmod med strax över 22k mil på mätaren.

 

Gör jag ett misstag? Har fått för mig att det är en utmärkt expeditionsbil utöver lite komfort issues!

 

Finns det något jag verkligen bör se upp med eller kolla extra noggrant på? Tycker modellen är riktigt läcker, verkar finnas mycket kunskap o stor tillgång till reservdelar mm.. dessutom verkar det vara ovanligt hög driftsäkerhet på dem?  Men somsagt, helt novis på engelska bilar! 

 

Alla tips, råd osv mottages tacksamt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Lukas!
Alle jeg kjenner som har eid Defender, sier at hver kjøretur er et eventyr. Det er en bil som har en utrolig kjøreglede, til tross for at den oppleves som spartansk.

Minus:
-lite komfort (varm om sommeren, kald om vinteren), trang foran, dårlige seter både foran og bak. Må sitte skeivt for å treffe pedalene.

-rust, spesielt på rammen, utriggere og bakre del er utsatt. Også cappings bak på sidene ruster.

 

Fordeler:
Alt av deler til salgs i England til fornuftige priser.
Lettskrudde.
Veldig mye info å finne om bilene på nett, alle svakheter har noen utbedret før deg og skrevet en oppskrift på.

Bra utvalg av ekstrautstyr.
Veldig bra fremkommelighet.

 

Ettersom dette er en bil som er nær sagt 100% mekanisk, er det viktig å sjekke tilstand på lager og kuler. Ingen lekkasjer av pokalene foran, at hjullager er stramme, at styringen er stram og fin, og at det er et minimum av vann som trenger inn i kupeen.
Noe vann vil alltid trenge inn, det er helt normalt.
 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, iknutis said:

Hei Lukas!
Alle jeg kjenner som har eid Defender, sier at hver kjøretur er et eventyr. Det er en bil som har en utrolig kjøreglede, til tross for at den oppleves som spartansk.

Minus:
-lite komfort (varm om sommeren, kald om vinteren), trang foran, dårlige seter både foran og bak. Må sitte skeivt for å treffe pedalene.

-rust, spesielt på rammen, utriggere og bakre del er utsatt. Også cappings bak på sidene ruster.

 

Fordeler:
Alt av deler til salgs i England til fornuftige priser.
Lettskrudde.
Veldig mye info å finne om bilene på nett, alle svakheter har noen utbedret før deg og skrevet en oppskrift på.

Bra utvalg av ekstrautstyr.
Veldig bra fremkommelighet.

 

Ettersom dette er en bil som er nær sagt 100% mekanisk, er det viktig å sjekke tilstand på lager og kuler. Ingen lekkasjer av pokalene foran, at hjullager er stramme, at styringen er stram og fin, og at det er et minimum av vann som trenger inn i kupeen.
Noe vann vil alltid trenge inn, det er helt normalt.
 

Var nästan säker på att du skulle svara och det var riktigt kul att du gjorde det! 

 

Ja också förstått att vatten gärna tränger in, ska försöka kolla det noga. Och ramen är ju såklart en utsatt punkt men karossen är väl gjord i nån konstig aluminiumblanding? Så den lär väl inge rosta något märkvärdigt? Möjligtvis nån typ av korrision o lacksläpp?

 

Angående att alla turer är ett äventyr, kan man ju hoppas att de flesta är bra äventyr? 😂

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Karosseriet er i aluminium ja, men det kan som du skriver bety korrosjon og lakkslipp selv om det ikke ruster.

Alu er også mykt, så de fleste Defendere har endel småbulker.

Jeg kjenner ingen med Defender som angrer på kjøpet. ;)

300tdi er en suveren motor, fra 98-> ble de fleste levert med td5-motoren men 300’en ble fortsatt levert til militære, ekspedisjoner og ugjestmilde strøk.

Alle biler trenger vedlikehold (også japanske), og min påstand er at LR ikke er dårligere enn andre merker, men de kan kanskje ikke kjøres like langt som en japansk konkurrent uten vedlikehold.

Her kan du lese en morsom artikkel om en 300tdi;

https://www.whichcar.com.au/reviews/1994-land-rover-defender-300tdi-long-term-review

Edited by iknutis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Låter bra, hur illa seriöst ska man ta det om aluminument har lite korrision och lacksläpp? Det mesta borde väl gå att bättra på kan jag tycka. Att de är mjuka har jag förstått men lite bulor är bra, då kanske man vågar köra lite själv också! Underhåll finns det nog ingen bil som klarar sig utan, men i dethär fallet prioriterar jag driftsäkerhet på ett annat sätt, nåt som jag inte tror jag kommer få av min silverado! Menmen, ska alldeles strax iväg o kika. Så får vi se om jag tar med den hem!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Lukas Nilsson said:

Låter bra, hur illa seriöst ska man ta det om aluminument har lite korrision och lacksläpp?

Det hadde ikke bekymret meg i det hele tatt, det er kun kosmetisk.

Det er mer jobb å bytte hjullager og pokaler foran dersom de lekker olje og er utslitte. Clutch er også viktig å sjekke, orginalclutchene er litt i svakeste laget.

El-feil er irriterende, men stort sett billige å fikse.

Lykke til!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, iknutis said:

Det hadde ikke bekymret meg i det hele tatt, det er kun kosmetisk.

Det er mer jobb å bytte hjullager og pokaler foran dersom de lekker olje og er utslitte. Clutch er også viktig å sjekke, orginalclutchene er litt i svakeste laget.

El-feil er irriterende, men stort sett billige å fikse.

Lykke til!

Kanon, ska kika så gott jag kan, Dock får jag ursäkta min dåliga norska? (Speciellt för att vara värmlänning, skäms.) Vad menar du med pokaler? 

Ska försöka belasta lite o känna av kopplingen men annars är det som vanligt, kolla alla hjullager mm.. 

Link to comment
Share on other sites

Spam posting - spänningen stiger. Efter ett samtal av säljaren och att "villhöver" plötsligt ökade ju längre tiden gick från att jag tackat nej så..

 

Åker jag väl tillbaka imorgon o kollar en till gång då o ser om det känns bättre? Blev jag LR smittad av en liten provkörning? Resultat imorgon em, har jag en defender eller inte? 😂😂

 

Nu ska jag o sambon taktälta bak på pickupen o drömma om? Defender.

  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Pokaler er det man kaller svivelhus ja. :)

Defender er enten eller; enten elsker man den, eller man elsker den ikke.

Landroveritis er en utbredt sykdom, men ikke alle kan ha en Defender som turbil. Den går verken raskt eller komfortabelt, men den går overalt. Og så stiger de bare i pris.. har steget mye siste årene bare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, iknutis said:

Pokaler er det man kaller svivelhus ja. :)

Defender er enten eller; enten elsker man den, eller man elsker den ikke.

Landroveritis er en utbredt sykdom, men ikke alle kan ha en Defender som turbil. Den går verken raskt eller komfortabelt, men den går overalt. Og så stiger de bare i pris.. har steget mye siste årene bare.

Nu står det något o morrar åt mig på parkeringen? 

 

Fan jag köpte den! Ska bli kul att få bygga lite bil igen :)

 

Gillar den mer och mer, men det märks vad det blir! Troligen får den bli kvar 😂20210822_182533.thumb.jpg.f321899c15e28a2e29ca67c264f00378.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...